Урок - проект."Твір - роздум на морально - етичну тему : "Є цінності, які за все дорожчі"

Про матеріал

Урок -проект - це тип уроку, на якому учні покажуть свої здібності узагальнювати і систематизовувати набуті знання і вміння. А також будуть висловлювати власне бачення понять "мораль" і "етика", "доброта" і "милосердя".Мета уроку- виховати найкращі людські якості.

Перегляд файлу

Урок української мови

 

Урок – проект. Твір – роздум на морально – етичну тему : «Є цінності, які за все дорожчі…» ( 11 клас)

Мета: формувати вміння й навички вільного використання засобів мови в будь – яких життєвих ситуаціях; розвивати уяву, увагу, логічне й образне мислення, збагачувати словниковий запас4 виховувати неприйняття негативних сторін людських стосунків, прагнення дотримуватися загальнолюдських моральних принципів.

Тип уроку : урок – проект.

 

 

                                               Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

 

  Небо… яке воно бездонне і безкрає. Скільки таїть у собі нерозгаданих таємниць, несподіванок. Так і з життям. Чомусь у наш прагматичний  час так склалося, що з нашої мови непомітно зникли слова, які за всімв ознаками повинні жити вічно. Ми можемо спостерігати, що і в літературі, і в житті все рідше звучать слова «добро», «краса», «совість», «душа», «сердечність», «милосердя», за якими стоять вічні духовні цінності.

   Кажуть, що сучасність стоїть на дорозі з минулого в майбутнє. А яка наша сучасність і яке те минуле і майбутнє.

  У вас на парті ілюстрації відомого американського психолога Джона Джампольські, подумайте, чи можна за ними відтворити сучасне, минуле і майбутнє.(Додаток № 1)

  -А чи правильно, що ми так живемо?

- А чи варто нам так робити?

- А чи хоч на одній ілюстрації є згадка про категорії духовності?

   Отже, ми з вами на сьогоднішньому уроці спробуємо повернутися до людської моралі, будемо намагатися визначати цінності, які в людському житті за все дорожчі, працюючи над темою : «Є цінності, які за все дорожчі…»

Епіграфом до уроку візьмемо слова В.Крищенка : «Умій жити! Не пхай в кишені грошей, а в душу холодів не напусти»

(Учні записують  і епіграф уроку)

 

ІІІ.Робота над темою уроку

 

  • Діти, прослухайте рядки вірша. Запишіть у зошит ті,  які найбільше вас вразили, схвилювали, запамяталися.

 

Чого ми в світі такі жорстокі?

Ще й злішаємо з кожним днем.

І, загубивши власний спокій,

Спокою іншим не даєм.

Чого забули милосердя

І заповідь святих небес?

Ох, перед вічним оком смерті

Чим сможем виправдати себе?

Душа з начинкою лихою

Втрачає людяне тепло.

Ніяк не стане добротою

Зло, перемножене на зло.

Хіба ми будемо багатші,

Коли розпустим люті дим?

Хай краще серце вже заплаче,

Ніж в грудях стане камяним.

Іду на зустріч – тож посміхніться,

І я всміхнуся, мов дитя.

Ні, ще не висохла криниця,

Людська криниця співчуття.

І істини слова не пишні,

Щоб кожен зміг до них дійти,

Бо ж нас усіх створив Всевишній

З живої плоті доброти.

 

 

(Учні зачитують речення , які найбільше їх вразили).

 

  • Кожен із нас -  неповторна індивідуальність, неповторна не тільки біологічно, а й духовно. Ми ,люди, маємо те, що обєднає нас, виокремлює з ряду інших живих істот, - розум у поєднанні з морально – етичними нормами.

Добро та зло – категорії етики.

- Як ви уявляєте добро?

- З якими предметами ви його повязуєте?

- Яку музику має добро, який колір ?

 

  • Що є протилежністю добра?
  • Чого більше у сучасному світі : добра чи зла?
  • Тож давайте прочитаємо і запамятаємо визначення таких категорій, як «добро», «зло».

(Учні зачитують з  інтерактивної дошки)

 

  • Доберіть синоніми та епітети до слів «добро», «зло».

(сердечність, чуйність, милосердя,лють,…)

  • «Незакінчене речення»
  • Мені добре,коли …
  • Бути милосердним – це …
  • Методика «сенкан» : 1в.-до слова добро, 2в. – до слова зло.

А також за варіантами  добрати спільнокореневі слова до них і скласти 5- 6 словосполучень.

 

  • Поруч із добро стоїть поняття «милосердя», до якого ми останнім часом звертаємося все частіше.

Тому ми з деякими учнями нашого класу підготували проект «Ера милосердя».

Будь ласка, послухайте їх уважно, вдумайтесь у кожне слово, пропустіть через своє серце. Основне - занотуйте.

 

(Представлення проектів)

  • Чи відповіли ви собі на питання, які поставили на початку учнівських виступів?
  • Яка навчальна мета нашого уроку?
  • Чому ми обрали для теми уроку тип мовлення роздум?

Поетична хвилинка

  • Велика наука  - бути мудрим, але найвища мудрість – бути добрим. Цього навчає нас народ, цього вчимося ми від наших батьків, письменників, мудреців.

Сказав  мудрець:

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лиш в добро і в правду віра

Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара –

Людина починається з добра!

О.Воскресенська

 

 

-Тож переходимо до написання твору – роздуму  на тему : «Є цінності, які за все дорожчі…»

 

(Учні працюють самостійно над написанням твору)

 

-Заслуховування учнівських творчих робіт. SCN_0001_001

 

IV. Підсумок уроку і домашнє завдання

 

Отже, давайте повернемося до епіграфа нашого уроку і спробуємо зробити висновок. (Думки дітей)

  • Якщо ми всі прислухаємося до цих слів, то мине загроза духовної пустоти, загроза перетворення людей на ходячі шлунки/ які на перше місце ставлять матеріальні цінності. Лише глибоке розуміння значущості духовних потреб і устремлінь людини допоможе кожному з нас прийти до «божественного» в собі, до прекрасного, до безсмертного.

 І, як говорив О.Хайям «Мені нагадують людські серця крихкі осердя олівця», то ж нехай і ваші душі і серця будуть крихкими, відкритими до всього оточуючого.

 

Домашнє завдання: дописати твір – роздум на задану тему.

 

 

 

marafon

 

Твір – роздум у публіцистичному стилі на морально-етичну тему: «Є цінності, які за все дорожчі…»

 

«Умій жити!

Не пхай в кишені гроші, а в душу холодів не напусти.»

В.Крищенко

 

 

Завдання за варіантами:

 

1В. Доберіть слова, в яких є корінь добро.

Складіть 5 словосполучень зі словом добрий

 

 

2В. Доберіть слова, в яких є корінь зло.

 

Складіть 5 словосполучень зі словом злий

 

 

Сенкан

  1. Іменник
  2. Прикметник
  3. Дієслово
  4. Власне речення ( міркування, розуміння)

 

 

Заповіді милосердя

 

 

*Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставилися до вас.

*Поважати інших, особливо старших і слабших від  себе.

*Не знущатися, не сміятися над каліками.

*Не проходити байдуже повз людські біди, горе, розпач.

*Вміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.

 

 

 

                                          Схема написання твору

 

Теза - отже, таким чином, можна зробити висновок…

 

Аргументи - наприклад, звернімося до, не можна не згадати…

 

Приклади - по – перше, по – друге, доказом цього може бути…

 

Висновок – я вважаю,що, на мою думку, так, я погоджуюся з думкою… 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мірвальд Ганна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
9544
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку