Урок - проект."Твір - роздум на морально - етичну тему : "Є цінності, які за все дорожчі"

Про матеріал

Урок -проект - це тип уроку, на якому учні покажуть свої здібності узагальнювати і систематизовувати набуті знання і вміння. А також будуть висловлювати власне бачення понять "мораль" і "етика", "доброта" і "милосердя".Мета уроку- виховати найкращі людські якості.

Перегляд файлу

Урок української мови

 

Урок – проект. Твір – роздум на морально – етичну тему : «Є цінності, які за все дорожчі…» ( 11 клас)

Мета: формувати вміння й навички вільного використання засобів мови в будь – яких життєвих ситуаціях; розвивати уяву, увагу, логічне й образне мислення, збагачувати словниковий запас4 виховувати неприйняття негативних сторін людських стосунків, прагнення дотримуватися загальнолюдських моральних принципів.

Тип уроку : урок – проект.

 

 

                                               Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

 

  Небо… яке воно бездонне і безкрає. Скільки таїть у собі нерозгаданих таємниць, несподіванок. Так і з життям. Чомусь у наш прагматичний  час так склалося, що з нашої мови непомітно зникли слова, які за всімв ознаками повинні жити вічно. Ми можемо спостерігати, що і в літературі, і в житті все рідше звучать слова «добро», «краса», «совість», «душа», «сердечність», «милосердя», за якими стоять вічні духовні цінності.

   Кажуть, що сучасність стоїть на дорозі з минулого в майбутнє. А яка наша сучасність і яке те минуле і майбутнє.

  У вас на парті ілюстрації відомого американського психолога Джона Джампольські, подумайте, чи можна за ними відтворити сучасне, минуле і майбутнє.(Додаток № 1)

  -А чи правильно, що ми так живемо?

- А чи варто нам так робити?

- А чи хоч на одній ілюстрації є згадка про категорії духовності?

   Отже, ми з вами на сьогоднішньому уроці спробуємо повернутися до людської моралі, будемо намагатися визначати цінності, які в людському житті за все дорожчі, працюючи над темою : «Є цінності, які за все дорожчі…»

Епіграфом до уроку візьмемо слова В.Крищенка : «Умій жити! Не пхай в кишені грошей, а в душу холодів не напусти»

(Учні записують  і епіграф уроку)

 

ІІІ.Робота над темою уроку

 

  • Діти, прослухайте рядки вірша. Запишіть у зошит ті,  які найбільше вас вразили, схвилювали, запамяталися.

 

Чого ми в світі такі жорстокі?

Ще й злішаємо з кожним днем.

І, загубивши власний спокій,

Спокою іншим не даєм.

Чого забули милосердя

І заповідь святих небес?

Ох, перед вічним оком смерті

Чим сможем виправдати себе?

Душа з начинкою лихою

Втрачає людяне тепло.

Ніяк не стане добротою

Зло, перемножене на зло.

Хіба ми будемо багатші,

Коли розпустим люті дим?

Хай краще серце вже заплаче,

Ніж в грудях стане камяним.

Іду на зустріч – тож посміхніться,

І я всміхнуся, мов дитя.

Ні, ще не висохла криниця,

Людська криниця співчуття.

І істини слова не пишні,

Щоб кожен зміг до них дійти,

Бо ж нас усіх створив Всевишній

З живої плоті доброти.

 

 

(Учні зачитують речення , які найбільше їх вразили).

 

  • Кожен із нас -  неповторна індивідуальність, неповторна не тільки біологічно, а й духовно. Ми ,люди, маємо те, що обєднає нас, виокремлює з ряду інших живих істот, - розум у поєднанні з морально – етичними нормами.

Добро та зло – категорії етики.

- Як ви уявляєте добро?

- З якими предметами ви його повязуєте?

- Яку музику має добро, який колір ?

 

  • Що є протилежністю добра?
  • Чого більше у сучасному світі : добра чи зла?
  • Тож давайте прочитаємо і запамятаємо визначення таких категорій, як «добро», «зло».

(Учні зачитують з  інтерактивної дошки)

 

  • Доберіть синоніми та епітети до слів «добро», «зло».

(сердечність, чуйність, милосердя,лють,…)

  • «Незакінчене речення»
  • Мені добре,коли …
  • Бути милосердним – це …
  • Методика «сенкан» : 1в.-до слова добро, 2в. – до слова зло.

А також за варіантами  добрати спільнокореневі слова до них і скласти 5- 6 словосполучень.

 

  • Поруч із добро стоїть поняття «милосердя», до якого ми останнім часом звертаємося все частіше.

Тому ми з деякими учнями нашого класу підготували проект «Ера милосердя».

Будь ласка, послухайте їх уважно, вдумайтесь у кожне слово, пропустіть через своє серце. Основне - занотуйте.

 

(Представлення проектів)

  • Чи відповіли ви собі на питання, які поставили на початку учнівських виступів?
  • Яка навчальна мета нашого уроку?
  • Чому ми обрали для теми уроку тип мовлення роздум?

Поетична хвилинка

  • Велика наука  - бути мудрим, але найвища мудрість – бути добрим. Цього навчає нас народ, цього вчимося ми від наших батьків, письменників, мудреців.

Сказав  мудрець:

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лиш в добро і в правду віра

Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара –

Людина починається з добра!

О.Воскресенська

 

 

-Тож переходимо до написання твору – роздуму  на тему : «Є цінності, які за все дорожчі…»

 

(Учні працюють самостійно над написанням твору)

 

-Заслуховування учнівських творчих робіт. SCN_0001_001

 

IV. Підсумок уроку і домашнє завдання

 

Отже, давайте повернемося до епіграфа нашого уроку і спробуємо зробити висновок. (Думки дітей)

  • Якщо ми всі прислухаємося до цих слів, то мине загроза духовної пустоти, загроза перетворення людей на ходячі шлунки/ які на перше місце ставлять матеріальні цінності. Лише глибоке розуміння значущості духовних потреб і устремлінь людини допоможе кожному з нас прийти до «божественного» в собі, до прекрасного, до безсмертного.

 І, як говорив О.Хайям «Мені нагадують людські серця крихкі осердя олівця», то ж нехай і ваші душі і серця будуть крихкими, відкритими до всього оточуючого.

 

Домашнє завдання: дописати твір – роздум на задану тему.

 

 

 

marafon

 

Твір – роздум у публіцистичному стилі на морально-етичну тему: «Є цінності, які за все дорожчі…»

 

«Умій жити!

Не пхай в кишені гроші, а в душу холодів не напусти.»

В.Крищенко

 

 

Завдання за варіантами:

 

1В. Доберіть слова, в яких є корінь добро.

Складіть 5 словосполучень зі словом добрий

 

 

2В. Доберіть слова, в яких є корінь зло.

 

Складіть 5 словосполучень зі словом злий

 

 

Сенкан

  1. Іменник
  2. Прикметник
  3. Дієслово
  4. Власне речення ( міркування, розуміння)

 

 

Заповіді милосердя

 

 

*Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставилися до вас.

*Поважати інших, особливо старших і слабших від  себе.

*Не знущатися, не сміятися над каліками.

*Не проходити байдуже повз людські біди, горе, розпач.

*Вміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.

 

 

 

                                          Схема написання твору

 

Теза - отже, таким чином, можна зробити висновок…

 

Аргументи - наприклад, звернімося до, не можна не згадати…

 

Приклади - по – перше, по – друге, доказом цього може бути…

 

Висновок – я вважаю,що, на мою думку, так, я погоджуюся з думкою… 

 

 

docx
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку