Урок - конференція (ділова гра) – це нестандартна форма навчання учнів 8класу, яка основана на елементах перевернутого навчання, що сприяє формуванню навиків організації самоосвітньої діяльності учнів, розвитку творчого потенціалу та розвитку критичного мислення. У діловій грі задіяні такі дійові особи:
Ведучий (може бути учень з відповідними здібностями чи сам учитель) Міністр екології Міністр охорони здоров'я Голова Держкомітету з гідрометеорології України Представник Сгееп Реасе Народний депутат Верховної Ради Юрист та інші учні — представники засобів масової інформації (радіо-телеканалів, газет, журналів тощо), саме вони готують запитання до конференції.
Некрасовська загальноосвітня школа І - ІІІступенів
Географія України
8клас
Підготувала
учитель географії
Мацюк Лавриса Петрівна
Мета:
Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна:
Обладнання:
Тип уроку: нестандартний, урок - конференція
Дійові особи:
Ведучий (може бути учень з відповідними здібностями чи сам учитель)
Міністр екології Міністр охорони здоров’я
Голова Держкомітету з гідрометеорології України
Представник Сгееп Реасе
Народний депутат Верховної Ради
Юрист
Інші учні — представники засобів масової інформації (радіо-телеканалів, газет, журналів тощо), саме вони готують запитання до конференції.
Проведення уроку такого типу в залежності від зібраної учнями інформації може потребувати об’єднання двох годин. Крім того, розподіл ролей серед учнів проводиться заздалегідь, як і часткова перевірка їхньої підготованості.
І. Прийом з технологій критичного мислення з використанням акторської діяльності учнів « Аргументи » та « Дебати »
Ведучий.
Шановні телеглядачі, учасники та гості нашої телеконференції! Ми зібралися тут, щоб обговорити проблеми важкої екологічної ситуації, яка склалася в нашій країні і від якої потерпає населення. Ситуація є дуже складною, вирішувати її треба негайно, тому поряд зі мною в студії — наші гості (знайомить).
Окреслимо проблеми:
—високий рівень забруднення атмосферного шжітря внаслідок неконтрольованих промислових викидів. Особлива б'йсоким рівнем забрудненості повітря характеризуються Донецький та Придніпровський райони;
—наші річки та водосховища за складом хімічних речовин у не далекому майбутньому можуть перетворитися на демонстраційну таблицю елементів Менделєєва;
—порушення рівноваги у верхніх зонах літосфери через проведення гірничих робіт, промислової та міської забудови призвело до активації несприятливих фізико-географічних процесів — зсувів, карсту, просідання, провалів, підтоплення;
—за останні десятиріччя істотно змінилася якість ґрунтів, змен шилася їхня кількість, збільшилося забруднення;
—найбільшої шкоди природному середовищу завдала катаст рофа на Чорнобильській АЕС, яка настільки порушила екологічну рівновагу, що викликає хвороби і смерть людей, у тому числі маленьких дітей.
Чи є в Україні території, які хоча б умовно можна було б назвати чистими? Вважаю, що їх дуже небагато.
Шановні друзі, це наші проблеми, проблеми нашої країни, і вирішити їх можемо тільки ми самі. Більш докладно про екологічний стан території України розповість міністр екології.
Міністр екології.
Шановні телеглядачі! Негативний техногенний вплив на природне середовище нашої країни зумовлений відсутністю екологічної політики у розвиткові промисловості, сільського господарства та різних видів будівництва, а також застарілими, нееколо-гічними технологіями природокористування, недосконалою галузевою структурою і деформованою територіальною організацією промисловості.
Що успадкувала Україна після набуття незалежності? Звернімося до статистичних даних (демонструє плакат):
1986—1991 рр.:
100 млн т шкідливих речовин потрапило до атмосфери
ВИКИДИ 1991 р.:
тверді речовини — 1885,9 тис. т;
окис вуглецю — 2940,8 тис. т;
азот — 709,3 тис. т
НАЙЗАБРУДНЕНІШІ МІСТА (1990 р.):
Кривий Ріг (1100,9 тис. т)
Маріуполь (645,2 тис. т)
Запоріжжя (354,4 тис. т)
Макіївка (305,2 тис. т)
Донецьк (271,9 тис. г)
У країні видобувалося від світового обсягу: кам'яного та бурого вугілля -- 6%, залізної руди — 13%, марганцевої руди — 40 %, каоліну - - 5 %. На Україну припадало 20 % ресурсного потенціалу колишнього СРСР. Щорічний видобуток вугілля становить 160 млн тонн, що призводить до нагромадження поряд із шахтами величезної кількості відходів. Таким чином, найбільшими забруднювачами атмосфери в Україні є підприємства металургії, енергетики, вугільної та хімічної промисловості. Оскільки розташовані вони переважно в містах, то промислові центри страждають найбільше АКонкретну інформацію про забрудненість повітря великих міст має Голова Держкомітету гідрометеорології України.
Голова Держкомітету гідрометеорології.
Шановні друзі! Ми можемо звернутися до цифр, які надані системою моніторингу. Виходячи з них, у 49 містах України встановлено перевищення концентрації шкідливих речовин у 1,5 -5рзів. Основними забруднювачами атмосфери є такі підприємства ( демонструє плакат):
ПІДПРИЄМСТВА - 3АБРУДНЮВАЧІ
МЕТАЛУРГІЯ — 30,7 %
ЕНЕРГЕТИКА — 28,9 %
ВУГІЛЬНА ПРОМИСЛОВІСТЬ —17,2 %
НАФТОХІМІЧНА ПРОМИСЛОВІСТЬ — 5 %
Крім підприємств, забруднює атмосферу і автотранспорт. Внаслідок цього атмосферні опади стали небезпечними, бо в них містяться нітрати і сульфати, що роблять опади «кислотними». Велика повторюваність кислотних опадів спостерігається на Волині, у Кіровоградській, Київській, Одеській областях, в Криму.
Журналіст.
Скажіть, чи не через це наші продукти небезпечно вживати в їжу, бо вміст у них шкідливих речовин дуже високий?
Представник Огееп Реасе.
Не тільки через це. Справа у тому, що забруднені не тільки атмосфера та атмосферні опади. За останні десятиріччя істотно змінилася якість ґрунтів, кількість гумусу знизилася, а мінеральні добрива і отрутохімікати використовували так недосконало, що вміст нітратного азоту в рослинах став отруйним для людей і тварин. Хімізація землеробства пов'язана з широким застосуванням пестицидів, які є мутагенним чинником.
Крім того, надто забруднені всі річки та водосховища України. Останні аварії на підприємствах у Румунії призвели до заморів риби в Дунаї. Річки несуть отруєні води до морів, узбережжя яких є важливими рекреаційними зонами. На Чорному морі найбільш забрудненими є води порту Одеса. Представники нашої організації пікетували будинок Верховної Ради, висловлюючи протест проти спорудження в Одесі нафтового терміналу: його вибудова може викликати підняття сірководневого шару Чорного моря та призвести до глобальної катастрофи. Отже, ми повинні звернути увагу уряду України на потребу найскорішого вирішення екологічних проблем.
Представник засобів масової інформації (ЗМІ).
Я знаю, що мої іноземні колеги відмовляються працювати в Україні через те, що стан її навколишнього середовища не відповідає міжнародним стандартам. Чи може міністр охорони здоров'я розповісти про вплив забруднення навколишнього середовища на стан здоров'я населення України?
Міністр охорони здоров’я.
На сьогоднішній день стан здоров'я населення України можна характеризувати як незадовільний. Розрив між Україною і країнами Європейського співтовариства щодо середньої тривалості життя складає близько 7 років і продовжує збільшуватися. Слід зазначити, що територія України є досить забрудненою. Яскравим прикладом є дані Центру нагляду за станом довкілля: щорічно на кожного мешканця України припадає більше 200 кг забруднювачів атмосферного повітря, а в деяких регіонах, наприклад Придніпровському, ця цифра дорівнює 500 кг і більше. Крім того, значна частина населення країни вживає неякісну питну воду.
Приголомшує вплив на природне середовище України катастрофи на Чорнобильській АЕС, який набув глобального характеру, ї Україні радіоактивними опадами дуже забруднено 5 млн гектарів! , На цій території мешкає 2,4 млн чоловік. При сучасному економічному становищі важко сподіватися швидких змін у господарських технологіях, бо це потребує великих коштів. Але слід пам'ятати, що здоров'я наших громадян — справа державна. Тому на це запитання мають відповісти представники влади, наголошуючи на державних заходах, націлених на вирішення екологічних проблем.
Народний депутат Верховної Ради.
Це питання неодноразово обговорювалося на засіданнях Верховної Ради. Насамперед здійснювалося оцінювання забрудненості території України за різними сумарними показниками і створено карти «Забруднення довкілля» (демонструє карту). У результаті виділені такі регіони:
відносно екологічно комфортні території з невеликим перевищенням нормативів забруднення;
екологічно некомфортні території з перевищенням припустимих нормативів (забруднені та дуже забруднені);
екологічно дискомфорті території із значним перевищенням припустимих нормативів (надзвичайно забруднені та регіони екологічної біди).
Таким чином, карта відбиває геоекологічну ситуацію на території України в цілому і в окремих її регіонах. Синтетично-аналітичний підхід до відтворення на карті забруднення дозволив виділити інтегральні зони за екологічною ситуацією, а також визначити, чим ця ситуація викликана. А це, у свою чергу, сприяє розробці системи заходів оздоровлення природного середовища.
Інший представник ЗМІ.
Цікаво дізнатися, чи існують державні документи щодо охорони навколишнього середовища?
Юрист.
Так, уже в перші роки незалежності в Україні було прийнято закони про охорону природних ресурсів та їх раціональне використання (демонструє плакат):
— Закон про охорону атмосферного повітря та Закон «Про природно- заповідний фонд України»
— Закон «Про тваринний світ» та Водний Кодекс України
— Кодекс України про надра
У той же час геоекологічна ситуація в Україні тісно пов'язана з потребами ресурсів, технологіями їх видобування, переробки, використання, утилізації відходів. Переобладнання промислових гігантів потребує великих коштів. Тому вирішення екологічних проблем безпосередньо пов’язане з вирішенням проблем економічних. Окрім того, конче необхідно виховувати у громадян ощадливе ставлення до навколишнього середовища.
ІІ. Стадія рефлексії.
Ситуація актуалізації та осмислення набутих знань, узагальнення.
Учням пропопонується прийом «Збережи останнє слово для мене»
Ведучий.
У мене є пропозиція. Спробуймо запропонувати свої шляхи вирішення екологічних проблем, у чому нам допоможуть представники засобів масової інформації, які мають певний досвід відвідування країн, що досягли позитивних змін у цьому напрямку.
ІІІ. Підсумок уроку:
Використовується наприкінці уроку, щоб допомогти учням краще зрозуміти свої думки з вивченої теми і щоб дати можливість учителю проаналізувати, що відбувається в класі на інтелектуальному рівні.
П'ятихвилине ессе ставить перед учнями два завдання:
• написати, що дізналися з теми;
• поставити запитання — «Що залишилось незрозумілим».
Ці відповіді вчителі використовують під час планування наступного уроку.
Вискажіть свою думку за допомогою «Смайліка» чи сподобався вам урок:
Дуже сподобався
Все добре!
Сподобався,але хочу знати більше
Не сподобався
ІV. Домашнє завдання
Створити Сенквейн по темі «Геоекологічна ситуація в Україні»