Мета: формувати нетерпимість до проявів агресії розвивати навички надання і отримання допомоги, співчутливе ставлення до жертв насилля, вміння протидіяти виявам насильства й агресії; виховувати самоповагу та повагу до оточуючих.
Урок – тренінг. Способи протидії агресії та насильству в підлітковому середовищі
Мета: формувати нетерпимість до проявів агресії;
розвивати навички надання і отримання допомоги, співчутливе ставлення до жертв насилля, вміння протидіяти виявам насильства й агресії;
виховувати самоповагу та повагу до оточуючих.
Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал, малюнок, фломастери, комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація, відеоуривки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І.Організаційний етап
Привітання
Станьте, діти, ви рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
На місця сідайте чемно
Хай мине час недаремно.
А тепер давайте створимо «сонечко» класу і розмістимо його на дошці. Кожен з вас на промінчику сонечка запише, які фактори зміцнюють здоров’я. А тепер подивіться на сонечко. Спіймайте сонячний промінчик, який несе вам здоров’я, радість, тепло, світло, ніжність, ласку. Поселіть цей промінчик у своєму серці. Подумки направте його по своєму організму. Ви стали маленькими сонечками. Подаруйте такі промінчики всім – всім.
II.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
Перед початком уроків я купила в магазині 2 яблука. Вони були майже однакові за кольором і розміром. Під час уроку я запитала в дітей: «Чим відрізняються ці яблука?», адже суттєвої різниці між ними не було.
Тоді я взяла одне яблуко і, звертаючись до нього, сказала: «Ти таке погане, огидне яблуко!» - і кинула його на підлогу.
Я підняла яблуко і запропонувала одному з учнів: «Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу. »Потім я запропонувала це зробити іншим дітям. Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала,чи бачать діти якусь різницю між цим яблуком і тим, що увесь цей час лежало на столі. Не зважаючи на те, що ми добряче «познущалися» над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було. Тоді розрізаються обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а друге – коричневим, вкритим «синцями» від ударів об підлогу. Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина! Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!
На попередніх уроках ми багато говорили про стосунки між людьми, особливості спілкування, яке не завжди буває позитивним. Іноді ми потрапляємо в конфліктні ситуації, шукаємо з них вихід, іноді знаходимо його, а іноді — ні. Ми спілкуємося з різними людьми. Це наш світ, і ми вчимося жити в ньому. Сьогодні ми підіб’ємо підсумки, ще раз пригадаємо, що таке агресія, як протидіяти виявам насильства, та дізнаємося як міжнародні організації регулюють взаємовідносини між людьми і сприяють поширенню мира та злагоди на всій планеті.
Агресія часто є одним із захисних механізмів людини, за допомогою якого людина намагається якось «скинути» негативні емоції й пристосуватися до навколишніх умов. Але цей шлях не є правильним, і тому слід знаходити інші шляхи виходу зі складних життєвих ситуацій.
Як правильно діяти в ситуаціях з виявами агресії та насильства, ми дізнаємося сьогодні на уроці.
III. Етап засвоєння нових знань
1.Перегляд уривку з художнього фільму «Опудало» та обговорення результатів перегляду
Це історія про ваших однолітків та їхню компанію, про тих, хто вміє дружити, і тих, хто зраджує; про тих, хто знає правду і мовчить, а також про те, до чого може призвести жорстокість у з'ясуванні стосунків.
Запитання для обговорення:
2. Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку
Виділяють два види насилля:
Найпоширенішими проявами насилля у дитячому та підлітковому середовищі є бійки, штовхання, підніжки, а також прізвиська, обзивання, кривляння. Псують чиїсь речі — це насилля. Як і тоді, коли не приймають у гру чи виганяють з неї. Одним із найнебезпечніших видів насилля є вимагання грошей або речей.
Кожен із вас може стати свідком і жертвою насилля. Тому дуже важливо навчитися активно протидіяти йому.
3.Розповідь учителя
У випадку, якщо агресія виявляється в найбільш екстремальній і соціально неприпустимій формі, вона переростає у насильство. Існує багато теорій пояснення агресії:
(наприклад, діти в країнах, що перебувають у стані війни, починають набагато раніше й активніше виявляти агресію, ніж їх однолітки, які живуть у мирній країні), тобто агресія часто виникає як захисний механізм проти впливів ворожого оточення.
Сьогодні великий вплив на психіку й поведінку дітей мають засоби масової інформації. Експериментально доведено, що діти, які часто переглядають передачі з елементами насильства, стають більш неврівноваженими й агресивними. Більше того, вони починають сприймати насильство як нормальне явище.
Також не можна залишити поза увагою дію на поведінку людини алкоголю й наркотиків. Численні експерименти і статистика довели, що більшість злочинів скоюється в стані алкогольного сп’яніння.
3. Чинники, що впливають на агресивну поведінку
Іноді людина або група людей може порушувати ваші права, поводитись агресивно.
— Які мотиви поведінки таких людей?
— Обміркуйте та назвіть усі чинники, що впливають на агресивні вияви в поведінці людини.
Чинники, що впливають на агресивну поведінку
5. Способи протидії агресії в підлітковому середовищі
Розповідь учителя з елементами бесіди
Кожна людина хоче відчувати себе в безпеці, прагне поваги з боку оточуючих. Особливо важливі ці відчуття безпеки й захищеності для підлітків, особистість яких формується. Негативні судження оточуючих у підлітковому віці можуть занизити самооцінку хлопчика чи дівчинки, завдати моральних страждань.
Протистояння виявам агресії та ворожнечі в підлітковому середовищі, перш за все, досягається вихованням у підлітків духу толерантності.
— Чи вважаєте ви себе толерантною людиною?
Толерантна людина з повагою та розумінням ставиться до інших людей, їхніх уподобань, смаків, поглядів, інтересів. І навіть на вияви агресії толерантна людина реагує з розумінням, намагається розібратися з причинами агресивності, не здійснює кроків, що можуть призвести до ескалації конфлікту.
Агресія може виникнути й у спокійної, зваженої людини, якщо вона опиниться в небезпечній для себе ситуації або буде вважати, що їй загрожує якась неприємність або хтось намагається її образити. У таких ситуаціях краще за все допомагає добре слово, дружня розмова, у ході якої долаються непорозуміння.
Агресивна поведінка з’являється в дитини зазвичай унаслідок копіювання її з інших джерел. Такими джерелами можуть бути:
1. Сім’я - тут відбувається сприймання агресивної моделі поведінки та її закріплення;
2. Спілкування з однолітками - тут найчастіше виявляється агресивна модель поведінки, оскільки в іграх «без правил» застосовується єдине правило: «я сильніший — мені все можна»;
3. Символічні приклади - сьогодні телебачення пропонує велику кількість негативної інформації, зокрема в художніх фільмах ми бачимо багато прикладів агресії.
Якщо ви стикнулись з агресією з боку однолітка, то пам’ятайте, що відповідати агресією на агресію — це хибний шлях, який не призведе до конструктивного подолання проблемної ситуації. Щоб краще зрозуміти таку людину, необхідно спробувати зрозуміти її внутрішній стан. Варто знати, що підлітки з агресивною моделлю поведінки погано володіють своїми почуттями, окрім гніву. Вони сприймають навколишній світ як ворожий, не завжди розуміють, що їх поведінка агресивна, мають високий рівень тривожності, неадекватну самооцінку, відчувають себе відкинутими суспільством.
Якщо є можливість, то спробуйте спокійно поговорити з «агресором», з’ясуйте причини такої поведінки. Але якщо ви бачите, що людина не налаштована на діалог, вияви агресії наростають, то найкраще в такому випадку спробувати уникнути спілкування, хоча б до моменту, коли ваш опонент заспокоїться та буде здатен до спокійної розмови.
Для того, щоб уникнути виявів агресії, ретельніше обирайте коло друзів, не спілкуйтесь з небезпечними та недружніми компаніями.
Якщо ви потрапили в ситуацію, коли не можете подолати виявів агресії з боку інших підлітків самотужки, коли вас принижують, не поважають вашого відчуття гідності, порушують ваші права, образники не хочуть йти на конструктивний діалог, то ви можете звернутися по допомогу до компетентних дорослих (учителів, шкільного психолога, батьків). Адже ви маєте невід’ємне право на повагу, піклування та захист.
Запитання до класу: «Згадайте основні положення Конвенції ООН про права дитини. На що мають право всі діти, незалежно від місця проживання, віросповідання, кольору шкіри?»
Фізкультхвилинка
IV.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Учні об’єднуються в групи; кожній групі видається великий аркуш паперу та картка із завданням:
1 група складає перелік слів та виразів, за допомогою яких
можна висловити згоду;
2 група складає перелік слів та виразів, за допомогою яких
можна висловити незгоду;
3 група складає перелік слів та виразів, за допомогою яких
можна висловити оцінку дій або вчинків іншого.
Кожна група по черзі демонструє результати своєї роботи.
Після обговорення учитель пропонує учасникам підкреслити на плакатах ті вирази, які можна використовувати при толерантному спілкуванні.
Важливо вміти виявляти толерантність під час спілкування. Це передбачає не тільки прийняття іншого, а й уміння підтримати й допомогти йому. У конфліктній ситуації, коли людина переживає сильні негативні емоції, з’являються проблеми з їх виявленням. Одним з ефективних способів вирішення цієї проблеми є усвідомлення своїх почуттів і здатність сказати про них партнеру. Саме цей спосіб самовираження й називається «Я-повідомленням».
«Я-повідомлення» — це усвідомлення та проголошення власного стану, зумовленого ситуацією, що склалася. Використання під час спілкування «Я-повідомлень» допомагає висловити свої почуття, не принижуючи іншу людину. Порівняйте: «Я дуже хвилююсь, коли тебе немає вдома об 11-й вечора» та «Ти знову прийшов додому об 11-й вечора?!».
«Я-висловлювання» — це проголошення почуттів, які ви переживаєте в неприємній для вас ситуації, визнання та формулювання власної проблеми із цього приводу. Наприклад, «Вибач, але я відчуваю роздратування, коли ти говориш це...», «Коли чую твої слова, я навіть не знаю, що і сказати, настільки я розгублена». Формулюючи таким чином питання, ви усвідомлюєте власну проблему, наприклад «Це — моя проблема, що я роздратована, це — мої відчуття, і ніхто, крім мене, не може зрозуміти, чому саме ці відчуття виникли у мене в цій ситуації». Важливо розуміти, що «Я-висловлювання» конструктивно змінює не тільки наше особисте ставлення до конфліктної ситуації, а й ставлення нашого партнера до неї. Людина завжди відчуває, коли її звинувачують чи хочуть перекласти на неї відповідальність. Ваше щире висловлювання своїх почуттів із позиції усвідомлення власної відповідальності за те, що з вами відбувається, не може нікого образити чи викликати агресію, а навпаки, спонукає вашого партнера замислитися над правильністю його власного вчинку.
«Я-повідомлення» поєднує не тільки «промовляння» свого емоційного стану, а й визначення умов та причин, що спричинили цю ситуацію.
Орієнтовна схема «Я-висловлювання»:
1) опис ситуації, яка спричинила напруженість («Коли я бачу, що ти...», «Коли це відбувається...», «Коли я стикаюся з такою ситуацією...»);
2) точне визначення власного почуття в певній ситуації («Я відчуваю...», «Я не знаю, що і сказати...», «У мене виникла проблема...»);
3) побажання щодо зміни ситуації («Я просив би тебе...», «Я буду вдячний тобі, якщо...»).
3. Робота в групах - обговоріть або розіграйте проблемні ситуації, використовуючи «Я-повідомлення» (5–7 хв.):
1) Твій однокласник чомусь скинув зі столу твої речі;
2) На уроці фізкультури ваша команда перемогла, а суперники засмутилися та почали вас ображати й обзивати.
Кожна група представляє свої варіанти вирішення ситуації, аргументуючи їх.
Запитання для обговорення:
— Які висловлювання ми переважно використовуємо у повсякденному житті?
— Чи важко вам було оперувати «Я-повідомленнями»?
— Чому це важко було робити?
— Що ви відчували, коли до вас зверталися з «Я-повідомленнями»?
4.Емоційна вправа «Уяви і передай»
Ви вже знаєте, що всі наші почуття є важливими. Та це не означає, що нам однаково, які з них ми переживаємо. Кожному хочеться як найдовше перебувати в хорошому настрої - почуватися задоволеним і щасливим краще, ніж пригніченим і нещасним. Душевного комфорту можна досягти лише в гармонії емоційної, інтелектуальної та духовної сфер. Такий стан називають психологічним благополуччям.
V. Закріплення знань і вмінь учнів
Тренінгові вправа «Прихована самодіагностика»
Любити себе - це означає поважати себе, приймати і усвідомлювати своє "я". Повагу до себе не треба плутати з егоїзмом. Будь то кар'єра чи особисте життя, вміння цінити себе визначає яким стане шлях до успіху. Крім цього, навчаючись любити себе, ми пізнаємо як любити інших, що, безумовно, теж сприяє успіху в житті. Давайте повчимося любити себе (звучить легка повільна музика).
Учитель:
VI. Підведення підсумків уроку
Ми з вами на сьогоднішньому уроці:
Лев Толстой помітив, що людина подібна до математичного дробу: її чисельник є те, ким вона є насправді, а знаменник - те, що вона про себе думає. Що більший знаменник, то менший дріб. Саме тому, щоб успішно працювати над собою, важливо добре знати свої переваги і недоліки.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ .
1.Опрацювати параграф підручника ( 1-6 б.);
2. За бажанням ( 7 – 12 б.):
- виготовити пам’ятку «Закон дружби і добра»;
- знайти народні приказки, прислів’я про дружбу і добро;
- знайти казки, вірші, розповіді про дружбу і добро;
- придумати казку, вірш, розповідь про дружбу і добро.