Урок - тренінг "Ти – пасажир громадського транспорту" 5 клас

Про матеріал

Тема: Ти – пасажир громадського транспорту.

Мета: повторити з учнями правила безпечного переходу дороги, правила безпечної поведінки на зупинках; ознайомити з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті, правилами поведінки у метрополітені та на ескалаторі. Розвивати навички аналізу і критичного мислення. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я.

Перегляд файлу

Дата ___________

Клас: 5                                                Урок

Тема: Ти – пасажир громадського транспорту.

Мета: повторити з учнями правила безпечного переходу дороги, правила безпечної поведінки на зупинках; ознайомити з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті, правилами поведінки у метрополітені та на ескалаторі. Розвивати навички аналізу і критичного мислення. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.

 

Хід уроку

 І. Організаційний момент.

   Добрий день. Рада вас бачити всіх здоровими, з усміхненими обличчями. Сподіваюсь, що наше спілкування сьогодні буде приємним.

ІІ. Домашнє завдання. Актуалізація знань та вмінь учнів.

   Перш ніж ми перейдемо до вивчення нової теми, давайте пригадаємо що ж ми вивчали на минулих уроках. Зробимо ми це так: в руках ви тримаєте два жетони, один – червоного, другий зеленого кольору. Як у світлофора, тільки немає жовтого. Ви знаєте, що червоний колір це заборонено, зелений – дозволено. Так от я вам буду зачитувати твердження, якщо воно правильне, ви піднімаєте зелений жетон, а якщо не правильне – то червоний. Зрозуміло! Ну тоді поїхали.

   Твердження:

  1.               Дороги, які мають більш як дві смуги називають – багатосмуговими. (так)
  2.               Дорогу на перехресті можна переходити по діагоналі. (ні)
  3.               Дорогу треба переходити під прямим кутом. (так)
  4.               На зупинці автобус потрібно чекати ближче до краю тротуару. (ні)
  5.               Щоб обійти автобус спереду, потрібно відступити п’ять великих кроків, і перш ніж вийти з-за транспорту, потрібно зупинитись і оглянути вулицю зліва і справа.(так)
  6.               Швидку медичну допомогу можна викликати за телефоном 104.(ні)
  7.               Безпека - це коли людині, щось загрожує. (ні)
  8.               Переходити дорогу можна будь-де. (ні)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення теми і мети уроку. Тема нашого уроку: Ти – пасажир громадського транспорту. Ви ознайомитесь ознайомити з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті, правилами поведінки у метрополітені та на ескалаторі.

Діти, а скажіть мені таке: ви любите фантазувати? То давайте пофантазуємо разом. Уявімо собі, що зараз ми сидимо в гарному, новому автобусі і через декілька секунд відправимося у цікаву мандрівку. Уявили? Ну що ж, тоді поїхали!

Знайомство. Наша перша зупинка буде мати назву Знайомство. Воно пройде в такій формі: потрібно назвати своє ім’я і продовжити фразу: "Я думаю, що дорога - це..." Я почну першою.Я, Людмила Олексіївна, для мене дорога - це шлях, по якому рухаються автомобілі та люди. (Діти по черзі називають своє ім'я і продовжують фразу). Дякую. Ви молодці!

Очікування. А зараз ми повинні виявити ваші очікування. Я роздаю вам намальованих хлопчиків, ви протягом 1 хвилини записуєте, що ви очікуєте від даної теми (мету уроку ви бачите на дошці) і розміщуєте їх на зупинці. Наші очікування також відправляються у подорож, а ми докладемо усіх зусиль, щоб вони збулися.

Правила групи. Поки наш автобус доїде до наступної зупинки, давайте ми з вами пригадаємо уже відомі вам правила роботи у групі і виберемо з них ті, які потрібні нам саме сьогодні на цьому уроці. Зараз один учень вийде до дошки і зачитає правила. Проти кожного правила, яке нам потрібне на занятті, яке пригодиться нам на дорозі, ставимо квіточку.
Ви будете дотримуватись цих правил? Дякую. Молодці!

Робота з підручником. А ось і наступна зупинка. Діти, ви зручно сидите? Сядьте зручно, випрямте спинки, слідкуйте за своєю поставою, адже ви зі школи повинні вийти не тільки розумними, а й красивими. Скажіть мені будь-ласка, які види громадського транспорту ви знаєте?( автобус, тролейбус, трамвай). А чому цей транспорт називають громадським? (тому, що ним користується багато людей).  Давайте ми з вами попрацюємо із підручником. Відкриваємо сторінку 29. на мал.. 18 ви бачите схему безпеки салону автобуса. Кабіна водія і передні сидіння, які позначені рожевим кольором, вони найнебезпечніші. Задні сидіння, майданчик біля виходу, проходи і виходи позначені жовтим кольором є небезпечними через те, що може бути скупчення пасажирів, а біля дверей можна випасти із транспорту. Середня частина автобуса, яка позначена зеленим кольором вона є найбезпечнішою. Зрозуміло!Тому давайте виконаємо завдання перевір себе ( підр. С. 29). Молодці справилися з цим завданням.

Мозковий штурм. Ну що ж поїхали далі.наступна  зупинка має назву -мозковий штурм. А чи знаєте ви як поводитись в транспорті, на зупинках громадського транспорту? Чи знаєте ви, що таке ДТП?
   ДТП – це дорожньо-транспортна пригода - це подія, пов язана з рухом транспорту, у результаті якої завдано матеріальних збитків, загинули або дістали поранення люди. А для того, щоб ДТП не столося треба добре знати як поводити себе на дорозі, де і в яких місцях переходити дорогу, як поводити себе у громадському транспорті та на зупинках громадського транспорту. Тож давайте пригадаємо:

- Де потрібно очікувати громадський транспорт? (на зупинці).

- На зупинках, що не можна робити? Чому?(не можна бігати, гратися. Потрібно вести себе спокійно й витримано).

Також існують правила повадки, висадки пасажирів та правила поведінки у салоні транспорту:

Правила очікування громадського транспорту:
-чекати транспортний засіб необхідно на зупинках;
-не можна гратися та бігати на зупинці, потрібно поводити себе спокійно і витримано.
Правила посадки пасажирів:
-входити спокійно, не штовхатись, за чергою;
-пропускати вперед літніх людей, пасажирів з дітьми, інвалідів.
Правила поведінки в салоні:
-не відвертати увагу водія, не заважати йому під час керування транспортним засобом;
-не штовхатися, не висуватися з вікон;
-не спиратися на двері;
-на випадок небезпеки умійте скористатися аварійними засобами.
Правила висадки:
-не можна самовільно відчиняти двері;
-виходити треба обережно, не штовхаючись, за чергою.
    Ще раз хочу сказати - переходити вулицю дозволяється лише у визначених місцях - пішохідних переходах.

Інформаційне повідомлення.

Крім автобусів і маршруток у нас є ще електротранспорт — це тролейбуси і трамваї. Вони вважаються безпечнішими від автобусів, тому що рухаються з невеликою швидкістю по рейках або вздовж проводів і мають ширші та зручніші двері та проходи.

 Однак за деяких обставин вагони можуть опинитися під напру­гою. Наприклад, ти довго чекав тролейбус, а коли він під'їхав, ти побачив, що з-під його коліс сиплються іскри (мал. 19, а). Або у трамваї помітив, як жінка зойкнула, торкнувшись металевого по­ручня (мал. 19, б).

Якщо таке трапилося, попередь про це усіх. Не заходь у вагон, а коли ти вже в ньому, постарайся якнайшвидше вийти, не торка­ючись металевих частин: поручнів, корпусу, дверей. Намагайся діяти обережно, не штовхати інших пасажирів, адже вони можуть похитнутися і постраждати від ураження електричним струмом. Зрозуміло! У підручнику наведені твердження. Вам потрібно пояснити, чому ви погоджуєтесь чи не погоджуєтесь з ними.

Твердження:

1. Не можна відволікати водія під час руху.

2. У громадському транспорті треба поступатися місцем інвалідам, людям похилого віку і пасажирам з дітьми.

  1. В автобусі можна їздити і без квитка.
  2. У транспорті не можна штовхатись і бешкетувати.
  3. Під час руху слід триматися не за поручень, а за пасажира, який стоїть поруч.
  4. До виходу треба готуватися заздалегідь, ввічливо запитуючи людей у проході, чи виходять вони на на­ступній зупинці.

   - Поїздка в переповненому транспорті може бути небезпечною. Як ви думаєте чому?

   А особливо, якщо в переповнений транспорт взяти такі речі як довгий шарф, санчата, лижі…Давайте з вами подумаємо, чому можуть бути небезпечними в переповненому транспорті такі речі. (підр., С. 31, обговоріть).

Висновок: краще пропустити переповнений транспорт і дочекатися наступного.

   Руханка. Я бачу, що ви стомилися.Стомилися?. Тоді давайте трішечки порухаємось. Руханка «Увага світлофор». Діти встають. Коли вчитель піднімає червоний жетон – вони тихо стоять. Жовтий – плескають в долоні. Зелений – тупотять ногами. Молодці!

Робота в групах. Крім автотранспорту і електротранспорту в Україні є метро  у Києві, Харкові та Дніпропетровську. Цим найзручнішим видом міського транспорту користується дуже бага­то людей, зокрема приїжджих. Кожному доводиться вперше стати пасажиром метро, починаючи з вестибюля, пропускного пункту та ескалатора. Вестибюль метрополітену обладна­но автоматами і касами для продажу жетонів і проїзних документів та пропускними пунктами. На видноті розміщено схему метро­політену. Вона допоможе визначити, як доїхати до потрібної станції, де слід зробити пересадку. У вестибюлі завжди є черговий. За необхідності до нього можна звернутися по допомогу. Також існують правила поведінки в метро та на ескалаторі, про які ви зараз опрацюєте самостійно й повідомите. Тому наступна наша зупинка робота в групах ( тролейбус, трамвай):

Група тролейбус – виконує завдання перевір себе мал.. 21, с. 32

Група трамвай – опрацьовує блок-схему правила користування ескалатором с. 33. Обговорення в групах.

Закріплення знань. Наступна зупинка - закріплення знань. Ми виконаємо роботу в парах   ( за розрізаними листівками).

1 пара – назвіть схему безпеки салону автомобіля?

2 пара – назвіть правила посадки і висадки пасажирів?

3 пара – назвіть правила поведінки в салоні громадського транспорту?

4 пара – дайте поради тим, хто наважився їхати  в переповненому транспорті?

5 пара – назвіть правила поведінки в метрополітені?

6 пара – які речі в переповненому транспорті можуть стати небезпечними? Чому?

7 пара – як правильно користуватися ескалатором метрополітену?

Зворотній зв’язок. От і закінчується наше заняття, підходить до завершення наша з вами подорож:. Ми з вами багато зробили. Я впевнена, що ви будете гарними пішоходами і пасажирами, адже від вашої поведінки, від знання вами правил дорожнього руху, з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті, правилами поведінки у метрополітені та на ескалаторі.  залежить ваше життя і життя оточуючих. І наша передостання зупинка - це зворотній зв'язок. Зараз ви по черзі називаєте своє ім'я і продовжуєте фразу: "На цьому тренінгу я зрозумів..."Я, Людмила Олексіївна, на цьому тренінгу я зрозуміла, що моя безпека у транспорті найбільше залежить від самої себе».

Здійснення очікувань. Діти чи здійснилися ваші очікування, якщо так, то прошу перевісити на місця в автобусі.

Домашнє завдання. Діти, у мене до вас буде таке прохання: прийдете додому і обов'язково знайдіть час для того, щоб вивчити правила дорожнього руху, з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті. Не відкладайте це завдання на інший день, як любив це робити літературний герой Тодось.

Ось що він говорив про роботу:

Я зроблю це в понеділок, -

Сам собі сказам Тодось,

Та узятися до діла

Щось охоти не знайшлось..

-Хай, зроблю це у вівторок...

хоч і знов серед забав,

повних сміху, співомовок,

день, немов у воду впав.

-Середа - це гарна днина!

Це пів тижня. Та - біда:

Не оглянувся хлопчина,

Вже минула й середа.

-Ну, напервне, вже почну я

цю роботу у четвер,

їй хоч усе, що не візьму я

з рук летить. І що тепер?

-Може, п'ятниця поможе?

Мушу конче вже почать.

Проминає тиждень...Боже!

Треба хутко поспішать.

Отже, щоб не трапилось з вами як із Тодосем, треба вам на протязі тижня, до слідуючого заняття вивчити правила дорожнього руху, бо основною причиною ДТП є порушення правил дорожнього руху. А щоб їх не порушувати, треба їх добре знати.

§ 5 с.29 -34.

  Ритуал прощання. Наш  автобус під'їжджає до кінцевої зупинки. І кінцева наша зупинка має назву - ритуал прощання. Встаньте, візьміться за руки, і всі разом промовте – хай нам щастить.

До побачення

 

Додаткові завдання.

І.. Вправа «Розрізані знаки». Діти збирають розрізані знаки і називають їх.

ІІ. Вправа «Переплутались слова». На дошці висить таблиця зі словами, які написані в різному напрямі. Даються завдання потрібно розв’язати це завдання і найти слово:

  1.               Дороги, які мають більш як дві смуги, називають…. (багато смуговими)
  2.               Маленькі пішоходи це… (діти)
  3.               Місце зустрічі двох і більше доріг, називають… (перехрестя)
  4.               Місце, де чекають громадський транспорт, називають… (зупинка)
  5.               Місце на дорозі, де водій повинен уступити пішоходу, називають… (перехід)
  6.               Транспорт, яким користується багато людей, називають… (громадським)

 

 

Б

Д

И

У

Г

О

А

І

Т

М

З

В

П

Г

О

С

У

И

Е

А

Т

И

П

М

Р

Е

К

Н

П

И

Р

Х

А

Д

Е

Р

Е

С

Г

І

Х

Е

Я

Т

Р

О

М

А

М

И

К

Ь

С

Д

 

Робота з картками

Картка1

  1.               Чому не можна переходити дорогу перед близько їдучим транспортом?
  2.               Як потрібно обіходити стоячий автобус, тролейбус?
  3.               Чому небезпечно грати в м’яча на проїжджій частині?
  4.               Що означає жовтий сигнал світлофора?
  5.               Чим небезпечні черевики на високих підборах?

Картка 2

  1.               Як і де, краще переходити вулицю?
  2.               Чому не можна чіплятися за грузові автомобілі?
  3.               Де слід чекати на автобус, тролейбус?
  4.               Що означає червоний сигнал світлофора?
  5.               Яка дорога називається багато смуговою?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. РЯБЕЦЬ ЛІЛІЯ
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 вересня 2018
Переглядів
9150
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку