Мета : узагальнити й систематизувати набуті знання про рослинний світ; підкреслити важливе значення рослин для людини і природи; виховувати бережливе ставлення до природи.
Епіграф: «Люби природу не як символ душі своєї, люби природу
не для себе, люби для неї»
П. Тичина
Вчитель. Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися багато таємниць з життя рослин. І ви напевно,переконалися: щоб пізнати науку біологію, треба багато працювати. Погляньте праворуч і усміхніться своєму однокласникові, а потім візьміть за руку свого товариша, що зліва.
У такому гарному настрої спробуйте працювати швидко і творчо, щоб отримати найвищі бали.
Прошу команди зайняти свої місця, представити команду.
( Представлення капітана своїх команд.)
Вчитель. Легенда про давноіндійського лікаря. Чарокі розповідає, що учитель послав його до лісу принести кілька некорисних рослин. Учень походив, подився і прийшов ні з чим. Вчителю він пояснив: «Навіть бурян – це рослина, цілющі властивості якої ще не розкриті».
Перше завдання полягає в тому, щоб ви розкрили значення рослин (2 хв).
Команда 1.
Команда 2.
Команда 2.
Давні римляни щорічно відзначали свято на честь Флори – богині рослин. А грецькі філософи склали багато легенд. І нині багато поетів, письменників свої твори черпають із природи.
Друге завдання . Команди отримали домашнє завдання підготувати про Рослини або легенди або вірші. Давайте послухаємо їх.
Калина – найчарівніша рослина , кущ, про неї складено найбільше художніх творів, пісень, легенд, прислівїв, загадок. Із давніх – давен вона була найулюбленішою рослиною, що росла біля кожної хати українця. Калина давно стала символом України.
Колись давно нашу землю загарбали татари. Вони нападали на села й міста, спалювали їх, старих людей і дітей убивали, а молодих забирали у полон. Ось одного разу вони зненацька схопили кілької дівчат і наказали провести їх до великого міста. Дівчата завели ворогів у непрохідні ліси. Коли зрозуміли це вороги, то було вже пізно, адже потрапили всі у густі хащі. Оскаженілі від люті, порубали вони дівчат шаблями. Там, де пролилася кров дівоча, виросли кущі з яскраво-червоними ягодами, ніби краплинами крові.
Калина є памяттю над всіма померлими.
Вірш український віночок.
У віночку нашім ріднобарвні квіти
Символ України і дарунок літа
Тож усім на нього подивитись любо
Гілочку зелену узяли із дуба
Віточку любистку, щоб усіх любили
У барвінку листя, аби довго жили
Чорнобривців квіти, щоб чорніли брови
Кетяги калини – для краси й любові
У вінок вплітають колосочки жита
Щоб могли багато і в достатку жити
А в чорвонім маку, що цвіте у полі,
Кров людей пролита у боях за волю.
Є ще різні квіти в нашім ріднім краї
Їх веселе літо у вінок вплітає.
Третій конкурс «Хто я».
Дати повну характеристику рослинам з гербарію ( тип кореневої системи, розміщення листків, вид листка, суцвіття, плоду).
Конюшина-1 команда
Волошка – 2
Четвертий конкурс. «Хто зайвий». Знайти зайве слово і пояснити чому?.
П'ятий конкурс знавців систематики. Вказати до якої родини належать ці рослини.
1-ша команда - горох, ячмінь, яблуня , ромашка, помідор, соя.
2-га команда – кукурудза, картопля, редька, конвалія, жито, конюшина.
Шостий конкурс художників. Замалювати суцвіття і назвати рослин.
1-ша команда – схему суцвіття зонтик. Навести приклади рослин, що мають його.
2-га команда - схему суцвіття кошик. Навести приклади рослин, що мають його.
Сьомий конкурс «Музичний». Заспівати рядки пісень, де йдеться про рослини.
(«Червона рута», «Ой у лузі калина», «Несе Галя воду», «Цвіте терен», «Чорнобривців насіяла мати», «Білі троянди», «Ромашка біла»,
Восьмий конкурс . Конкурс ерудитів.Учасники команд по черзі дають відповіді на такі запитання)
Девятий конкурс креативний. Розвязати проблемні задачі.
Команда 1.
Команда 2.
Десятий конкурс – конкурс капітанів. Назвати рослин, які потребують охорони і занесені в Червону книгу України (по черзі).
Конкурс ораторів. Завдання командам.
Скласти виступ на тему: «Природа – як картина Рафаеля, знищити її легко, відновити неможливо»
Журі оголошує результати і нагороджує переможців.