Урок - проєкт "Хліб - як один із символів УКраїни"

Про матеріал
Матеріал може бути використаний як для проведення уроку або в проєктній діяльності.
Перегляд файлу

хлеб питание пекарня пшеница справочная информация 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Випікання хлібобулочних виробів (жайворонки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Хліб — як один із символів України.»

 

Мета: 

 

     продовжити ознайомлення учнів з видами хлібобулочних виробів;

     закріпити і поглибити знання учнів про роль хліба і хлібобулочних виробів у житті людей;

     виховувати культуру споживання і дбайливе ставлення до хліба,

     заохочувати  збирати і передавати через покоління рецепти приготування страв української національної кухні;

     розвивати естетичний смак;

     виховувати  бажання радувати своїх рідних.

 

Обладнання:    колоски, запис співу жайворонка, продукти для випічки,  хліб, хлібобулочні вироби, вишитий рушник, презентація.

 

                         Хід заняття

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

Нас, друзі, чекають заняття та гра,

   Займайте скоріше місця, дітвора!

Ми всі про хліб поведемо розмову,

Про щось цікаве дізнаємось знову.

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ

 

«Бліц-турнір»

 

  • Перелічіть відомі вам вироби із тіста.
  • Яке їх значення в харчуванні людини?
  • До якої групи (за калорійністю) належать вироби із борошна?
  • Назвіть улюблені борошняні вироби вашої сім’ї.

 

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Мотивація навчальної діяльності

-         повідомлення теми уроку

-         постановка завдань уроку перед учнями.

 

  1. БЕСІДА  ПО  ТЕМІ

 

Розповідь учителя.

 У кожного з нас є святині. Слова мама, тато, родина дорогі для нас змалку. Але є святині загальнолюдські – Батьківщина, хліб.

 Хліб - основа нашого життя. Слово життя походить від слова жито – назви однієї із зернових культур. В українського народу хліб і сіль завжди були символом гостинності та багатства. Хто заходив у гості, мусив скуштувати хліб-сіль і вклонитися господарям. Якщо людина ділилась з іншим хлібом, це означало, що вона має щире і добре серце і не бажає зла ближньому.

 Хліб починається з поля, на якому працюють  від ранньої весни до пізньої осені  працьовиті люди. Кожна зернинка пройде довгий шлях,  поки з неї не замісять тісто і не випечуть хліб.

То звідки ж прийшов хліб? І яким він був?

Тісто у найпростішому вигляді — це борошно замішане на воді. Саме з такого тіста  людиною був випечений перший хліб. Це були прісні коржики, що випікалися між двома плоскими каменями. Поступово процес випікання хліба  вдосконалювався  до борошна  з водою додавали інші продукти. І все ж таки ще довгий час хліб залишався твердим і в’язким. Лише коли хліб почали готувати з додаванням розпушувачів, він став м’яким і пористим.

 Використовувати дрібні мікроорганізми (хлібобулочні дріжджі і молочнокислі бактерії) для розпушування тіста  уміли стародавні єгиптяни. І це — 5-6 тис. років тому! Пекли  м’який, простий хліб із «кислого» тіста  й у стародавній Греції у V столітті до нашої ери. Але такий хліб був набагато дорожчим від прісного і готували його не часто.

 Українська кухня  створювалась протягом багатьох століть, вона відображає не тільки історію розвитку українського народу, його звичаї і смаки, а й соціальні, природні та кліматичні умови проживання. Завдяки географічним умовам  населення України має змогу вживати продукцію як рослинного так і тваринного походження.

 Літописи та інші писані пам’ятки, а також археологічні розкопки свідчать про багатство і різноманітність їжі, яку споживало населення Київської Русі.

 Серед рослинної їжі слов’янських народів перше місце займає хліб. Тісто для хліба раніш готували і готують тепер з житнього,  пшеничного борошна, часто змішуючи їх. Хліб завжди готували з опари. Раніше для опари використовували хміль, а тепер — дріжджі.

 Хліб, у який додавали обчищену від кісточок і шкірки калину, називали калинником.  З тіста для хліба готували також перепічку: формували коржі, які випікали на сковорід з салом або олією.

 Крім того, випікали паляниці — невеликі досить плоскі хлібини з кисло-ячмінно-житнього, або гречано-житнього  тіста. Пекли також хліб з маком і медом.

 Хліб в українські родині  був особливо шанованою священною стравою.  За гріх вважалося не доїсти шматок хліба. Ніхто ніколи не викидав його, а залишки віддавали птиці чи худобі. Пекли хліб раз на тиждень.

 

  1. ХВИЛИНКА  ЦІКАВИНКА

З одного зернятка пшениці можна одержати близько 20 міліграмів борошна.

А для одного батона треба змолотити близько десяти тисяч зернин.

 

  1. А ЗАРАЗ МИ ПОГОВОРИМО ПРО РІЗНОВИДИ ХЛІБОБУЛОЧНИХ ВИРОБІВ

 

Повідомлення учнів.

-         Калач

-         Паска

-         Жайворонки

-         Сушка

-         Мандрики

-         Коровай

-         Шишка

-         Пампушки

 

  1. ПСИХОГІМНАСТИКА «Я – колосочок»

Діти тримають у руках колосочки і промовляють : - Я – маленький колосочок. Мене весело хитає вітерець і начебто кличе за собою. Мені всміхається сонечко, і я простягаю до нього свої вусики".

 

УЧИТЕЛЬ.

Зараз весна-красна. День за днем все красивіше пише свою картину Весна. До нас прилітають пташки. Яку пташку називають «співаком весни»? Це – жайворонок. В давнину був такий звичай: діти ставали до хороводу і всі разом звали жайворонка. А їх матусі пекли з тіста булочки-заплетушки, схожі на пташок.

-         А к називається професія людей, які випікають хліб? (відповіді учнів).

-         Зараз ми з вами також будемо пекарями, але для цього необхідно прочитати рецепт. Тож приступаймо до роботи.

 

(Фотоматеріали).

 

-         А  доки наші пташки випікаються ми з вами послухаємо як співає жайворонок (звучить запис).

Наприкінці учні пригощаються запашними булочками та  несуть додому батькам.

Результат пошуку зображень за запитом "картинки випічки жайворонків"

 

  1. ВИСНОВОК

 

Завжди шануйте і бережіть хліб! Він – основа нашого життя!

Давній закон наших предків — спілкування і об’єднання родини через їжу. Тож давайте  збирати і поширювати рецепти старовинних українських страв; звичаїв, пов’язаних з культурою харчування  українців.

 

  1. ПІДСУМКИ УРОКУ
    1. Чому  українці використовують рецепти  приготування страв інших народів?
    2. Чому існує давня традиція передавати родинні рецепти через покоління?
    3. Який фрагмент уроку вам сподобався найбільше?

 

  1.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Напишіть твір-підсумок  за темою  «Вироби з тіста. «Мої роздуми про хліб».

 

doc
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
2 січня
Переглядів
137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку