КВК «Небесні тіла»
Мета: повторення, узагальнення та систематизація знань з вивчених тем; удосконалення навичок і вмінь узагальнювати й аналізувати вивчений матеріал; розвиток нестандартного мислення; виховання відповідальності, почуття обов'язку. Узагальнити й закріпити знання школярів про небесні тіла
Обладнання: малюнки зі схемами, сонячного та місячного затемнення; картки-завдання для проведення гри «Хрестики-нулики».
Хід заняття
Весь клас поділити на 2 команди, кожна команда обирає собі капітана.
Учитель повідомляє учнів про розминку, конкурс капітанів, домашнє завдання.
Команди отримують за тиждень до уроку такі завдання:
1) придумати назву команди, емблему та представлення команд. (Усе має бути пов'язане з вивченою темою);
2) кожна команда повинна придумати по 5—6 питань з вивченого матеріалу для команд-суперників
Організаційний етап
Учитель повідомляє, що це заняття проходитиме у формі ККВ, і учні мають пройти декілька етапів, виконуючи різноманітні завдання. Потім ознайомлює учнів із цілями, ходом і правилами гри; відрекомендовує журі, яке буде оцінювати відповіді.
Проведення конкурсів
1. Перший конкурс — «Реклама»
Треба представити свою команду, її назву, емблему. Цей конкурс оцінюється в 3—5 балів.
2. Другий конкурс — «Розминка»
Астрономічний диктант
Кожний учень отримує аркуші паперу з номерами питань. (Для 1-ї команди номери написані синім кольором, для 2-ї — червоним)
Учитель читає висловлювання, учні ставлять знак «+», якщо воно правильне; знак «-», коли воно неправильне.
1. Всесвіт — це система, що складається із Сонця та планет які обертаються навколо нього.
2. Микола Коперник першим довів, що Земля обертається навколо Сонця.
3. Навколосвітня подорож Фернана Маґеллана довела, що Земля схожа на кулю.
4. Венера належить до планет-гігантів.
5. У складі Сонячної системи наявні 10 планет.
6. До складу Сонячної системи належить Земля.
7. Сонячна система є частиною Галактики.
8. Комета — це світлове явище, яке виникає під час входження небесного тіла до атмосфери Землі.
9. Діаметр Сонця більший за діаметр Місяця в 400 разів.
10. Молочний Шлях — це скупчення планет.
11. Зміна пір року на Землі пов'язана з обертанням планети навколо своєї осі.
12. Полярна зоря в Північній півкулі вказує напрям на північ.
Цей конкурс оцінюється до 6 балів.
3. Конкурс ерудитів «Що б це позначало?»
Кожна команда отримує малюнок зі схемою без підписів:
(1-ша команда — схему сонячного затемнення; 2-га команда — схему місячного затемнення. Пояснити, яке явище зображене на схемі, і зробити відповідні підписи.
Цей конкурс оцінюється до 5 балів.
4. «Ігротека» Гра «Xpecmuкu-нулики»
Кожна команда отримує аркуш паперу, на якому написано
завдання.
1-ша команда
Виграшний варіант — назви сузір'їв.
Кассіопея |
Плутон |
Сонце |
Земля |
Лебідь |
Галактика |
Всесвіт |
Метеороїд |
Рак |
2-га команда
Виграшний варіант — назви планет Сонячної системи.
Галактика |
Юпітер |
Сонце |
Метеороїд |
Венера |
Місяць |
Комета |
Плутон |
Астероїд |
Ця гра оцінюється у 2 бали.
5. Гра «Хто швидше?»
Командам пропонується завдання закінчити висловлювання.
1) Період часу, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі, називають...
2) Зміна пір року на Землі зумовлена...
3) До складу Сонячної системи належать...
4) Місяць — це...
5) Зміна дня і ночі на Землі зумовлена...
6) Зорі — це...
7) Малі небесні тіла — це...
8) Модель Землі називається...
9) Найближчою до Сонця планетою є...
10) Доба на Землі дорівнює...
11) Тривалість року на планеті залежить від...
12) 22 червня називається днем...
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
6. «Конкурс капітанів»
Капітани ставлять завчасно підготовлені питання один одному. Учасники команд можуть доповнювати відповідь свого капітана. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Підведення підсумків
Підводяться підсумки всієї гри, журі повідомляє загальний рахунок. Учитель нагороджує переможців.