Урок - подорож "У золото вбралася земля" (конспект інтегрованого уроку з природознавства та української мови з звикористанням ІКТ - 3 клас)

Про матеріал

Тема. У золото вбралася земля. Слова протилежні за значенням (антоніми) .

Мета: визначити ознаки осені, узагальнити знання про перелітних та зимуючих птахів;

- повторити слова протилежні за значенням;

Тип уроку: урок узагальнення і систематизаціі набутих знань.

Перегляд файлу

                                           

 

 

 (конспект    інтегрованого уроку  з  природознавства та української мови   з  використанням  ІКТ - 3 клас)

 

 

 

                                   Сахно Олена Валеріївна

вчитель початкових класів 

Широкобалківської ЗОШ І – ІІІ ст.,

спеціаліст «Вищої категорії», Старший вчитель

 

 

 

 

Урок -  подорож                                                                        слайд – 1

 «У  золото  вбралася  земля»                                           

  (конспект    інтегрованого уроку  з  природознавства та української мови   з  звикористанням  ІКТ - 3 клас)                         

Тема. У  золото  вбралася  земля. Слова протилежні за значенням (антоніми)  .                                        

Мета: визначити ознаки осені, узагальнити знання про перелітних  та зимуючих птахів;

- повторити  слова протилежні за значенням;

Тип уроку: урок  узагальнення  і  систематизаціі  набутих  знань.

Методичне забезпечення: комп′ютер, проектор, екран, слайди, таблиця

 

                                             ХІД УРОКУ

І. Організація класу

 І. Привітання

Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя-доля буде,

Не на день і не на рік,

А на довгий-довгий вік.

«Розминка» . Налаштування на роботу.                                                                  -        Сьогодні у нас незвичайний урок

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати нам було неважко!

Ласкаво просимо ми вас

 Сьогодні на урок до нас!

 Тому девізом  уроку будуть слова:                                                            слайд-2                                                                           Гарно, дружно працювати,                                                                                                      Щоб  знання  опанувати!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Що ви  очікуєте  від уроку?Запишіть  на  листочках.

Вправа «Очікування»

Діти по черзі проговорюють свої очікування від уроку, а вчитель прикріплює    їх

 на дошку (осінні листочки у вигляді  віночка)  осінній  віночок

- Ось таку  картину осені створили ваші очікування.                                          

- Який чудовий   віночок!

-У пору листопада я також впіймала ось такий листочок, дивний і казковий.

Він не тільки доповнює осінній пейзаж, а й   підкаже, що я очікую:

 ви будете наполегливо і старанно виконувати завдання;

 будете правильно та точно  висловлювати свої думки;

 будете злагоджено працювати на уроці.

А спостерігати за нами буде Сонечко,  яке зазирнуло у  наше  віконечко

ІІІ. Робота над матеріалом уроку

 

1. Фронтальна бесіда.

- Яке значення має Сонце?

(Сонце дає Землі світло та тепло. Сонце необхідно живій природі, щоб рости та розвиватися.)

- Як Сонце впливає на зміну пір року?

(Якщо Сонце знаходиться високо на небосхилі, то його промені падають на земну поверхню прямовисно. Такі промені віддають найбільше тепла. Настає літо.  Якщо Сонце стоїть низько, то промені падають косо. Вони нагрівають поверхню Землі менше. Висота Сонця змінюється, тому змінюються пори року. Влітку – жарко, восени – холодніше, взимку – холодно.)

2. Сонечко підготувало нам   -загадки.

.         Погляньте навколо – чарівниця яка

В коралах, в золоті стоїть!

Пожовкле листя і бездонна просинь,

І срібла павутинка вдаль летить…

Іскриться сонце, але вже не жарко,

Вітрець в русявих кленах шурхотить,

І шелест листя на алеях парку…

А листячко кружляє і летить…

(Осінь).

Сьогодні до нас у гості завітала Осінь

(Входить дівчина у костюмі осені)

Я – Осінь. Пора надзвичайно чарівна.

У барвах казкових ліси і поля.

Я тут господиня, я Осінь – царівна.

В моїм володінні земля.

Три місяці маю собі на підмогу.

Це вересень, жовтень – мої трударі.

Листопад завершує нашу дорогу

І зменшує сонця вгорі.

Погляньте ви на цю красу,

Що світу я завжди несу.

 

2. Створення тематичної павутинки «Осінь»

      -  Яка пора року настала?

Асоціативний  кущ

Що ви   уявляєте, коли чуєте слово «осінь»?

 

дощ              краса           листопад         злива  

 

жовтень                     осінь                        врожай

 

жито         коровай          овочі           фрукти

 

 

1-ша учениця.

         Я ніяк не можу зрозуміть,

         Все навкруг чому змінилось вмить?

Чому листя жовкне й опадає,

І чому, чому тепла немає?

І куди, куди пташки від нас летять?

І чому дощі все крапотять?

І чому короткі стали дні?

І чому похмурі і сумні?

Діти. То літо минуло і осінь прийшла.

Вона все змінила, як тільки могла,

Дівчинко, дівчинко, ти не журись,

А з осінню краще ти подружись.

 

Вчитель. Дівчинка – осінь   принесла із собою листочки.

По одних ми будемо крокувати, і з кожним листочком, дізнаватимемось щось нове. А інші ми будемо отримувати за правильні відповіді.

IV. Повідомлення теми і мети уроку                                                         слайд -3                                 Тема урок :«У золото вбралася земля

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися бачити, любити, розуміти прекрасне в природі, відповідати за її збереження, а збагнути, осмислити, відчути осінню красу нам допоможуть поети, письменники, композитори, художники, а також ваші власні спостереження, враження.

Повторимо раніше  вивчений  матеріал  «Слова з протилежним  значенням»                                                                                                          - Отже, відправляємось в осінню подорож.

План подорожі:                                                                                             таблиця                                          1 зупинка. Музична вітальня.

2 зупинка. Осінній вернісаж.

3 зупинка . Веселі  мандрівники.

4 зупинка. Джерело народної мудрості.

   5.  Зупинка  .галявина  «Спогадів»

   6. Зупинка .Яр « Спортивний»

   7. Зупинка .Стежинка Кмітливості

8. Зупинка  Підсумкова.

9. Зупинка.  Осінні  дарунки.

Жовте листячко летить,                                                   

 Під ногами шелестить

1.зупинка. Музична вітальня                                                                      

2.зупинка. Осінній вернісаж                                                                         муз.запис                               Красуня осінь, немов талановита художниця, розмалювала дерева,                              кущі, трави. Які ж кольори вона використовує? Подивіться на ілюстрацію.                          - А зараз послухайте грамзапис   осінньої   мелодії                             слайд -4,5,6,7. (Перегляд презентації із фотографіями осінньої природи)                                                  - Подумайте, який настрій передав композитор у своєму творі?                                              - Скажіть, який настрій навіває осінь?                                                                                          - Її часто називають плаксивою. А чому?                                                                                      - Яким стало повітря восени (особливо вранці) порівняно з літом?                                              - Який колір неба спостерігали влітку? Який восени?                                                                     Бесіда.                                                                                                                                               - Осінь... Тиха, чарівна, мрійлива пора. Вона викликає почуття радості і водночас тихого смутку.

-Що ви знаєте про осінь?                                                                                                                              - Якою ви її уявляєте?

Вправа  «Займи позицію»

(На дошці малюнки, де осінь зображено у вигляді живої істоти. На першому малюнку осінь виглядає як радісна, весела, молода дівчина.

На другому – похмура, зла  жінка)                                                           слайд -8                                                                             

- Що зображено на малюнках?

- Часто поети і художники зображували осінь як живу істоту.                                  На кожному малюнку осінь має свій настрій.                                                                Який настрій у осені на першому малюнку? А на другому?

- Ми пограємо в гру «Весело – сумно». Дівчата будуть відстоювати позицію, що осінь - весела пора року, дивлячись на перший малюнок та спираючись на свої спостереження. Хлопці відстоюватимуть позицію, що осінь - сумна пора  року, дивлячись на другий малюнок.

(Осінь весела пора року, тому що …… .   Осінь сумна пора року, тому що ….)

Назвіть слова – антоніми.

- Молодці!  Вирушаємо у путь.  А  на  зустріч  нам…                                                          3. Веселі  мандрівники.

1).- Журавлиний клин мережить

 Висоти холодну просинь                                                                            слайд -9

1.– й   учень

 Осінь. Осінь. Осінь.                                                                                                                  Медом пахнуть роси.

Журавлі курличуть в небі

Та вітри голосять.

2 - У небі тривожно курличуть журавлі,                                                                                збираються у зграйки перелітні птахи.

 Все частіше й частіше йдуть   дощі.

3 учень.                                                                                                                                                    Вже у теплі краї відлетіли

Сонцелюби — дзвінкі журавлі,

Не страшні їм тепер заметілі

На далекій південній землі.

 

2) Діти слухають голоси птахів у запису.                                 Запис голосів  птахів-          

 -  Чому восени не чути співу цих птахів?

-Як поводяться восени ластівки, шпаки?

-Як одним словом можна назвати птахів, що восени відлітають, а весною  повертаються до рідного краю?

               (На малюнках сорока, ворона, горобець.)                                  слайд - 10

-Хто знає цих птахів? Як поводяться ці птахи влітку?

-Чому з приходом осені вони наближаються до житла людей?

-Як називають птахів, які не відлітають на зиму?

3) Бесіда.

-Що ж подарувала нам щедра осінь?

- А чим ласують птахи? .)                                                                          слайд - 11

 Прочитаймо, якими ягодами.(шип-), (-бина),(кали-),(горо-),   (шина), (-на).

4)  Анаграма: назвати  перелітніх птахів.

Стікавла    кишпа    сигу                                                                   слайд - 12

Вей соло   дібеле лязузо

- А в які ж теплі  краї відлітають  птахи?

5)  Пташки  на  прощання       хочуть з нами погратися

  1)  Гра «Перелітні птахи».

               Якщо ці птахи відлітають — махаємо руками.               

Хвилинка  відпочинку

Горобці, лебеді, гуси, ворони, ластівки, лелеки,

шпаки, синиці, журавлі, солов’ї, голуби.

2) Із складів складіть і прочитайте прислів'я.                                          Слайд -13

Си -1     ни-12  в-5  ди - 11 лах - 7

Лю - 10 ла - 2 бі - 15  си - 8 друж - 14 ла - 9  ха - 4  в - 13  кри - 6 пта - 3                                             

 (Сила птаха в крилах, сила людини в дружбі.)                                     Слайд - 14

— Як ви розумієте це прислів'я?                                                                        4.зупинка. Джерело народної мудрості

Люди з давніх-давен спостерігали за природою, за погодою і робили свої висновки. .

Народні прикмети:

1.Чим сухіший і тепліший вересень, тим пізніше прийде зима.

2.Грім у жовтні – на малосніжну, м’яку, коротку зиму.

3.Комарі в листопаді – м’яка  зима.

4.Пізній листопад – до суворої та затяжної зими.

Вчитель.Осінь  журлива  пора  року  і  надихає  нас  на  спогади

5.Зупинка  .  галявина  «Спогадів»

1.— У зошитах запишіть число і класна робота.

Хвилинка каліграфії

1)Запишіть подані буквосполучення каліграфічно. Утворіть слова і запишіть.

    Де-,   ні- , ан-, -ч ,- то-,   -нь, німи.                                                            дошка

- .Які  слова  називаються  антоніми

2.  Найчастіше антоніми вживаються в прислів'ях, загадках, казках. (Вивісити плакат із записом речень. Діти шукають антоніми.)

 Працюймо разом! Робота з прислів’ями

 

 

- Доповніть прислів’я, записані на дошці.                                            Слайд -15

 

Нових друзів наживай,            а лінь марнує.

 

Чим нива чорніша,           а старих не забувай.

Праця людину годує,             тим хлібець біліший.

Назвіть у прислів’ях антоніми.запишіть одне на вибір, підкресліть  антоніми.

— Які назви казок містять антоніми? («Правда і кривда», «Про бідного та багатого»)

— Які ж слова називаються антонімами?

6.Яр  спортивний

Фізкультхвилинка

- Встаньте, друзі, посміхніться!

Землі рідній поклоніться.

І до сонця потягніться.

 Фізкультхвилинка

Дмуть вітри холодні й злі! (діти виконують махи руками)

Гнуть дерева до землі! (нахиляються вперед)

І наліво, і направо! ( нахиляються вліво, вправо)

Припини свої забави! ( «сваряться»)

Підніміть свої ви віти! (піднімають руки вгору, потягуються)

Будете стрункими, діти! (сідають за парти)

7. Стежинка Кмітливості

1. Я — антонім слова Літо. В мене біла тепла свита, Хоч мороз люблю сама, Адже звуть мене...(зима)

• Я — антонім шуму, стуку, Уночі без мене мука, Для спочинку наймиліша, Відгадайте, хто я?(тиша)

2.Лінгвістична естафета.

Учасники гри один за одним швидко називають відповідний антонім.                         У разі      затримки відповідає наступний учень.

 

Радість- (горе) Голосно- (тихо)

 

Чисто- (брудно) Верхній- (нижній)

 

Мороз- (спека) Босий- (взутий)

 

Цікаво-(нудно) Свіжий- (черствий)

 

Наздоганяти- (відставати) Важкий- (легкий)

 

Весело- (сумно)

9.Листочок   виводить нас на зупинку

Підсумкову.

VII.Підсумок уроку

 Висловлення вражень учнів  від уроку.

 Вправа «Мікрофон»                                                                          мікрофон

журналіст

Мені цікаво було дізнатися про ……………  .

Найбільшим відкриттям для мене було ………… 

- Чи сподобалась вам наша  подорож?

- Які почуття вона у вас викликала? Що вам найбільше  запам′яталось?

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Що навчилися робити?

(Учні сигналізують сигнальними картками)

- Про що нове дізналися?

• Як називаються слова, протилежні за значенням?

• Як ви думаєте, чому ми успішно крокували стежинкою ? Що нам  

   допомагало?(Знання і дружба)

- Як треба ставитися до природи? До тварин?

- Ви гарно підготувалися до уроку.

VIII. Виставлення та мотивація оцінок                       підрахунок  листочків                                                                 - Осінь не тільки сумні почуття викликає. Не злічити золотавих листочків, що їх зронили дерева.

- Це дарунки гостям лісу та саду.

- Осінь – щедра пора. Треба віддячити їй за її щедрість.

-  Як це зробити?

 Хвилинка творчості                                                                        Слайд - 16

На листочках закінчити думку: «Дякую осені за…».                                (мелодія)

 А допоможуть  вам в цьому звуки осіннього лісу ( шурхотить опале листя, стукає дятел, вітер погойдує віти, співає синиця).

 Діти діляться враженнями  і думками.

 

10. зупинка.  Осінні  дарунки.                                                 Слайд -17                                                                                 

Осінь барвиста, щедра і мила:

Знов урожаєм всіх пригостила  (Осінь  роздає  гостинці  яблука гостям)

1-й учень. Осінь, осінь, трудівниця,

Ти невтомно працювала:

Росянисті перли-буси

В трав’яні шовки поклала.

2-й учень.

Землю стомлену, змарнілу

 Срібними дощами вмила

І багатим урожаєм

Людям всім столи накрила.

Учитель.Попрощаємося  з  Осінню  та  сонячним  листячком             Слайд - 18

ІV.Домашнє завдання  різнорівневе:

   1.Високий  рівень   -  Скласти твір – опис  осіннього  лісу.                                                                                   2. Достатній  рівень   - Доберіть з підручника “читанка ” прислів′я, у яких є антоніми. Запишіть їх. Антоніми підкресліть.                                                                        3.  Середній і початковий рівні  - Вправа 149 .

Читаючи загадкову книгу природи, людина збагачу    себе не тільки     знаннями про навколишній світ,

але й вчиться правильно, мудро   господарювати  в  ньому.

 Адже, як говорив відомий письменник Бернард Шоу:

«Ми вже навчились літати в повітрі, як птахи, ми вже

навчились плавати під водою, як риби;

нам ще залишилось навчитись  жити  на Землі,   як люди!»

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
22 січня
Переглядів
157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку