ознайомити учнів з різними способами розв'язування рівнянь; формувати вміння учнів аналізувати і робити висновки; навчити учнів розв'язувати задачі за допомогою рівнянь; закріпити з учнями різні способи розв'язування рівнянь; розвивати культуру мовлення та математичну культуру учнів; логічне мислення учнів; виховувати вміння та потребу самостійно аналізувати свій вибір.
Урок № Дата Клас 5
Тема. Розв’язування рівнянь та задач за допомогою рівнянь.
Мета: ознайомити учнів з різними способами розв’язування рівнянь; формувати вміння учнів аналізувати і робити висновки; навчити учнів розв’язувати задачі за допомогою рівнянь; закріпити з учнями різні способи розв’язування рівнянь; розвивати культуру мовлення та математичну культуру учнів; логічне мислення учнів; виховувати вміння та потребу самостійно аналізувати свій вибір.
Обладнання: дошка, девізи, картки
Тип уроку: викладення нового матеріалу
Форма уроку: урок – змагання
Девіз: «Набувай розуму у навчанні, а хоробрості у змаганні»
Хід уроку
1. Організація класу
2. Психологічний тренінг
Сіли рівно, оглянулись
Один одному всміхнулись
Низько голови схилили
Очі всі свої закрили
І за мною повторили:
«Думаю – оперативно,
Відповідаю вірно!»
Всі на мене подивились
І в роботу всі включились.
3. Мотивація
Тема нашого з вами уроку «Розв’язування рівнянь та задач за допомогою рівнянь». Тип уроку: урок – змагання. Девіз: «Набувай розуму у навчанні, а хоробрості у змаганні»
Ми з вами будемо продовжувати розв’язувати рівняння у два кроки, а також будемо вчитися розв’язувати задачі за допомогою рівнянь. В кінці ми підведемо підсумки і по кількості отриманих балів з’ясуємо, хто ж сьогодні на уроці був найрозумніший, найактивніший, найуважніший, найкмітливіший. За кожну правильну відповідь на уроці ви отримаєте кольорову фішку, яка буде відповідати відповідному балу.
Жовта фішка -1 бал
Синя – 2 бали
Червона – 3 бала
У кожного на парті є додаткове завдання яке оцінюється в 3 бали, якщо є вільна хвилинка , то розв’язуйте це завдання
9*(х+13)-71=820 (відповідь: х=86)
4. Перевірка домашнього завдання
На сьогодні ви повинні були розв’язати у зошитах диференційоване домашнє завдання. А відповіді записати на окремих листочках. Передайте на перед ці листочки з відповідями на першу парту.
Починаючи з домашнього завдання протягом уроку ваша робота буде оцінюватись незалежним експертом – вчителем математики ….
Домашнє завдання.
1група - №729, №730 (а,г)
№729
А) Х=4 Б) Х=15 В) Х= 21 Г) Х=29
№730
А) Х=10 Г) Х=8
2 група - №721, №724, №728
№721
Х=185
№724
Х=31
№728
А) Х=40 Б) Х=540 В) Х=12 Г) Х=16
5. Перейдемо до першого етапу нашого уроку, який пройде під девізом «Задарма нічого не буває»
І давайте ми з вами пограємо в гру «Закінчи речення» (за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал)
Отже, опитування показало, що теоретичний матеріал ви знаєте.
А як на практиці?...
Переходимо до практичної частини…
Гра - «Мовчанка» (запиши другий рядочок) – (за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал)
1) 12*х=48 (х=48:12)
2) 3*х+92=125 (3*х=125-92)
3) 835-5*х=140 (5*х=835-140)
4) (273-х):17=13 ((273-х)=13*17)
А тепер діти «Мозковий штурм» (треба не тільки записати другий рядочок, а й знайти корінь рівняння
1) 15*х=225 (х=15) (за правильну відповідь ви отримаєте 1 бал)
2) 120:х=40 (х=3) (за правильну відповідь ви отримаєте 1 бал)
3)2*х-13=27 (х=20) (за правильну відповідь ви отримаєте 2 бал)
4) 3*х:2=60 (х=40) (за правильну відповідь ви отримаєте 2 бал)
Взяли ручки в руки і робимо самоперевірку, а тепер передайте листочки наперед, для перевірки ходу розв’язання рівнянь.
6. Перейдемо до другого етапу нашого уроку, який пройде під девізом: «Без труднощів не існує науки»
Розв’яжемо два рівняння і знайдемо корені
1. (273-х):15=13
273-х=13*15
273-х=195
Х=273-195
Х=78
2. 21*(183-х)=693
183-х=693:21
183-х=33
Х=183-33
Х=150
Два рівняння на самостійну роботу «Знайди помилку», розв’яжи рівняння. (за кожну правильну відповідь ви отримаєте 2 бал)
1. 15+(43+х)=68
43+х=68+15 («-»)
43+х=53
Х=53-43
Х=10
2. (23-2*х)*3=51
(23-2*х)=51:3
23-2*х=17
2*х=23-17
2*х=6
Х=12 (х=3)
У всіх так, молодці всі справились з цим завданням.
Зараз фіз. хвилинка
Діти в класі дружно встали,
Руки в сторони підняли,
І на боки всі поклали.
Нахилились вліво-вправо
Потім рівно всі ви встали
Потягнулись, посміхнулись
І в роботу окунулись.
Підводимо підсумки першої половини нашого уроку, надамо слово нашому незалежному експерту.
7. Наступний етап уроку, пройде під девізом «Руки переможуть одного, знання - тисячу»
Цей етап розв’язування задач за допомогою рівнянь
Перш ніж розв’язувати задачі давайте з вами зробимо картку «Бджолиний вулик», (правильну відповідь показати стрілочкою. (за правильну відповідь ви отримаєте 2 бал)
1 варіант
3*х-х |
х+2*х |
4*х+2*х |
х+х-7 |
2*х-7 |
6*х |
3*х |
2*х |
2 варіант
3*х+х |
8*х-6*х |
4*х-х |
х+2*х+5 |
3*х+5 |
3*х |
2*х |
4*х |
Передайте листочки на першу парту.
Перейдемо до задач.
Задача №1
Мотузку завдовжки 52 м. розрізали на дві частини так, що одна з них виявилась втричі довшою за іншу. Знайди довжини частин мотузки.
І - С ІІ -
А С В
52 метри
АС > СВ в 3 рази
Х+3*х=52
4*х=52
Х=52:4
Х=13м. - СВ
3*13=39м. – АС
Задача №2
Маса однієї деталі у 7 разів перебільшує масу другої. Знайти маси деталей, якщо маса однієї більша від другої на 12 кг.
Одна деталь -
Друга деталь - на 12 кг. >
7*х-х=12
6*х=12
Х=2 кг.
7*2=14 кг.
Задача №3 (за правильну відповідь ви отримаєте 3 бала)
За короткою умовою та малюнком складіть рівняння.
І –
ІІ - в 2рази > 54м.
ІІІ - в 3 рази >
І м. - ІІ м. - ІІІ м. -
54 метри
8. Наступний етап нашого уроку, який пройде під девізом «Навчайся, думай, перемагай»
І як результат нашої сьогоднішньої праці проведемо експрес-контроль (тестові завдання)
9. І так діти підведемо підсумок – рефлексію уроку
Девізом нашого уроку було:
«Набувай розуму у навчанні, а хоробрості у змаганні»
І сьогодні ми з вами навчаючись набували розуму, а ваша активність показала хоробрість у змаганні.
10. Домашнє завдання
№738, №741, (в зошиті скласти рівняння до задач, не розв’язуючи їх) - на наступному уроці всім класом будемо розв’язувати ці задачі.