7 клас
Підсумково-узагальнюючий урок
по темі "Розмноження та розвиток рослин"
Мета уроку: узагальнити, систематизувати знання учнів про види розмноження рослин, будову та різноманітність квіток, суцвіть та плодів; установити, які пристосування до запилення та запліднення мають квіткові рослини; розвивати навички роботи учнів з підручником, додатковою літературою, вміння логічно мислити, аналітично сприймати матеріал; складати міні-проекти; сприяти підвищенню інтересу учнів до вивчення біології; переконати учнів у необхідності охорони навколишнього середовища.
Тип уроку: контрольно-узагальнюючий, нетрадиційний урок-змагання.
Обладнання: епіграф; дидактичні картки; таблиця суцвіть, плодів, будови квітки; малюнки.
Завдання уроку
Учні повинні знати:
1) будову квітки, суцвіть;
2) пристосування до запилення та запліднення у квіткових рослин;
3) різноманітність квітів та плодів;
Учні повинні вміти:
Здесь в зарослях лесных, где все для сердца мило,
Где чистим воздухом так сладостно дышать,
Есть в травах и цветах пленительная сила,
Для всех умеющих их тайны розгадать.
Р. Рождественский
Хід уроку
І. Орг.момент
Упродовж кількох уроків ми з вами вивчали тему «Розмноження та розвиток рослин", тобто знайомилися з різноманітністю та значенням видів розмноження, будовою квітки, суцвіть і плодів. Сьогодні на уроці ми узагальнимо цю тему. Наш урок будемо проводити у формі змагання. Клас поділено на дві команди. Кожна команда має свою назву. Стежить за нашим змаганням компетентне журі.
ІІ. Основна частина уроку-змагання.
1. конкурс «Захист назви команди» (10 балів)
Чому саме таку назву ви вибрали для своєї команди?
Команда «Ромашка»
Ми дізналися, що скромну, милу і чисту ромашку вплітають у традиційні українські віночки, коли освячують їх у церкві. Люди переконалися, що вона приносить не лише здоров'я і заспокоює серце, але і є символом доброти і ніжності.
Обабіч стежини польової,
Немов ровесниці-сестриці,
Ведуть розмову між собою
Стрункі ромашки яснолиці.
Медово пахне тут повітря,
Вітрець приносить запах кашки.
Ми линемо на крилах літа
У царство білої ромашки.
Команда «Нарцис»
Слово «нарцис» грецького походження, що означає «одурманювати», «приголомшувати», оскільки запах нарциса викликає головний біль. Крім того, жодна квітка, за винятком троянди, так не оспівана поетами, як ця. Ми знайшли таку легенду: «Колись у річкового бога був красень-син Нарцис, який був приречений на те, щоб ніколи не познайомитися із собою, тобто ніколи не побачити своє відбиття. Гірська німфа Ехо закохалася в Нарциса, але він був незворушний. Тоді Ехо звернулася до богів, щоб його покарали за бездушність. Розчулені боги почули її молитву. I сталося так, що одного разу Нарцис, відчуваючи спрагу, коли прогулювався біля озера, нахилився над чистим,
мов дзеркало, плесом, щоб напитися. Побачивши своє відбиття у воді, він був такий зачарований, що закохався у себе. Проте боги не дали йому загинути остаточно, а перетворили на квітку, голівка якої так і хилиться донизу, щоб помилуватися собою». Ця легенда сподобалася нам, тому ми вирішили
назвати команду цією квіткою.
2. конкурс «Знайди помилку» (8 балів)
Розмноження –це зменшення (збільшення) кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.
Розрізняють три типи розмноження: статеве, нестатеве та генеративне (вегетативне). Розмноження, яке відбувається за допомогою спеціалізованих клітин називається нестатевим (статевим). Чоловічі статеві клітини називаються яйцеклітини (сперматозоїди), а жіночі – сперматозоїди (яйцеклітини).
Вегетативне (нестатеве) розмноження відбувається окремими клітинами спорами, а статеве (вегетативне) – частинами рослини. Вегетативне розмноження сприяє повільному (швидкому) зростанню чисельності виду та його розселенню.
IIІ конкурс «Презентація міні-проекту» (10 балів)
І група – квіти з простою та складною оцвітиною.
ІІ група – види суцвіть.
ІІ група - плоди.
І Vконкурс «Хто швидше» (7 балів)
Відповідь: 1. тичинки, 2.квітконіжка, 3. маточка, 4.чашечка, 5. віночок, 6. зав’язь,
7. квітколоже.
V конкурс «Відгадай» (8 балів)
Відповідь: сухі- зернівка, сім’янка, біб, горіх; соковиті: кістянка, яблуко, ягода, гарбузина.
VІ конкурс «Знайди відповідність» (8 балів)
Китиця горобина
Колос конюшина
складний зонтик бузок
Складний щиток вишня
Головка кукурудза
Волоть морква
Початок черемха
Зонтик осока
VІІ конкурс «Закінчить речення» (11 балів)
Відповідь: запліднення, пилкову трубку, клітини, відкривається, два спермії, яйцеклітиною, центральною клітиною, подвійним, насінина, плід, ендосперм.
VІІІ конкурс «Розповідь-вигадка» (6 балів)
Всі вам відомий оповідач вигадок барон Мюнхгаузен. Послухайте, яка історія з ним сталася, знайдіть у його розповіді помилки. За кожну знайдену помилку ви отримуєте для своєї команди 1 бал.
«Добрий день, діти! Хочете, я розповім вам, яка зі мною сталася пригода? Побував я одного разу на Африканському континенті, в пустелі. Які дива я там побачив! На пальмі огірки ростуть, а поряд — маленькі кущики з дивовижними рожевощокими плодами — яблуками. Дивлюсь — квітучий оазис неподалік і квітів там не злічити. І птахи навкруг квітів літають, нектаром ласують. Аж раптом в далині з'явився лев, що швидко втікав від крокодила. Порівнявшись зі мною, вони зупинилися. Я зрозумів, що це безкоштовний вид транспорту, і швидко осідлав лева. Ми побували в кожному куточку Африки. Не вірите? Поїдьте туди — і самі переконаєтеся.»
(У тексті шість помилок)
ІX конкурс «Заповніть» (6 балів)
X конкурс"У світі цікавого"
Відеофрагменти « Як доглядати за орхідеями» та
«Лотос – квітка сходу»
* * *
Чи знаєте ви, що...
IV. Підсумки уроку
Учитель разом із учнями оцінює їхню навчальну діяльність на уроці, цікавиться, що дітям найбільше сподобалося в ході заняття.
V. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про незвичайне у світі плодів, квітів та суцвіть.
Конкурс «Знайди помилку»
Розмноження – це зменшення кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.
Розрізняють три типи розмноження: статеве, нестатеве та генеративне. Розмноження, яке відбувається за допомогою спеціалізованих клітин називається нестатевим . Чоловічі статеві клітини називаються яйцеклітини , а жіночі – сперматозоїди .
Вегетативне розмноження відбувається окремими клітинами спорами, а статеве – частинами рослини. Вегетативне розмноження сприяє повільному зростанню чисельності виду та його розселенню.
Конкурс «Знайди помилку»
Розмноження – це зменшення кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.
Розрізняють три типи розмноження: статеве, нестатеве та генеративне. Розмноження, яке відбувається за допомогою спеціалізованих клітин називається нестатевим . Чоловічі статеві клітини називаються яйцеклітини , а жіночі – сперматозоїди .
Вегетативне розмноження відбувається окремими клітинами спорами, а статеве – частинами рослини. Вегетативне розмноження сприяє повільному зростанню чисельності виду та його розселенню.
Конкурс «Хто швидше»
Конкурс «Хто швидше»
Конкурс «Відгадай»
Конкурс «Відгадай»
конкурс «Знайди відповідність»
Китиця горобина
Колос конюшина
складний зонтик бузок
Складний щиток вишня
Головка кукурудза
Волоть морква
Початок черемха
Зонтик осока
конкурс «Знайди відповідність»
Китиця горобина
Колос конюшина
складний зонтик бузок
Складний щиток вишня
Головка кукурудза
Волоть морква
Початок черемха
Зонтик осока
конкурс «Закінчить речення» (11 балів)
конкурс «Закінчить речення» (11 балів)
Оповідка Мюнхаузена
«Добрий день, діти! Хочете, я розповім вам, яка зі мною сталася пригода? Побував я одного разу на Африканському континенті, в пустелі. Які дива я там побачив! На пальмі огірки ростуть, а поряд — маленькі кущики з дивовижними рожевощокими плодами — яблуками. Дивлюсь — квітучий оазис неподалік і квітів там не злічити. І птахи навкруг квітів літають, нектаром ласують. Аж раптом в далині з'явився лев, що швидко втікав від крокодила. Порівнявшись зі мною, вони зупинилися. Я зрозумів, що це безкоштовний вид транспорту, і швидко осідлав лева. Ми побували в кожному куточку Африки. Не вірите? Поїдьте туди — і самі переконаєтеся.»
Оповідка Мюнхаузена
«Добрий день, діти! Хочете, я розповім вам, яка зі мною сталася пригода? Побував я одного разу на Африканському континенті, в пустелі. Які дива я там побачив! На пальмі огірки ростуть, а поряд — маленькі кущики з дивовижними рожевощокими плодами — яблуками. Дивлюсь — квітучий оазис неподалік і квітів там не злічити. І птахи навкруг квітів літають, нектаром ласують. Аж раптом в далині з'явився лев, що швидко втікав від крокодила. Порівнявшись зі мною, вони зупинилися. Я зрозумів, що це безкоштовний вид транспорту, і швидко осідлав лева. Ми побували в кожному куточку Африки. Не вірите? Поїдьте туди — і самі переконаєтеся.»