Урок - тренінг "Формування негативного ставлення до куріння та алкоголю. Практична робота. Моделювання ситуацій відмови від пропозицій, що можуть мати негативні наслідки."

Про матеріал
Урок-тренінг спрямований виховувати в учнів бажання вести здоровий спосіб життя; розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки і приймати рішення відносно ситуації, вчити дітей продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі, виявляти ініціативу, пізнавальну активність.
Перегляд файлу

Конспект уроку-тренінгу з основ здоров’я (4 клас)

Тема: Формування негативного ставлення до куріння та алкоголю.

Практична робота. Моделювання ситуацій відмови від пропозицій, що можуть мати негативні наслідки.

Мета:

Формувати ключові компетентності: вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися у часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця); здоров’язбережувальну компетентність (виховувати бажання у дітей вести здоровий спосіб життя; розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки і приймати рішення відносно ситуації, виховувати в учнів здатність протидіяти небезпечним пропозиціям); соціальну компетентність (вчити дітей продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі, виявляти ініціативу, пізнавальну активність).

Формувати предметні компетентності: поглиблювати знання учнів про згубну дію на здоров’я людини алкоголю та тютюнопаління; вчити дітей способам  відмови від небезпечної пропозиції.

Обладнання:  записи веселих мелодій для руханок, інформаційні картки, наочний матеріал.

Хід уроку-тренінгу

І. Вступ

1. Привітання. Емоційне налаштування на тренінг (у колі)

Учитель.

Добрий день, малята,

Хлопчики й дівчата.

З давніх пір і понині

Кажуть у нас в Україні:

«Здоровенькі були!»

Посміхніться один одному та побажайте здоров’я!

 Гра «Це здорово!»

– Пригадайте, які ви маєте корисні звички, що допомагають вам зберігати та зміцнювати своє здоров’я.

Усі стоять у колі. Посередині учень називає корисну звичку. Усі схвалюють (показують великого пальця і говорять: «Це здорово!»)

2. Оголошення теми уроку-тренінгу

Учитель. Спробуйте самостійно визначили тему нашого уроку-тренінгу. Для цього уважно послухайте три мудрих народних вислови:

  1. Гроші загубив – небагато загубив, час загубив – багато загубив, а здоров’я загубив – усе загубив. 
  2. Хто горілку любить, той сам себе губить.
  3. Паління небезпечне для людей навіть із кінським здоров’ям.

 (Припущення учнів)

Учитель. Ваші припущення абсолютно вірні. Сьогодні ми розглянемо з вами, яку згубну дію на здоров’я людини мають тютюнопаління та вживання алкоголю. Ми з’ясуємо, як запобігти вживанню тютюну та алкоголю, та змоделюємо ситуації відмови від небезпечної пропозиції.

3. З’ясування очікувань школярів

Тим, хто вважає, що наш урок-тренінг буде корисним, пропоную пострибати на місці на правій ніжці.

Тим, хто вважає, що на тренінгу буде цікаво й весело, пропоную пострибати на місці на лівій ніжці.

Тим, хто вважає, що знання, придбані на тренінгу, допоможуть у житті, пострибайте на місці на двох ніжках.

– Хто не пострибав жодного разу? Чому? Які ваші очікування від нашого тренінгу?

Діти розташовуються на стільчиках у колі.

4. Прийняття та обговорення правил роботи

Наші правила: бути доброзичливими; бути дисциплінованими; бути чесними; бути активними; не перебивати один одного; поважати думку іншого; не засуджувати.

ІІ. Основна частина

«Коло ідей»

http://gorod.tomsk.ru/posts-files/72/468/i/zmiy_thumb(0).jpgСпробуйте пояснити цей малюнок. Що означає таке зображення? (Боротьбу людини із «зеленим змієм» (алкогольною залежністю).

 

 

 

«Мозковий штурм»

– Як ви гадаєте, чому алкоголь називають «зеленим змієм»?

(Приймаються всі версії. Без коментарів записуються на дошці. Потім обговорюються. Можливі версії: алкоголь небезпечний для людини, як змія; алкоголь має, як і змія, смертельну отруту; як і із змією, з алкоголем важко боротися тощо)

http://brightwallpapers.ru/Uploads/25-9-2013/12206/thumb2-wiwki-hmel-listja-vetka.jpgУчитель озвучує свою версію:

Походження алкоголю пов’язують із рослиною хміль.

У давнину із хмелю варили п’янкий напій. Сьогодні варять

 пиво з додаванням хмелю. Якщо поглянути на хміль у пе-

ріод його цвітіння, то рослина з високим, гнучким стеб-

лом, яке в’ється, і з шишечками нагадує лускате тіло зеле-

ної змії.

 

Інтерактивна вправа «Навчаючи – вчуся»

Хід. Учням роздаються картки з короткою інформацією про шкідливий вплив алкоголю на здоров’я людини. Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Потім вони починають ходити по класу і ділитися своєю інформацією. Учень одночасно говорить тільки з однією особою. Необхідно поділитися з максимальною кількістю інших школярів і самому отримати якомога більше інформації.

 

Інформаційні картки

Картка №1

Шкідливий вплив алкоголю, передусім, позначається на діяльності нервової системи, порушується робота судин головного мозку, передача нервових імпульсів. Вживання алкоголю у дитячому та підлітковому віці впливає на затримку розумового розвитку.

Картка №2

Алкоголь вражає клітини печінки. При систематичному вживанні спиртних напоїв відбувається омертвіння печінкової тканини, розвивається цироз печінки – дуже важке захворювання. Особливо небезпечним є вживання алкоголю в дитячому та підлітковому віці, коли печінка ще формується.

Картка №3

Алкогольні напої, можна сказати, «роз'їдають» слизову оболонку стравоходу, шлунку і, зрештою, призводять до гастриту. Водночас порушується функція підшлункової залози. Також зловживання алкоголем призводить до виразкової хвороби шлунка і дванадцятипалої кишки.

Картка №4

Давно помічено, що люди, які мають згубну звичку до спиртного, частіше за інших хворіють на різні застудні хвороби органів дихання, тому, що алкоголь ослаблює опірність організму.

Картка №5

Вживання алкогольних напоїв може стати системним. Це сприяє розвиткові тяжкого і небезпечного захворювання – хронічного алкоголізму. Ця хвороба руйнує особистість, опускає людину на «дно» і призводить до загибелі.

Картка №6

Близько 5 відсотків підлітків, які почали вживати алкоголь у ранньому віці, закінчують життя у психічних лікарнях, наркологічному диспансері, або «на вулиці». Вирватись з цього виру дуже важко. Значно легше в нього не потрапити.

Картка №7

За смертністю алкоголізм з його наслідками посідає третє місце після захворювань серця та судин і злоякісних пухлин. Половина транспортних аварій зі смертельними наслідками, убивств і самогубств пов'язані із пияцтвом і алкоголізмом.

Картка №8

Алкоголь несе в собі смертельну небезпеку. Молоді люди гинуть від раптової смерті (травма, зупинка серця, гостре отруєння алкоголем), а в старшому віці вмирають від цирозу печінки, захворювань серця і судин, алкогольних психозів, запалення легень, раку гортані і глотки тощо.

Картка №9

Вкрай небезпечні є гострі отруєння алкоголем. Вживання великої дози алкоголю спричиняє глибокий алкогольний сон, під час якого спостерігається серцева слабкість, може навіть виникнути параліч серцевого м’яза і дихання. Випадки раптової смерті серед алкоголіків у сні дуже поширене явище.

Картка №10

У людини, яка систематично вживає алкоголь, втрачається не лише здоров'я, а й людська гідність. Пристрасть до алкоголю – причина різних злочинів.

 Разом з пияцтвом у сім'ю приходять матеріальні нестатки, на ґрунті цього починаються сварки, обвинувачення, бійки. Багато сімей внаслідок цього розпадаються.

Обговорення отриманої інформації

  • Чи може людина, яка систематично вживає алкоголь, бути здоровою і щасливою? 

Висновок

Основна небезпека вживання і зловживання спиртними напоями, особливо у підлітковому та юнацькому віці, полягає у виникненні алкогольної залежності, яка поступово переходить у тяжке захворювання – алкоголізм – і проявляється у необоротному ураженні всіх органів і систем. Алкоголіки стають байдужими до роботи, сім’ї, дітей та інших проявів людського життя.

Отже, людина, яка не здатна сказати «ні» зловживанню алкогольними напоями, стає на шлях, що може призвести її до деградації фізичної, моральної, духовної, соціальної і, врешті-решт, до загибелі.

Колективна робота

Вправа «Склади прислів’я»

Хліб на ноги ставить,

розум – виходить.

Хто п'є до дна,

а горілка з ніг валить.

Горілка входить,

п'яниця – не людина.

Коза – не тварина,

там і сльози.

Де горілка,

тому не бачить добра.

Ключ:

Хліб на ноги ставить, а горілка з ніг валить.

Хто п'є до дна, тому не бачить добра.

Горілка входить, розум – виходить.

Коза – не тварина, п'яниця – не людина.

Де горілка, там і сльози.

Руханка

Гра «Вірю! – Не вірю!»

  1. Чи вірите ви, що паління – це корисна звичка? (Ні. Це шкідлива звичка).
  2. Чи вірите ви, що тютюновий дим містить понад 1200 шкідливих речовин, найшкідливішою з яких є нікотин? (Так).
  3. Чи вірите ви, що курці частіше хворіють на рак легень? (Так).
  4. Чи вірите ви, що повітря, яке ви вдихаєте, перебуваючи поблизу курців, містить стільки шкідливих речовин, як би ви самі викурили 2 цигарки на день? (Так).
  5. Чи вірите ви, що крапля нікотину викликає загибель усіх рибок в акваріумі? (Так).

Учитель. Попри страшні наслідки, тютюн та алкоголь, на жаль, стають для багатьох людей, у тому числі і дітей, друзями.

«Коло думок». Висловіть припущення, за яких обставин діти починають палити або вживати алкогольні напої. (Можливі припущення: беруть приклад з батьків, заохочуються старшими, пристають на чиюсь  пропозицію тощо). 

  • Чи просто, на вашу думку, сказати рішуче «ні», коли вам пропонують зробити «всього одну затяжку цигарки» або «випити ковточок пива»?

Практична робота. Моделювання ситуації відмови від небезпечної пропозиції.

Інтерактивна гра «Спробуй відмовитися»

Мета: показати дітям, як непросто від чогось відмовитися; переконати їх, що потрібно розвивати в собі вольові якості, які дозволять відмовитися від небезпечної пропозиції.

Хід гри. Діти стають у коло. Їм потрібно умовити свого однокласника, який стоїть  посередині кола, щоб той скуштував цукерку. Учень має відмовитися від цієї пропозиції.

Обговорення гри

  1. Чи важко було відмовитися від пропозиції з’їсти цукерку? Коли було найважче?
  2. Чому, на вашу думку, люди пропонують щось небезпечне іншим?

Розгляд та обговорення способів відмови від небезпечної пропозиції

  1. Скажіть рішуче: «Ні, дякую». Повторіть ще раз, але впевненіше: «Ні, дякую», «Я не хочу», «Я не буду». Повторіть ці фрази кілька разів.
  2. Якщо хтось примушує зробити щось проти вашого бажання, залиште цю людину або компанію. Скажіть, що вам потрібно йти. Знайдіть причину, привід або жартівливу відповідь.
  3. Зверніться за допомогою до друга. У цьому випадку ви матимете ситуацію  «двоє проти одного».

 

ІІІ. Підсумок

Творча робота в групах

Створення колективного колажу «Люби це, а не це!» (Обладнання:  ватман, поділений навпіл; малюнкові зображення різних предметів, ножиці, клей).

Завдання. Об’єднайтеся у дві групи (за розрахунком «один – два»)

І група

http://1.bp.blogspot.com/-Qx5FjZ5ndJ4/UP_Oa_HGM_I/AAAAAAAAAA4/bL8LPGUhfMM/s1600/OEDSt2KEDXE.jpgСтворити колаж «Люби це» (корисні звички)

ІІ група

Створити колаж «… а не це» (шкідливі звички)

Обговорення роботи

Вправа «Мікрофон»

  • Які звички обговорювалися на уроці?
  • Які важливі рішення ви прийняли для себе щодо шкідливих звичок у своєму житті?
  • Що на уроці вам найбільше сподобалося і запам’яталося? Що було найбільш корисним?
  • Що б ви порадили ровесникам. які мають шкідливі звички?

Учитель. На початку уроку-тренінгу ми з’ясовували свої очікування від уроку. Давайте повернемося до них та визначимо, чи збулися вони. 

Запитання до тих, хто вважав, що наш урок-тренінг буде корисним: ваші очікування збулися? Якщо збулися, пострибайте на місці на правій ніжці!

Запитання до тих, хто вважав, що на тренінгу буде цікаво й весело:  ваші очікування збулися? Якщо збулися,  пострибайте на місці на лівій ніжці!

Запитання до тих,  хто вважав, що знання, придбані на тренінгу, допоможуть у житті: ваші очікування збулися? Якщо збулися, пострибайте на місці на двох ніжках.

А тепер давайте поаплодуємо один одному за гарну роботу на уроці-тренінгу!

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 жовтня 2022
Переглядів
498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку