Урок "Мій віртуальний світ" (з випереджаючим завданням)

Про матеріал

Цікава інформація для учнів про дотримання правил спілкування в Інтернет-мережі. Учні отримали випереджальне завдання, яке на уроці було проаналізоване. Також діти провели анкетування "Безпечний Інтернет" на паралелі 5 класів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

     Інтернет - це всесвітня мережа, в якій щоб ми не шукали - все обов'язково знайдеться. Проте, далеко не все так просто і радісно, як може показатися на перший погляд. Не варто забувати, що це система, всередині якої дітей можуть підстерігати небезпеки. Для дитини комп'ютер з Інтернетом є не лише чудовим інструментом навчання та розваги, а й таять у собі реальну небезпеку. Також Інтернет  негативно впливає на психологічне, емоційне і фізичне здоров'я школярів. Глобальне розповсюдження комп'ютерних мереж несе в собі ряд проблем, про які ми мало замислюємося, про які слід знати.

  

 

  Учись добру в мережі,

Шукай знання й новини,

А сайти злі, що брешуть,

Обходить ми повинні.

 

     Інтернет – дуже потужний ресурс, який значно полегшує життя людини та відкриває майже необмежені можливості для самореалізації та саморозвитку юної особистості, спілкування, навчання, дозвілля. Але разом з тим, в Інтернеті приховано досить багато небезпек як для дітей, так і для дорослих.      

     Комп’ютерний вірус – це невелика програма, яка написана програмістом високої кваліфікації, здатна до саморозмноження й виконання різних деструктивних дій. На сьогоднішній день відомо понад 50 тис. комп’ютерних вірусів. Дія вірусів може проявлятися по-різному: від різних візуальних ефектів, що заважають працювати, до повної втрати інформації.    Основними джерелами вірусів є:

- диск, флешка, на якій знаходяться заражені вірусом файли;

 

 

 

 

- комп’ютерна мережа, в тому числі система електронної пошти та Інтернет;

- жорсткий диск, на який потрапив вірус у результаті роботи з зараженими програмами;

- вірус, що залишився в оперативній пам’яті після попереднього користувача.

     Основними ранніми ознаками зараження комп’ютера вірусом є:

- зменшення обсягу вільної оперативної пам’яті;

- уповільнення роботи комп’ютера та завантаження;

- незрозумілі (без причин) зміни у файлах, а також зміни розмірів та дати останньої модифікації файлів;

- помилки під час завантаження операційної системи;

-неможливість зберігання файлів у потрібних каталогах;

- незрозумілі системні повідомлення, музичні та візуальні ефекти тощо.

Інтернет-загрози,  про які треба знати

 

Кібер- хуліганство. Цей термін використовується для того, аби описати інформаційні атаки на дитину через Інтернет. На відміну від традиційного хуліганства, якого дитина може уникнути, знаходячись вдома, стати жертвою кібер-хуліганства можна й у власній оселі на очах у батьків. Варіанти кібер-хуліганства досить різноманітні. Основними їх різновидами є наступні.    

Кібер-булінг. Одна із форм переслідування дітей та підлітків за допомогою ІКТ. Для цього можуть створюватися сайти, на яких розміщуються матеріали, що компрометують дитину (фото, відеозйомки тощо). З метою кібер-булінгу використовуються сервіси миттєвих повідомлень, електронна пошта, соціальні мережі, ігрові та розважальні сайти, соціальні мережі, форуми та чати.

Кібер-грумінг. Цей термін розкриває суть ще одного різновиду кібер - хуліганства – входження у довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Шахраї дуже добре ознайомлені з особливостями вікової психології дитини і досить легко можуть встановлювати з нею контакт у соціальних мережах, форумах.          Починаючи із віртуального спілкування та входячи у довіру до дитини, злочинці пропонують потоваришувати, а потім поступово переходять до розмов про зустріч у реальному житті та переводять тему спілкування у сексуальну сторону.       

Грифери. Інтернет-шахраї, які заважають учасникам он-лайн-ігор спокійно грати. Вони періодично пошкоджують ігрових персонажів, блокують певні функції гри та викрадають як персонажів, так і їхнє віртуальне життя.

Виманювання інформації про дитину та її сім’ю з метою подальшого пограбування, шантажу. Це відбувається завдяки використанню певних Інтернет-технологій. Шпигунське програмне забезпечення. Це комп’ютерні програми, які збирають інформацію без відома власника комп’ютера.

     Ця мережа використовується шахраями для розсилання спаму, вірусів та здійснення атак на інші комп’ютери та сервери.

Фішинг – технологія Інтернет-шахрайства, розроблена з метою крадіжки конфіденційної інформації. Різновидами її є поштовий фішинг (отримання листа від «державної установи» або «банку» із вимогою повідомити особисті  дані) та он-лайн-фішинг (створення ідентичної копії відомих сайтів Інтернет-магазинів з метою обманювання покупців).

  Спам.  Це масова розсилка комерційної, політичної та іншої реклами (інформації) або іншого виду повідомлень (у тому числі й підроблених) особам, які не висловлювали бажання їх отримувати.

Метою розповсюдження підроблених повідомлень є отримання від споживачів таких особистих відомостей: власного імені та імені користувача; номера телефону й адреси; пароля або PIN-коду; номера банківського рахунку; номера кредитної картки. Таке повідомлення, зазвичай, маскується під офіційний лист від адміністрації банку. У ньому говориться, що одержувач повинен підтвердити відомості про себе, інакше його рахунок буде заблоковано, і наводиться адреса сайту, що належить спамерам, з формою, яку треба заповнити. Серед даних, які просять повідомити, є ті, що потрібні шахраям. Для того, щоб жертва не здогадалася про обман, оформлення цього сайту також імітує оформлення офіційного сайту банку чи установи.

Статистика учнів 5–х класів

         У Криворізькому навчально - виховному комплексі №35 «Імпульс» учні 5-А класу провели анкетування «Безпечний Інтернет» серед своїх однолітків. В опитуванні прийняло участь 107 школярів. 

        Після аналізу результатів було виявлено, що 42% дітей проводять в Інтернеті майже 3 години в день.

       73% батьків, контролюють  час, який діти проводять в Інтернеті.

      Для чого використовують учні 5 класу Інтернет?      

     Визначено, що 17% школярів використовують для виконання домашнього завдання, 16% для пошуку інформації та саморозвитку, 37% учнів для спілкування у соціальних мережах та 10% грає в онлайн-ігри. 

     Школярів цікавлять такі ресурси мережі, як YoTube (70%), соціальні мережі – Вконтакте (27%),  Google та  Wikipedia.

Позитивні сторони Інтернету:

-Можливості спілкування;

-Допомагає  у виконанні шкільних завдань;

-Містить багато корисної інформації для учнів;

-Розширює кругозір;

-Новий світ навчальних можливостей для дітей.

 

Негативні сторони Інтернету:

 

-Можливість для ображання, розміщення пліток (кібер-булінг);

-Сайти з агресивним змістом;

-Сторінки, небезпечні для дітей: про секти, наркотики та їх виготовлення, суїциди, різні види насилля;

-   Порнографічні сайти;

-Відверті блоги;

-Он-лайн казино;

-Сумнівні соціальні мережі.

 

 

 

 

 

 

 

Як захистити особисту інформацію?

 

Використовувати псевдоніми (нікнейми) з метою захисту.

 

Паролі мають бути секретними;

 

Дотримуйтесь особистої конфіденційності: що ви маєте говорити про себе, а що – ні.

Виконуйте наведені рекомендації!

Захистіть свій комп’ютер;

Використовуйте антивірусну програму;

Не переходьте по підозрілим посиланням;

Робіть резервні копії важливих файлів;

Будьте обережними, завантажуючи вміст.

Ви маєте дотримуватися законів та правил поведінки навіть в Інтернеті.

 

Правила користування соціальними мережами:

НЕ ПОВІДОМЛЯЙ ПРО СЕБЕ І БАТЬКІВ ПРИВАТНУ ІНФОРМАЦІЮ

НЕ ВИСИЛАЙ НЕЗНАЙОМИМ ЛЮДЯМ ФОТО.

НЕ ВІР ВСЬОМУ, ЩО КАЖУТЬ ПРО СЕБЕ ВІРТУАЛЬНІ ЗНАЙОМІ.

НЕ ПОГОДЖУЙСЯ НА ЗУСТРІЧ З ВИПАДКОВИМ ЗНАЙОМИМ. АБО РОБИ ЦЕ В ЛЮДЯНИХ МІСЦЯХ І ЗА УЧАСТЮ БАТЬКІВ.

ОБМЕЖУЙ СВІЙ ЧАС ПЕРЕБУВАННЯ В СОЦІАЛЬНІЙ МЕРЕЖІ.

БАТЬКИ МАЮТЬ ЗНАТИ, ЧИМ ТИ ЗАЙМАЄШСЯ, КОЛИ СИДИШ БІЛЯ КОМП’ЮТЕРУ!

 НЕ ОБРАЖАЙ ІНШИХ, НЕ ЛАЙСЯ, БУДЬ ЧЕМНИМ.

ТРИМАЙ ПАРОЛЬ КОМПЮТЕРА У ТАЄМНИЦІ.

ЯКЩО ОПИНЯЄШСЯ В СКЛАДНІЙ СИТУАЦІЇ ПОГОВОРИ З БАТЬКАМИ.

Пам’ятка батькам

-розміщуйте комп’ютери з Internet-з’єднанням поза межами кімнати вашої дитини;

    - поговоріть зі своїми дітьми про друзів, з яким вони спілкуються в он-лайні, довідайтесь як вони проводять дозвілля і чим захоплюються;

    - цікавтесь, які веб-сайти вони відвідують та з ким розмовляють;

    - наполягайте на тому, щоб ваші діти ніколи не погоджувалися зустрічатися зі своїм он-лайновим другом без вашого відома;

     - навчіть своїх дітей ніколи не надавати особисту інформацію про себе та свою родину електронною поштою;

     - контролюйте інформацію, яку завантажує дитина (фільми, музику, ігри, тощо);

      - цікавтесь, чи не відвідують діти сайти з агресивним змістом;

      - навчіть своїх дітей відповідальному та етичному поводженню в он-лайні. Вони не повинні використову- вати Інтернет мережу для розповсюдження пліток, погроз.

Матеріал підготували учні

5-А класу.

Керівник: Голуб Вікторія Олегівна

     

 

 

docx
Додано
23 вересня 2018
Переглядів
1617
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку