КОНСПЕКТ УРОКУ
З ОСНОВ ПРАВОЗНАВСТВА
У 9 КЛАСІ ,
УРОК - УЗАГАЛЬНЕНННЯ
ПРАВА ДИТИНИ
ВЧИТЕЛЬ – ПОДОЛЬСЬКА ІВАННА ВАСИЛІВНА
2021 р.
Тема: Права дитини
Мета: підвищити обізнаність учнів в сфері прав дитини , в житті кожної людини ; розкрити поняття «права дитини»; надати інформацію про основні положення Декларації прав дитини; познайомити учасників з обов’язками громадянина України.
Обладнання: декорації , костюми , Декларація прав дитини, лист Чарівника, проектор.
Перебіг уроку
І. Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
ІІІ. Повідомлення та засвоєння нового матеріалу
Сьогодні , учні , в нас незвичайний урок. Це підсумковий урок – казка.
Заняття присвячене прийняттю Декларації прав дитини , на якому будуть вестися дослідження рівня обізнаності дітей про свої права відповідно до Конвенції ООН про права дитини (що є міжнародною угодою між країнами, в якій записано як уряд кожної країни дбає про дітей). Це заняття допоможе нам краще зрозуміти наскільки добре Ти усвідомлюємо свої права, які закріплені Конвенцією, з якими труднощами Ми найбільше стикаємось під час реалізації своїх прав, захисту від порушення яких прав потребуємо найбільше, яких знань щодо прав дитини не вистачає та яким чином нам найбільш зручно було б отримувати такі знання. Даний документ захищає дітей від насилля, викрадення, від приниження гідності.
(З’являється у лісі чарівник , який зібрав нараду звірів)
Чарівник: Добрий день, в цей добрий час!
Дуже радий перебувати знову як добрий чарівник у вашій державі Диваків, мої любі звірята, а саме цього листопадового дня , який є святом для дітей . Хочу нагадати, а малятам розповісти, чим знаменний місяць листопад.
У 1989 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Декларацію прав дитини. Про даний документ люди дізнались по всьому світі із газет, журналів, радіо. А я з вами, любі звірі, дізнаюсь із листів, які нам до лісу надіслала дівчинка Марія із Женеви.
Держави, які підписувались під документом прав дитини були зобов’язані за ст. 8 поважати право дитини на збереження індивідуальності , включаючи громадянство , ім’я та сімейні зв’язки , як передбачається законом, не допускаючи протизаконного втручання.
Якщо дитина протизаконно позбавляється частини або всіх елементів індивідуальності , держави – сторони забезпечують їй необхідну допомогу та захист для найшвидшого відновлення її індивідуальності.
(До кола підбігає сорока - листоноша)
Сорока: Доброго здоров’ячка !
Я, мов вітер, сюди летіла,
бо листа знову від Марії, друзі, я вздріла
І наподив вже б собі присіла
Лисичка: Дякуємо, зараз дізнаємось із нових листів , що нового чувати у європейських лісах чи браконьєрів цьогоріч багато зловили . Але спершу прочитаємо лист , який прийшов минулого тижня.
Чарівник: Пише Марійка про сурові погодні умови і про Декларацію прав дитини , що у газеті «Свобода думки» надруковано ст. 9 Держави – сторони забезпечують те, щоб дитина не розлучалася з батьками всупереч їх бажанню, за винятком випадків , коли компетентні органи згідно з судовим рішенням визначають відповідно до застосовуваного закону і процедур , що таке розлучення необхідне в якнайкращих інтересах дитини.
Вчитель – Учні, чи є корисним для держави, що діти не живуть разом з батьками?
(Відповіді дітей)
Лисичка: Держава повинна дбати про цілісність сімей.
Зайчик: А мені цікаво. Хто ж цей захист має забезпечувати і охороняти, хто і від кого повинен оберігати дітей? Ми малі і зла нікому не чинимо. Яка з нас користь викрадачам, біжімо, друже, по твою моркву, бо шлунок голодненький.
(Зажурено подивився чарівник на дітвору)
Чарівник: Від різного насилля у сім’ї мають захищати спеціальні служби . Від викрадень захищає поліція , прокуратура, суд. Можна і звернутися до Організації Об’єднаних Націй, де є спеціальний орган, який дбає про права людини і дитини.
( Лисичка із зайчиком беруться за руки і йдуть з наради)
Лисичка: Ага ясно , але ми поспішаємо у село до пані Наді шукати поживи. З нами нічого поганого не станеться, бо ми чемні діточки.
(Разом друзі заходять у двір пані Наді , а за ними сусідські діти)
Вероніка: Тітко, у вас є ще ті заморські гості. Це їхнє червоне авто ?
Надя: Є, діти, гості, але не заморські , а з Білорусії - брат, і сьогодні уже від’їжджає. Ще є білочка і зайчик - ваші друзі з лісу прибігли на пиріжки із вишнями і вам, малята, вділю.
(Тітка дає дітям пиріжки)
Лисичка: Друзі, де б ми тут присіли і поласували смачненькими пиріжками?
Дивіться у машині відчинені дверцята, вмостімося на заднє сидіння.
(З будинку виходить чоловік і йде до авто)
Чоловік: Ну, бувай ,сестро, зустрінемось через рік.
(В даний момент виходить гість і прощається з господинею, сідає в автомобіль, а звірі з дітворою в авто швиденько накриваються покривалом, яке знаходилось з ними на задньому сидінні )
(Звучить звук мотора авто)
(По дорозі мама дітей в горі зустріла лисичку й чарівника, які шукали лісових звірят)
Мама: - Звірята , де ідете, невже як і ми шукати дітей ?
Лисичка: - Так. Пішли в село і ще не повернулись, йдемо за ними.
Мама: Але у пані Наді їх немає, можливо, їх викрали. Потрібно швидко звернутися в поліцію.
Чарівник : Але заяву розглянуть на третій день після зникнення.
Про дітей дбають по всьому світі і навіть у статті 11 Декларації прав дитини згадується. Держави вживають заходів щодо боротьби з незаконним переміщенням і неповерненням дітей із – за кордону. Біжімо у відділення поліції.
Зайчик: Прокидайтеся, друзі, ми на незнайомій території, уже вечір і водій пішов у придорожнє кафе.
Вероніка: Ой, як хочеться до батьків! Що ж вони нам скажуть ще й звірят з собою взяли!
Володя: Гляньте, це ж ми на кордоні. Далі дорога веде до Білорусії. Ось там люди, потрібно попросити допомоги. Це ж прикордонники.
Зайчик: Не поспішайте, можливо, це - злочинці. Але за правами дитини, які нам читав чарівник з листів Марії, держави забезпечують дитині здатність формулювати власні погляди, право вільно висловлювати ці погляди з усіх питань, що торкаються дитини, причому, поглядам дитини приділяється належна увага згідно з її віком і зрілістю я біжу до прикордонниці.
- Добрий день, пані, ви нам не нашкодите і нашому життю?
(Митниця сміється)
Митниця: - Ні, мої любі, не нашкоджу. Розказуйте, звідкіля до нас потрапили. Можливо, вас викрали чи втекли від своїх рідних?
Володя: - Та ні, ми усі друзі із села Шашківці Чернігівської області. Випадково сіли в авто і приїхали аж до вас.
Вчитель – діти, як ви вважаєте, чи допоможуть нашим знайомим люди у формі?
(Відповіді дітей)
Ви бачите , що казка не закінчена, придумайте кінцівку, використовуючи статті Декларації прав дитини. Це буде ваше домашнє завдання.
(Чути стук у двері, виходить мама дітей ,мама лисички, тато зайчика, чарівник , діти )
Чарівник: Діти, ми з вами не дочитали листа, в якому є цікаві 36 , 37, 38 статті Декларації прав дитини.
Ст. 36 каже нам:
Держави – сторони які підписались під Декларацією захищають дитину від усіх форм експлуатації, що завдають шкоди будь – якому аспекту добробуту дитини.
Ст. 37
Держави – сторони забезпечують :
а) щоб жодна дитина не піддавалася катуванням та іншим жорстоким , нелюдським або таким , що принижують гідність, видам поводження чи покарання.
Ст. 38
Держави – сторони вживають всіх можливих заходів щодо забезпечення того, щоб особи , які не досягли 15 – річного віку, не брали безпосередньої участі у воєнних діях.
Для підсумку нашої зустрічі пропоную вам розгадати кросворд , а старшим учням дати відповідь на анкетні запитання , які прислало нам Міністерство соціальної політики України та Міністерство освіти і науки України для проведення дослідження щодо оцінювання рівня обізнаності дітей про свої права відповідно до Конвенції ООН про права дитини.
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
||||||||||||||
|
|
2 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
4 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
6 |
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
||||||||||||||
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
По горизонталі
3. Яке право дає можливість дітям молитися та вірити, як вона бажає ( право на свободу… .)
4. Яке право робить дитину здатною до комунікацій з іншими людьми (право на … .)
6. Яке право дитини поєднує її з іншими дітьми у гуртки (право на … .)
10. яке право дитини дає їй можливість навчатися ( право на)
11. Яке право необхідне дитині , щоб вона була повною енергії ( право на… .)
12. На що має право дитина до досягнення 18 років ( називатися… .)
По вертикалі
5. Яке право дає можливість дитині здобувати власноруч знання ( право на ….)
7. Яке право допомагає дитині відновлювати здоров’я ( право на медичну … .)
8. Що обєднує всіх дітей світу у дитячих правах ( рів…. .)
9. Яке право дає дитині можливість самостійно розмірковувати і мати погляди ( право на власну … .)
АНКЕТА
з питань рівня обізнаності дітей України щодо норм Конвенції ООН про права дитини
Шановний(на) друже!
Міністерство соціальної політики України та Міністерство освіти і науки України проводять дослідження щодо оцінювання рівня обізнаності дітей про свої права відповідно до Конвенції ООН про права дитини (що є міжнародною угодою між країнами, в якій записано як уряд кожної країни дбає про дітей). Твоя допомога для нас є надзвичайно важливою та необхідною! Твоя участь у опитуванні допоможе нам краще зрозуміти наскільки добре Ти усвідомлюєш свої права, які закріплені Конвенцією ООН про права дитини, з якими труднощами Ти найбільше стикаєшся під час реалізації своїх прав, захисту від порушення яких прав ти потребуєш найбільше, яких знань щодо прав дитини тобі не вистачає та яким чином тобі найбільш зручно було б отримувати такі знання.
Як заповнювати анкету: будь ласка, уважно прочитай запитання і варіанти відповідей на них; обведи кружечком номер варіанту, а у окремих випадках декілька варіантів відповідей, що збігається з Твоєю точкою зору, чи постав будь-який символ у таблиці (це може бути позначка: Х або V), або допиши свою думку в окремому рядку, де це потрібно.
Шановний друже, це опитування проводиться анонімно, тому ти не повинен вказувати своє ім’я та прізвище.
Ми щиро сподіваємось на твою відвертість у відповідях!
Напроти свого віку постав будь-яку позначку: Х або V.
6 років |
|
8 років |
|
10 років |
|
12 років |
|
15 років |
|
16 років |
7 років |
|
9 років |
|
11 років |
|
13 років |
|
14 років |
|
17 років |
1 – дівчина 2 – хлопець
4.Зазнач, будь-ласка, регіон, у якому ти проживаєш:
1. |
|
АР Крим |
|
8. Запорізька |
15. |
Одеська |
22. |
Хмельницька |
|
2. |
Вінницька |
9. Івано-Франківська |
16. |
Полтавська |
23. |
Черкаська |
|||
3. |
Волинська |
10. |
Київська |
17. |
Рівненська |
24. |
Чернігівська |
||
4. |
Дніпропетровська |
11. |
Кіровоградська |
18. |
Сумська |
25. |
Чернівецька |
||
5. |
Донецька |
12. |
Луганська |
19. |
Тернопільська |
26. |
м.Київ |
||
6. |
Житомирська |
13. |
Львівська |
20. |
Харківська |
27. |
м.Севастополь |
||
7. |
Закарпатська |
14. |
Миколаївська |
21. |
Херсонська |
|
|
||
8 – важко відповісти
1–так 2–ні
1 |
– знаю добре |
4 |
– не знаю нічого |
||
2 |
– |
знаю, що вони є, але їх зміст мені невідомий |
5 |
– |
не бажаю знати |
3 |
– |
не знаю, але хочу ознайомитись |
6 |
– |
важко відповісти |
|
Права дитини |
Знаю |
Зна- |
Неві- |
Важко |
№ |
відпо- |
||||
згідно Конвенції ООН про права дитини |
добре |
йомі |
домі |
||
|
вісти |
||||
|
|
|
|
|
|
1 |
Всі діти мають рівні права. |
|
|
|
|
2 |
Дитина має право на життя та здоровий розвиток. |
|
|
|
|
3 |
Дитина має право на ім’я та громадянство. |
|
|
|
|
4 |
Дитина має право знати своїх батьків та право на їх піклування. |
|
|
|
|
5 |
Дитина має право жити разом з батьками. Якщо батьки розлучені, |
|
|
|
|
|
дитина має право спілкуватися з обома батьками. |
|
|
|
|
6 |
Дитина має право виражати власні погляди з усіх питань, вільно |
|
|
|
|
|
висловлювати свої думки. |
|
|
|
|
7 |
Дитина має право бути заслуханою в суді. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Дитина має право на свободу релігії. |
|
|
|
|
9 |
Дитина має право бути членом асоціацій/зборів (у тому числі гуртка |
|
|
|
|
|
чи клубу) та створювати їх. |
|
|
|
|
10 |
Дитина має право на особисте життя, а також на захист від |
|
|
|
|
|
незаконного втручання в її особисте та сімейне життя. |
|
|
|
|
11 |
Дитина має право на доступ до інформації і матеріалів, особливо до |
|
|
|
|
|
тих, які сприяють належному розвитку дитини. |
|
|
|
|
12 |
Дитина має право на захист від усіх форм фізичного та |
|
|
|
|
|
психологічного насильства, а також від недбалого поводження та |
|
|
|
|
|
експлуатації з боку сім’ї чи опікунів. |
|
|
|
|
13 |
Дитина має право на захист від сексуальної експлуатації. |
|
|
|
|
14 |
Дитина, яка позбавлена сімейного оточення, має право на особливий |
|
|
|
|
|
захист і допомогу з боку держави. |
|
|
|
|
15 |
Дитина з фізичними та розумовими вадами має право на особливе |
|
|
|
|
|
піклування. Неповноцінні діти мають вести повноцінне і гідне життя. |
|
|
|
|
16 |
Дитина має право на користування найбільш досконалими |
|
|
|
|
|
послугами системи охорони здоров’я та засобами лікування хвороб і |
|
|
|
|
|
відновлення здоров’я. |
|
|
|
|
17 |
Дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, |
|
|
|
|
|
розумового та духовного розвитку. Сюди входить належне |
|
|
|
|
|
харчування, житло, одяг. |
|
|
|
|
18 |
Дитина має право на освіту. |
|
|
|
|
19 |
Дитина має право на розвиток своїх талантів. |
|
|
|
|
20 |
Дитина має право користуватися рідною мовою. |
|
|
|
|
21 |
Дитина має право на відпочинок, гру та розваги. |
|
|
|
|
22 |
Дитина має право на захист від примусової праці та виконання будь- |
|
|
|
|
|
якої роботи, яка може бути небезпечною для її здоров’я та бути |
|
|
|
|
|
перешкодою в одержанні освіти. |
|
|
|
|
23 |
Дитина має право на захист від вживання наркотиків. |
|
|
|
|
24 |
Дитина має право на захист від її викрадення, торгівлі чи контрабанди. |
|
|
|
|
25 |
Жодна дитина не може бути піддана катуванням та іншим |
|
|
|
|
|
жорстоким видам поводження чи покарання, незаконному арешту чи |
|
|
|
|
|
тюремному ув’язненню. |
|
|
|
|
26 |
Дитина має право на захист у випадку війни. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 – вчителі
3 – друзі/ однокласники/ однолітки
4 – брати та сестри
5 – сусіди
6 – стенди у школі
7 – брошури
8 – засоби масової інформації (кінофільми, телепередачі, радіо, преса, рекламні щити)
9 – інтернет
10 – інше ___________________________________________
11 – важко відповісти
1 – до батьків
2 – до вчителя
3 – до брата чи сестри
4 – до друзів/ однокласників/ однолітків/
5 – до сусідів
6 – до шкільного психолога
7 – до поліції
8 – до соціального працівника
9 – до дільничного лікаря
10 – до телефонної лінії довіри
11 – інше ____________________________________________
12 – ні до кого
13 – важко відповісти
2 – так, одного разу
3 – так, рідко
4 – так, часто
5 – відносно мене ні, але було щодо моїх друзів або знайомих 6 – важко відповісти
13. Якщо звертався(лась), то чи був(ла) ти задоволений(на) допомогою, яку отримав(ла)?
1 |
– так, повністю задоволений |
3 |
– ні, не задоволений |
2 |
– так, частково |
4 |
– важко відповісти |
Обведи кружечком не більше 5 варіантів.
Права дитини згідно Конвенції ООН
Дитина має право жити разом з батьками.
спілкуватися з обома батьками.
Дитина має право виражати власні
6 погляди з усіх питань, вільно висловлювати свої думки.
Дитина має право бути членом
Дитина має право на особисте життя, а
в її особисте та сімейне життя.
Дитина має право на доступ до інформації
Дитина має право на захист від усіх форм
Права дитини згідно Конвенції ООН
Дитина має право на користування найбільш
Жодна дитина не може бути піддана катуванням та
Якщо так, то обведи кружечком не більше 3 варіантів (у кожному стовпчику).
|
I |
Образливе ставлення, неповага до |
|
II Фізичне насилля, завдання тілесної шкоди |
|
|
|
гідності з боку: |
|
|
з боку: |
1 |
- |
батьків |
1 |
- |
батьків |
2 |
- |
вчителів |
2 |
- |
вчителів |
3 |
- |
однокласників |
3 |
- |
однокласників |
4 |
- |
інших учнів навчального закладу |
4 |
- |
інших учнів навчального закладу |
5 |
- |
старших братів/сестер |
5 |
- |
старших братів/сестер |
6 |
- |
сусідів |
6 |
- |
сусідів |
7 |
- |
незнайомих одноліток |
7 |
- |
незнайомих одноліток |
8 |
- |
незнайомих дорослих |
8 |
- |
незнайомих дорослих |
9 |
- |
працівників правоохоронних органів |
9 |
- |
працівників правоохоронних органів |
10 - |
інших осіб ________________________ |
10 - |
інших осіб ________________________ |
16. Які права дітей, на твою думку, порушуються в Україні найчастіше?
Обведи кружечком, будь-ласка, не більше 5 варіантів.
Права дитини згідно Конвенції ООН
погляди з усіх питань, вільно висловлювати свої думки.
Права дитини згідно Конвенції ООН
1 – так 2 – ні 3 – важко відповісти
Обведи кружечком не більше 3 варіантів.
1 |
– до батьків |
8 |
– до соціального працівника |
|
2 |
– до вчителя |
9 |
– до відділів у справах сім’ї та молоді |
|
3 |
– до брата чи сестри |
10 |
– до дільничного лікаря |
|
4 |
– до друзів/ однокласників/ однолітків/ |
11 |
– до телефонної лінії довіри |
|
5 |
– до сусідів |
12 |
– інше ___________________________ |
|
6 |
– до шкільного психолога |
13 |
– ні до кого |
|
7 |
– до поліції |
|
|
|
19. Чи дотримуються твоїх прав дитини у твоїй сім’ї?
Обведи кружечком, будь-ласка, не більше 5 варіантів.
Права дитини згідно Конвенції ООН
погляди з усіх питань, вільно висловлювати свої думки.
Права дитини згідно Конвенції ООН
1 – так 2 – ні 3 – важко відповісти
1 |
– стенди у школі |
6 |
– бесіда з представниками поліції |
2 |
– тематичні уроки в школі |
7 |
– зустріч та бесіда з відомими людьми |
3 |
– розповідь вчителя у позакласний час |
8 |
– перегляд навчальних фільмів, програм |
4 |
– опрацювання спеціальної літератури по |
9 |
– інше _____________________________ |
правам дитини у бібліотеці |
|
|
|
5 |
– розповідь, бесіда з батьками |
10 – важко відповісти |
ІV. Підсумок
Метод незакінчених речень
На уроці я дізнався…
Я зрозумів, що….
Найбільше мені сподобалось….