6 клас
Тема: Способи класифікації рослин. Водорості: зелені, бурі, червоні.
Мета:
Ознайомити учнів зі способами класифікації рослин за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо;
сформувати знання про водорості – групу нижчих спорових рослин особливості їх будови та життєдіяльності;
ознайомити учнів з різноманітністю водоростей та значенням їх у екосистемі та житті людини;
формувати практичні навички самостійного дослідження будови рослин;
розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, вміння розпізнавати водорості як біологічні об’єкти в природі, на малюнках, гербаріях;
виховувати поважне ставлення до природи та усвідомлення факту про значення водоростей для зміцнення здоров’я.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Очікуванні результати: учні орієнтуються у способах класифікації рослин; називають середовища існування водоростей, особливості їхньої будови та процесів життєдіяльності; орієнтуються в різноманітності нижчих спорових рослин, наводять приклади представників різних відділів водоростей; характеризують значення водоростей у природі та житті людини.
Основні терміни та поняття (біологічний словник): альгологія, спорові рослини, класифікація, водорості, ризоїди, спори, планктон, бентос, фітопланктон, агар-агар (записані на дошці)
Обладнання та матеріали: опорні схеми та малюнки, демонстраційний гербарний матеріал, презентація на тему «Водорості», мультимедійна дошка.
Хід уроку
Епіграф уроку:
Те, що я встиг пізнати – чудово.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
що мені ще доведеться пізнати.
Сократ
І. Організаційний етап: Привітання, перевірка готовності учнів та класу до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Починаючи вивчення систематики рослин, розглянемо різноманітність рослинного світу за допомогою моделі його розвитку – «дерева життя», щоб зрозуміти, які систематичні групи рослин ми будемо вивчати, в якій послідовності і чому саме в такій послідовності.
Слайд 1
«Дерево життя» дає змогу побачити, як рослини розвивалися в часі і просторі (еволюціонували) у напрямку ускладнення будови організмів, що відповідала рівню їх пристосованості до екологічних умов довкілля.
Постановка проблемного завдання
Вивчаючи «дерево життя», визначити місце водоростей в системі органічного світу. Пояснити роль водоростей в історичному розвитку рослинного світу.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку (тему учні записують в зошит)
ІV. Вивчення і осмислення нового матеріалу
Розповідь учителя
Сьогодні на уроці ми станемо альгологами. Альгологи – це вчені, які вивчають походження, будову та різноманітність водоростей. А отже, наука про водорості – це Альгологія (учні записують в зошит).
Учені вважають, що перші живі організми виникли у водному середовищі близько 1,5 – 2 млрд. р.тому. Це були мікроскопічні організми, що живилися готовими органічними речовинами (гетеротрофно). З часом у деяких з них виробилась здатність до фотосинтезу. Виникли одноклітинні зелені водорості, а з часом і багатоклітинні. Завдяки їх фотосинтетичній діяльності вода й атмосфера збагатилися киснем.
Отже, Водорості – найдавніші організми, що належать до нижчих спорових рослин.
За будовою рослини поділяють на 2 групи (класифікують): нижчі рослини і вищі. За способом розмноження - на спорові та насінні рослини.
Спора - це одна клітина, що забезпечує нестатеве розмноження.
Насінина – багатоклітинний утвір.
Слайд 2.
Опорна схема № 1 (схема на парті в кожного учня, вдома необхідно переписати в робочий зошит і вивчити)
Рослини
Нижчі Вищі
Тіло не поділене на органи Тіло поділене на органи
(слань обо талом)
ВОДОРОСТІ
30 000 видів Спорові Насінні
МОХИ ГОЛОНАСІННІ
ХВОЩІ ПОКРИТОНАСІННІ
ПЛАУНИ
ПАПОРОТІ
Слайд № 3
План (на парті в кожного учня)
Розповідь учителя
Водорості, як говорить сама назва, рослини, що живуть у воді (океані, морі, річці, озері, у гарячих джерелах і навіть у калюжі). Але це не зовсім так. Водорості живуть і на суходолі. Вони оселяються на вологій корі дерев, у вологому грунті, на скелях, у льодовиках, деякі водорості пристосувались до співіснування з іншими живими організмами, оселяючись всередині їхнього тіла. Слайд 4,5,6
Але життя водоростей, здебільшого пов’язане з водним середовищем. Водорості класифікують (поділяють) на ті, що поширені в її товщі і пасивно переносяться течією, відносяться до рослинного планктону – планктонні (фітопланктон), на ті, що ростуть на дні водойми або прикріплені до різних підводних предметів - бентосні.
Опорна схема № 2(схема на парті в кожного учня, вдома необхідно переписати в робочий зошит і вивчити)
Екологічні групи водоростей
Планктонні Бентосні
Живуть у товщі води Прикріплені до дна водойми
фітопланктон
Водорості живуть лише у тих шарах води, куди надходить світло (на глибині 40-100-250 м).
Запитання учням: Як ви думаєте, чому? (очікувана відповідь: водорості – рослини, за способом живлення є автотрофами, здатними до фотосинтезу, а для його здійснення необхідне світло).
Водорості – нижчі спорові рослини оскільки тіло їх не поділене на органи і називається «слань» або «талом». Вони не мають тканин. Придонні форми прикріпляються до водних предметів чи грунту ризоїдами – ниткоподібними виростами.
За будовою слані водорості класифікують на: одноклітинні, колоніальні і багатоклітинні. Одноклітинні і колоніальні форми ми вивчали.
Багатоклітинні водорості в залежності від наявних в їх клітинах тих чи інших пігментів (барвників) поділяють (класифікують) на відділи: Зелені водорості, Жовто-зелені водорості, Золотисті водорості, Бурі водорості, Червоні водорості та інші.
Практична діяльність учнів (підручник + Зошит для лабораторних досліджень з друкованою основою ст.38. )
Лабораторне дослідження будови нитчастих зелених водоростей на прикладі спірогіри (Зошит для лабораторних досліджень з друкованою основою ст.. )
Учитель: (демонструє слайд № 7,8) В клітинах зелених водоростей хлорофіл міститься в хроматофорі (один великий зелений хлоропласт).
В клітинах інших рослин є зелені пластиди і їх багато – хлоропласти.
Слайд № 9-13
Різноманітність багатоклітинних водоростей (складання порівняльної інформаційно-логічної таблиці, використовуючи ілюстративний матеріал презентації, пояснення вчителя)
Ознаки для порівняння |
Зелені водорості |
Бурі водорості |
Червоні водорості |
Кількість видів |
20 000 видів |
1 500 видів |
4 000 видів |
Середовище життя |
прісні і солоні водойми |
солоні водойми |
солоні водойми |
Тип слані |
нитчасті, пластинчасті |
пластинчасті |
нитчасті, пластинчасті |
Розміри |
до 10 см (улотрикс); 10-12 см (ульва);
|
до 60 м (макроцистис), 5-13 м (ламінарія); 0,5-2 м (саргасум); 2м (алярія) |
до 1 м 25-50 см (філофора) |
Пігменти |
зелений - хлорофіл |
бурий – фукоксантин; зелений - хлорофіл |
червоний – фікоеритрин зелений - хлорофіл |
Запасні речовини |
рослинний крохмаль |
ламінарін |
багрянковий крохмаль (подібний до глікогену тварин та грибів) |
Представники |
Спірогіра, Улотрикс, Ульва |
Ламінарія (морська капуста), Саргасум, Фукус, Макроцистис, Алярія |
Порфіра, Родименія, Філофора, Делесерія Кораліна
|
Значення водоростей в природі та господарській діяльності людини
Завдання учням: проаналізувати опорно-ілюстративний матеріал (в кожного на парті) і пояснити значення водоростей в природі та як людина навчилася використовувати водорості для своїх потреб.
Корекція відповіді учнів, повідомлення вчителя:
А для ескімосів водорості - основне джерело вітаміну С.
Навіть в Європі зараз з них випікають хліб, тістечка, готують всілякі приправи до м'ясних страв
Вихід на проблему: Яку роль відіграли водорості у процесі історичного розвитку рослинного світу? (Евристична бесіда, міркування учнів)
Очікувана відповідь: Водорості – найдавніші організми і на початку розвитку життя на Землі були першими фотосинтезуючими рослинами, які здійснили важливу роль – збагатили атмосферу киснем. Це створило передумови для розвитку наземних рослин і тварин. Саме водорості дали початок рослинам, що вийшли на суходіл.
Підбиття підсумків
Висновки: (учні з допомогою вчителя)
В останнє десятиліття помітно розширилося їх видобування.
А також багато випадків, коли водорості гинуть через забруднення стічними водами. Це, наприклад, спостерігається в Чорному та Азовському морях, де різко скорочуються можливості отримання цінних продуктів для харчової, фармацевтичної, текстильної і інших галузей промисловості.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Самостійна робота: на завчасно заготовлених аркушах виконати завдання: «Закінчи речення»
2. Заповнити структурно-логічну схему (індивідуальне завдання учням частинами). Перевірка фронтальна.
І ІІ ІІІ ІV
3. Установити відповідність між групами водоростей і їхніми представниками:
Групи водоростей Представники
А Зелені 1 ламінарія
Б Бурі 2 фукус
В Зелені 3 саргасум
4 ульва
5 порфіра
6 спірогіра
7 макроцистис
8 родименія
VІ. Рефлексія
Продовжіть речення:
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Було складно… (запам’ятати назви водоростей)
Я зрозумів, що…
Тепер я зможу…
Я навчився…(складати порівняльну таблицю, створювати опорні схеми,
аналізувати опорно-ілюстративний матеріал)
У мене вийшло…(заповнити структурно-логічну схему)
Я зміг… (пояснити роль водоростей у процесі історичного розвитку
рослинного світу).
Домашнє завдання:
Підготувати цікаву інформацію: (за бажанням)
про морську капусту та штучне вирощування її на підводних городах;
про застосування водоростей в парфумерній промисловості
1