Тема: Ти – пасажир громадського транспорту.
Мета: повторити з учнями правила безпечного переходу дороги, правила безпечної поведінки на зупинках; ознайомити з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті, правилами поведінки у метрополітені та на ескалаторі. Розвивати навички аналізу і критичного мислення. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я.
Дата ___________
Клас: 5 Урок
Тема: Ти – пасажир громадського транспорту.
Мета: повторити з учнями правила безпечного переходу дороги, правила безпечної поведінки на зупинках; ознайомити з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті, правилами поведінки у метрополітені та на ескалаторі. Розвивати навички аналізу і критичного мислення. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день. Рада вас бачити всіх здоровими, з усміхненими обличчями. Сподіваюсь, що наше спілкування сьогодні буде приємним.
ІІ. Домашнє завдання. Актуалізація знань та вмінь учнів.
Перш ніж ми перейдемо до вивчення нової теми, давайте пригадаємо що ж ми вивчали на минулих уроках. Зробимо ми це так: в руках ви тримаєте два жетони, один – червоного, другий зеленого кольору. Як у світлофора, тільки немає жовтого. Ви знаєте, що червоний колір це заборонено, зелений – дозволено. Так от я вам буду зачитувати твердження, якщо воно правильне, ви піднімаєте зелений жетон, а якщо не правильне – то червоний. Зрозуміло! Ну тоді поїхали.
Твердження:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми і мети уроку. Тема нашого уроку: Ти – пасажир громадського транспорту. Ви ознайомитесь ознайомити з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті, правилами поведінки у метрополітені та на ескалаторі.
Діти, а скажіть мені таке: ви любите фантазувати? То давайте пофантазуємо разом. Уявімо собі, що зараз ми сидимо в гарному, новому автобусі і через декілька секунд відправимося у цікаву мандрівку. Уявили? Ну що ж, тоді поїхали!
Знайомство. Наша перша зупинка буде мати назву Знайомство. Воно пройде в такій формі: потрібно назвати своє ім’я і продовжити фразу: "Я думаю, що дорога - це..." Я почну першою.Я, Людмила Олексіївна, для мене дорога - це шлях, по якому рухаються автомобілі та люди. (Діти по черзі називають своє ім'я і продовжують фразу). Дякую. Ви молодці!
Очікування. А зараз ми повинні виявити ваші очікування. Я роздаю вам намальованих хлопчиків, ви протягом 1 хвилини записуєте, що ви очікуєте від даної теми (мету уроку ви бачите на дошці) і розміщуєте їх на зупинці. Наші очікування також відправляються у подорож, а ми докладемо усіх зусиль, щоб вони збулися.
Правила групи. Поки наш автобус доїде до наступної зупинки, давайте ми з вами пригадаємо уже відомі вам правила роботи у групі і виберемо з них ті, які потрібні нам саме сьогодні на цьому уроці. Зараз один учень вийде до дошки і зачитає правила. Проти кожного правила, яке нам потрібне на занятті, яке пригодиться нам на дорозі, ставимо квіточку.
Ви будете дотримуватись цих правил? Дякую. Молодці!
Робота з підручником. А ось і наступна зупинка. Діти, ви зручно сидите? Сядьте зручно, випрямте спинки, слідкуйте за своєю поставою, адже ви зі школи повинні вийти не тільки розумними, а й красивими. Скажіть мені будь-ласка, які види громадського транспорту ви знаєте?( автобус, тролейбус, трамвай). А чому цей транспорт називають громадським? (тому, що ним користується багато людей). Давайте ми з вами попрацюємо із підручником. Відкриваємо сторінку 29. на мал.. 18 ви бачите схему безпеки салону автобуса. Кабіна водія і передні сидіння, які позначені рожевим кольором, вони найнебезпечніші. Задні сидіння, майданчик біля виходу, проходи і виходи позначені жовтим кольором є небезпечними через те, що може бути скупчення пасажирів, а біля дверей можна випасти із транспорту. Середня частина автобуса, яка позначена зеленим кольором вона є найбезпечнішою. Зрозуміло!Тому давайте виконаємо завдання перевір себе ( підр. С. 29). Молодці справилися з цим завданням.
Мозковий штурм. Ну що ж поїхали далі.наступна зупинка має назву -мозковий штурм. А чи знаєте ви як поводитись в транспорті, на зупинках громадського транспорту? Чи знаєте ви, що таке ДТП?
ДТП – це дорожньо-транспортна пригода - це подія, пов язана з рухом транспорту, у результаті якої завдано матеріальних збитків, загинули або дістали поранення люди. А для того, щоб ДТП не столося треба добре знати як поводити себе на дорозі, де і в яких місцях переходити дорогу, як поводити себе у громадському транспорті та на зупинках громадського транспорту. Тож давайте пригадаємо:
- Де потрібно очікувати громадський транспорт? (на зупинці).
- На зупинках, що не можна робити? Чому?(не можна бігати, гратися. Потрібно вести себе спокійно й витримано).
Також існують правила повадки, висадки пасажирів та правила поведінки у салоні транспорту:
Правила очікування громадського транспорту:
-чекати транспортний засіб необхідно на зупинках;
-не можна гратися та бігати на зупинці, потрібно поводити себе спокійно і витримано.
Правила посадки пасажирів:
-входити спокійно, не штовхатись, за чергою;
-пропускати вперед літніх людей, пасажирів з дітьми, інвалідів.
Правила поведінки в салоні:
-не відвертати увагу водія, не заважати йому під час керування транспортним засобом;
-не штовхатися, не висуватися з вікон;
-не спиратися на двері;
-на випадок небезпеки умійте скористатися аварійними засобами.
Правила висадки:
-не можна самовільно відчиняти двері;
-виходити треба обережно, не штовхаючись, за чергою.
Ще раз хочу сказати - переходити вулицю дозволяється лише у визначених місцях - пішохідних переходах.
Інформаційне повідомлення.
Крім автобусів і маршруток у нас є ще електротранспорт — це тролейбуси і трамваї. Вони вважаються безпечнішими від автобусів, тому що рухаються з невеликою швидкістю по рейках або вздовж проводів і мають ширші та зручніші двері та проходи.
Однак за деяких обставин вагони можуть опинитися під напругою. Наприклад, ти довго чекав тролейбус, а коли він під'їхав, ти побачив, що з-під його коліс сиплються іскри (мал. 19, а). Або у трамваї помітив, як жінка зойкнула, торкнувшись металевого поручня (мал. 19, б).
Якщо таке трапилося, попередь про це усіх. Не заходь у вагон, а коли ти вже в ньому, постарайся якнайшвидше вийти, не торкаючись металевих частин: поручнів, корпусу, дверей. Намагайся діяти обережно, не штовхати інших пасажирів, адже вони можуть похитнутися і постраждати від ураження електричним струмом. Зрозуміло! У підручнику наведені твердження. Вам потрібно пояснити, чому ви погоджуєтесь чи не погоджуєтесь з ними.
Твердження:
1. Не можна відволікати водія під час руху.
2. У громадському транспорті треба поступатися місцем інвалідам, людям похилого віку і пасажирам з дітьми.
- Поїздка в переповненому транспорті може бути небезпечною. Як ви думаєте чому?
А особливо, якщо в переповнений транспорт взяти такі речі як довгий шарф, санчата, лижі…Давайте з вами подумаємо, чому можуть бути небезпечними в переповненому транспорті такі речі. (підр., С. 31, обговоріть).
Висновок: краще пропустити переповнений транспорт і дочекатися наступного.
Руханка. Я бачу, що ви стомилися.Стомилися?. Тоді давайте трішечки порухаємось. Руханка «Увага світлофор». Діти встають. Коли вчитель піднімає червоний жетон – вони тихо стоять. Жовтий – плескають в долоні. Зелений – тупотять ногами. Молодці!
Робота в групах. Крім автотранспорту і електротранспорту в Україні є метро у Києві, Харкові та Дніпропетровську. Цим найзручнішим видом міського транспорту користується дуже багато людей, зокрема приїжджих. Кожному доводиться вперше стати пасажиром метро, починаючи з вестибюля, пропускного пункту та ескалатора. Вестибюль метрополітену обладнано автоматами і касами для продажу жетонів і проїзних документів та пропускними пунктами. На видноті розміщено схему метрополітену. Вона допоможе визначити, як доїхати до потрібної станції, де слід зробити пересадку. У вестибюлі завжди є черговий. За необхідності до нього можна звернутися по допомогу. Також існують правила поведінки в метро та на ескалаторі, про які ви зараз опрацюєте самостійно й повідомите. Тому наступна наша зупинка робота в групах ( тролейбус, трамвай):
Група тролейбус – виконує завдання перевір себе мал.. 21, с. 32
Група трамвай – опрацьовує блок-схему правила користування ескалатором с. 33. Обговорення в групах.
Закріплення знань. Наступна зупинка - закріплення знань. Ми виконаємо роботу в парах ( за розрізаними листівками).
1 пара – назвіть схему безпеки салону автомобіля?
2 пара – назвіть правила посадки і висадки пасажирів?
3 пара – назвіть правила поведінки в салоні громадського транспорту?
4 пара – дайте поради тим, хто наважився їхати в переповненому транспорті?
5 пара – назвіть правила поведінки в метрополітені?
6 пара – які речі в переповненому транспорті можуть стати небезпечними? Чому?
7 пара – як правильно користуватися ескалатором метрополітену?
Зворотній зв’язок. От і закінчується наше заняття, підходить до завершення наша з вами подорож:. Ми з вами багато зробили. Я впевнена, що ви будете гарними пішоходами і пасажирами, адже від вашої поведінки, від знання вами правил дорожнього руху, з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті, правилами поведінки у метрополітені та на ескалаторі. залежить ваше життя і життя оточуючих. І наша передостання зупинка - це зворотній зв'язок. Зараз ви по черзі називаєте своє ім'я і продовжуєте фразу: "На цьому тренінгу я зрозумів..."Я, Людмила Олексіївна, на цьому тренінгу я зрозуміла, що моя безпека у транспорті найбільше залежить від самої себе».
Здійснення очікувань. Діти чи здійснилися ваші очікування, якщо так, то прошу перевісити на місця в автобусі.
Домашнє завдання. Діти, у мене до вас буде таке прохання: прийдете додому і обов'язково знайдіть час для того, щоб вивчити правила дорожнього руху, з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті. Не відкладайте це завдання на інший день, як любив це робити літературний герой Тодось.
Ось що він говорив про роботу:
Я зроблю це в понеділок, -
Сам собі сказам Тодось,
Та узятися до діла
Щось охоти не знайшлось..
-Хай, зроблю це у вівторок...
хоч і знов серед забав,
повних сміху, співомовок,
день, немов у воду впав.
-Середа - це гарна днина!
Це пів тижня. Та - біда:
Не оглянувся хлопчина,
Вже минула й середа.
-Ну, напервне, вже почну я
цю роботу у четвер,
їй хоч усе, що не візьму я
з рук летить. І що тепер?
-Може, п'ятниця поможе?
Мушу конче вже почать.
Проминає тиждень...Боже!
Треба хутко поспішать.
Отже, щоб не трапилось з вами як із Тодосем, треба вам на протязі тижня, до слідуючого заняття вивчити правила дорожнього руху, бо основною причиною ДТП є порушення правил дорожнього руху. А щоб їх не порушувати, треба їх добре знати.
§ 5 с.29 -34.
Ритуал прощання. Наш автобус під'їжджає до кінцевої зупинки. І кінцева наша зупинка має назву - ритуал прощання. Встаньте, візьміться за руки, і всі разом промовте – хай нам щастить.
До побачення
Додаткові завдання.
І.. Вправа «Розрізані знаки». Діти збирають розрізані знаки і називають їх.
ІІ. Вправа «Переплутались слова». На дошці висить таблиця зі словами, які написані в різному напрямі. Даються завдання потрібно розв’язати це завдання і найти слово:
Б |
Д |
И |
У |
Г |
О |
А |
І |
Т |
М |
З |
В |
П |
Г |
О |
С |
У |
И |
Е |
А |
Т |
И |
П |
М |
Р |
Е |
К |
Н |
П |
И |
Р |
Х |
А |
Д |
Е |
Р |
Е |
С |
Г |
І |
Х |
Е |
Я |
Т |
Р |
О |
М |
А |
М |
И |
К |
Ь |
С |
Д |
Робота з картками
Картка1
Картка 2