Конспект уроку-мандрівки «До Чарівниці – Зими та братів – зимових місяців»

Про матеріал
Конспект інтегрованого заняття з курсу " Я досіджую світ ", матеріали з розвитку зв.яного мовлення з метою удосконалення складу мовлення.розширення уявлень про оточуючий світ природи і довкілля
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект

  уроку-мандрівки

«До Чарівниці – Зими

 та братів – зимових місяців»

 

 

 

 

 

 

         Підготувала вчитель

                           початкових класів

                  Котлярова Т. 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Слов’янськ

2021

 

Тема уроку-мандрівки:  «До Чарівниці – Зими та братів – зимових місяців.»

 

Мета: - сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в живій і неживій    

            природі;  

  • розширити  і уточнити знання учнів про тварин, їх різноманітність і середовище існування;
  • формувати вміння встановлювати  причинно-наслідкові зв’язки;
  • застосовувати набуті знання;
  • збагачувати словниковий запас учнів методом  включення спеціальних термінів в активний словник;
  •  розвивати  спостережливість, вміння бачити прекрасне  у всьому, що нас оточує;
  • вчити  порівнювати, аналізувати, робити висновки,  працювати в команді;
  • виховувати шанобливе ставлення дітей до природи, прищеплювати любов до неї;
  • виховувати захисників природи; 
  • удосконалювати  дотикові  навички у дітей з порушеннями зору, уміння орієнтуватися  в мікро - і макро просторі;
  •  адаптувати матеріали для дітей з глибокими візуальними порушеннями.

 

Обладнання: ноутбук; презентація; ілюстрації зимової природи он-лайн; картки тварин;  картинки-малюнки рельєфно-крапковим шрифтом; кросворд; вірші; «зимовий кущик зі сніжинками» з веселими завданнями; пропускні картки «чарівні конверти» з контрольними завданнями; загадки; «сніжки – сюрпризи»; відео-кліпи; веселі хвилини-відпочинку.                                           

Форма проведення: подорож у Королівство Зими.                        

 

          Хід  уроку

 

І.  Організаційна частина

 

1. Зустріч  з Королевою Зимою  (кожен клас отримує конверт з пропускними картками -«чарівні конверти» з контрольними завданнями про осінь). Правильна відповідь дає змогу класам потрапити до  Королівства Зими.

5 конвертів з завданнями:

1. Який місяць естафету у літа приймає,  осінь  і навчальний рік починає?   (Вересень)

2. Яку назву має другий місяць осені і чому?     (Жовтень)

3. Який місяць має назву таку ж саму, як явище в природі?  (Листопад)

4. Які класи сповістили нам  про осінні місяці?    (1а, 4а)

5. Який місяць двері осені закриває, а зимі відкриває? Який місяць стоїть перед груднем?

    (Листопад)

 

 

П.  Актуалізація опорних знань

 

 Діти заходять до вітальні Королеви Зими і займають свої місця..

Звучить мелодія Поля Маріа на фоні зимових зображень.

 

1.Гра «Радію чи сумую?»

 

-Для гарного настрою потренуємо свої емоції.

-Посміхніться один одному як тепле сонечко взимку. Якщо хтось сумує за осінніми місяцями, налаштуйтесь на гарний настрій і мандруйте у казку.

 

Дівчинка:  Холодно зранку в лісах і лугах

                    Холодно зайчикам, лискам, птахам.

                    Затишно й тепло у класі у нас

                    Доброго дня вам, вітаємо  Вас.

                    Будемо гарно  ми працювати, нові знання здобувати

 

 

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

 

  Ведуча:    Діти, сьогодні ми познайомимося  з новою порою року – …..

    -Ой, хто це гримить, поспішає до нас. Мабуть, це гості   не всі зійшлися

 

(Заїжджає на олені Королева Зима зі своїми пажами - братами зимовими місяцями)

      

 - Хто це до нас завітав?

- А дізнатися про це допоможе нам кросворд

 

 

 

  1. Розгадування кросворду.

 

                                                                                                                                                                                                              

 

1.

 

 

       З

 

 

 

2.

 

 

 

      И

 

 

 

 

 

 

 

3.   М

 

 

 

 

4.

 

 

 

       А

 

 

 

  1. Приладнаю їх як слід,                             

І вони вже ріжуть лід      (ковзани)

 

  1. Срібна зірка, біла-біла,

          На  долоню теплу сіла.

          І як сіла, то й розтала -

          Голуба водиця стала       (сніжинка)

 

    3.  Це колючий, злючий гість                            

         Все тепло у хаті з’їсть.                                      

         Хоч він зроду рук не має,                                  

         Та узори вишиває            (мороз)                      

 

4. У зимову веселу пору

         Ми, кращі друзі дітвори:

         Возять діти нас на гору

         Ми веземо їх  з гори   (санчата)

 

    5.  Прийшла до нас бабуся

         У білому кожусі, поля причепурила,

         Пухнастим снігом вкрила

         Відгадайте, хто вона

         Ця бабуся чарівна?        (Зима)

 

 

Ведуча: - От же, діти, ви  вгадали?

- До нас завітала Королева Зима, і  сьогодні ми мандруємо до Королівства Зими. А щоб потрапити туди - нам треба здолати перешкоди, виконувати безліч магічних завдань, отримувати сюрпризи, які приготувала для нас Королева Зима зі своїми помічниками.

-  Ну, що? Готові до мандрівки?

- Тоді поспішаємо на зустріч пригодам.

- Діти,  вас мабуть трішечки підморозила Зима. Так давайте зігріємось!

 

(Звучить мелодія фізхвилинки «Танці-зігріванці».  Діти виконують танцювальні рухи)

  • Зігрілися? Ось і добре! А Зима завітала до нас зі своїми синами! Хто ж вони?
  • Це вересень, жовтень, листопад?    (Діти: -Ні!)
  • Тоді вгадайте, хто вони? Хай розкажуть про себе.

 

 

 

ІV.Вивчення нового матеріалу

 

  1. «Театралізуємо»

 

Учень-грудень:   * Який місяць рік закінчує, а  зиму починає?                      Грудень

Дорожній майстер грудень, мости будує всюди,

Вкриває річки кригою, воює із відлигою:

Дороги підморожує, ще й снігом припорошує,

Щоб на дзвінких санчатах, Новому року мчати!

 

Ведуча: - Дійсно, грудень рік кінчає, а зиму починає.  В кінці року яке свято ми зустрічаємо?

  Діти:  (Новий рік)   

Ведуча: За першим синочком мандрує ще один. Хто він?

 

Учень-січень:  * Який місяць рік починає?                                                   Січень.

Січень-ткач полотна білі, тче щоб землю одягти

Стелить з пуху заметілі, щоб посіви зберегти,

Одягти  шати срібні кожній липі і дубку,

Пританцьовуючи дрібно од морозу на льодку.

 

Ведуча:  - Який суворий! Січе зиму навпіл.

- А ось і третій зимовий місяць.

 

Учень-лютий:  * Який самий короткий місяць року?                                 Лютий

Третій  місяць зветься лютий,

А лютує він тому,

Що на світі довго бути,

Не доводиться йому!

 

Ведуча: - А ось які вони в своїй роботі, зараз ми побачимо. Давайте повторимо назви цих місяців         

Діти: ( грудень, січень, лютий.)

 

Ведуча: Зараз ми зробимо зупинку на станції «Зимові місяці» (Презентація

  «Зимові місяці»)

        

 

 

          

 

 

             

 

Дівчинка :  У володарки Зими трішечки замерзли ми.

                    Грудень каже: «Пострибай!»

                    Січень просить «Присідай!»

                    Встали-сіли, встали-сіли,

                    Розігріли наше тіло.

                   Лютий місяць нагадав:

                  «Час нам братися до справ!».

 

Ведуча: Зима крокує до нас тишком-нишком. Ми чуємо її кроки. І будемо весело її зустрічати.

 

Звучить пісня «Тишком-нишком»  у виконанні учнів класу.

 

  1. «Розгадуємо  загадки»

 

Ведуча:   - Ой, а хто це ще іде до нас?

 

Заходять пажі Зими   -  пінгвіни: ( з кошиком сніжків)

Ведуча: - Доброго дня! Ви до нас у гості? Подарунки принесли?

1 пінгвін: - Так, Загадки!

2 пінгвін: - Так,  і  сніжки з сюрпризом! (Діти відповідають, що принесли сніжки з сюрпризом для тих, хто правильно дасть відповідь)

 

(Завдання повідомляють учні з глибокими порушеннями зору. Матеріали тексту набрані шрифтом Брайля).

Ведуча: - Так, ми пограємо з вами, повідгадуємо загадки.  Той, хто правильно відповідає- отримує сніжок з сюрпризом.

 

* В небі хмара пролітала,                                *Хто це взимку, любі діти,

   Білий пух порозсипала,                                   На вікні малює квіти.   (мороз)

   Він на землю міцно ліг

   Називають його  (сніг)                                                 

 

* Не сніг, не лід,                                                  *Посідали на карниз

   А сріблом дерева прикрасив  (іній)                 І ростуть зверху вниз (бурулька)

 

* Взяла баба віник -

    Сніг мете в сіни   (хурделиця)                        *Я вода і на воді плаваю (крига)

 

*І у місті і у полі нагулялося доволі

  Не давала снігу спати-примусила танцювати  (метелиця)

 

 

3. «Зимові асоціації»

 

Ведуча: - Молодці, діти! Ці загадки підказали нам багато явищ природи, які ми знаємо,

і це допоможе краще показати зимі – яка вона чарівниця!

  • Давайте разом складемо  зимовий «кущик» явищ і ознак зими.

(Асоціативний  «кущик» збирають учні з візуальними порушеннями  за допомогою

    карток виготовлених    шрифтом  Брайля)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      

 

 

 

 

 

Ведуча:   Діти, давайте з’ясуємо як зміни у природі впливають на життя людини і в цьому допоможе цікава гра.   

 

4. Командна  екологічна гра  «Людина і природа»                                                              

 

Обладнання: добірка малюнків із зображенням пір року та маленьких карток із зображенням предметів, якими користуються люди у ту чи іншу пору року (одяг, ігровий інвентар, знаряддя праці).

 

Клас ділиться на 2 команди. Кожній команді даються добірки карток. Діти повинні розкласти предметні картки на відповідні зображення пір року. Виграє та команда, яка швидше і точніше справиться із завданням.

 

Ведуча: - Молодці діти! Добре знаєте явища природи! Вас чекає ще один сюрприз,

 - До нас завітали  сніговики  і запрошують нас  на  танок. Потанцюємо з ними.

  

 (Фізхвилинка «Падає сніжок»)

V. Узагальнення і систематизація знань

 

Вчитель; В природі тварини живуть за своїми природними  законами. Але взимку вони мають багато проблем. Давайте пригадаємо; –хто ж відноситься до тварин?

 

 1. Гра «Хто зайвий?»

 

Мета: узагальнити та поглибити знання дітей про тварин, виховувати турботливе ставлення до них.

Вчитель називає риби – діти імітують плавання, птахів - політ, звірів – біг, на «зайве» слово діти присідають.

Ворона, сорока, шпак, щур, ластівка, снігур.

Вовк, лелека, ведмідь, заєць, лисиця, лось.

Окунь, карась, жаба, короп, щука, плотва.

Дятел, сова, косуля, шишкар, одуд, синиця.

Вівця, курка, гуска, корова, індик, горобець

 

(Діти з візуальними порушеннями  використовують слухові аналізатори)

 

 

2.Відео  -сюжет «Крокуємо взимку лісом» про життя  тварин

 

Ведуча: - Діти! Як же звірам та птахам пережити такої зими сутужно. Сороки- ті хитрі, на зиму з лісу до міст та села  перебралися, поближче до людей. Біля свійських тварин підгодовуються.  Для допомоги птахам люди майструють для них годівнички та розвішують їх на деревах та підгодовують їх насінням, зерном,  хлібними крихтами, шматочками несолоного сала , підвішують грона горобини.  А тваринам у лісі люди організовують лісові пункти приймання їжі: кладуть сіно, гілочки для лосів, косуль, оленів,  насипають зерно і сіль.

 

Ведуча:  - А про яких лісових тварин можна сказати, що їм щиро везе, вони не знають що таке зима? А ось давайте відгадаємо : хто ж взимку впадає в сплячку?

(Діти відгадують загадки і вибирають картинки з тваринами,  закріплюють на дошці. Діти з глибокими порушеннями зору «читають» рельєфні малюнки з зображеннями тварин)

*Цілу зиму у барлогу                                      *У кубельце фрукти носить

  Спить приблуда клишоногий.                         Стріне вас – ховає носик.

  Як зоветься цей забрідь?                                  Кожушок із голочок.

   Здогадалися?...     (ведмідь)                             Хто, скажіть, це?   (їжачок)

 

*Він живе у норах, друже,                            *  Дуже справно нори риє

 Хоч на білку схожий дуже:                              І ретельно лапки миє,

 В смужку спинка і бочок.                                 Має теплий сюртучок,

 Звуть його …   (бурундучок)                             А зоветься…  (борсучок)

                                                                               

Ведуча: - Діти!  А хто з тварин готує припаси на зиму? Давайте відгадаємо.

 

*Є горішки і грибочки                                   * Невеличка та сіренька

 У дуплі на мотузочку.                                      В нірці мешкаю тихенько.

 Плигаю по гілочкам,                                       Уночі по хаті –  нир,

Я – руденька… (білочка)                                 А люблю сало й сир. (мишка)

 

 

 

                             

 

 

           

 

 

 

 

 

       

 

 

        

 

 

       

 

 

Ведуча:  - Молодці, дуже багато знаєте про наших братів менших і добре відгадуєте загадки

 

 

  1. Вікторина «Зимові перегони»

 

Ведуча: А тепер подарунок від Зими: вікторина 

- Я називаю слова, а ви показуєте з долоні зроблену сніжинку (долонька розкривається як сніжинка, 5 пальців розкриті), коли чуєте зимові явища природи:  

листопад, гроза, снігопад, дощ, заметіль, приліт птахів, паморозь, відлига, веселка, цвітіння яблунь, ожеледиця, іній, хурделиця, блискавка, іній, віхола.

 

-Зима, подивись скільки сніжинок кружляло у нас! А зараз до нас приєднаються ще

 2 сніжинки, які закружляють у танку

   (Танець сніжинок, відео сюжет)

- Ну, що Зима, Ти задоволена нашою мандрівкою  до Твого королівства? Нашими знаннями, нашими досягненнями у навчанні?

 

Королева Зима: Так, я у великому захваті! Ви дуже багато знаєте про мене і моїх помічників. Я пропоную ще одну цікаву гру на увагу.

 

 

4.Гра «Уявіть себе твариною» (Ведучі- діти з візуальними порушеннями)

 

Учневі  дається завдання уявити себе  свійською твариною і розповісти про себе , використовуючи такі питання. Інші учні мають вгадати хто це.

 - Яка їжа для вас є найулюбленішою?

 - Що найбільше любите робити?

- Чи любите ви грати з людьми, гуляти?

 - Чи вмієте плавати?

 - Де найбільше любите спати?

-Як дбає про вас господар?

 

 

 

 VI. Рефлексія.

Ведуча:  - Зима! А які розваги ти нам приготувала наостанок?

- Діти? Ми з вами в сніжки грали? (Грали)

 -Загадки відгадували? (Відгадували)

-Зимовий «кущик» прикмет складали? (Складали)

 - В сніжки грали? (Грали)

– Зі сніговиками танцювали? (Танцювали)

  • А тепер у нас підсумкова   вікторина:

- Які ви знаєте   зимові  забави?

- В якому місяці зима починається, закінчується?

- Скільки всього зимових місяців?

- Яке свято найулюбленіше серед дітей і дорослих?

Ведуча:  - Наша подорож  завершується. Усяка пора року у природі чарівна. У кожній порі року є своя радість. Ну, а зима Білосніжна – чарівниця. І вона нам дарує нескінчену радість, дива  і  безліч цікавих уражень !  Ми знаємо, що до нас прийшов Рік Миші, хай радість, наснагу, здоров’я несе Вам щодня.

І наостанок звучить весела пісенька  про Мишеня. («Пиптик», автор слів і музики              О. Шевченко).

 

 

 

VII.Домашнє завдання від Королеви Зими

 

( у подарунках сюрпризи і запрошення прийняти участь у презентаціі «Дарунки для Чарівниці»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Інтегровані уроки
Інкл
Додано
8 грудня 2022
Переглядів
396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку