Урок - проект "Допомога птахам взимку"

Про матеріал
Ми з дітьми приєдналися до Всесвітньої акції "День перелітних птахів". Ми з учнями виготовляли екологічно чисті смаколики для птахів. Дітям цей урок дуже сподобався.
Перегляд файлу

Всеукраїнська акція «День зустрічі птахів»

Номінація «Найкращий організатор біологічних свят»

 

 

 

 

Урок – проект

у 2 класі

 Я досліджую світ

«Допомога птахам взимку»

 

Підготувала:

Класний керівник

Жуковська У. Я.

 

 

 2021 р.

 

Характеристика проекту:

За діяльністю: дослідницько-інформаційний, творчий;

За характером контактів: внутрішній.

За кількістю учасників проекту: груповий.

За тривалістю виконання: короткостроковий;

 

Мета завдання:

  • ознайомити учнів із зимуючими та перелітними птахами нашого краю, з’ясувати, які птахи регіону занесені до Червоної  книги України;
  • активізувати бажання дітей допомагати птахам у зимову пору року;
  • виготовити годівнички та підгодовувати пташок;
  • підвести до розуміння, що птахи – наші друзі, їх необхідно оберігати;
  • виховувати свідоме та раціональне пізнання навколишнього світу без завдання йому шкоди;
  • виховувати у дітей любов до птахів, дбайливе ставлення до них.

 

Проблема.     Як вижити зимуючим пташкам узимку.

Обладнання. Малюнки, фотографії птахів, презентація, корм для годівничок

Завдання проекту.

- Дізнатися про проблеми птахів узимку.

-  Простежити зв’язок людини з природою.

- Дбати про екологічну культуру школярів.

- навчитися виготовляти годівнички дя зимуючих птахів.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ: учні зацікавляться птахами , виявлять бажання охороняти їх та підгодовувати їх узимку. Школярі зможуть виготовити годівничку для пташок вдома,  скориставшись наданою інформацією.

 

АКТУАЛЬНІСТЬ І ВАЖЛИВІСТЬ ПРОЕКТУ

Зима-найтяжча пора року для пташок. Природа вкрила снігом поля та дерева…деякі види птахів відлітають на південь, але багато й залишаються зимувати поряд з нами, це такі як: граки, ворони, галки, горобці, сороки, дятли, синиці, снігурі та інші. Найважчим для них є період коли після відлиги вдарять сильні морози і все покривається льодяною кіркою: дерева, кущі, навіть споруди. Тоді доступ до їжі для птахів закривається. Холоду вони не бояться, а від зимової нестачі їжі для птахів закривається. За короткий зимовий день птахи не встигають роздобути собі достатньо харчу, щоб не замерзнути за довгу зимову ніч. Адже тепло у тілі птаха утворюється від спожитого корму. Щоб допомогти зимуючим у нас птахам, необхідно регулярно підгодовувати їх на протязі всієї зими, влаштовуючи пташині годівниці.                

Таким чином пернатим не такі страшні морози як голод. Саме від голоду вони наближаються до наших домівок в надії  на порятунок. А вони, в свою чергу, віддячать нам весняним співом та чистими садами без шкідників.

Хід уроку - проекту

Ранкова зустріч

І Привітання  

Учитель:   

Доброго ранку! Доброго дня!

Доброго вечора вам кожного дня! Нехай буде мир і злагода у вас,

Нехай завжди квіти не в’януть для вас.

Кожному дню – безхмарного неба, Кожній дитині веселощі треба, Кожній оселі – щастя і хліба.

Нехай усміхається кожна дитина!! Доброго ранку! Доброго дня!

 

 - Діти, який у вас настрій?

Діти показують свій настрій мімікою.

 

 Вітання в колі 

Буду я природі другом Йтиму садом, полем, ачи лугом, Буду я природі вірним другом.

Не столочу навіть і трави.

Я скажу їй: - зеленій, живи!

Коли лісом буду я іти,

Я посію зерна доброти

Побажаю дереву і пташці.

Щоб вони жили у мирі й щасті!

 

 ІІ. Робота з календарем погоди              Гра «Мікрофон».

  •                  Яка зараз пора року? (Зима.)
  •                  Назвіть зимові місяці. (Грудень, січень, лютий).
  •                  Який зараз місяць? (Лютий)
  •                  Скільки складів у слові «Лютий»? (Два склади.)
  •                  Скільки звуків? (П’ять звуків.)
  •                  Скільки букв? ((П’ять букв.) 
  •                  Яке число? ( 7 лютого.)
  •                  Стан неба? (Похмуре.)
  •                  Яка температура порівняно з осінньою? (Нижча.)
  •                  Чому? (Бо сонце опустилося нижче і погано нагріває землю.)
  •                  Які зміни відбулися в природі взимку? (Відлетіли птахи, люди одягаються тепліше, випав сніг, є мороз тощо.)

ІІІ. Групова робота

Учитель: 

  •      Гра «Назви птаха»
    (Учні передають квіточку, кожна дитина називає птаха. Гра закінчується, коли діти назвуть всіх птахів, які їм відомі.)

    Учитель. Якою частиною мови є назви птахів?

Відгадування загадок


● Довгі ноги, довгий хвіст, по болоті ходить скрізь. (Лелека.)

● Білий, як сніг, надутий, як міх, лопатами ходить, а рогом їсть. (Гуска, качка, лебідь.)


● В'ється молоток, поправляє наш садок. (Дятел.)


● Двічі родиться, один раз вмирає. (Птах.)


● Має гребінь — не може ним чесатися. (Півень.)


● Маленький, сіренький, на соняшник сів, надзьобався добре і далі полетів. (Горобець.)


● Плавала, купалася, сухенька зосталася. (Качка.)


● Уночі гуляє, а вдень спочиває,

Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова.)


● Швидко скрізь цей птах літає, безліч мушок поїдає, за вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує. (Ластівка.)


Учитель. Назвіть, як звуться пташенята цих птахів.

 

ІV. Обмін інформацією

       

Виступ однієї дитини

Легенда про дятла. 

Одного разу бідний чоловік пішов на Великдень до лісу зрубати дерево. Тільки він почав рубати, як до нього підійшов старий дід і сказав: « Не рубай дерево. Іди додому. В тебе буде достатньо грошей, щоб купити дрова і жити без злиднів.» Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав: «Піду до того дерева попрошу ще грошей».Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево. Тут і з’явився старий дід, він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив: «За твою жадібність перетворю тебе на птаха, стукай все життя по деревах».Так з’явився дятел.

Виступ другої дитини

Легенда про снігура.

Жила на світі маленька сіренька пташка, яка хотіла мати червоне пір’ячко на грудях.

До кого вона не зверталася за допомогою, до яких хитрощів не вдавалась, але пір’ячко залишалося сірим. Одного разу в Єрусалимі вона почула гомін. На страту вели трьох людей. Їх розіп’яли на хресті, а на одного з них наділи терновий вінок. Колючка тернового вінця впилася нещасному в чоло. А то був не звичайний чоловік, а син Божий - Ісус. Забарвила пташка груди кров’ю,і залишився цей колір їй назавжди. Так з’явився снігур.

І. Повідомлення теми та завдань проекту

Вчитель

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, чому потрібно допомагати зимуючим пташкам.

Та навчимося самостійно вготовляти екологічні годівнички для наших друзів.

 Птахи, щирі друзі людини: вони допомагають їй боротися з різними шкідниками, знищувати бур’яни, вони є санітарами лісу. Серед птахів багато чудових співаків і багато просто гарних птахів. Втім, список зникаючих птахів поповнюються. Для того, щоб не зникали певні види птахів необхідно їм допомогти. Особливо птахи потребують нашої допомоги взимку, адже страшнішими за люті морози для них є голод. Тому сьогодні ми дізнаємося, які птахи зимують в Україні, і як вони добувають собі їжу.[

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Мозковий штурм»

  • Чи можливе життя на Землі без птахів?
  • Що б змінилося на Землі, якби зникли всі птахи? Чому?
  • Яке значення птахів у природі і житті людини?

Перегляд відео про зимуючих птахів https://www.youtube.com/watch?v=J5rx5QSDGkU

Робота  в групах

Гра «Хто зайвий»

Мета: учити дітей обирати із ряду птахів зайву, пояснювати, чому вона зайва;

розвивати логічне мислення, уважність.

Картку можна розрізати горизонтально, отримаєте 5 стрічок. Діти розглядають птахів (по три птахи) і намагаються з’ясувати, хто ж із них зайвий.

Наприклад:

- 1-й ряд : горобець і ґава зимуючі птахи, а лелека – перелітній;

- 2-й ряд : ластівка і шпак прилітають до нас на весні, а снігур – взимку;

- 3- й ряд : сова хижий і нічний птах, а соловей і шпак - денні птахи;

- 4-й ряд : качка і курка домашні птахи, а жайворонок перелітній птах;

- 5-й ряд : осел і рись тварини, а гусак – птах.

 

D:\Pictures\першокласники 2019\відкритий урок\75220760_1363612553788897_7853684791244226560_n.jpg

ІІІ.  Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

         Птахи живуть в усіх куточках Землі: в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Вони є в сухих пустелях, у північних снігах та високо в горах. Всього на Землі живе 8600 видів птахів, з яких в Україні зустрічається – 360.

Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок червоноголовий – має масу 5 грамів, а найбільший – дрофа – 20 кілограмів.

Живляться птахи різноманітною їжею. Рослиноїдні птахи живляться плодами і насінням(щиглики, шишкарі, чижі). Хижі їдять комах та їхніх личинок, риб, жаб, мишей (ластівки, сови, чайки, чаплі). Багато птахів – всеїдні (граки, горобці, сороки).

Найважче доводиться птахам взимку. Зникають комахи, зелені рослини, все вкривається снігом. Тому вже вкінці літа птахи готуються до зими. Перелітні птахи відлітають в теплі краї, де є корм. Шпаки, ластівки, зяблики перелітають зграями; качки, гуси, журавлі, лелеки – клином; шуліки, яструби – поодинці.

Частина птахів знаходить їжу і взимку, тому і залишається зимувати в рідних краях. Їх називають осілими. Сойки, повзики запасають на зиму жолуді, горіхи та інше насіння. Граки, горобці, сороки, синиці – переселяються ближче до житла людини, де їм легше знайти поживу.

Фізкультхвилинка    https://www.youtube.com/watch?v=sh4EKVAMm-I

Дидактична гра.

А зараз ми пограємо з вами в гру, яка називається «Так чи ні». Я буду показувати вам фото пташок, а ви мені будете говорити «ТАК», якщо відлітають, і «НІ» , якщо не відлітають. (Вчитель показує дітям фото птахів, які зимують і не зимують в нашій місцевості, діти повинні вказати, хто відлітає, а хто залишається).

Практичне завдання проекту

Виготовлення екололічних годівничок  для пташок.

Слід пам’ятати, що зимівля – скрутний період у житті птахів. Тому їх слід підгодовувати.

А давайте зробимо смачні годівнички для наших пташок.  

Діти підготували всі необхідні інгредієнти для годівнички.

(Рецепт приготування можна подивитися за посиланням

https://svitdovkola.org/2/5/media12)

D:\Pictures\першокласники 2019\годівнички\147371658_716641362357702_4011945087920877911_n.jpg        D:\Pictures\першокласники 2019\годівнички\147645063_742450186403207_4238041061313891927_n.jpg

D:\Pictures\першокласники 2019\годівнички\147651352_220759539744038_4756124753850075464_n.jpg    D:\Pictures\першокласники 2019\годівнички\147877786_258080322605421_1304594504065347106_n.jpg

Підсумок заняття.

Ми зробили дуже гарні годівнички та дізналися про пташок, які зимують в нашій місцевості. Тому я пропоную, взяти наші смаколики для пташок на прогулянку та почепити на дерева у нас на ділянці. Я думаю птахи дуже зрадіють і скажуть вам спасибі.

D:\Pictures\першокласники 2019\годівнички\147155495_756236535269479_1602256035785547464_n.jpg   D:\Pictures\першокласники 2019\годівнички\147883029_879003032834301_7850153957419386813_n.jpg       D:\Pictures\першокласники 2019\годівнички\148020295_723014991915508_5115183691805436100_n.jpg

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
25 березня 2021
Переглядів
5806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку