Урок – презентація проєкту
«Таємниці життя мурах»
Я досліджую світ 3 клас
підготувала вчитель початкових класів
КЗО «СЗШ № 20» ДМР
Жоріна Людмила Юріївна
Тема. Комахи. Проєкт «Таємниці життя мурах»
Мета: розширити та поглибити знання учнів про мурах;
розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, творчість, уміння робити висновки, висловлювати власну думку, презентувати свої дослідження, формувати комунікативні навички;
виховувати бережливе ставлення до природи, позитивні риси характеру.
Обладнання: мультимедійна презентація, обкладинка книги, картки для групової роботи.
Форма: урок – презентація проєкту
Опис проєкту
Назва проєкту: «Таємниці життя мурах»
Ключове питання:
Чому людина може навчитися у мурах?
Навчальні предмети:
Я досліджую світ. Комахи.
Українська мова. Розвиток зв’язного мовлення. Складання художніх творів різних жанрів.
Образотворче мистецтво. Анімалістичний жанр та його особливості. Розвиток навичок у малюванні комах. «Світ комах».
Тип проєкту:
за провідною діяльністю – змішаний (інформаційний, творчий)
за предметно-змістовою галуззю знань – міжпредметний
за характером контактів – внутрішній
за кількістю учасників – колективний
за тривалістю – короткотривалий (2 тижні)
Учасники проєкту – учні 3 класу, класний керівник
Мета проєкту:
Завдання проєкту:
Очікувані результати: створення книжки - збірки «Таємниці життя мурах».
Вхідні знання та навички:
Учні повинні володіти елементарними знаннями про характерні особливості представників комах, вміти читати, розгадувати загадки, користуватися ПК.
Необхідне обладнання: комп’ютер, принтер, акварельні фарби, аркуші формату А-4.
Діяльність учнів та вчителя
І етап
«Занурення» в проєкт (постановка мети)
Вчитель розповідає, що таке проєкт, становить проблему, яка підвищить інтерес до роботи, надає допомогу у створенні груп, виборі відповідальних у кожній групі (при створенні груп враховуються особливості та нахили учнів, ролі кожного члена групи розподіляються в залежності від особистих якостей). Учні знайомляться з метою та завданнями проєкту, з чітко визначеним очікуваним кінцевим результатом, з критеріями оцінювання проєкту.
ІІ етап
Планування
Учні кожної групи вибирають тему, за якою будуть збирати дані. Група «Науковці» готує науковий матеріал про мурах, група «Дослідники» - цікаві факти з життя мурах, група «Читайлики» - літературний матеріал, група «Художники» оформлює виставку власних художніх робіт з теми, група «Творці» створює власні твори різних жанрів (вірші, казки).
Джерела інформації: підручники, енциклопедії, довідники, Інтернет та інші джерела інформації.
Вибір способу представлення кінцевого результату діяльності: створення сторінок книжки - збірки «Таємниці життя мурах».
Вчитель надає необхідну консультативну та організаційну допомогу (поради з вибору роботи кожній групі, нагадує учням про відведений час, розповідає про спосіб подання кінцевого результату, надає критерії оцінки результатів роботи).
ІІІ етап
Пошук інформації
Самостійна робота груп по виконанню завдань. Вчитель надає допомогу в поточній пошуковій та практичній роботі (на прохання). Дає додаткові завдання, коли у учнів виникає в цьому необхідність; надає індивідуальні консультації.
І\/ етап
Підготовка учнями звіту про виконану роботу.
Аналіз отриманої інформації, формулювання висновків. Учні готують матеріали для презентації проєкту. Вчитель контролює. Надає консультативну допомогу.
\/ етап
Презентація
Відкритий звіт учасників проєкту про виконану роботу. Кожен учасник проєкту презентує свою роботу.
\/І етап
Оцінка результатів роботи.
Учні оцінюють індивідуальний внесок кожного члена групи в реалізацію проєкту, в цілому групи, проводиться самооцінювання, аналізуються досягнуті результати, причини успіхів і невдач. Вчитель бере участь в колективному аналізі та оцінці результатів проєкту. Проводить рефлексію.
Презентація проєкту
І. Організаційний момент. Створення позитивного настрою.
ІІ. Повідомлення мети, мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні у нас звітний урок за проєктом «Таємниці життя мурах». Про свої здобутки звітуватимуть групи «Науковці», «Дослідники», «Читайлики», «Художники», «Творці». З матеріалу, який ви підготували до цього уроку, ми створимо книгу – збірку. Обкладинку ми вже виготовили, а сторінки з’являться завдяки вашій наполегливій роботі.
- У вас на партах є картка самооцінювання. У кінці уроку ви самі оціните свою роботу за проєктом.
ІІІ. Створення проблемної ситуації. Постановка проблемного питання.
(Звучать звуки лісу, виходить хлопець з палкою у руках)
(Вибігають 2 учні, одягнені у костюми метеликів, танцюють)
Учитель: Діти, давайте ми спробуємо у кінці уроку відповісти на це питання: «Чому людина може навчитися у мурах?» (на дошці – питання).
І\/. Робота над матеріалом уроку.
Командир: Ми енциклопедії та довідники вивчали.
Про мурах науковий матеріал готували.
1) Мурахи – крихітні комахи, менше двох сантиметрів у довжину. Вони можуть бути різних кольорів: чорні, коричневі, червоні, жовті, і, навіть, смугасті. У мурах, як і в інших комах по 6 лапок. Голова рухлива, з сильно розвиненими гризучими щелепами. На голові – очі і вусики. Тонка талія розділяє тулуб на 2 частини. До першої частини прикріплені лапки, а друга – черевце, на кінці якого знаходиться жало, яке вибризкує отруту. Ця отрута зовсім безпечна для людини, але смертельна для комах.
- Запрошуємо до виступу групу «Читайлики». Вони нам подарують наступні сторінки книги.
Командир: Ми в бібліотеці разом працювали.
Вірші, легенду, загадки, прислів’я, приказки, прикмети про мурах підготували.
1) - Про мурах існує багато казок, міфів та легенд. В осетинській казці хлопця перетворюють у золотого мурашка. У міфі індійського народу «Чорноног» мурашки постають як винахідники мистецтва вишивання по шкірі. Я розкажу легенду «Мурашина цариця».
Одного разу маленькі безкрилі мурашки зібралися та вирішили жити спільно. Завжди легше виживати не самому, а разом.
Тоді мурахи побудували палац, в якому зібралися жити. Довго вони трудилися: прорили кілька підвалів та лабіринтів, створили комори для зберігання їжі, насипали високі земляні башти та широкі вали-укріплення. Мурахи радісно заселилися до нової домівки.
А ранком вони були здивовані: у палац пробралася невідома комаха з крильцями! Зовні вона була схожа на них, але могла літати.
- Я буду вашою королевою! - нахабно заявила вона. - Ви згодні мене годувати?
Мурахи хотіли вигнати непрошену гостю за ворота, але вона пообіцяла, що буде народжувати для колонії нових мешканців-мурашат. Тоді родина отримає нове життя. Комахи погодилися та обрали прибулу своєю царицею. Зажили вони потім разом довго та щасливо.
2) Загадки
Заповзята трудівниця,
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається …(мураха).
Хто працює без упину й тягне товсту стебелину,
Вдвічі важчу за комашку.
То старається…(мурашка)
За ялиною горбок –
Півмільйона мурашок
Працювали день і два…
Листя, голки і трава
Полягали у будівлю.
Той загал зробив покрівлю.
Можна звати дім комашник,
А інакше він - …..(мурашник).
3) - Про мурашок писали багато поетів: Дмитро Павличко, Вадим Друзь, Ліна Костенко. Я прочитаю вірш Ліни Костенко.
МУРАШКИ ДУМАЮТЬ ПРО ЗИМУ
Знайшов мурашка гарну бадилину.
Везе-везе... везе-везе...
І так, і сяк, і вгору, і в долину! –
така важка, ніяк не доповзе.
Прийшла на поміч різна комашина,
ще й коника гукнули стрибунця.
Три дні, три ночі царство мурашине
рубало бадилинку на дровця.
4) Прислівʼя та приказки
Мала мураха тілом, та велика ділом.
Мурашка невелика, та гори копає.
Старанний, як мурашка.
Мурахи гуртом і лева здолають.
Мурашка мурашці рада.
Для мурашки роса – злива.
5) Народні прикмети
Мурахи поспішають в свій будинок - чекай дощу.
Мурахи наростили свій будиночок - буде холодна зима.
Перед грозою мурахи починають активно бігати по мурашнику.
Мурахи будують мурашник на південному боці від дерева.
Якщо мурашки клопочуться біля мурашника – на теплу погоду, якщо ховаються – дощитиме.
3. ФІЗХВИЛИНКА
4. Презентація роботи групи «Дослідники»
- Зараз про свої здобутки звітуватиме група «Дослідники».
Командир: Ми довідкову літературу читали.
Цікаві факти про мурах зібрали.
5) В Африці й Америці існують войовничі мурахи, які вбивають все, що трапляється на їх шляху. Від них рятуються втечею навіть леви. У посушливих районах живуть медові мурахи. Вони запасають медовий корм про запас. Правда, горщиків і посуду в них немає, тому мурашки перетворюються в них самі.
- Дякуємо вам за вашу роботу.
5. Групова робота. Складання сенканів на тему «Мурахи».
6. Презентація роботи групи «Художники»
- Запрошуємо до виступу групу «Художники».
Командир: Ми малюнки малювали,
Фарбами і пензлем працювали,
За мурахами спостерігали,
Виставку робіт підготували.
Про мурах створено цікаві мультфільми та повчальні твори. Це ілюстрації до байок І.Крилова «Бабка та Мураха», М. Рильського «Коник – стрибунець». Ось малюнок до мультфільму «Казка про сміливу мураху».
- Ваші роботи теж поповнять нашу книжку. Дякуємо.
7. Презентація роботи групи «Творці»
- Запрошуємо до звіту групу творці. Вони зробили перші спроби пера.
(Учні презентують власні твори)
\/. Підсумок уроку. Рефлексія.
(Мудрості, розуму, працьовитості, справедливості, дбайливому ставленню до близьких, дружбі, наполегливості, старанності, дбайливості).
Для мене було відкриттям ……….
Після уроку я обов’язково ……….
- Чи справдилися ваші очікування? Який у вас настрій? Намалюйте смайлики.
- Ви гарно підготувалися до уроку, зібрали багато цікавого матеріалу і зразково представили. Погляньте, яку книжку ми створили завдяки вашій наполегливій праці. Щиро дякую вам за вашу роботу.