Урок - проект . Природознавство . ( 4 кл.)
Тема . Рідний край на території України. Природа рідного краю.
Мета. На основі дослідницької та пошукової роботи учнів у групах
здійснити обмін інформацією про дерева , кущі та трав’янисті
рослини , які ростуть в лісі селища Рокитне ; про звірів та
птахів , що живуть в ньому ; формувати у дітей навички звітування
про виконану роботу ; розвивати допитливість , спостережливість ,
прагнення до пошуку , інтерес до роботи в малих групах;
виховувати любов та гуманне ставлення до природи .
План проекту .
1. Обговорення ідеї проекту . Розподіл учнів на групи. Формування цікавих тем проектів та однієї з них .
2. Обговорення того , якими знаннями з обраної теми учні володіють і про зо хочуть довідатися . Складання ключових запитань з теми , на які вони шукатимуть відповіді .
3. Обговорення джерел , у яких можна знайти необхідну інформацію .
4. Обговорення результатів виконаної роботи , форми представлення проекту.
5. План роботи. Виконання роботи . Презентація .
6. Оцінювання виконаної роботи . Самооцінювання.
Очікувані результати : учень має уявлення про необхідність охорони рослин і тварин ; про групи рослин рокитнянського лісу – дерева , кущі , трав’янисті рослини , обґрунтовує власну відповідальність за збереження природи .
Тип проекту : груповий , середньої тривалості .
Проблемні питання , над якими працювали групи .
Консультанти : учитель , працівники бібліотеки , батьки , лісник .
Обладнання : карта України , листочки з кольорового паперу , виставка літератури : дитяча енциклопедія «Світ лісу» , енциклопедія тварин , популярна енциклопедія школяра «Дивосвіт».
Тип уроку : урок - проект
Хід уроку
І. Організаційний момент
- У наш клас завітали сьогодні гарні люди . Це - наші вчителі. Привітайтеся з ними, подаруйте їм свої щирі посмішки і перейміть від них хоча б краплину мудрості .
Психоемоційне налаштування .
- Сядьте рівненько за парти і задайте собі позитивний емоційний настрій.
Діти разом з учителем промовляють : « Ми - найкращі діти в світі. Наш урок природознавства буде найцікавіший».
Девіз уроку : « Все на землі має одну колиску, ім’я якій - природа».
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку .
- До цього уроку ми ретельно готувалися, бо це незвичайний урок , а урок – презентація проекту . Ви працювали в малих групах. Ви досліджували , займались пошуковою діяльністю , Адже тема нашого проекту «Рідний край на території України . Природа рідного краю».
а) Вправа «Букет очікувань»
- Що ви очікуєте від нашого уроку ?
У кожної групи на парті лежить вирізаний л паперу листочок дерева. Напишіть на ньому свої очікування . А потім з ваших листочків ми складемо букет . ( Складання букету.)
б) Фенологічні спостереження .
Світ навколо нас прекрасний , але дуже загадковий . Допомогти передбачити його стан хоча б на день нам допоможе рокитнянський
черговий синоптик .
Синоптик . Настала весна. Перший місяць весни - березень. 3 березня – початок місяця. В Рокитному сьогодні небо чисте , безхмарне . Опадів не очікується . Температура повітря – 10 градусів . Вітру немає.
Дерева ще перебувають у так званому зимовому стані сну, але вже крізь сон відчувають наближення весни .
Синоптики радять бути обережними на дорогах , щоб не спричинити небезпечних ситуацій під час руху .
До зустрічі . Для вас працював рокитнянський синоптик Моторна Діана.
Вчитель : - Рокитнянщина - це наш Рідний край . Рокитнянський район входить до складу Київської області. Він знаходиться південніше Києва. Налічує 23 населені пункти. Це – Бирюки , Бакумівка , Бушеве , Житні Гори ,Заприуддя , Луб’янка , Любка , Перше Травня , Маківка , Петровське , Пугачівка, Насташка , Колісникове, Калинівка , Ольшаниця , Острів , Довгалівське , Савинці , Синява Ромашки , Телешівка , Шарки і Рокитне. Рокитне є районним центром .
Рокитнянський район межує з Таращанським , Богуславським , Миронівським , Кагарлицьким та Білоцерківським районами .
На території Рокитняського району протікає 4 річки : Рось , Рокита , Насташка, Гороховата . Найбільша з них – Рось , що впадає в Дніпро .Рось і Рокита – річки Рокитного. Річка Насташка протікає по території села Насташка і впадає в Рось . Річка Гороховата протікає по території села Ольшаниця і також впадає в річку Рось. На території Рокитнянського району є штучні озера . Вони знаходяться в селі Бушеве.
В Рокитнянському районі є ліси . Це – Ольшаницький , Бушівський і Рокитнянський .
ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ГРУПИ № 1
«РОСЛИНИ ЛІСУ РОКИТНЯНЩИНИ»
Старший групи . Працюючи над проблемою «Рослини лісу Рокитнянщини» наша група консультувалася з учителем , бібліотекарем , лісником , батьками.
і , на нашу думку , ми зібрали чудовий матеріал. Пропонуємо його послухати.
Селище Рокитне - це прекрасний , чарівний , мальовничий куточок на території України. В нашому селищі росте мішаний ліс. Тут ростуть різні дерева і кущі. Зарості кущів називаються чагарниками . Кожна рослина – це фабрика кисню , необхідного нам для життя. Кисень виробляють зелені листки рослин. У лісі рослини ростуть ярусами. Верхній ярус утворюють дерева. У нашому лісі зустрічаються такі дерева , як дуб , сосна , ялина , береза , вільха, граб , липа , ясен , берест , клен , верба , осика , тополя та інші. Про деякі з них ми вам сьогодні й розповімо .
( Виходять учні цієї групи , тримаючи в руках малюнок , на якому зображене певне дерево і розповідають про нього.)
Дуб - це велике дерево з пишною кроною і прямим товстим стовбуром. Дуб росте поволі, але й живе довго – кілька століть , а деякі дуби досягають віку 2000 років. Коріння цього дерева йде углиб НП 5 метрів і розкидається вшир на 18 метрів.
Кора дуба після досягнення віку 20-30 років покривається глибокими борознами. Щільна деревина дуба дуже ціниться .
Граб вирізняється тіневитривалістю , росте поволі й рідко живе довше 100 років. Досягає у висоту від 15 до 25 метрів. Кора граба має світло-сірий або світло-зелений колір, а його листя широке , загострене із зубчастим краєм. Плід - горіх , оточений трилопатевою обгорткою .
Береза - це світлолюбиве дерево. Воно зростає на узліссях і відкритих просторах. Дерево легко впізнати за тонкою корою білого кольору. Листя гладеньке . Плід – горішок із крилоподібними виростами .
Верба плакуча - це дерево добре себе почуває у сирих місцях і біля води. Росте поволі , досягає висоти близько 15 метрів. З гілок плакучої верби майже до землі звисають довгі гнучкі пагони з жовтою корою. Ці пагони покриті видовженим листям, у якого один бік зелений , а інший - сріблястий.
Ялина – це вічнозелене дерево належить до хвойних порід. У дорослому стані воно може досягти 30 – 50 метрів у висоту , а найстаріші ялини - до 70 метрів. Живе ялина від 300 до 700 років. У природі ялинова хвоя дуже замислює ґрунт , що перешкоджає розвитку інших рослин .
Сосна звичайна – цей вид належить до одного з найвищих видів сосен Європи і Азії. Це дерево легко впізнати за струнким силуетом і оранжево- брунатною корою . Сосна звичайна досягає 40 – 45 метрів і живе до 600 років. Завдяки швидкому зростанню , її широко використовують для відновлення лісів .
Середній ярус ( підлісок ) становлять кущі. У нашому лісі ростуть такі кущі як ожина , малина , шипшина , горобина , глід , ліщина , бузина . Вони є кормом для тварин .
Нижній ярус – трав’янисті рослини і гриби . У нашій місцевості ростуть підсніжники , проліски , ряст , конвалія , кульбаба , кропива , сон – трава, валеріана , ромашка лікарська , звіробій , полин , гірчиця , шавлія , подорожник осот , деревій , суниця , глуха кропива та багато інших рослин..
Гриби - окреме царство природи. Вони дивують своєю незвичайністю. Те , що ми звемо грибами , насправді тільки його верхня частина - плід, як яблуко на яблуні. А головне у гриба – його підземна частина - грибниця . Вона виглядає як переплетене павутиння у землі . Гриби бувають їстівні й отруйні .
Їстівні гриби - це опеньки , білий гриб – цар грибів , підберезник , маслюк , груздь , піддубник .
Отруйні гриби – мухомор , бліда поганка , опеньок несправжній , дощовик несправжній , чортів гриб.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ГРУПИ № 2
«ЗВІРІ НАШОГО ЛІСУ»
Старший групи. Виконуючи роботу по питанню «Звірі нашого лісу», дослідницька група провела велику роботу. Були консультації лісника , робота з довідковою літературою , допомога вчителя.
У нашому лісі живуть такі звірі: лисиці , зайці, дикі кабани, косулі , їжаки, білки , миші , кроти .
Про свої дослідження ми сьогодні вам розповімо .
( Виходять учні цієї групи , тримаючи в руках малюнок із зображенням певного звіра і розповідають про нього . )
Дикі свині ( кабани ) живуть невеликими сімейними групами , що складаються із самців – сікачів , самок і підсвинків ( одно – і дволіток ). Навесні самка народжує від 4 до 12 поросят , які в перші місяці мають маскувальне смугасте забарвлення. Коли самка водить поросят , стає дуже небезпечною. Свині живляться жолудями , їстівними підземними частинами рос лин , черв’яками , личинками комах , дрібними гризунами, равликами , жабами.
Лисиці найчастіше влаштовують нори на узліссі. Ці спритні мисливці впольовують здобич у будь – яку пору року. У квітні в лисиці народжуються кілька лисенят. Майже місяць вони проводять у норі разом з матір’ю , а батько –лис приносить здобич усьому сімейству. До осені батьки навчають лисенят полювати. Улітку лисиці охоче поїдають рослини , лісові ягоди , а в інші пори року основна їх їжа складається з полівок, мишей, земляних червів , інколи – зайців , птахів .
Косуля - це маленький , дуже тендітний олень. Ріжки у самця коротенькі. Взимку рудувата шерсть косулі стає сірувато – бурою. Живиться косуля злаками , а ще ласує сон – травою, медункою , примулою. Влітку їдять бобові рослини. Годуються також водяними травами з боліт та озер . Узимку поїдають гілочки та сухе листя .
Їжаків вважають всеїдною твариною . Вони поїдають черв’яків ,слимаків , гусениць , жаб , мишей , пташенят , мертвечину , пташині яйця , жолуді та ягоди. Вони нападають навіть на гадюк. На полювання їжак виходить тільки вночі. Він має чудовий нюх і тонкий слух , тому вловлює найменший порух у траві . У їжака 5 тисяч твердих голочок , що захищає від ворогів .
Дитинчата їжака народжуються з підшкірними колючками , але вже через кілька годин у них з’являються м’які білі голки , які згодом твердіють . Із жовтня місяця по квітень їжак перебуває у сплячці . Він зимує в кублі із сухої трави , листя і моху .
Білка - чарівна тваринка , яку легко побачити в лісі і навіть у парку . Білка живе та народжує потомство у затишному теплому дуплі кулястої форми , яке вона мостить із тонких гілочок і вимощує зсередини мохом і пухом. На своїй ділянці білка влаштовує декілька таких кубел , де вона відпочиває та зберігає запаси. Передні зуби білки постійно ростуть. Тварина сточує їх , гризучи шишки , горішки та тверде насіння. Їсть вона ягоди , пташині яйця і гриби.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ДОСЛІДНИЦКОЇ ГРУПИ № 3
« ПТАХИ НАШОГО ЛІСУ»
Старший групи. Готуючись до презентації своєї теми «Птахи нашого лісу», ми провели велику роботу. Це і спостереження за птахами , консультації вчителя , батьків , бібліотекаря , робота з довідковою літературою.
У нашому лісі живуть зозуля звичайна , іволга ( її ще називають вивільга), соловейко східний , чорний шуліка , горобці , великий яструб , сорока , ворона сіра , синиця , сойка , снігур , дятел та інші.
Про них вам розкажуть члени дослідницької групи .
(Виходять діти цієї групи, тримаючи в руках малюнок із зображенням певного птаха і розповідають про нього .)
Зозуля звичайна - довжина тіла до 35 см , маса – близько 100 г. Живиться різними комахами, в тому числі й волохатою гусінню, яку обминають майже всі інші птахи. Зозуля – один із гніздових паразитів. Підкидає свої яйця в гнізда дрібни х птахів . Вилупившись , сліпе зозуленя виштовхує за межі гнізда пташеня або яйця господарів . Кує тільки самець .
Іволга ( вивільга) - довжина тіла до 25 см , маса - близько 100 г. Живиться крупними комахами , волохатою гусінню , соковитими ягодами . Гніздо підвішує на тонких гілках високих дерев . У кладці 4-5 яєць . Голосна мелодійна пісня схожа на звук флейти .
Соловейко східний - довжина тіла до 19 см , маса - не більше 25 г . Живиться павуками та комахами. Гніздо розміщує на землі в густих чагарниках . У кладці 4-5 яєць. Пташенят вигодовує комахами . Чудовий співець .
Ворона сіра - всеїдний птах. Живиться дрібними тваринами, а також насінням і плодами рослин. Гніздує переважно у кронах дерев. Самка відкладає 3 -6 яєць , котрі насиджує 18 -21 день, а самець протягом усього часу годує її .
Сорока живиться птахами , дрібними тваринами , пташиними яйцями та пташенятами , а також різним насінням дерев і трав’янистих рослин. Сорока живе парами . У кладці 3- 7 яєць. Насиджує самка 17 – 20 днів , а самець її годує . Пташенят вигодовує переважно комахами та їх личинками .
Дятел вправно лазить по деревах, утримуючись сильними пазуристими лапами. Деревину довбає гострим дзьобом , щоб добути з-під кори їжу. Гнізда дятли мостять у глибоких дуплах, які самі й видовбують. Крім комах охоче поїдають ялинові й соснові шишки. Узимку вишукує комах і личинки під корою дерев.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ГРУПИ
« Л І К А Р І»
Старший групи. На сьогоднішньому уроці презентує свою роботу дослідницька група «Лікарі».
Багато різних трав утворюють зелений килим рокитнянського лісу. Вони прикрашають землю, захищають від руйнування ґрунт . Ними ласують тварини. Багато трав мають лікувальні властивості. Вони є природною аптекою. Здавна люди використовували їх для лікування. Про деякі з них ви сьогодні від нас почуєте . У нашому лісі ростуть такі лікарські рослини : первоцвіт , конвалія, фіалка , кропива дводомна , кропива глуха, деревій , цикорій , грицики , чебрець , чистотіл , полинь , чорнобиль , валеріана та інші.
(Виходять діти цієї дослідницької групи , тримають в руках малюнки із зображенням певних лікарських рослин і розповідають про них .)
Первоцвіт ( примула ) зацвітає на провесні на сонячних галявинах і пагорбах обабіч лісових доріг. Жовті дзвоники зібрані в густе суцвіття. Листки яйцеподібні або довгасто-місяцеподібні, тупі , зморшкуваті.
У народній медицині квітки первоцвіту використовують для потогінний засіб при простуді , запамороченню голови , безсонні , пропасниці , при бронхіті.
Конвалія викидає яснозелені стрілки із запашними булими квітами . Конвалія містить у собі особливі речовини – глікозиди. У малій дозі – це ліки , у великій - отрута .
У народній медицині конвалію застосовують при хворобах серця , очей , від головного болю , паралічу , при безсонні , епілепсії .
Валеріана має поодиноке , пряме . порожнисте стебло, у верхній частині розгалужене. Листки довгасті , ланцетні . Квітки неправильні , зібрані у великі щитоподібні суцвіття.
У народній медицині валеріану вживають для заспокоєння серцевих болей, при нервових збудженнях, головному болі , запаленні легень , скарлатині.
Чистотіл має прямостояче , слаборозвинене стебло. Листки чергові , квітки зібрані по 4-5 у зонтикоподібні суцвіття , пелюсток чотири золотисто –жовтих.
У народній медицині лікують хвороби шкіри. Свіжим соком чистотілу лікують помутніння рогівки очей і плям на ній. Використовують при хворобі печінки , жовчного міхура , катару шлунка , подагри .
Деревій звичайний – рослина 40 – 100 см заввишки . Стебло пряме , ребристе, нерозгалужене , листки довгасті. Квітки зібрані в густе суцвіття .
У народній медицині деревій застосовується при туберкульозі легень , виразках і катарі шлунка, хворобах печінки , при простуді , головних болях , при простуді , гіпертонії.
Кропива дводомна - рослина 50 -120 см заввишки. Стебло пряме , чотиригранне , вкрите довгими і короткими жалкими волосками. Квіти розташовані в довгих розгалужених пазушних колосистих суцвіттях.
У народній медицині використовують при хронічних хворобах шкіри , хворобах нирок, печінки , грижі , при застарілому кашлі , астмі , шлункових хворобах.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ГРУПИ
« П Р О Г Н О С Т И К И»
Старший групи . Ми , група « Прогностики» , розповімо вам про те , як люди, не маючи радіо і телебачення , спостерігаючи за рослинами , навчилися передбачати погоду . Уважно вислухавши нас, ви також зможете передбачити погоду в своєму рідному краї.
( Виходять по черзі учні і розповідають , як , спостерігаючи за рослинами , можна завбачити погоду .)
УЧЕНЬ . З берези тече багато соку - літо буде дощовим .
Якщо до середини жовтня з берези не осипалось листя - сніг ляже пізно .
19 вересня – середній термін початку жовтіння берези. Листя жовтіє з верхівки - чекай ранньої весни , знизу – пізньої , рівномірно – середньої
Багато жолудів на дубі – на холодну зиму і врожайне літо.
Горобина рясно зародила і завчасно почервоніла – зима буде сувора та сніжна .
Перед дощем листя верби мокріє. Часом вода накрапає з листя так рясно , що земля під деревом мокріє за годину до дощу.
Якщо вільха розпускається раніше берези, то літо буде холодним і дощовим .
УЧЕНЬ . Якщо шишки на ялинах виросли знизу – на ранні морози , якщо зверху - на пізні морози .
З верхівок дерев листя опало - скоро зима настане .
Листя пізно опадає - на тяжкий рік.
Потріскалася кора на ясенах - буде холодна весна .
Яка погода в листопаді , така і в квітні.
Багато інею на деревах , буде багато меду .
Тополя розкривається пізно - літо буде прохолодне
УЧЕНЬ . Якщо дуб розпустився раніше ясена - літо буде сухе .
Верба зацвіла , коли погода була ясна й тепла - літо буде тепле.
Рано родить малина - на тепле літо .
Довго не розпускається жовта верба , не висаджуй у грядку ніякої розсади.
Пізно зацвіла горобина – осінь буде тривалою
Ліс без вітру шумить - на дощ .
Багато ягід влітку - передвістя холодної зими .
УЧЕНЬ . Багато жолудів на дубах – на сувору зиму .
Багато ягід на горобині - осінь буде дощовою , мало - сухою .
Зацвіла ліщина - пора сіяти моркву , петрушку .
Зацвіла калина - сій огірки , гарбузи .
З’явилися квіти на бузині - сади капусту , на осиці листя як п’ятикопієчна монета - сади картоплю, зацвіла горобина - пора братися за огірки та помідори .
Рано опало листя на липах - зима буде люта .
Малий урожай грибів - зима буде сувора і сніжна .
Пізній гриб - пізній сніг .
ІІІ. Підсумок уроку .
Учитель передивляється листочки дерев , вирізані із кольорового паперу, на яких учні записали те , що вони очікують від уроку . Зачитує .
а) Метод «Мікрофон»
Закінчіть одне із запропонованих речень.(Речення записані на дошці,)
- Мені цікаво було дізнатися про …
- Після уроку я обов’язково прочитаю про …
- Найбільшим відкриттям для мене було …
б) Гра «Доведи або спростуй»
Послухайте і висловіть своє ставлення до тверджень .
- Щастя жити на асфальті , а не серед квітучих рослин . ( Ні .)
- Без рослин Земля не збідніє . ( Збідніє .)
- Рослини - це джерело натхнення для людей . ( Так .)
- Рослини - це окраса Землі . ( Так . )
- Рослини - це основа життя . ( Так . )
- Рослини - наші мовчазні й беззахисні друзі , про яких треба дбати. (Так)
(Діти висловлюють своє ставлення до поданих тверджень.)
в) Оцінювання робіт дослідницьких груп .