Урок - узагальнення "Розмноження та розвиток рослин"

Про матеріал
узагальнення, систематизація знання учнів про види розмноження рослин, будову та різноманітність квіток, суцвіть та плодів; установити, які пристосування до запилення та запліднення мають квіткові рослини; розвивати навички роботи учнів з підручником, додатковою літературою, вміння логічно мислити, аналітично сприймати матеріал; складати міні-проекти; сприяти підвищенню інтересу учнів до вивчення біології; переконати учнів у необхідності охорони навколишнього середовища.
Перегляд файлу

7 клас

Підсумково-узагальнюючий урок

по темі "Розмноження та розвиток рослин"

Мета уроку: узагальнити, систематизувати знання учнів про види розмноження рослин, будову та різноманітність квіток, суцвіть та плодів; установити, які пристосування до запилення та запліднення мають квіткові рослини; розвивати навички роботи учнів з підручником, додатковою літературою, вміння логічно мислити, аналітично сприймати матеріал; складати міні-проекти; сприяти підвищенню інтересу учнів до вивчення біології; переконати учнів у необхідності охорони навколишнього середовища.

 

Тип уроку: контрольно-узагальню­ючий, нетрадиційний урок-змагання.

 

 Обладнання: епіграф;  дидак­тичні картки;  таблиця суцвіть, плодів, будови квітки; малюнки.

Завдання уроку

 Учні повинні знати:

 1) будову квітки, суцвіть;

2) пристосування до запилення та запліднення у квіткових рослин;

 3) різноманітність квітів та плодів;

 

Учні повинні вміти:

  1. працювати з наочністю;
  2. працювати з додатковою літературою.
  3.  створювати міні-проекти

Здесь в зарослях лесных, где все для сердца мило,

Где чистим воздухом так сладостно дышать,

Есть в травах и цветах пленительная сила,

Для всех умеющих их тайны розгадать.

Р. Рождественский

Хід уроку

І. Орг.момент

 Упродовж кількох уроків ми з вами вивчали тему «Розмноження та розвиток рослин", тобто знайомилися з різноманітністю та значенням видів розмноження, будовою квітки, суцвіть і плодів. Сьогодні на уроці ми узагальнимо цю тему.  Наш урок будемо прово­дити у формі змагання. Клас поділе­но на дві команди. Кожна коман­да має свою назву. Стежить за нашим змаганням компетентне журі.

ІІ. Основна частина уроку-змагання.

1. конкурс «Захист назви команди» (10 балів)

Чому саме таку назву ви вибрали для своєї команди?

Команда «Ромашка»

Ми дізналися, що скромну, милу і чис­ту ромашку вплітають у традиційні українські віночки, коли освячують їх у церкві. Люди переконалися, що вона приносить не лише здоров'я і за­спокоює серце, але і є символом до­броти і ніжності.

 

Обабіч стежини польової,

Немов ровесниці-сестриці,

Ведуть розмову між собою

Стрункі ромашки яснолиці.

Медово пахне тут повітря,

Вітрець приносить запах кашки.

Ми линемо на крилах літа

У царство білої ромашки.

Команда «Нарцис»

Слово «нарцис» грецького походжен­ня, що означає «одурманювати», «приголомшувати», оскільки запах нарци­са викликає головний біль. Крім того, жодна квітка, за винятком троянди, так не оспівана поетами, як ця. Ми знайшли таку легенду: «Колись у річкового бога був красень-син Нарцис, який був приречений на те, щоб ніколи не по­знайомитися із собою, тобто ніколи не побачити своє відбиття. Гірська німфа  Ехо закохалася в Нарциса, але він був  незворушний. Тоді Ехо звернулася до богів, щоб його покарали за бездуш­ність. Розчулені боги почули її молитву. I сталося так, що одного разу Нарцис, відчуваючи спрагу, коли прогулював­ся біля озера, нахилився над чистим,
мов дзеркало, плесом, щоб напитися. Побачивши своє відбиття у воді, він був такий зачарований, що закохався у себе. Проте боги не дали йому заги­нути остаточно, а перетворили на квітку, голівка якої так і хилиться донизу, щоб помилуватися собою». Ця леген­да сподобалася нам, тому ми вирішили
назвати команду цією квіткою.

 

2. конкурс «Знайди помилку» (8 балів)

Розмноження –це зменшення (збільшення) кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.

Розрізняють три типи розмноження: статеве, нестатеве та генеративне (вегетативне). Розмноження, яке відбувається за допомогою спеціалізованих клітин називається нестатевим (статевим). Чоловічі статеві клітини називаються яйцеклітини (сперматозоїди), а жіночі – сперматозоїди (яйцеклітини).

 Вегетативне (нестатеве) розмноження відбувається окремими клітинами спорами, а статеве (вегетативне) – частинами рослини. Вегетативне розмноження сприяє повільному (швидкому) зростанню чисельності виду та його розселенню.

IIІ конкурс «Презентація міні-проекту» (10 балів)

І група – квіти з простою та складною оцвітиною.

ІІ група – види суцвіть.

ІІ група - плоди.

І Vконкурс «Хто швидше» (7 балів)

Відповідь: 1. тичинки, 2.квітконіжка, 3. маточка, 4.чашечка, 5. віночок, 6. зав’язь,

                       7. квітколоже.

 

V конкурс «Відгадай» (8 балів)

 

Відповідь: сухі- зернівка, сім’янка, біб, горіх; соковиті: кістянка, яблуко, ягода, гарбузина.

 

VІ конкурс «Знайди відповідність» (8 балів)

Китиця                                    горобина

Колос                                      конюшина

складний зонтик                    бузок

Складний щиток                    вишня

Головка                                   кукурудза

Волоть                                     морква

Початок                                  черемха

Зонтик                                     осока  

 

 

VІІ конкурс «Закінчить речення» (11 балів)


Відповідь: запліднення, пилкову трубку, клітини, відкривається, два спермії, яйцеклітиною, центральною клітиною, подвійним, насінина, плід, ендосперм.

 

VІІІ конкурс «Розповідь-вигадка» (6 балів)

 

Всі вам відомий  оповідач вигадок барон Мюнхгаузен. Послухайте, яка історія з ним сталася, знайдіть у його розповіді помилки. За кожну знайдену помилку ви отриму­єте для своєї команди 1 бал.

«Добрий день, діти! Хочете, я розповім вам, яка зі мною сталася пригода? Побував я одного разу на Африканському континенті, в пустелі. Які дива я там побачив! На пальмі огірки ростуть, а поряд — ма­ленькі кущики з дивовижними ро­жевощокими плодами — яблуками. Дивлюсь — квітучий оазис непода­лік і квітів там не злічити. І птахи на­вкруг квітів літають, нектаром ласують. Аж раптом в далині з'явився лев, що швидко втікав від крокодила. По­рівнявшись зі мною, вони зупинили­ся. Я зрозумів, що це безкоштовний вид транспорту, і швидко осідлав лева. Ми побували в кожному куточку Аф­рики. Не вірите? Поїдьте туди — і самі переконаєтеся.»

(У тексті шість помилок)

 

ІX конкурс «Заповніть» (6 балів)

 

 

X конкурс"У світі цікавого"

Відеофрагменти « Як доглядати за орхідеями» та

«Лотос – квітка сходу»

* * *

Чи знаєте ви, що...

  • Евкаліпт, заввишки до 155 м і до 25 м в окружності, виростає з насінини з масою 0,001 г.
  • Насіння ріжкового дерева, або цератонії, має постійну вагу — 0,18 г, тому в давнину його прий­мали за одиницю під час зважу­вання золота й дорогоцінних ка­
    менів. Так, ці насінини стали ета­лоном карата (араб, «кірат» — зер­но; 1 карат становить 0,2 г).
  • Найменші насінини мають представники родини Орхідні. Маса однієї насінини в гудайєри повзучої становить лише 0,002 мг. Найбільші насінини в сейшельської пальми — понад 40 см завдовж­ки і з вагою 9—15 кг.

IV. Підсумки уроку

Учитель разом із учнями оцінює їхню навчальну діяльність на уро­ці, цікавиться, що дітям найбільше сподобалося в ході заняття.

V. Домашнє завдання

Підготува­ти повідомлення про незвичайне у світі плодів, квітів та суцвіть.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс «Знайди помилку»

Розмноження – це зменшення  кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.

Розрізняють три типи розмноження: статеве, нестатеве та генеративне. Розмноження, яке відбувається за допомогою спеціалізованих клітин називається нестатевим . Чоловічі статеві клітини називаються яйцеклітини , а жіночі – сперматозоїди .

 Вегетативне  розмноження відбувається окремими клітинами спорами, а статеве  – частинами рослини. Вегетативне розмноження сприяє повільному зростанню чисельності виду та його розселенню.

 

 

Конкурс «Знайди помилку»

Розмноження – це зменшення  кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.

Розрізняють три типи розмноження: статеве, нестатеве та генеративне. Розмноження, яке відбувається за допомогою спеціалізованих клітин називається нестатевим . Чоловічі статеві клітини називаються яйцеклітини , а жіночі – сперматозоїди .

 Вегетативне  розмноження відбувається окремими клітинами спорами, а статеве  – частинами рослини. Вегетативне розмноження сприяє повільному зростанню чисельності виду та його розселенню.

 

Конкурс «Хто швидше»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс «Хто швидше»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс «Відгадай»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс «Відгадай»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

конкурс «Знайди відповідність»

 

Китиця                                    горобина

Колос                                      конюшина

складний зонтик                    бузок

Складний щиток                    вишня

Головка                                   кукурудза

Волоть                                     морква

Початок                                  черемха

Зонтик                                     осока  

 

конкурс «Знайди відповідність»

 

Китиця                                    горобина

Колос                                      конюшина

складний зонтик                    бузок

Складний щиток                    вишня

Головка                                   кукурудза

Волоть                                     морква

Початок                                  черемха

Зонтик                                     осока  

 

конкурс «Закінчить речення» (11 балів)

 

конкурс «Закінчить речення» (11 балів)

 

Оповідка Мюнхаузена

«Добрий день, діти! Хочете, я розповім вам, яка зі мною сталася пригода? Побував я одного разу на Африканському континенті, в пустелі. Які дива я там побачив! На пальмі огірки ростуть, а поряд — ма­ленькі кущики з дивовижними ро­жевощокими плодами — яблуками. Дивлюсь — квітучий оазис непода­лік і квітів там не злічити. І птахи на­вкруг квітів літають, нектаром ласують. Аж раптом в далині з'явився лев, що швидко втікав від крокодила. По­рівнявшись зі мною, вони зупинили­ся. Я зрозумів, що це безкоштовний вид транспорту, і швидко осідлав лева. Ми побували в кожному куточку Аф­рики. Не вірите? Поїдьте туди — і самі переконаєтеся.»

 

Оповідка Мюнхаузена

 

«Добрий день, діти! Хочете, я розповім вам, яка зі мною сталася пригода? Побував я одного разу на Африканському континенті, в пустелі. Які дива я там побачив! На пальмі огірки ростуть, а поряд — ма­ленькі кущики з дивовижними ро­жевощокими плодами — яблуками. Дивлюсь — квітучий оазис непода­лік і квітів там не злічити. І птахи на­вкруг квітів літають, нектаром ласують. Аж раптом в далині з'явився лев, що швидко втікав від крокодила. По­рівнявшись зі мною, вони зупинили­ся. Я зрозумів, що це безкоштовний вид транспорту, і швидко осідлав лева. Ми побували в кожному куточку Аф­рики. Не вірите? Поїдьте туди — і самі переконаєтеся.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 грудня 2019
Переглядів
1575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку