Урок - свято Тема: Прикметник як частина мови. Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметник від інших частин мови, визначати рід, число, відмінок та синтаксичну роль; домогтися засвоєння учнями правил написання прикметників; сформувати уявлення про співвідношення заголовка твору з темою, основною думкою; вчити добирати за змістом синоніми для передачі зв'язків між реченнями тексту; виробляти навички самоконтролю; сприяти розвиткові мислення; удосконалювати навички роботи в групі; виховувати шану та повагу до традицій і звичаїв українського народу. Епіграф: Бо прийдуть до тебе три празники в гості. Радуйся! Ой радуйся, земле! Народна пісня Лінгвістичні спостереження. Спишіть. Замість крапок поставте пропущені прикметники, користуючись довідкою. ... сонце почало підніматись десь далеко за лісом, і його ... світ слався в лісі по снігу, а на опушених інеєм ... гілках стрибало його ... проміння, висвічуючи то ... то ... іскорками. Наче зачарований велетень, стояв ліс, опушений весь ... інеєм, прикритий і пронизаний наскрізь ... сяйвом. У ньому було тихо: ... повітря від ... морозу, здається, загасло, ані ворухнеться - ..., ..., ... . Хто втерпів би не зостановитись, щоб помилуватись тією ... красотою? (Панас Мирний) Довідка. Ясне, червоний, високих, ясне, жовто - зеленими, червоно — синіми, білим, сонячним, холодне, лютого, чисте, прозоре, спокійне, чарівною. До якого стилю мовлення належить текст? Зіставте поданий і записаний у зошити тексти. Знайдіть порівняння. Чи сприяють вони увиразненню прикметників? До виділених слів доберіть синоніми та антоніми, при потребі скористайтеся відповідними словниками. Обrрунтуйте авторський вибір потрібного слова з ряду синонімічних означень. Поясніть орфограми у прикметників. Робота з текстом ( за варіантами). Прочитайте текст, до кожної частини доберіть заголовок... Які слова допомагають уявити дивовижний, казковий світ різдвяних свят? І варіант. Коли надходили різдвяні свята, маленькі колядники, піймавши чарівним неводом найяснішу зірку і викупавши в чарівній кузні срібні дзвіночки, вирушали в далеку дорогу, несли вони людям радісну звістку: По всьому світу стала новина: Діва Марія Сина родила, Сіном притрусила, В ясла положила Господнього Сина. ІІ варіант. За Різдвом настав другий празник - Новий рік. А ще він зветься празником святого Василя. Всі рядилися в чудернацький одяг. І тоді, мов із — під землі, з'являлися волохаті ведмеді, бородаті цапи, рогаті чортики й навіть Котигорошко з велетенською булавою. Вранці наступного дня колядники знову бігли від хати до хати. Вони сіяли пшеничні зерна по хатах, примовляючи: Сійся, родися, жито, пшениця, Жито, пшениця, всяка пашниця. ІІІ варіант. Третій празник називався Святе Водохреще, або Йордан. Зранку люди йшли до річки. Там вони вирубували великого хреста в льоду. Приходив священик і освячував воду. Люди набирали чистої водиці, бо це була жива, цілюща вода, яка приносила здоров'я і красу. Потім найсміливіші юнаки купалися в крижаній ополонці й співали: Йордан, Йордан, вода студененька, Пречиста Діва воду брала, Своє Дитя напувала. За С. Майданською Зробити морфологічний розбір трьох прикметників (на свій вибір). Пояснити лексичне значення слів невід, кузня, булава, ополонка, рядитися. Робота в групах. Гра “Що? Де? Коли?” Презентація домашнього завдання. Команди знавців ставлять запитання іншим командам, уточнюють відповіді. 1- ша група. Який народний календар зимових свят у січні? Відповідь. 1 січня - Новоріччя. З яким настроєм зустрінеш Новий рік, з таким і проведеш. Це - родинне свято. 6 січня - Свят-Вечір, Багатий вечір. Багата кутя, Вілія. Це - одне з найурочистіших свят. Його відзначають напередодні Різдва. Готують кутю, дванадцять пісних страв. Хлопці ходять колядувати. Починаються зимові святки. 7Січня - Різдво Христове. Одне з найбільших християнських свят. 8 січня - Богородиця. Це свято особливо важливе для жіноцтва, оскільки пов'язане з Матір'ю Божою. 14 січня - Новий рік за старим стилем свято Василя. Василь вважається покровителем землеробства. 19 січня — Водохреще, Богоявлення, Хрещення Христове, Йордана. Це - третє велике свято, яке завершує різдвяно - новорічний цикл. З ним пов'язують хрещення на Йордана Ісуса Христа. 25 січня - Тетяни. Якщо вигляне сонце, то рано прилетять птахи з вирію, а коли сніжно, то літо буде дощове. 2-га група. Як святкують Різдво в різних країнах? Відповідь. Мешканці Рима, столиці Італії, в центрі міста ставлять високу, 25 - 30- метрову ялинку, а перед палатою Папи - на площі св.Петра - будують великий вертеп заввишки з житловий будинок, постаті у ньому сягають 2-х метрів. У Венесуелі люди на свят-вечір діляться не проскурою, як ми, а виноградом. Кожна людина з'їдає 12 виноградин, які символізують 12 місяців, при цьому загадують бажання. Французи під час різдвяних свят їдять білу ковбасу, запеченого індика та устриць. Чехи, подібно до поляків, під час свята вживають багато страв з коропа. Після вечері господар дому розрізає яблуко навпіл. Розкладаючи зернятка, родина загадує, яким буде наступний рік. У Німеччині Різдво - це найяскравіше свято. Німці виплітають з ялини вінок,прикрашають і ставлять на ньому чотири свічки. 3 -тя група. Скільки років Дідові Морозу? Відповідь. А й справді, цікаво, скільки ж років Дідові Морозу? Напевне цього ніхто не знає, але вважається, що він приходить до дітей уже 200 років. Живе в далекій Лапландії, де відпочиває і готує подарунки до наступного новорічного свята. Йому можна навіть написати за такою адресою: Пошта Санта Клауса, Країна Санта Клауса, Полярне Коло, Фін - 96630 Рованієлі, Фінляндія. Санта Клаусом називають Діда Мороза американці й англійці, італійці його кличуть Бабо Натале, французи - Пер Ноель, колумбійці - Тато Паскуале, бразільці - Пай Натал, чехи - Микулаш, камбоджійці - Дід Жаром. Ось скільки братів у нашого Діда Мороза! 4 -та група. Новорічне деревце - яке воно? Відповідь. Дуже давно у слов'ян був бог вишень Керніс. Щоб уласкавити його (бо від нього залежав урожай), щовесни на квітучих деревцях вишень засвічували свічки. Новий рік наші предки святкували навесні - 1 березня, а згодом - 1 вересня і лише з 1700 року - 1 січня. Цей стародавній звичай у слов'ян запозичили німці й так само почали напередодні Нового року вирощувати в дерев'яних діжках квітучі вишневі деревця і прикрашати їх. Але домогтися, щоб деревце вкрилося цвітом узимку, нелегко. І тому ялинка завжди гарна й пишна, витіснила квітучу вишню. Уперше ялинку встановили й прикрасили паперовими трояндами 1600 року. У ХVІІІ столітті новорічні деревця оздоблювали навіть посрібленими картоплинами (картопля на той час була дуже великою рідкістю). А звичні для нас скляні іграшки з'явилися аж у 1850 році. Усне малювання (за варіантами). Прочитайте текст. Перекажіть близько до змісту, замінюючи пряму мову непрямою. І варіант. Опишіть колядників. ІІ варіант. Опишіть молодця. - Пустіть колядувать! - чую голос дівочий знадвору. Я зирк у вікно: то не повний місяць з зоряного неба усвітив у хату. В маленькім віконці, якраз проти печі, розжевріє на морозі дівоче лице. - Пустіть колядувать! - питається ще раз. - Співайте! - голосно одказує мати. - Кому? - Сашкові! “Молодець Сашечко та по торгу ходив, Святий вечір...” - заспівало одразу аж чотири дівчини, і вже хто їх знає, чи то від морозу, чи такі дівчата і слова колядки у зимовий вечір, тільки спів лунає так дзвінко і гучно, і спів одразу такий урочистий, що в мене, малого, аж дух захопило. Притулившись на лавці край вікна під рушниками, щоб не помітили дівчата, я весь обертався в слух. І вони тоді довго і повільно, ніби линули в безмежну далечінь часу, на сімсот, може, літ, виспівують мені талан. Що мені робити? Вже коні ворожі іржуть на Дунаї і ворожі стріли піють неділю мені. Тоді, розкривши широко очі, я почуваю, ніби якась сила піднімає мене з лави і виносить з хати прямо на коня, і тут кінь мій скочив. “Дунай перескочив, копита не вмочив, і шаблі кінця, ні мене, молодця, - Святий вечір...” - Потім співали і другі, і треті дівчата. Чого тільки не чув я про себе. Там уже я збирав війська, аж землі важко, і вибивав ворота у чужі городи, і орав поля сизими орлами, і засівав поле срібним жемчугом, і мостив мости все тесовії, і простилав килими все шовковії, і сватав паняночку з-за Дунаєчку, з-за Дунаєчку королеву дочку.І лісами їхав - ліси шуміли. Мостами їхав - мости дзвеніли. Городами їхав - люди стрічали, поздоровляли, - Святий вечір... Потім мене переносили вже зовсім сонного на ніч. Там я і засинав на житі серед пісень (За О. Довженком). Що вам нагадали спогади письменника про коляду? Якими ви уявляєте колядників, молодця, що з конем “Дунай перескочив, копита не намочив”? Як ви розумієте виділені вислови? Якими засобами досягається виразність та образність кожного малюнка? Робота на картках. Картка №1. За допомогою суфіксів - езн-, -еньк-, - енн-, - есеньк-, - ущ- надати прикметникам пестливо- здрібнілого або згрубілого відтінку: Старий, великий, багатий, рідний, чистий, дорогий. Картка №2. Утворити прикметники за допомогою суфіксів -ськ(ий), - зьк(ий), - цьк(ий). Світязь, Буг, козак, ткач, чех, Прага, Сиваш. Картка №3. Утворити прикметники за допомогою суфіксів - ов(ий), - ев(ий). Гай, хвиля, дощ, промінь, липа, груша, алюміній. Вибіркова робота. Виписати прикметники з іменниками. Знайти короткі й повні форми прикметників. Утворити від них,де можливо, повні нестягнені форми. Якими формами прикметника створюється урочистий, величальний тон щедрівки? Ой сивая та і зозуленька. Щедрий вечір, добрий вечір, Добрим людям на здоров'я! Усі сади та і облітала. А в одному та і не бувала. А в тім саді три тереми: А в першому - красне сонце, А в другому - ясен місяць, А в третьому - дрібні зірки. Ясен місяць - пан господар. Красне сонце - жінка його. Дрібні зорі - його діти. Зредагувати речення. Він самий відомий майстер своєї справи. Більш добрішої людини я не зустрічав в своєму житті. Мені здається, що наша новорічна ялинка найбільш гарніша. Гра “Мікрофон”. До поданих слів дібрати якнайбільше означень - епітетів. Зразок. Місяць(який?) - блідий, повний, сріблястий, ясний, круглолиций. Робота в групах. “Юні читці” виразно читають поезії. Різдво. І знов Різдво... Ах, скільки раз Воно, неначе казка літ, З давно - давно минулих літ Являється посеред нас! З подвір'я сніп входив до хати, Ставав в кутку і колосками Щось шелестів. Хотів сказати, Що знов Христос родивсь між нами, Родилась правда, мир, любов І всепрощення. Нині знов Будем це свято святкувати, Знов сіно й сніп несуть до хати. Засяє під вікном звізда, І залунає коляда... Б. Лепкий *** Снігу, ой снігу якого!.. В білих снігах потонули Гори, степи і долини... Наче чекають любого гостя якогось, Радий господар Свитку свою розіслав по дорозі, Свитку свою з найбільшої вовни, Свитку свою не надівану й разу. Наче тут паслися гуси уранці, Скублися, кричали І пух свій розкидали білий. Наче тут віяли тихо вітри, Віяли тихо й несли Хвилі вишневого цвіту. Наче якась багатирка, свавільна і горда, Всюди розкидала рядна й полотна: “Гей, мов, дивуйтесь І заздріть сусіди! В кого з вас скриня повніша в коморі!?” Хто тут посміє з вас вийти і крикнуть: “В мене добро моє Виткано тонше! В мене добро моє Випране краще і біліше!” Снігу, ой снігу якого. Олександр Олесь *** Сипле, сипле, сипле сніг З неба сірої безодні, Міріадами летять Ті метелики холодні. Одностайні, мов жура, Зимні, мов лихая доля, Присипає все життя, Всю красу лугів і поля. Іван Франко “Юні актори”. (Інсценізація свят - вечора.) Дійові особи: господар, господиня, хлопчик, дівчинка, колядники. - Дай, Боже, здоров'я! - господар вносить сніп жита - дідуха, скидає шапку. - Помагай Біг, - відповідає господиня,- а що несеш? - Злато, щоб увесь рік ми жили багато!- каже господар, зупиняючись посеред хати. Тут він хреститься, звертаючись до родини: - Віншую вас із щастям, здоров'ям, з цим святим вечором, щоб ви в щасті і здоров'ї ці свята провели та других дочекались - від ста літ до ста літ, поки Пан Біг назначить вік! Господиня кладе під скатерку на чотири кути столу по голівці часнику: - Кладу часник, щоб відігнати злу силу. А ти, сину, поклади на покутньому кінці столу три хлібини, грудку солі і постав на сіно велику воскову свічку. А ти, доню, постав на сіно горщик з кутею та узваром. - Ідіть, дітки, до діда й баби, віднесіть їм вечерю, скажіть так: просили тато й мама і ми вас просимо на вечерю - нате вам вечерю. Тим часом господар з вечерею в руках іде надвір і тричі гукає: - Морозе, морозе, йди до нас кутю їсти! Як не йдеш, то не йди і на жито - пшеницю, усяку пашницю. Іди краще на моря, на ліси, на круті гори, а нам шкоди не роби! - Сідаймо вечеряти, - каже мати. - Не питай, сину, води за святою вечерею, навчає батько, - бо ти козачого роду. Як виростеш - у похід підеш слави здобувати, а в походах всяко буває. Отож знай: витримаєш спрагу за святою вечерею - ніякі походи не страшні! - Синку,- питається мати, - з ким підеш колядувати? - Дмитром! - То бери сестричку з собою. - Вона ще колядувати не вміє. - Вмію, - відказує дівчинка. - Вмієш? А йди лишень у сіни та заколядуй. Хай я почую! - каже батько. “Юні народознавці” виконують колядки, щедрівки. Заколядуймо ми цьому rаздові, Гой дай, Боже! Цьому rаздові і його столові. Поза столове сидять панове, Сидять панове та й раду радять, Та й раду радять за святу весну, За святу весну, за сиві воли, За сиві воли, за срібні плуги, В плуги впрягати, ниви орати, Жито, пшеницю та й засівати, Жито, пшеницю, всяку пашницю. *** Золота грива коня покрила, Срібні копита камінь лупають, Камінь лупають, церков мурують З трьома верхами, з трьома хрестами, На першім хресті - сонечко в весні, На другім хресті - зоря із моря, Зоря із моря, два - три престоли, На тих престолах Мати Хрестова. *** Гой питалася зоря у моря: - Чиї ж то двори на шкляній горі? Тесовий камінь, як мак, леліє, Як мак леліє, як жемчуг сіє? - Гой є ж то двори світлого пана, Світлого пана в рицарськім стані. У него воля, як у короля, ВУ него нані - угорська краля, У него діти - як райські квіти, У него челядь - паволок стелить, У него стайні - на весь світ славні, У него коні - у сріблі дзвонять, У него воли - як соколи, А його лани в сто полон дали. “Юні поети”. ( Власні поезії читають учасники шкільної літстудії). На Водохреще сад зацвів Зима усе припорошила: Річки й ліси, степи й луги, І сад немов заворожила - Ураз зацвів серед зими. Береза тут, як наречена, Біленьку сукню одягла, Мабуть, зірок дістала з неба Й собі у коси заплела. *** Прийшла зима холодная Із лютими морозами. Стоять дерева голі - Акації із лозами. Маленький сірий зайчик Під деревом сховавсь, А хитренька лисичка За ним все шасть та шасть. Десь часом непомітно Вовчисько пробіжить Усе навкруг дрімає... Усе навколо спить... Домашнє завдання. Скласти привітання з Новим роком та Різдвом Христовим, використовуючи прикметники.