Урок -проект - це тип уроку, на якому учні покажуть свої здібності узагальнювати і систематизовувати набуті знання і вміння. А також будуть висловлювати власне бачення понять "мораль" і "етика", "доброта" і "милосердя".Мета уроку- виховати найкращі людські якості.
Урок української мови
Урок – проект. Твір – роздум на морально – етичну тему : «Є цінності, які за все дорожчі…» ( 11 клас)
Мета: формувати вміння й навички вільного використання засобів мови в будь – яких життєвих ситуаціях; розвивати уяву, увагу, логічне й образне мислення, збагачувати словниковий запас4 виховувати неприйняття негативних сторін людських стосунків, прагнення дотримуватися загальнолюдських моральних принципів.
Тип уроку : урок – проект.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Небо… яке воно бездонне і безкрає. Скільки таїть у собі нерозгаданих таємниць, несподіванок. Так і з життям. Чомусь у наш прагматичний час так склалося, що з нашої мови непомітно зникли слова, які за всімв ознаками повинні жити вічно. Ми можемо спостерігати, що і в літературі, і в житті все рідше звучать слова «добро», «краса», «совість», «душа», «сердечність», «милосердя», за якими стоять вічні духовні цінності.
Кажуть, що сучасність стоїть на дорозі з минулого в майбутнє. А яка наша сучасність і яке те минуле і майбутнє.
У вас на парті ілюстрації відомого американського психолога Джона Джампольські, подумайте, чи можна за ними відтворити сучасне, минуле і майбутнє.(Додаток № 1)
-А чи правильно, що ми так живемо?
- А чи варто нам так робити?
- А чи хоч на одній ілюстрації є згадка про категорії духовності?
Отже, ми з вами на сьогоднішньому уроці спробуємо повернутися до людської моралі, будемо намагатися визначати цінності, які в людському житті за все дорожчі, працюючи над темою : «Є цінності, які за все дорожчі…»
Епіграфом до уроку візьмемо слова В.Крищенка : «Умій жити! Не пхай в кишені грошей, а в душу холодів не напусти»
(Учні записують і епіграф уроку)
ІІІ.Робота над темою уроку
Чого ми в світі такі жорстокі?
Ще й злішаємо з кожним днем.
І, загубивши власний спокій,
Спокою іншим не даєм.
Чого забули милосердя
І заповідь святих небес?
Ох, перед вічним оком смерті
Чим сможем виправдати себе?
Душа з начинкою лихою
Втрачає людяне тепло.
Ніяк не стане добротою
Зло, перемножене на зло.
Хіба ми будемо багатші,
Коли розпустим люті дим?
Хай краще серце вже заплаче,
Ніж в грудях стане кам’яним.
Іду на зустріч – тож посміхніться,
І я всміхнуся, мов дитя.
Ні, ще не висохла криниця,
Людська криниця співчуття.
І істини слова не пишні,
Щоб кожен зміг до них дійти,
Бо ж нас усіх створив Всевишній
З живої плоті доброти.
(Учні зачитують речення , які найбільше їх вразили).
Добро та зло – категорії етики.
- Як ви уявляєте добро?
- З якими предметами ви його пов’язуєте?
- Яку музику має добро, який колір ?
(Учні зачитують з інтерактивної дошки)
(сердечність, чуйність, милосердя,лють,…)
А також за варіантами добрати спільнокореневі слова до них і скласти 5- 6 словосполучень.
Тому ми з деякими учнями нашого класу підготували проект «Ера милосердя».
Будь ласка, послухайте їх уважно, вдумайтесь у кожне слово, пропустіть через своє серце. Основне - занотуйте.
(Представлення проектів)
Поетична хвилинка
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лиш в добро і в правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара –
Людина починається з добра!
О.Воскресенська
-Тож переходимо до написання твору – роздуму на тему : «Є цінності, які за все дорожчі…»
(Учні працюють самостійно над написанням твору)
-Заслуховування учнівських творчих робіт.
IV. Підсумок уроку і домашнє завдання
Отже, давайте повернемося до епіграфа нашого уроку і спробуємо зробити висновок. (Думки дітей)
І, як говорив О.Хайям «Мені нагадують людські серця крихкі осердя олівця», то ж нехай і ваші душі і серця будуть крихкими, відкритими до всього оточуючого.
Домашнє завдання: дописати твір – роздум на задану тему.
Твір – роздум у публіцистичному стилі на морально-етичну тему: «Є цінності, які за все дорожчі…»
«Умій жити!
Не пхай в кишені гроші, а в душу холодів не напусти.»
В.Крищенко
Завдання за варіантами:
1В. Доберіть слова, в яких є корінь добро.
Складіть 5 словосполучень зі словом добрий
2В. Доберіть слова, в яких є корінь зло.
Складіть 5 словосполучень зі словом злий
Сенкан
Заповіді милосердя
*Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставилися до вас.
*Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.
*Не знущатися, не сміятися над каліками.
*Не проходити байдуже повз людські біди, горе, розпач.
*Вміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.
Схема написання твору
Теза - отже, таким чином, можна зробити висновок…
Аргументи - наприклад, звернімося до, не можна не згадати…
Приклади - по – перше, по – друге, доказом цього може бути…
Висновок – я вважаю,що, на мою думку, так, я погоджуюся з думкою…