Урок - тренінг "Спілкування і здоров'я" 6 клас

Про матеріал

Урок - тренінг 6 клас

Тема: Спілкування і здоров'я.

Мета: ознайомити учнів про спілкування, яке сприяє здоров'ю, про пряме і непряме спілкування. Навчити спілкуватися невербально. Розвивати вміння додержуватись ввічливого спілкування. Виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

А. де Сент-Екзюпері:

 «Єдина справжня розкіш – це

розкіш людського спілкування».

 

Урок  - тренінг

Тема: Спілкування і здоров’я.

Мета: ознайомити учнів про спілкування, яке сприяє здоров’ю, про пряме і непряме спілкування. Навчити спілкуватися невербально. Розвивати вміння додержуватись ввічливого спілкування. Виховувати любов до рідної мови.

Структура уроку – тренінгу

 

    Пригадуєте «квітку здоров’я», яка складається з фізичного, соціального, психічного, духовного, інтелектуального здоров’я. Фізичну і соціальну складову ми вже з вами вивчили. Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ, який називається психічна і духовна складові здоров’я. Психічна складова включає в себе здатність правильно оцінювати й сприймати свої почуття та відчуття, свідомо керувати своїм емоційним станом. Духовна складова включає духовний розвиток людини визначає мету її існування, ідеали й життєві цінності. З цього розділу ви дізнаєтесь про спілкування людей, про стосунки, конфлікти, безпечні та небезпечні компанії.

  1. Очікування

    Тема нашого уроку: Спілкування і здоров’я. Сьогодні ми з вами ознайомимося з спілкуванням, яке сприяє нашому здоров’ю, дізнаємось про пряме і непряме спілкування пригадаємо про вербальне і невербальне спілкування. Взагалі з’ясуємо для чого люди спілкуються.

    На дошці ви бачите квітку. Це квітка наших очікувань. Я пропоную кожному із вас на бджілках написати, що ви очікуєте від цього уроку. Потім прикріпити їх біля квітки. В кінці уроку, якщо ваші очікування справдяться, бджілки перелетять на квітку.

Діти, які правила допоможуть нам при спілкуванні?

  1. Знайомство.

    Учасники сідають в коло, кожен називає своє ім’я і своє хобі. Я почну першою. Я Людмила Олексіївна, моє хобі вирощувати квіти. А твоє…

3. Інформаційне повідомлення.

Що, ми з вами що робили? Спілкувалися! Людина від природи покликана спілкуватися. За даними вчених, навіть тварини, риби і комахи між собою „говорять”.

Заговори, щоб я тебе побачив   говорить (стародавня мудрість)

 Найбільша розкіш – розкіш спілкування.     

Найбільше щастя – щастя  взаєморозуміння.        

Найбільше багатство – люди, яких любимо ми і які люблять нас.

 

 

 

 Існує 5 слушних думок з приводу спілкування :

  • Найкращим співрозмовником люди  вважають  не стільки того, хто вміє добре говорити, скільки того, хто вміє уважно слухати.
  • Приємний співрозмовник завжди знаходить тему, яка є цікавою для іншого.
  • Під час спілкування ми разом з інформацією передаємо власні емоції, почуття.
  • Наша міміка говорить іншим більше, ніж наші слова.
  • Саме в процесі спілкування у інших формується думка про нас.

    Під час спілкування між людьми відбувається досить складний процес розуміння, тобто переклад суті повідомлення з внутрішньої мови однієї людини на внутрішню мову іншої. Чому цей процес складний? Тому що, коли уявити собі реальність у вигляді якогось ландшафту, кожен з нас бачить власну карту цього ландшафту. У створенні карти беруть учать особливості сприймання (переважно зорового, слухового або чуттєвого), особливості мови, засоби, за допомогою яких ми відбираємо важливе чи неважливе, власний досвід людини.

    Спілкування буває прямим – спілкування при зустрічі, і непрямим – спілкування телефоном, поштою , мережею Інтернет.

    4. Зараз ми з вами виконаємо вправу «Карусель», вона допоможе нам встановлювати швидкий контакт з іншими людьми. Учасники тренінгу утворюють два кола – внутрішнє (нерухоме) та зовнішнє (рухоме) – за принципом каруселі обличчям одне до одного.

Я вам зачитуватиму ситуації, а ви їх будете виконувати:

- Перед вами – людина, яку ви добре знаєте, але тривалий час не бачили. Ви радієте цій зустрічі…

- перед  вами – незнайома людина. Познайомтесь з нею…

- перед вами – маленька дитина, яку щось злякало. Підійдіть до неї та заспокойте…

- після тривалої розлуки ви зустрічаєте коханого (кохану). Ви дуже раді зустрічі…

- ця людина – відомий співак. Ви його фанат…

Скажіть будь-ласка, які у вас виникли  відчуття? Чи легко вам було встановлювати контакт?

    5. Робота в групах. Учні об’єднуються в 4 групи за порами року, і виконують завдання.

Група «осінь»: Чим допомагають при спілкуванні щирість і тактовність?

     Щирість і тактовність

     Відкритість і щирість сприяють порозумінню. Набагато легше збагнути повідомлення людини, яка говорить те, що думає. У цьому випадку ти не відчуєш незручності. Якщо хтось щиро радіє зустрічі з тобою, це зрозуміло не лише з його слів, а й з радісної усмішки, обіймів, інтонації. А якщо він чи вона тільки прикидається, жести, міміка чи голос неодмінно видадуть це. Однак щирість також повинна мати межі. Інакше вона перетворюється на нетактовність. Виховані люди поводяться чемно навіть із тими, хто їм не до вподоби. Вони не скажуть першому-ліпшому: «У тебе неприємний голос» або «Я не хочу з вами розмовляти». Щоразу, перш ніж щось сказати чи зробити, вони ставлять себе на місце іншого. Коли бачать, що їхня відверта оцінка може когось прикро вразити, то намагаються повідомити її тактовно, стримано, а то й взагалі приховати те, що думають.

    Група «зима»: Назвіть по три слова чи фрази, які можна використати для:

1 – прохання про послугу, допомогу

2 – вибачення

3 – вітання і прощання з друзями

4 – вітання і прощання з дорослими, вчителями

5 – подяки

   Група «весна»: Доберіть ніжні слова, якими ви звертаєтесь до мами, тата, бабусі, брата чи сестри. Які з них на вашу думку, слід використовувати щодня, а які – за особливої нагоди? Чому?

 

Група «літо»: Назвіть правила ввічливого спілкування?

Запам'ятай і використовуй правила ввічливо­го спілкування.

Розмовляй з усіма присутніми, нікому не віддаючи переваги.

Вислухай співрозмовника, не перебивай і не ображай його.

Під час розмови будь уважним, упевненим, спокійним, скромним.

Розмовляючи, не займайся сторонніми справа­ми, дивися співрозмовникові в очі.

Не розмовляй з далекої відстані, але і не під­ходь дуже близько.

Не вживай слів-паразитів: «типу», «ось», «ну»; вигуків: «ага», «угу», «вау» тощо; сленгових слів: «тачка» замість «машина», «кльово» замість «чудово» тощо.

Висновок:  з усього сказаного можна зробити висновок,  що неабияке значення має тон розмови, вміння вислухати іншого, вчасно й доречно підтримати тему. Ввічливість, уважність і чемність. Все це наш повсякденний етикет, наша культура, взаємини, зрештою, наше здоров'я не тільки в буквальному, а й переносному значенні. Це наш спосіб життя.

 Слова ввічливості: бажаю тобі всього доброго, бажаю тобі добра і щастя. Це не тільки вияв ввічливості. У цих словах ми виявляємо свою людську сутність. Ми говоримо один одному: здрастуйте, доброго здоров'я. Цим ми висловлюємо своє ставлення до найбільшої цінності — людини, пробуджуємо почуття взаємного довір'я, зближує людей, відкриває їм душі.

Звертаючись один до одного з проханням, ми говоримо: будь ласка. У цьому простому й чудовому вислові, що здатний чудодійно впливати, захована наша повага до гідності людини, шанування в ній самостійності, незалежності, доброї волі.

І навпаки говорячи слова паразити, сленгові слова ми робимо своє спілкування негативним. І це деякою мірою впливає на наше здоров’я. Нас перестають поважати, вважають не культурною людиною.

   6.  Гра «Вгадайте слово». Найчастіше ми з вами спілкуємося з а допомогою слів – усно й письмово. Таке спілкування називається вербальним.    Спілкуватися також можна поглядом, мімікою, жестами, мелодією, знаками. Усе це – невербальне спілкування. Воно також може бути дуже красномовним – дружелюбним, образливим, радісним, тривожним. Тому спробуймо пограти в гру  пантоміму «Вгадай слово». Учень виходить на  середину класу, учитель пошепки або на картці показує слово. Завдання полягає в тому, щоб повідомити це класу, але без слів. Можна видавати характерні звуки, але не говорити. Якщо не правильно, показувати це жестами.

Скажіть діти чи легко було вам вдавати звірів? Чи легко було вгадувати їх?

7. Робота в парах. Учні об’єднують в пари (за розрізаними листівками) і розв’язують життєві ситуації.

Пара 1.

 Михайло хоче отримати в подарунок на день народження мобільний телефон. Тато каже, що слід спершу навчитися користуватися звичайним телефоном.

Що мав на увазі тато Михайла? За яких умов хлопець має шанс отримати подарунок?

Пара 2.

 Галаслива юрба учнів зайшла у тролейбус. Вони голосно сміялися і штовхалися. Дідусь-пасажир з докором дивився на підлітків.

Чи спілкувалися учні з дідусем? Як саме? Що ти їм

порадиш?

Пара 3.

Якщо тобі знадобився олівець і ти хочеш попросити його у свого сусіда по парті, то яку з трьох запропонованих фраз ти б вибрав і чому?

  • «Ану дай мені швидко олівець!»
  • «Дай, будь-ласка, мені свій олівець»
  • «Чи не міг би ти дати мені свій олівець, якщо він тобі зараз не потрібний?»

Пара 4.

Посварившись з однокласниками, ти перестав з ними розмовляти. Чи означає це, ти перестав з ними спілкуватися?

Пара 5.

Домалюй обличчя так, щоб вони виражали зазначені емоції при спілкуванні

(подив, гнів, сум, радість, хитрість)

Пара 6.

Ви дуже зайняті, але ваш однокласник саме в цей час хоче з вами поговорити. До яких наслідків призведуть такі відповіді: «Іди геть звідси!», «Відчепись від мене», «Вибач, я зайнятий і не можу з тобою говорити!»

Пара 7.

Оберіть правильні на ваш погляд вислови:

А) у суспільстві можна поводитися як завгодно;

Б) суспільство виробило зразки поведінки для різних ситуацій;

В) зразки поведінки засвоювати не обов’язково;

Г) людина з дитинства вчиться засвоювати зразки поведінки;

Д) людина котра не дотримується норм спілкування, може викликати або сміх, або несхвальне ставлення до себе, або навіть ненависть.

Отже, як бачите спілкування відіграє дуже важливу роль у нашому житті. Воно може бути різним, і негативним і позитивним. Навіть, якщо ви з кимось демонстративно не розмовляєте, то ваша мовчанка є потужним сигналом. У ньому проявляється наше ставлення, а це означає, що спілкування продовжується.

 

  1. Рухлива гра «Ураган для тих…»

  Інструкція: « Зараз встануть і поміняються місцями ті, котрі сьогодні поснідали; ті, котрі люблять шоколад; ті, у котрих є комп’тер; ті, котрі сьогодні вранці почистили зуби; ті, котрі люблять яблука; ті, котрі виконали на сьогодні домашнє завдання; ті, котрі люблять поспати.» ( Ця гра може виконуватись на подальших уроках, а запитання можуть задавати учні. Вчитель приймає участь в грі для встановлення  контакту з дітьми.)

9. Чи здійснилися ваші очікування? (діти прикріпляють своїх бджілок на квітку). Що вам сподобалось чи може не сподобалось на уроці?

Висновок: Людина - продукт соціалізації і, перш за все, людина стає людиною через спілкування з іншими людьми. Людство знає чимало прикладів, коли дитина, потрапляючи в ранньому віці у середовище тварин, виживала, але не ставала людиною. Причина, як відомо, полягала у відсутності можливості наслідувати і, особливо, спілкуватись з людьми. Отже, спілкування має величезне значення як для становлення людини, так і для її подальшого життя в суспільстві, бо спілкування відіграє у нашому житті визначальну роль.Перш за все від цього залежить наше здоров’я. Бо від того, як ми розмовляємо з людьми і як люди розмовляють з нами, залежить наш настрій, а значить стан нашої нервової системи. Від цього залежить благополуччя і спокій в наших сім’ях. Нарешті, від манери нашого спілкування багато в чому залежить успіх в нашій роботі і наш особистий успіх в просуванні по службі. Вміючи спілкуватись, людина уникає багатьох проблем, конфліктів, швидше досягає життєвих цілей. Справжнє вміння спілкуватись зводиться, перш за все, до культури спілкування.

10.  Прощання «Побажання»

 У мене до вас запитання: Чому тема нашого уроку називається «Спілкування і здоров’я». Подумайте будь-ласка.

І на останок послухайте Притчу про щастя.

      Іде чоловік лісом. Бачить: яма глибока. Запитує: «Хто там є?». «Це я, щастя. Допоможи мені вибратися із ями і я зроблю все, що ти захочеш.» Чоловік подумав тай говорить: « Давно хотів мати гарний автомобіль.»

Все так і сталось, як обіцяло щастя.

    Іде другий чоловік. Бачить яму, запитує: «Хто там?». «Це я щастя, витягни мене звідси і я зроблю все, що ти хочеш.» «Дім хочу великий» - відповідає чоловік. «Буде у тебе дім.»

      Іде третій чоловік, бачить яму, запитує: «Хто там?» «Щастя. Допоможи мені і я виконаю твоє бажання.» «Хочу сумку із грішми.» Все так і сталось, як забажав третій чоловік.

      Іде четвертий чоловік лісом. Бачить яма. В ямі хтось сидить. «Хто там?» - запитав чоловік. «Це щастя. Допоможи мені і я виконаю любе твоє бажання.» Витяг чоловік щастя із ями. Щастя і говорить: « Що ти хочеш чоловіче, проси.» Чоловік подумав і сказав: «У мене все є». «Ну якщо так, то я піду з тобою». - відповіло щастя. І пішли вони з лісу в двох: щастя та чоловік у якого все є.

       Хто ж насправді отримав щастя?

      Тому і я вам бажаю такого щастя, яке знайшов четвертий чоловік, бажаю вам найкращого спілкування, порозуміння та гарних відносин з оточуючими людьми.  

 

      10. Домашнє завдання: § 21. Намалюйте у зошиті сонячну систему і розмістіть на орбітах людей, з якими ви спілкуєтеся. Найближче поставте тих, з якими в вас склалися найтісніші стосунки, кому ви довіряєте.

Тестові завдання

1. Позначити символом  правильні варіанти тверджень:

 усі пожежі можна гасити водою

 є пожежі, які не можна гасити водою

 перш ніж гасити електричні прилади, їх необхідно вимкнути

2. Як поводитись в автобусі, відчувши запах диму?

3. Як поводитись у задимленому приміщенні

захистити органи дихання вогкою тканиною

розмахувати тканиною, щоб розвіяти дим

опуститись на підлогу, повзти вздовж стіни

стати на весь зріст

4. Для запобігання пожежі в оселі слід:

5. При гасінні електричного приладу слід:

 прагнути не пошкодити дорогий прилад

 відімкнути електричний прилад від мережі

 відразу залити його водою

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Подолинна Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Прокопенко Алла Анатоліївна
    Дякую за розробку. Звичайно перероблювала для своїх класів. але матеріал чудовий.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. бойко роксана
    Дуже вдалий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 вересня 2018
Переглядів
10617
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку