Урок - подорож "Ядро, його структурна організація та функції"

Про матеріал
Цей матеріал входить в тему "Структура клітини", який допоможе зрозуміти учням взаємозв'язок між будовою і функціями ядра.
Перегляд файлу

Тема уроку: Ядро, його структурна організація та функції.

Мета:

освітня: розглянути особливості будови та функції ядра; проаналізувати зв’язок особливостей будови ядра з функціями, які воно виконує;

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови і функціями біологічних структур;

виховна: виховувати розуміння значення знань особливостей будови клітин          для збереження здоров'я людини.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, формування компетентностей ініціативності й підприємливості, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя.

Тип уроку: комбінований, форма проведення – урок-подорож.

Обладнання: таблиці «Будова рослинної та тваринної клітин», модель ДНК, компютери, мультимедійний проектор.

Хід уроку.

I.Організаційний етап.

Психологічне налаштування.

Щоб налаштуватися на роботу,  давайте створимо гарний настрій. Вправа «Віночок побажань».

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

На столі знаходяться картки самооцінки, вони допоможуть вам оцінити свої знання. За кожен вид діяльності на уроці ви ставите певні бали.

Згадаємо тему, яку вивчали на минулому уроці.

– Які організми називаються еукаріотами? (слайд 1.)

– Клітини якого організму не вистачає на слайді?

Повторимо матеріал, виконавши ряд завдань.

1. Індивідуальна робота з картками (3 учні).

2 . Решта учнів виконують вправу «Детектор брехні».

Об’єдналися в три групи:

I группа Одномембранні органели.

II группа Двомембранні органели.

III группа Немембранні органели.

У кожного учня написано 6 тверджень. Якщо воно стосується  відповідної групи над номером завдання ставиться пряма лінія, якщо ні то пікоподібна вершина.

Завдання для груп оцінюється в 2 бали.

1. Синтез АТФ забезпечує мітохондрія.

2. Органела, що здійснює синтез білків.

3. Органела, що бере участь у клітинному обміні та траспортуванні речовин.

4. Органели рослинних клітин, здійснюють живлення й запасання речовин.

5. Органела, у вигляді округлих міхурців, що містить ферменти для клітинного травлення.

6. Органела, що бере участь у поділі клітин.

Обмінялися своїми зошитами, виконали взаємоперевірку.

Перевірили правильність відповідей порівнюючи зі слайдом 2.

Порахували кількість балів і поставили в картку самооцінки.

3 завдання.

На сайті Learning Apps.org виконаємо вправу «Познач органели тваринної клітини».

Об’єднуємося в групи по 3 чоловіка і виконуємо на комп’ютері. Час виконання 3 хвилини. Щоб перевірити правильність вправи  натисніть в правому куті на позначку. Максимальна оцінка 3 бали. Перевіряємо і виставляємо бали в картку самооцінки.

4 завдання.

Вправа «Хмаринка слів» (слайд 3).

Подивилися уважно на малюнок . Прочитайте в хмаринці слів головне слово. Складіть речення або розповідь, використовуючи як можна більше слів з хмаринки.

Учні, що відповідали, поставили в картці самооцінки в колонці доповнення – 1 бал.

Мотивація навчальної діяльності.

Як ви гадаєте, яку тему нам необхідно вивчити, щоб наші знання про будову клітини були вичерпними.

Так, це ядро, його структурна організація та функції.

III. Вивчення нового матеріалу.

Які ж завдання перед нами можна поставити?

Діти відповідають.

– Чому ядро відіграє провідну роль у життєдіяльності клітини?

– Як відбувається збереження і передача спадкової інформації?

– Які особливості будови ядра у зв’язку із функціями?

Записуємо тему уроку (слайд 4).

Девіз уроку: З усіх здібностей найважчою і найрідкіснішою є уміння керувати.

Мадан де Сомері (слайд 5).

Ми сьогодні продовжимо подорож до країни «Клітина» (слайд 6), виберемо транспорт  – залізничний. Провідниками в цьому потязі будуть наші учні. Уважно слухайте, занотовуйте, бо по закінченні подорожі вам потрібно буде виконати завдання. Поїхали…

Вам уже відомо, що ядро – обов’язкова складова еукаріотичної клітини, в якій зберігається спадкова інформація. Втрата ядра супроводжується нездатністю клітини до розмноження.

Перша зупинка «Історична» (слайд 7).

Провідник –  історик  розповів про історію відкриття ядра .

Друга станція «Наукова» (слайд 8).

Провідник – науковий співробітник познайомив з функціями ядра.

Зупинка «Цитологічна» (слайд 9).

Цитолог познайомив з одно-, дво- і багатоядерними клітинами.

Зупинка «Біологічна» (слайд 10).

Провідник  доповів про ядерно-цитоплазматичне співвідношення клітини.

Зупинка «Математична» (слайд 11).

Математик звернув увагу на форму, розміри та структуру ядер.

Зупинка «Хімічна».  Учні дізналися про хімічний склад ядра.

І завершальна зупинка «Анатомо-цитологічна» (слайд 12).

Провідник пояснила анатомічну будову ядра.

За своє повідомлення учні отримують 3 бали, поставили в свою  картку.

Отже, функції ядра дуже складні і їх ефективність забезпечується особливостями будови ядер.

Виконаємо «Гімнастику для очей».

1. Швидко покліпали очима; заплющили очі та посиділи спокійно, повільно рахуючи до 5.

2. Міцно замружили очі. Порахували до 3, відкрили очі та подивилися вдалечінь.

3. У середньому темпі робимо 3-4 кругових рухів в правий бік очима, стільки ж – у лівий. Розслабивши очні м'язи, подивились вдалечінь.

А зараз у нас пошукова діяльність, робота з підручником.

  1. Знайдіть в параграфі 15 основні функції ядра і випишіть їх.
  2.  Заповніть таблицю «Будова та функції компонентів ядра» (слайд 13).

Назва структури

Будова

Функції

Поверхневий апарат ядра

Ядерна оболонка

 

 

Ядерні пори з поросомами

 

Ядерна пластинка

 

Внутрішнє середовище

Ядерний сік

 

Хроматин

 

Ядерце

 

За правильно виконане завдання – 2 бали, час виконання 3-4 хвилини.

Обмінюємося в парах зошитами і перевіряємо, перевіряючи зі слайдом.

Результат поставили в картку самооцінки.

IV. Закріплення.

Щоб закріпити наші знання , виготовимо постер або рекламу до теми «Ядро». Об’єднаємося по двоє, беремо аркуш паперу і згадуємо правила виконання  цього завдання. В центрі робимо малюнок,  вгорі – запишемо для чого вивчаємо ядро і внизу – висновок.

За виконання постеру – 2 бали, часу – 4 хвилини.

Презентації постерів учнів. Виставлення балів в картку самооцінки.

Згадаємо наш девіз чи відповідає він даній темі? Відповіді учнів.

Робимо висновок.

Ядро –  має складну будову і забезпечує передачу спадковості або генетичної інформації від материнської клітини наступному поколінню.

V. Домашнє завдання (слайд 14).

 Опрацювати параграф 15, виконати завдання  с.65 (усно), проявити своє ставлення до результатів досліду.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
23 березня 2020
Переглядів
1268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку