Урок - змагання
Тема: Ми - патріоти України,
її ми дочки і сини.
Мета уроку:
формувати ключові компетентності:
*уміння вчитися – викликати інтерес до навчання, формувати почуття відповідальності за виконуване завдання, готовність самостійно працювати , мати власну думку, обґрунтовувати її, навички самоконтролю та самооцінки;
*соціальна – вчити налагоджувати взаємодію з іншими дітьми, працювати за правилами у команді, ціннісно ставитися до довкілля та своєї особистості;
*громадянська – розвивати критичне мислення, навички приймати правильне рішення, виявляти громадянську позицію у ставленні до людей та самого себе;
*загальнокультурна – вчити толерантності, мовленнєвій культурі;
*інформаційно-комунікативна – вдосконалювати вміння добувати, осмислювати, аналізувати та використовувати інформацію з різних джерел, здійснювати комунікацію у групі та колективі; формувати предметні компетентності:
*навчальна - поглибити знання дітей про Україну, вчити правильно висловлюватись, аналізувати, узагальнювати, робити висновки;
*розвивальна -розвивати творчі задатки школярів, мовлення, мислення, увагу, спостережливість, бажання стати гордістю своєї Батьківщини;
*виховна -виховувати патріотичні почуття, любов до рідного краю.
Обладнання: грамоти, ілюстрований дидактичний матеріал.
Хід уроку
I. Організація класу
1. Гра «Клубочок компліментів»
-Швидко літо промайнуло, перейшли ми в 3 клас,
Зараз кожен промовляє, хто і як змінився в нас.
(Діти говорять один одному гарні компліменти).
-Як же хлопці підросли! А дівчатка розцвіли!
Всі засмаглі та здорові! До роботи вже готові?
2. Привітання вчителя:
-Дорогі діти, вітаю вас з початком нового навчального року! Бажаю міцного здоров’я, успіхів у навчанні, справжніх друзів і високих досягнень!
Є багато країн на землі, в них – озера, річки і долини.
Є країни великі й малі, та найкраща завжди Батьківщина.
II. Актуалізація опорних знань учнів
Асоціативний кущ ( у вигляді сонця з променями)
А що для вас означає слово Батьківщина?
Які слова спадають на думку, коли промовляєте слово Батьківщина?
Школа
Родина Батьківщина Мій дім Степ Верба Рідна стежка Поле (щедра, хлібосольна, ліси, парки, , хлібна, квітуча, річки, пісня, найдорожча)
-Діти, як називається наша Батьківщина? (Україна)
-А що ви знаєте про Україну?
- А хочете ще більше знати? Тоді я вас запрошую на урок-змагання.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
-Тему уроку вам допоможе відгадати загадка.
Загадка
На землі великій є одна країна, гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті і скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають, на бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море, про людей і квіти.
То скажіть же, діти, що це за країна?
Славна незалежна наша… (Україна).
IV. Робота над темою уроку.
Обираються три команди:
На столах кожної команди стоять таблички з емблемою команди. Діти зі скриньки дістають картки, за якими вони входять то тієї чи іншої команди та займають свої місця. У команді самостійно обирають капітана. Готуються до першого конкурсу "Візитна картка команди".
А тим часом обирається журі із присутніх батьків.
Ознайомлення з правилами конкурсу.
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
У підбитті підсумку конкурсу всі бали підраховуються у таблицях команд.
Оголошуються результати і переможці конкурсу.
То ж починаємо змагання.
Конкурс № 1 "Візитна картка команди". (1-2 бали, враховується виразність).
(Виступ команди "Калина").
Ми українці — велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна!
Квітне в садочку червона калина,
Рідна земля для нас всіх — Україна.
Учитель: Дякуємо команді "Калина". А тепер просимо представити свою "Візитну картку" команду "Соняшник". (Виступ команди "Соняшникʺ).
Ми - патріоти України,
її ми дочки і сини.
Хоч за походженням людини
Й тече у жилах інша кров,
Ми — громадяни України,
До неї вірна в нас любов!
Н. Красоткіна.
Учитель: Дякуємо команді "Соняшникʺ. А тепер просимо представити свою "Візитну картку" команду "Барвінок". (Виступ команди "Барвінокʺ).
Ми роду козацького діти,
Землі української цвіт.
В яку не пішли б ми дорогу—
Ти, пісне, над нами літай!
Крокуючи гордо і в ногу,
Ми славимо рідний наш край!
Учитель: Молодці наші команди. Добре підготувалися. І поки наше журі думає, ми продовжуємо наш урок-змагання.
Конкурс № 2 ʺ Загадки ʺ. ( За кожну правильну відповідь 1 бал отримує та команда, яка першою відгадала правильно).
Знак держави головний –
всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім. –
То ж попробуй відгадати.
(Герб)
Коли звучить він – всі встають,
до серця руку прикладають,
і вголос, й подумки співають,
і Україну прославляють.
( Гімн)
Синьо – жовте полотнище
гордо майорить.
Це – ознака сили й слави
Української держави.
(Прапор)
У вінку зеленолистім,
у червоному намисті
видивляється у воду
на свою дівочу вроду.
(Калина – символ краси та дівочої вроди).
У гаю, на лузі, в полі —
Скільки там квіток!
Ми нарвали їх доволі,
Потім посідали в полі,
Щоб сплести... (вінок).
На портреті висить, красується,
Всі в світлиці ним милуються.
(Рушник - це духовний символ українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук).
Чудова квіточка така,
Чорними брівками морга.
(Чорнобривці)
Довгі ноги — довгий ніс.
Прилетів — обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека - батьківщини сімейного щастя).
На сонечко я схожий і сонечко люблю,
До нього повертаю голівоньку свою.
(Соняшник).
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває.
( Барвінок).
Це пташка невиличка,
У містах живе.
Крихт їй насиплешь-
Воркує і клює. (Білий голуб - символ родючості та миру).
Учитель: Гадаю, що команди впоралися із цим завданням. А на скільки добре і яка команда показала себе кращою, це повідомить нам журі. Але спочатку журі оголосить результати першого конкурсу, який називався "Візитна картка команди". (Журі повідомляє результати 1—2 конкурсів).
Конкурс № 3 «Встав пропущені слова».
Робота з карткою (1-3 бали, враховується швидкість виконання та правильність).
Картка: Україна - багата країна. Тут шумлять ліси, широко розкинулися родючі степи. В Україні є гори - Карпати і Кримські, є моря - Чорне й Азовське. Столиця України - місто Київ. Через усю Україну протікає велична й могутня річка - Дніпро.
Конкурс № 4 Вікторина «Ми – патріоти!» ( 0-2 бали).
Завдання: відповісти на питання, які написані на картках. Картки самостійно обирають капітани команд.
*Назвіть три державні символи України (Герб, Гімн, Прапор України).
*Назвіть рослини-символи України (верба і калина).
* Гордість кожної української оселі (рушник).
*Що зображено на карті України коричневим кольором .
*Як називається збірка віршів Тараса Шевченка («Кобзар»).
*Дерево – символ мужності, сили на Україні (дуб).
Учитель: Молодці! Впоралися і з вікториною. А на скільки добре і яка команда показала себе кращою, це повідомить нам журі. (Журі повідомляє результати 3 – 4 конкурсів та загальний рахунок).
Конкурс № 5 «Слова-анаграми» (0-3 бали).
Завдання: прочитати слова-анаграми, пояснити, що об’єднує усі ці слова.
1 команда: Ваникире – вареники;
лоСа – сало.
2 команда: щБор – борщ;
пушПамки – пампушки.
3 команда: лубціГо – голубці;
ниСирки – сирники.
Учитель:
Конкурс № 6 «Прислів'я - пазли» (0-2 бали)
1 команда: Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові. (поясніть)
2 команда: Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.(поясніть)
3 команда: Слово може врятувати людину, слово може і вбити.(поясніть)
(Команди зачитують прислів’я та відносять їх журі).
Учитель: Гадаю, що команди впоралися із завданням. А на скільки добре і яка з команд перемогла у цьому конкурсі, це повідомить нам журі. (Журі оголошує результати конкурсу 5 – конкурсу та загальний рахунок ).
Ми наблизилися до заключного конкурсу, він називається «Славетні українці» . Зараз ми перевіримо, як ви знаєте славетних українців ( за кожну правильну відповідь 1 бал отримує та команда, яка першою правильно назвала ім`я славетного українця).
Завдання: за фотокарткою впізнати та назвати імена славетних українців.
Конкурс № 7 «Славетні українці» .
Тарас Шевченко - видатний український поет, художник, громадський діяч, перекладач, автор "Кобзаря".
Леся Українка - українська письменниця, перекладач, культурний діяч. Писала у жанрах поезії, лірики, драми, прози. Також працювала в ділянці фольклористики і брала активну участь в українському національному русі. її називали "Мавка лісова".
Андрій Шевченко
Віталій та Володимир Кличко
Руслана Писанка
Учитель: А чи знаєте, ви, чому український народ такий співучий? Поки журі підіб’є підсумки нашого конкурсу, послухайте розповідь про пісню.
Розповідь про пісню.
... Якось Господь Бог вирішив наділити своїх дітей талантами. Французи дістали елегантність і красу, німці – дисципліну і лад, італійці – хист до музики. Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог з престолу і раптом побачив у кутку дівчину. Вона була вбрана у вишивану сорочку, на голові багрянів вінок із червоної калини.
- Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь Бог.
- Я – українка. А плачу, бо стогне моя земля від крові і пожеж. Брати мої на чужині горбатіють, вороги знущаються з сиріт, у своїй хаті немає правди і волі.
- Чому ж ти не підійшла до мене вчасно? Я всі таланти роздав. Як зарадити твоєму лихові?
І Бог вирішив подарувати найдорожче – пісню. Узяла українка подарунок і міцно притиснула його до серця. І понесла пісню в народ.
То ж давайте і ми послухаємо пісню про Україну, яку підготували наші дівчатка- україночки . Хай додасть вона нам гарного настрою, бадьорості, посмішок і здоров’я.
(Звучить пісня про Україну у виконанні дівчаток ).
Підсумок конкурсних завдань. Визначення і нагородження команди переможців конкурсу.
Учитель: Просимо журі визначитися у своїй оцінці останнього конкурсу, а також оголосити підсумки змагання.
(Журі оголошує результати, нагороджує команди почесними грамотами: переможців за перемогу, а переможених за активну участь у святі-конкурсі).
V.Підсумок уроку. Рефлексія.
-Сьогодні ми всі побачили та почули , що всі ви любите свою Батьківщину та багато чого знаєте про неї. Коли ви виростите і мандруватиме по всьому світу, то ще більше полюбите свій рідний край та зрозумієте, як кожний народ любить свою Батьківщину, пишається нею, дбає про її добробут. Ви на власному досвіді переконаєтесь, що немає нічого милішого за рідну землю. Зрозумієте, що де б ви не були, рідна земля, ніби рідна ненька, завжди кликатиме вас додому. І куди б не закинула вас доля, завжди зберігайте у серцях всі ті духовні скарби, які дісталися нам у спадок від попередніх поколінь.
А на згадку про наше перше шкільне свято у цьому році я вам хочу дати поради, хай вони будуть настановою у вашому шкільному житті.
Пісня « Я люблю мою країну - Україну!(Відео).
Роздаються яскраво оформлені листівки з побажаннями:
• Працюй завжди залюбки.
• Ділися радощами з другом.
• Радій за успіхи товаришів.
• Допомагай товаришам у біді.
• Не ображайся без причини
• Сам ні до кого не чіпляйся.
• Покличуть грати – йди.
• Не покличуть – сам просися, адже це не соромно.
• Не дражни, не канюч.
• Ніколи двічі ні про що не проси.
• Не бери чужого. Ділись із другом тим, що у тебе є.
• Через труднощі не плач, будь терплячим.
• Не нашіптуй за спиною товаришів.
• Частіше кажи: нумо дружити, ходімо разом!
• Іди до школи, і хай вона буде тобі в радість!