КАЛЕЙДОСКОП: іграшка чи прилад?
Анотація проекту:
Проект призначено для узагальнення й систематизації знань учнів з теми «Світлові явища». В межах цього проекту наголошується, що однією з причин короткозорості у дітей є велике навантаження на очі — це не тільки читання та письмові заняття, але і тривалий перегляд телевізора, комп'ютерні ігри, дистанційне навчання. Тому виникла необхідність проведення розвантажувальної гімнастики для очей у школярів.
Мета:
Навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Око як оптичний прилад. Зір і бачення. Вади зору та їх корекція». дослідити історію виникнення калейдоскопу як оптичного приладу, виготовити його власноруч. Втілити у навчальний процес наскрізні змістові лінії: «Громадянська відповідальність» - вміння працювати в команді, приймати виважені рішення; «Здоров`я та безпека» - вміння застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров`я та здоров`я інших; «Підприємливість та фінансова грамотність» - забезпечення кращого розуміння практичних фінансових питань (здійснення заощадження), сприяння розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному середовищі; «Екологічна безпека та сталий розвиток» - формування соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у збереженні довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.
Розвивальна: розвивати комунікативні якості, творчі здібності, конструкторські якості, акуратність, терпіння під час виготовлення оптичних приладів, розвивати вміння творчо підходити до представлених результатів праці,
Виховна: виховувати інтерес до пізнання нового, вміння співпрацювати в групі, толерантність та естетичні смаки.
Тип уроку: захист проектів, нетрадиційний, інтегрований (фізика, образотворче мистецтво, трудове навчання, історія, біологія), узагальнення та систематизації знань.
Засоби навчання: мультимедійна презентація, картонний циліндр з-під паперових рушників або циліндрична упаковка від чіпсів;
дзеркальні смужки, фольга, СD-диски, три прозорих і один матовий паперовий диск, різнокольорові скельця, прозорі кольорові обкладинки від зошитів, намистинки, бісер, ножиці, клей, скотч та подарунковий папір для зовнішнього оздоблення.
Методи проведення уроку: інтерактивні, наочні, практичні, створення проблемної ситуації, проектна діяльність.
Методи контролю: зовнішній (вчитель).
Форми оцінювання: оцінювання в рамках шкали оцінок – балів.
Тип проекту: груповий, середньотривалий.
Очікувані результати: довести необхідність проведення розвантажувальної гімнастики для очей у школярів, дослідити історію виникнення калейдоскопу як оптичного приладу, виготовити його власноруч та прийняти до уваги набутий досвід учнів 9 класу.
Перебіг роботи над проектом:
І. Постановка проблеми.
У сучасному інформаційно – цифровому просторі учні мають змогу спілкуватися у мережах інтернет, шукати на сайтах потрібну інформацію, дивитися цікаві фільми, мультики, грати в комп’ютерні ігри. А останні два роки – це дистанційне навчання. Часто вчителі, вихователі, батьки просять дітей обмежити час користування цифровими засобами, дотримуватися техніки безпеки. Однією з причин такого обмеження є порушення зору у дітей. Ми вирішили дослідити цю проблему.
Око - це кулясте тіло діаметром 25 мм і масою 8 г. Око людини являє собою складну оптичну систему, що за своєю дією аналогічна оптичній системі фотоапарата. Відстань найкращого зору – це відстань від предмета до ока, при якій найзручніше (без надмірної напруги) розглядати деталі предмета). Наприклад, читати дрібний текст. Відстань найкращого зору у нормального ока умовно становить 25 см. Якщо ця відстань більша або меньша, то це вказує на вади зору: далекозорість та короткозорість.
Короткозорість — це розпливчасте зображення всіх предметів, привести зір в норму в конкретний момент можна або за допомогою негативних лінз / окулярів, або сильно наближаючи розглянутий предмет до очей.
ІІ. Планування роботи.
Учитель формулює завдання: знайти інформацію як лікувати короткозорість. Після чого окреслюється спосіб вирішення проблеми.
Результати пошукової діяльності:
З публікацій лікарів ми виявили, що у дитячому віці короткозорість відмінно лікується очною гімнастикою — правда, виконувати вправи потрібно регулярно, правильно і досить довгий час! Наприклад, існує тренажер для зору «АСО- 1» – кольороімпульсна стимуляція при короткозорості, слабкості акомодації і т.п. Дитині одягають спеціальні окуляри і вона дивиться в них на світло 10 хвилин, після чого робиться перерва 15 хвилин і ще на 10 хвилин одягають окуляри з зеленими скельцями для заспокоєння очей. Вартість 5 сеансів у Львові – 180 грн., що є досить дорого та потребує великих затрат часу, щоб відвідувати медичний центр.
Евристична здогадка. «Мозковий штурм». Як можна самостійно отримати тренажер для покращення зору? Яка іграшка з дитинства прикладається до ока?
Вивчаючи різні оптичні прилади з теми «Оптика», знайшли інформацію про те, що калейдоскоп допомагає зняти втомлюваність зорового нерву, що є важливим у сучасному світі комп’ютерів та електроніки!
Далі учням пропонується дослідити, які бувають калейдоскопи.
Результати пошукової діяльності:
Більшість калейдоскопів - китайського виробника. Ціни – від 8 до 479 грн. Вартість залежить від дизайну, величини, наповнення (відходи пластмаси, вітражне скло). В магазинах – або відсутні, або в наявності одиничні екземпляри для купівлі (тобто немає достатньо широкого вибору).
ІІІ. Підготовка продукту.
Учням пропонується виготовити калейдоскоп власноруч, дослідити в мережі інтернет, як самостійно зробити цей прилад.
1.Спочатку беремо картонний циліндр радіусом R;
2. Вирізаємо три дзеркальні бічні сторони піраміди з довжиною R√3 та склеюємо піраміду;
3. Вирізаємо чотири круга радіусом R: три з прозорого пластику та один із матового паперу;
4. Між прозорим та матовим кругом насипаємо фігурки з кольорових прозорих файлів, бісер, намистинки тощо.
5. Збираємо калейдоскоп та оздоблюємо його.
IV. Презентація проекту.
Учні по черзі зачитують свої завдання, презентують етапи дослідницької роботи, відповідають на питання інших учасників проекту. Далі відбувається майстер – клас із виговлення калейдоскопів власноруч та розробляються спільно усіма учасниками проекту вправи для покращення зору за допомогою калейдоскопа.
КАЛЕЙДОСКОП – не просто іграшка, а ще й домашній терапевт!
Він покращує тонус при хворобах та прискорює видужування.
Калейдоскоп — це генератор позитивного поля.
Він здатен створити настрій, розвіяти нудьгу, покращити самопочуття.
15 хвилин розглядання картинок калейдоскопа порівнюються із 5 хвилинами здорового сміху.
Учні виготовляють калейдоскопи своїми руками не тільки для себе, але й для учнів молодшої школи!
Вправи для очей за допомогою калейдоскопа:
- Закрийте ліве око, а правим розглядайте візерунки протягом 5 хвилин, потім зробіть цю вправу лівим оком.
- Прокручуючи калейдоскоп, знайдіть зображення, яке вам сподобалось. Спробуйте його запам`ятати та відтворити в уяві.
- Розглядайте візерунки на фоні далеких об`єктів за вікном, по черзі переводьте зір з калейдоскопа на далекий об`єкт.
Гігієна зору
Після кожних 40-45 хвилин роботи на комп'ютері необхідна пауза.
Екологічна безпека: матеріали для калейдоскопа мають вторинне використання, зокрема, частинки пластика, поліетилену не забруднюють навколишнє середовище.
V. Оцінювання та підбиття підсумків.
Таблиця оцінювання роботи учасників проекту
№ |
Прізвище та ім`я учня |
Дослідницька діяльність |
Презентація, доповідь |
Виготовлення калейдоскопа |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|