Урок - практикум з батьками учнів початкових класів. Тема "Розвмток психічних процесів у дітей молодшого шкільного віку з використанням казкотерапії"

Про матеріал
Урок - практикум проводиться спільно з батьками та учнями, Казкотерапія - цевзаємодія на ціннісному рівні, Всі завдання спрямовані на корекцію мовленнєвої діяльності, корекцію пам'яті, мислення, уваги, сприймання, емоційної сфери.
Перегляд файлу

Урок - практикум з батьками та учнями початкових класів на тему: «Розвиток психічних процесів у дітей молодшого шкільного віку з використанням елементів казкотерапії»

Заняття підготувала і провела вчитель початкових класів ОЗЗСО I -III ст. с. Шрамківка Золотоніського району Черкаської області

Ященко Леся Вікторівна

                                                 Хід заняття

1. Вступ.

Вчитель. Я хочу розпочати наше заняття зі слів Л.А.Касиля, який сказав: «Сім’я та школа – це берег та море. На березі дитина робить свої перші кроки, отримує перші уроки життя, а потім перед нею відкривається море знань, а курс у цьому морі прокладає школа. Це не означає, що вона повинна зовсім відірватися від берега»( Слайд 1)

Основні психічні процеси – сприймання, пам’ять, увага, мислення, уява – визначають загальний розвиток дітей і пізнання ними навколишнього світу. Пізнавальні мотиви, адекватні завданням навчання, ще нестійкі та ситуативні, тому під час занять у більшості дітей вони з’являються й підтримуються лише завдяки дорослим.

 Завдання дорослого – допомогти дитині розвинути пам’ять, увагу, мислення, розширити її сприймання, що допоможе їй активно сприймати навколишній світ. Виходячи з цього завдання ми з вами проведемо заняття на тему: «Розвиток психічних процесів у дітей молодшого шкільного віку з використанням елементів казкотерапії» (Слайд 2)

Казкотерапія є окремим напрямом психокорекційної практики. Всі наші завдання будуть спрямовані на корекцію мовленнєвої діяльності, корекцію пам’яті, мислення, уваги, сприймання, емоційної сфери тощо.

 

Головна особливість роботи у системі казкотерапії – це взаємодія з дитиною на ціннісному рівні. ( Слайд 3 )

Діти – великі мрійники, і дуже часто вигадують цікаві історії, казки. У їхніх змістах маленькі фантазери, не догадуючись того, передають свої переживання, радощі, сум, тривогу. Мабуть тому, що казка – це природне джерело всього, що є у нашому непростому житті.

Казкотерапія для дітей – це спосіб за допомогою якого ви без сварок та нотацій допоможете дитині позбутися негативних звичок чи навпаки зможете привити позитивні якості. Казки пропонують багатий матеріал для роботи з дітьми, і я впевнена, що діти так само сильно люблять їх, як і я, в той час, коли була дитиною. Моє дитинство було сповнене турботою і любов’ю моїх рідних. Але все життя я пам’ятаю казки, які мені найбільше подобалися – це казка «Солом’яний бичок».

 

Завдання 1. Шановні батьки! Я пропоную вам згадати улюблену казку свого дитинства (батьки по черзі називають казки ).

 

Завдання 2. Любі діти! Пригадайте, яку казку востаннє ви читали з мамою чи татом (діти по черзі називають казки ).

Казки не такі прості, якими здаються на перший погляд – вони схожі на багатошаровий пиріг. В дитинстві ми бачимо перший шар, він є самим зрозумілим, а з віком нам відкривається більш глибинний сенс вкладеного задуму в казку. І чим коротша казка, тим більший вона має обсяг вкладеної в неї інформації.  А в такому разі казки не менш потрібні батькам, ніж їх дітям.

 Як приклад – пропоную розібрати казку «Колобок» (Слайд 4 ).

Всі ви добре пам’ятаєте, як колобок тікає з дому, щоб побачити світ. Безумовно, що він має великий потяг до пригод. За характерологічними ознаками він є енергійним, комунікабельним, досить активним, рухливим,

 

 

жвавим, має добру вдачу та безмежне бажання отримати нові знання у сфері «Я у світі» та пізнати щось цікаве, невідоме.

На шляху до незвіданих пригод він зустрічає декілька персонажів, котрі стають йому на заваді.

 

Завдання 3. Давайте всі разом пригадаємо дійових осіб казки. Передаючи м’яч по колу кожен називає дійову особу з казки, а інший учасник повинен повторити дійову особу попереднього учасника та назвати свого.

Наприклад. 1учасник. Дід

                     2 учасник. Дід, баба.

                    3 учасник. Дід, баба, колобок.

                   4 учасник. Дід, баба, колобок, зайчик.

                  5 учасник. Дід, баба, колобок, зайчик, вовчик

Дійшовши до кінця, вправу можна повторити.

 

Завдання 4. Пригадати пісню колобка і заспівати її всім разом.

Я по засіку метений,

На яєчках спечений.

Я від баби утік,

Я від діда утік,

І від тебе утечу.

 

Завдання 4. Написання графічного диктанту. Кожен виконує самостійно.

(на парті в учасника листок у клітинку. По команді вчителя діти і мами прокладають шлях по якому колобок рухається по лісу, після чого демонструють свої роботи).

Вчитель. Яких помилок допустився Колобок у казці? Дайте йому свої поради.

 

 

 

Завдання 5. ( робота виконується в парі: мама – учень)На партах картки з сюжетами казки «Колобок». Мама нагадує дитині казку про Колобка та показує картинки. Потім картинки змішує. Дитина витягує одну з картинок і продовжує розповідь з того місця, якому відповідає зображення.

 

Вчитель. Французький математик Пані відзначив, що діти молодшого шкільного віку працюють з конкретним матеріалом, рахують м’ячики, зайчиків, складають розповіді по конкретних, реалістичних картинках. Тим самим, вважає він, ми затримуємо розвиток абстрактного мислення і творчої уяви. Пані наполегливо радив працювати просто з крапками. У випадку з казками це може виглядати так.

 

Завдання 6. Дітям пропонується аркуш паперу з безліччю крапок. Разом з батьками вони сполучають їх, щоб вийшли малюнки дійових осіб з казки «Колобок».

 

Завдання 7. (Слайд5 ) На екрані з’являється малюнок Колобка з деякими відсутніми частинами ( без носа, одного ока, прозорий). Учасники повинні проаналізувати відсутні частини героя.

Вчитель. Давайте всі разом опишемо новоутвореного Колобка. Які предмети або речі у сучасному житті схожі на Колобка.

 

Психогімнастика «Казковий дощик» ( робота в парах ) У нашій казці пішов дощ, краплі якого падають на плечі та спини всіх учасників заняття. По черзі діти і мами роблять пальчиками масаж на плечах та спині (імітуючи падіння крапель дощу на плечі та спини ).

Арт – терапевтичне завдання . (учасники об’єднуються по чотири особи). На аркуші паперу намалювати Колобка. Виграють ті, хто це зробить найшвидше і найкрасивіше.

 

Завдання 9. (робота парами) На аркуші паперу чотири рядки довільно написаних літер. Серед них потрібно знайти та  виділити окремі слова.

ВАРОЗАЄЦЬРОГНЕШ

ИЛДПАВОВКПРЛЩЗ

АПРЛИСИЦЯПРНГОЛ

ПРОКОЛОБОКРОЛДП

 

Вчитель. Працюючи в дитинстві з різними конструкторами дитина розвиває у собі безліч психічних процесів: мислення, пам’ять, увагу. Сучасні діти люблять працювати з пазлами.

 

Завдання 10. (всі учасники діляться на дві команди:мами і діти ) Кожній команді вчитель роздає розрізані малюнки героїв казки «Колобок». Учасники повинні правильно і швидко скласти розрізаний малюнок. Після цього дати характеристику герою.

 

Завдання 11. (Слайд 6 ) На екрані з’являється таблиця з геометричними фігурами .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

За декілька секунд учасники повинні порахувати всі кружечки синього кольору, всі колобки, зірочки, прямокутники, трикутники. Що ж вам тяжко рахувати?

(фігури одного кольору рахувати важко і довше ).

Завдання 12. Творча переробка казки. Учасникам потрібно спільно з дітьми придумати та продовжити казку. Можна замінити кінець казки.

 

Психогімнастика.

Дуже люблять працювати

Наші пальчики – брати.

Стали тісто готувати,

Щоби колобка спекти.

А цей пальчик – дрова рубав,

А цей пальчик – піч топив,

Оцей пальчик – воду носив,

А цей пальчик – муку сіяв.

А ось цей пальчик – тісто місив.

Тоді всі разом працювали

Колобочків накатали.

 

Проводиться майстер – клас однією з мам. Всі разом ліплять колобка з солоного тіста.

 

Вчитель. Казкотерапія – це терапія середовища, це процес утворення зв’язку між казковими подіями та поведінкою в реальному житті, це перенесення казкових смислів у реальність. Казкотерапію використовують у різних випадках і відповідно отримують різні результати.

Зараз я вам прочитаю казку «Колобок і Колобік», зміст якої спрямований на агресивні прояви у поведінці.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Колобок і Колобік

Жив – був собі у діда з бабою Колобок. Він був добрий, веселий, у нього було багато лісових друзів, з якими він полюбляв проводити час. Та якось баба помітила, що Колобок став сумним, невеселим, навіть гратися на вулиці з друзями не хоче.

 - Що сталося з тобою, Колобок? Чому ти такий сумний? – спитала його бабуся.

 - У всіх моїх друзів, лісових звірят, є братики чи сестрички, а у мене нікого нема,- сумно відповів Колобок.

Розповіла баба дідові чому Колобок став таким сумним і стали вони думати – гадати, як йому допомогти. Думали, думали – і придумали!

Замісила баба тісто і спекла ще одного Колобка, такого ж кругленького і рум’яного. Назвали вони його Колобік. Ось так у Колобка з’явився братик.

Який же щасливий і гордий був Колобок з того, що у нього тепер є братик! Повів він знайомитися братика зі своїми друзями. Познайомився Колобік з усіма лісовими звірятами і стали вони всі разом дружити.

Та якось непомітно для всіх Колобік почав ставати усе злішим і дедалі лютішим. Навіть форма його змінилася від люті він став квадратний. Мав похмурі очі, стиснений від злості рот. Він почав штовхати, бити своїх друзів, ламав іграшки, дерева, витоптував квіти. Від такої поведінки усі дуже страждали та засмучувались, особливо його брат Колобок.

- Щось тут не так, - подумав Колобок. – Адже Колобік був добрий і лагідний… Щось з ним трапилося… треба рятувати брата. Але ж як?

 І вирішив Колобок піти за порадою до мудрої Сови. Прийшов до дупла у якому жила Сова та й гукає: «Совонько мудра! Допоможи мені врятувати від злості мого брата!» І розповів, яка біда його спіткала брата, а зрештою і всіх мешканців лісу.

 

 

 

Сова й порадила йому: «А ви сховайтеся від цього бешкетника. Хай він залишиться сам. Як побачить, що нікому він такий поганий не потрібен, то й схаменеться!»

Зранку пішов Колобок на галявину, зібрав усіх своїх друзів і передав їм пораду Сови. І вирішили вони гуртом: як побачать здалеку Колобіка, то зразу сховаються від нього, де хто встигне. Ось бачать вони – йде Колобік. Все на своєму шляху трощить, своїми гострими боками зачипає, кричить, лається! Стали всі ховатися. Хто в кущі, хто – за дерева, а хто – в дупла. А дехто навіть у воду стрибнув.

Прийшов Колобік на галявину – нема нікого. Перед ким йому хизуватися, силу свою показувати, як глядачів немає? Ніхто не злякається. Ось уже і вечір надворі, а він сам…

Так було тричі. Три дні не бачив Колобік нікого, бо всі звірі від нього поховалися, і навіть його брат Колобок. Вже й бешкетувати не хотілося. Погратися б з кимось, та ніхто не виходить на галявину. Засумував Колобік, замислився і нарешті зрозумів.. Не хочуть з ним гратися, бо не хочуть поганого навчатися!

 Зрозумівши усе, почав Колобік лагодити те, що пошкодив. Виправив стовбури дерев, посадив нові квіти, відремонтував усі іграшки, які поламав. І стало диво – Колобік з квадратного знову перетворився на круглого. Побачили звірі, що Колобік змінився, і прийшли до нього гратися. Радіють усі, задоволений і Колобік. Дізнався він, що Колобок допоміг йому, - подякував братові від щирого серця і більше ніколи й нікого не ображав.

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Зміст цієї казки ви обговорите з дітьми вдома.

Підсумок заняття.

На завершення хочеться відзначити, що казка – це саме той спосіб спілкування дорослого з малюком, який найбільше зрозумілий дитині. Застосовуючи казкотерапію для розвитку дітей батьки та вчителі роблять вагомий внесок у їхнє щасливе майбутнє.

Ш. Амонашвілі говорив: «Дитина вище творіння Природи і Космосу і несе в собі їхні риси – могутність і безмежність» Бережіть своїх дітей!

 

Використана література

1.Зінькевич Т.Д. Шлях до чудес. Теорія і практика казкотерапії.

2. Музичук О.О. Казка як засіб розвитку особистісних цінностей молодших школярів // Проблеми сучасної психології -2012- №17

3. Сокович Н.А. Практика казкотерапії. – СПб. -2005.

4. Шалімова П.П. Казкотерапія як засіб розвитку молодших школярів.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 червня 2023
Переглядів
630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку