Урок - проект української мови, музичного і образотворчого мистецтва, духовності в 4 класі «Зима – красуня, біла чарівниця!»

Про матеріал
Даний урок - проект української мови, музичного і образотворчого мистецтва, духовності в 4 класі «Зима – красуня, біла чарівниця!» допоможе вчителю у проведенні уроку розвитку зв'язного мовлення.
Перегляд файлу

Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. «Зима – красуня, біла чарівниця!»

Мета. Розвивати знання, уміння і навички учнів виражати у слові, у реченні власні думки та почуття, красу довкілля; емоційно відгукуватися на прекрасне і створювати його самому; розширювати, поглиблювати знання про зиму слухаючи музичні твори відомих композиторів. Продовжувати ознайомлювати учнів з пейзажним живописом на прикладі картин відомих художників. Скласти тексти – описи за картинами та власним спостереженням. Розвивати зв’язне мовлення учнів. Збагачувати духовний світ дитини через традиції і звичаї українського народу. Виховувати почуття любові до природи, насолоди від краси рідного краю. Виховувати любов до Творця, до всіх людей, доброту, милосердя, чуйність.

Обладнання: репродукції картин художників: Карлович Євгеній «Зимовий промінь», Михайло Олексійович Сатаров «Лісова казка», Жуковський С. Ю. «Зима», Малишева Любов «На передодні Різдва», Ірина Горностаєва «Зимовий струмок», Кандзерська  Віра «В зимовий день», Гой Григорій «Зима», Клевер Ю. Ю. «Зимовий захід в ялиновому лісі», Тарас Приступа  «Карпати зимою», Гавришко Роман «В зимових Карпатах», Каринська А. Н. «Зимовий сіренький пейзаж», Крачковський І. Є. «Зима в Криму», Бакшеєв Н. В. «Зимовий пейзаж».

Музичні твори: А. Вівальді «Пори року. Зима». Петро Ілліч Чайковський «Пори року. Січень».

Підготовча робота: проведення екскурсії з метою спостереження за змінами в природі зимою. Вивчення віршів, пісень про зиму. Виставка дитячих малюнків.

Вид уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Тип уроку: урок - проект.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Станьте діти, поверніться

Гостям нашим посміхніться

До мене повернулися,один одному всміхнулися

Сідаємо за парти – починати урок варто.

  1.   Вступне слово вчителя.

-  За синіми морями, за високими горами, в густому лісі на узліссі стоїть хатинка. А ліс цей незвичайний. У ньому і птахи, і звірі, і навіть дерева розмовляють. Ось і розповіли вони, що живе в цій хатинці старий, але дуже мудрий дідусь. Є в нього чарівна палиця, стукне він нею об землю – і дива творяться: то сніг іде, то квіти розпускаються, то яблука достигають. А звати того дідуся – Рік. Є у нього чотири доньки. Та такі гарні, що й очей не можна відірвати: добрі, швидкі, ласкаві, але між собою несхожі. Найменша вітає журавлів, пробуджує поля, небеса, струмки, заквітчує гаї – це Весна. Добра і весела, завжди з квітами і ягодами – це щедре Літо. Золотокоса красуня, в золотому намисті, що без пензля і без барв скрізь малює золотом листя – це Осінь. А ще є найстарша Рокова донька.

-  Як її звати ви скажете тоді, коли відгадаєте загадку.

Прилетіли в трійці коні – скакуни,

У санях повезли дівчину вони.

Має біле личко дівчина чудова,

Рукавом змахнула – у дерев обнови.

Все навкруг іскриться, все переливається,

Білокоса дівчина дітям усміхається.

Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:

Що за трійка мчалась?

Як дівчина звалась? (Зима і зимові місяці).

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

-  Отже, ви здогадалися, що сьогоднішній  урок розвитку зв’язного мовлення присвячений Зимі – красуні, білій чарівниці. Саме тому багато художників, композиторів, письменників і поетів описували зиму у своїх творах.

-  Розвиваючи ваші словотворчі вміння,  спробуємо і ми з вами перетворитися на письменників і скласти власні описи зими, використовуючи іменники і прикметники у різних відмінках, вживаючи слова в переносному значенні, добираючи прикметники – синоніми, іменники – синоніми.  А допоможуть нам у цьому спостереження з власного досвіду за змінами природи взимку і картини художників – пейзажистів.

Гра «Додай слівце».

 

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона холодною буває.

Летять, кружляють, як пушинки

Легкі білесенькі…(сніжинки).

 

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така…(чудова).

Міста чистенькі, білі села –

Зима і радісна, й …(весела).

 

Вона й тоді усім хороша,

Коли мете легка …(пороша).

Мороз у лід озера кута –

Зима тоді всі кажуть, …(люта).

 

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й …(морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по – своєму …(красива).

 

І особлива, і чарівна

Як королева чи…( царівна).

А вранці іній – от обнова!

Яка зима у нас…( казкова).

 

Гілок під інеєм не видно,

Тоді вона, звичайно, …(срібна).

Зима, скажу вам, дуже гарна,

То сонячна то часом …(хмарна).

 

Насунуть хмари звідусіль

І закружляє…(заметіль).

І не завадило б кожуха,

Така буває…(завірюха).

 

А іноді така напруга!

Завіє віхола і …(хуга).

І чорна хмара довго висне,

Мороз пече, мороз аж …(тисне).

 

А вітер свище, вітер виє,

По кучугурах сніг …(біліє).

І горнуться всі до тепла,

Така зима буває …(зла).

 

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима …(холодна).

А блисне сонечко з гори

Ото краса для …(дітвори).

 

Тоді зима і біла й чиста,

Вся сріблом сяє …(промениста).

І для дітей тепер така,

Вже не холодна, а …(жарка).

 

На гірку всі біжать вони,

Несуть санчата й …(ковзани).

Хоч і мороз за ніс щипає,

Дітей ніщо не зупиняє.

 

Бо все одно зима прекрасна,

Вся біла – біла, світла …(ясна).

Яка ж зима? Яка вона?

Вона весела і …(сумна).

 

1. Хвилинка поезії.

- Давайте пригадаємо вірші поетів, які ми вчили про зиму і продекламуємо їх «диктором».

Діти розказують напам’ять вірші про зиму.

2.– Давайте створимо коло зимових слів. Завірюха, віхола, мороз, іній, сніг, лід, хуртовина, зима, сніжинка, заметіль. (Діти по колу називають зимові слова).

3. Гра «Фотооко».

- Швидко прочитайте слова, намагаючись якомога більше запам’ятати.

Завірюха                        іній                             хуртовина

віхола                            сніг                              сніжинка

мороз                             лід                               заметіль

-         Назвіть слова, які запам’ятали.

-         Складіть речення, використовуючи слова, які запам’ятали.

4. Гра «Зимові слова»

   - Сніжку, Максим, ти лови, сніг який назви. Сріблястий.

Сніжку, Артем, ти лови, мороз який назви. Лютий.

Сніжку, Сергію, ти лови, вітер який назви. Холодний.

Сніжку, Ярослав, ти лови, зима яка назви. Сніжна.

Сніжку, Катю, ти лови, морозний день який назви. Сонячний.

Дерева які ? Ліс який? Земля яка?

ІІІ. Пейзажний живопис. Знайомство з пейзажним живописом на прикладі картин відомих художників.

- Давайте уявимо, що ми знаходимося з вами в картинній галереї відомих художників – пейзажистів, які намалювали свої полотна про зиму.

 

  1. (Розгляд картин, розповідь вчителя про художників, їхні полотна).

Коментарій до перегляду картин.

Тіні від дерев на снігу - дуже холодні, синьо  та  бузково – блакитні.

Небо чистого та яскравого кольору, на його холодному тлі осяяні сонцем стовбури і гілля дерев сприймаються м’якими тепло – рожевими силуетами. Саме за допомогою фарб художник зумів створити яскравий, радісний і світлий образ зимового лісу.

Надвечір’я.  Низьке сонце ледь освітлює пейзаж. Це - ранні зимові сутінки. Усе що вкрите білим снігом, набуло густо – блакитного відтінку. Небо – темніше за тоном від землі. На його тлі темними холодними силуетами сприймаються дерева. Від дерев простяглися довгі тіні. Від полотна так і віє холодом!

Воно має м’який холодний колорит, збагачений гамою блакитних, синіх, фіолетових відтінків фарб. І це теж дуже гарно.

Білий сніг насправді має багато кольорів. Ось як про це сказав поет:

Він ще недавно голубів – заснув у сонній мрії.

Ось небокрай почервонів – і  він вже рожевіє.

Як тільки сутінь настає, ліхтарики мигають.

Він фіолетовим стає і таємничо сяє.

Дмитро Павличко

Холодна і велична краса.

Барви зими.

Навкруги німотно лежить сніг. Природа неначе завмерла.

Подивіться на гірський пейзаж. Які різноманітні й дивовижні ці краєвиди!

На передньому плані Карпатські гори, вкриті густими смерековими лісами, мають темно – зелений колір; трохи далі вони здаються синьо – фіолетовими; найдальші та найвищі вершини вражають м’якою блакиттю.

 

2. Робота в зошитах.

- Відкрийте зошити. Запишіть число, класна робота.

 

ІV. Опис зими. Розповідає вчитель.

Завітала до нас Зима – чарівниця. Засипала все довкола білим, сріблястим  снігом. Перетворила світ своїм морозним диханням. Іноді все стає схожим на чудову казку. Летить білий пухнастий сніжок, виблискує на сонці укрита зимовою ковдрою спляча земля. Дерева голі, ледь видніються з – під товстих пухових шапок. Зеленіють ялинки. Зима їм не страшна. Мороз заморозив річки, ставки ще й по шибках розмальовує свої узори. А налетить вітер – здіймається хуртовина. Крутяться в повітрі сніжинки, пурхають, витанцьовують. А вигляне сонечко – іскриться сніг навкруги, а на деревах виблискує іній. Сніжинки – це доньки Зими. Їх у неї багато – багато. Назлітаються вони і вкривають землю білою скатертиною.

 

V. Орфографічна  підготовка.

- Прочитайте опорні слова, які краще допоможуть вам описати зиму.

Швидко прочитайте слова, намагаючись якомога більше запаиятати.

Зима - холодна, люта, сердита, морозна, чудова, весела, сніжна,

білосніжна, красива, казкова, срібна, сварлива, сумна.

Земля – сонна, вкрита снігом.

Дерева – скуті холодом.

Сніг - пухнастий, сріблястий, перший, білий, чистий, холодний, мокрий, лапатий.

Сніг, як біла скатертина; сніг, як важкі білі шапки.

Ліс - зимовий, принишклий, укритий сніговим навісом.

Мороз - пекучий, тріскучий, слабкий, сильний, лютий.

Зимовий день – сонячний, морозний, похмурий, красивий, казковий.

 

VІ. Творча вправа «Ми письменники».

Спробуємо і ми перетворитися на письменників і скласти власні описи зими.

Діти пишуть власні тексти – описи про зиму.

 

VІІ. Презентація дитячих творів.

Діти читають свої твори про зиму.

 

VІІІ. Фізкультхвилинка .

 

ІХ. Малювання дівчини – Зими під музичний твір П. І. Чайковського

«Пори року. Зима».

- А зараз ми створимо образ дівчини – Зими під музичний твір П. І. Чайковського «Пора року. Зима». Спробуйте відтворити свої почуття, враження, емоції музичного твору пензлем на аркуші паперу в образі дівчини – Зими.

Діти малюють дівчину – Зиму.

Зима змальована музикою.

- Петро Ілліч Чайковський видатний російський композитор. Створив багато чудових вокальних та інструментальних творів. Серед них є цикл «Пори року» - своєрідний музичний календар. До циклу увійшли 12 фортепіанних п’єс. Одна з них – «Зима».

 

Х. Виставка робіт «Дівчина – Зима».

- Зима приносить нам велике свято Різдво Христове.

В одну морозну тиху ніч, як падав сніг лапатий, зійшлись звірятка лісові з Різдвом усіх вітати.

Тремтить вогонь воскових свіч, радіють ведмежата, і зайчик, й білка, і сова, і всі навкруг звірята.

І блідий місяць засвітивсь, ясна зоря настала, Ісус у яслах народивсь, і нова радість стала.

ХІ. Перегляд мультфільму «Різдво Христове».

 

ХІІ. Підсумок уроку.

Гра «Закінчи речення».

Сьогодні на уроці я вчився …

Я дізналася …

Мені було цікаво …

Найбільше сподобалось …

Я запам’ятав …

Найбільше мене зацікавило …

ХІІІ. Домашнє завдання.

Будь дослідником!

Знайдіть прислів’я про зиму, розучіть нову колядку.

 

docx
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку