Урок - тренінг "Попередження захворювань. Захисні реакції організму людини...

Про матеріал

В розробці уроку містяться матеріали як попередити захворювання, які є захисні реакції організму та способи зміцнення імунітету. Різні форми групової роботи сприяють формуванню бережливого ставлення до свого здоров'я, зміцнювати його.

Перегляд файлу

 

Основи здоров’я   7 клас

Урок-тренінг

Тема: Попередження захворювань. Захисні реакції організму людини. Основні методи попередження неінфекційних та інфекційних захворювань.

Мета: Ознайомити учнів з основними методами профілактики захворювань. Поглибити знання про інфекційні та неінфекційні захворювання. Відпрацьовувати основні профілактичні навички. Формувати компетентне ставлення до свого здоров'я. Виховувати повагу до людей, розвивати взаємоповагу, розвивати вміння логічно мислити, вміння працювати в групах і в парах, спілкуватись; працювати з підручником.

Метод проведення уроку: тренінг.

Хід уроку:

  1. Завдання тренінгу.

Епіграфом нашого уроку є слова:

В хворобі щастя не буває.

Лише в здоров’ї  щастя є!

І хай біда всіх обмине,

Адже життя у кожного одне!

Сьогодні ми з вами вивчимо як попередити захворювання, з’ясуємо які є захисні реакції організму та способи зміцнення імунітету,  навчимося бережливо ставитися до свого здоров’я, зміцнювати його

  1. Домовленість про правила тренінгу.

•  Не перебивати — уважно слухати одне одного і поважати різні думки.

•  Поважати особисте життя — кожен має право не відповідати на запитан­ня, яке стосується його особистого життя.

•  Бути доброзичливими — ставити­ся одне до одного доброзичливо і поважати почуття інших.

•  Зберігати конфіденційність — не обговорювати поза межами групи ті момен­ти особистого життя, які стали відомими на тренінгу.

•  Бути толерантними — не можна змушувати людину замовкнути лише тому, що її погляди не збігаються з поглядами інших.

•  Право на анонімність — кожен має право ставити запитання анонімно.

Ви можете художньо оформити правила записавши їх на намальованих сонячних променях чи на пелюстках квітки.

3. Очікування учасників

Після оголошення мети тренінгу зверніться до учасників з проханням письмово висловити свої очікування. Це можуть бути різні побажання, наприклад, добре провес­ти час, щось дізнатися, чогось навчитись, знайти нових друзів, отримати позитивні емоції тощо. •  Ви можете намалювати на аркуші дерево, а очікування учасників, записані на клей­ких папірцях (жолудях, яблуках), розмістити біля дерева. По закінченні тренінгу попросіть учасника проаналізувати, які сподівання справдилися, і перенести їх на вершину дерева.

  1. Знайомство.

Називаємо своє ім’я і за кожною буквою імені робимо собі комплімент.

Наприклад: Наталія – найкраща, активна, толерантна, акуратна, любляча, ініціативна, яскрава.

  1. Гра «Вірю – не вірю »

Завдання: Біля правильних  тверджень ставите плюс, не правильних – .

1. Надзвичайна ситуація – це порушення нормальних умов життя і діяльності людей.

2. За характером походження надзвичайні ситуації класифікують так: техногенного характеру, природного характеру і побутового характеру.

  1. Надзвичайні ситуації  техногенного характеру  -- аварії на транспорті, пожежі, раптове руйнування будівель тощо.
  2. Дорожньо-транспортні пригоди здебільшого трапляються через порушення Правил  дорожнього руху учасниками цього руху.
  3. Причиною вибухів у будинках є небезпечна поведінка їх мешканців.
  4. Техногенні небезпеки спричиняє виверження вулкана.
  5. Найчастіше вибухи у будинках трапляються через витік газу.
  6. Якщо в твоїй квартирі або в сусідів стався вибух, необхідно включити електрику, газ, воду.
  7. Газ за будь яких умов – безпечний.
  8.  Якщо відчуваєш запах газу треба закрити кран балона.
  9. Скраплений газ важчий за повітря.
  10.  Газ, що тече по трубах, легший за повітря, поширюючись, він піднімається вгору.

                                        Код для перевірки роботи:

                                     1+2 - 3+4+5+6-- 7+8 – 9—10+ 11+12+

  1. Робота в групах.

            Вивчення нового матеріалу

Завдання групам: в §7 підручника знайдіть відповіді на запитання.

  1. Чому люди, що живуть біля залізничної колії,  вночі спокійно сплять і не чують руху поїздів; а гості, що до них приїжджають  -- не можуть заснути?
  2. Як підвищити витривалість організму?
  3. Чи треба пристосовуватися до змін у суспільстві? Наведіть приклади.

Учитель: А організм людини захищається від хвороб?

  1. Консультація Доктора наук.

Суспільство, дбаючи про свою безпеку, створює різні системи безпеки. Зачинені двері під'їзду; черговий, який питає, до кого йде гість; сигналізація на вхідних дверях квартири — це система безпеки твого будинку. Міліція стоїть на сторожі безпеки міста. Ар­мія — на сторожі безпеки держави. І у власному організмі людини так само є система безпеки, що захищає особисто її. Захищає від вірусів, бактерій, грибів і тварин-паразитів, які намагаються потра­пити до організму з повітрям, водою та їжею. Цю систему безпеки називають імунною системою.

Ви вже знаєте, що головне завдання імунної системи полягає
в тому, аби зробити людину несприйнятливою до чужорідних біоло­гічних об'єктів, не пустити їх або знищити, якщо вони потрапили в організм.             

Людина має спадковий імунітет (тобто несприйнятливість) до багатьох інфекційних агентів. У спадок тобі дісталася стійкість до багатьох вірусів і бактерій. Наприклад, якщо собака занедужав на чумку, то людині це захворювання не загрожує. Не страшні їй і бага­то інших хвороб, на які хворіють птахи, собаки, коти, корови, вівці.

Але є віруси й бактерії, до яких імунна система мусить «підібрати зброю», аби їх знищувати. Механізм такого захисту досить складний. Імунна система має свої клітини-розвідники, клітини-перехоплювачі, клітини-хелпери (помічники), клітини-кілери (убивці), свої штаби, де приймають рішення. Вона вміє створити індивідуальну «зброю» проти кожного «ворога». У «ворогів» є специфічні речовини — антигени. Імунна система виробляє проти них спеціальні антитіла.

Імунна система має пам'ять. Вона пам'ятає про всіх «ворогів», яких колись перемагала. І якщо на організм нападає вже знайомий «ворог», то вона відразу ж його знищує!

Людина народилася тільки з вродженим імунітетом. Але доки вона зростає, її імунна система здобуває досвід у боротьбі з «ворогами». Імунна система розвивалася успішно, якщо підліток правильно харчувався, якщо йому робили профілактичні щеплення, якщо він дотримувався правил гігієни, вів здоровий спосіб життя й... якщо він хворів. Після того, як підліток перехворів деякими інфекційними захворюваннями, наприклад кором або вітряною віспою, у нього з'явився природний набутий імунітет, а після щеплення — штучний набутий імунітет.

Отже, у кожного є спадковий імунітет — вроджена здатність знищувати все вороже організму — і набутий імунітет, який ти отримуєш, перехворівши інфекційною хворобою або після зробленого тобі щеплення.

У підлітка навантаження на імунну систему стає більшим. Якщо він неправильно харчується, не стежить за своїм здоров'ям, набуває шкідливих звичок, близько контактує з хронічно хворими людьми, то його імунна система починає давати збої. І це погано, оскільки імунна система відповідає за три дуже важливі процеси в нашому організмі. (запишіть)

Функції імунної системи:

  • захист організму від проникнення різних інфекцій — вірусів, бактерій, грибків;
  • знищення  хвороботворних  мікробів,  вірусів,  що  проникли в організм;

 заміна старих, відпрацьованих клітин різних органів нашого
тіла, видалення з організму пухлинних клітин.

Свою імунну систему треба берегти. Є правила, дотримуючись яких, підліток може попередити багато інфекційних захворювань і допомогти своїй імунній системі. Принаймні не навантажувати її зайвою важкою роботою.

  1. Перегляд презентації «Імунітет»

 

8. Робота в парах Метод «Шпаргалка»

Отже більшість хвороб можна попередити, тобто здійснити профілактику захворювань.

Завдання: до тексту  підручника ст. 42-43 зробити «Шпаргалку»:

Профілактика захворювань. (ст. 43)

2.   Попередження інфекційних захворювань

Інфекційні захворювання характеризуються тим, що вони мо­жуть передаватися від хворої людини до здорової. Існує багато методів профілактики інфекційних захворювань. Серед них можна виокремити чотири основні:

  • обмеження контактів між хворими й здоровими людьми;
  • вакцинація й імунізація здорових людей;
  • застосування лікарських препаратів для запобігання зараженню й розмноженню збудника;
  • підвищення опірності організму людини до інфекційного захворювання.

Обмеження контактів забезпечують ізоляцією хворих та інфі­кованих людей. Іноді, аби обмежити контакти здорових людей із хворими, оголошують карантин. Зазвичай, у період епідемії грипу школи на певний час закривають, для того щоб не збирати разом велику кількість дітей і не збільшувати  можливість зараження.

Карантин запобігає можливості зараження при контактах із ве­ликою кількістю людей.

Якщо у людини з'явилися перші ознаки інфекційного захворю­вання, вона повинна негайно звернутися до лікаря. Адже йдеться не лише про її власне здоров'я, а й про здоров'я людей, які її оточу­ють. Спалах інфекційного захворювання може загрожувати родичам і однокласникам — вони так само занедужають. Ізольований інфек­ційний хворий перестає бути джерелом інфекції в колективі.

9.  Руханка.

Учасники стоять у коло. Розказується вірш і учні передають  ру­хами конкретні вислови.

Тепер встаньте,  посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться,

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

  1. Робота в групах. Метод «Допоможи»

1. Ліда хотіла відвідати Марину, яка захворіла на грип. Мама Ліди категорично заборонила їй це ро­бити. Ліда обіцяла, що буде користуватися мас­кою. Але мама нагадала дівчині, що та впродовж кількох років часто хворіла. Ліда дуже образилася на маму.

Чи правильно вирішила мама? Поясни свою точку зору. Як ти вчиниш у такій ситуації?

2. Сірійський лікар Абуль Фарадж  своєму пацієнту говорив: «Нас троє - я, ти і хвороба. Якщо ти будеш зі мною, ми вдвох подужаємо хворобу. Якщо ж ти будеш на боці хвороби, то мені одному з вами двома не впоратись»
- Що мав на увазі лікар, коли просив хворого стати на його бік?
   - Чому важливо, щоб лікар і пацієнт діяли як одна команда?
   - Як ви гадаєте, чи допомагає віра в одужання здолати хворобу?

11.Бесіда по колу.

Говоримо по колу, по черзі один за одним, по одному реченню. Речення і поняття повторюватись не повинні.

Відповідь на запитання.  Що допоможе здолати хворобу?

12. Завершення тренінгу.

Що ви нового дізналися? Що вам дало це заняття?

 

13. Вправа «Вінок побажань»

Учасники стають по колу, вимовляють побажання своєму сусідові, кладучи свою руку на його плече, утворюючи сплетений вінок.

 

Додому:  опрацювати відповідний параграф підручника

 

ФЕДОРЧЕНКО Н.П.  – учителька  основ здоров'я 

Покровського ЗЗСО І-ІІІ ст. Менської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
21 січня 2023
Переглядів
280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку