Урок -гра " Кров та кровообіг"

Про матеріал
Цей урок стане у пригоді, як узагальнення з теми : Транспорт речовин. Його доречно проводити як дистанційно так і в іншому форматі . Цікаво, науково, ігриво
Перегляд файлу

Урок  – гра  « Кров і кровообіг»

Мета уроку:   Перевірити знання учнів з  теми , закріпити  терміни,розуміння сутності    процесів: формування імунітетів, утворення тромбу, переливання крові, закріпити уявлення про причини й ознаки травм ,розвивати логічне й абстрактне мислення учнів, відпрацьовувати навички роботи в команді, розвивати пізнавальний інтерес учнів до вивчення біології.

Обладнання:

Тип уроку: урок – узагальнення вивченого матеріалу

Ми ховаємо нашу кров, тоді як потрібно виставляти її на показ. Кров прекрасна мов коштовне каміння (Гілберт  Адер )

Хід уроку:

І. Організація уроку

Учитель повідомляє цілі й завдання уроку, умови проведення : урок проводиться як гра- змагання знавців.

ІІ. Перевірка знань учнів

Проводиться у формі  гри - конкурсів.

 

Вступне слово вчителя:Варто зазначити ,що в історії людства кров часто асоціювали з життям,силою, вітчизною та родом і це привело до різних символічних асоціацій і використання крові  як об’єкту релігійних, міфологічних  та культурних обрядів. Отже кров варто розглядати як важливу біологічну рідину, символічну та культурну цінність.

  Конкурс  1.Українські прислів’я про кров та серце( робота з інтерактивною дошкою)

Кров не водиця, розливать не годиться

Молодого кров гріє

Дай серцю волю, заведе в неволю

Як гляне, серце в яне

Сухар з водою, аби серце з тобою

Конкурс 2. Терміни( учитель читає визначення , учні в зошит записують їх за порядком, відповідь одне слово)

1. Рух крові кровоносними судинами

2.Червоні кров’яні клітини

3.Кров насичена вуглекислим газом

4.Препарат з убитих або ослаблених мікроорганізмів

5. Хімічний елемент, який забезпечує червоний колір крові

6.Клітини – захисники

7.Судини, якими кров рухається до серця

8.Який фактор  ураховується під час переливання крові

9.Захворювання, у разі якого спостерігається низький рівень гемоглобіну

10.Клітини, які транспортують гази в організмі

11.Найбільша судина

12.Людини . яка дає свою кров хворим людям

13.Судини якими кров рухається до серця

 

Конкурс 3  « З точністью до»

Бали набирають гравці, які швидко згадують,що означають цифри й числа

1. 90 % ( кількість води в крові)

2.300г ( маса серця)

3. 60-80 разів на хвилину(кількість серцевих скорочень)

4.120 днів (строк життя еритроцитів)

5.0,8 с.( тривалість серцевого циклу)

6.0.9 % ( кількість NaCl  у крові)

7.4-9 тис./ мм3(  кількість лейкоцитів)

8.2,5 см( діаметр аорти)

9.30-50 см/с ( швидкість течії крові в аорті)

10. 0,5-1 мм/с ( швидкість течії крові в капілярах)

Конкурс 4. Учні встановлюють  послідовність  фізіологічних процесів

« Життя і смерть еритроцитів» (місце народження,дозрівання, призначення, місце загибелі, термін життя)

« Утворення тромбу» (ушкодження судини, кровотеча, фібриноген, нитки фібрину, тромб, загоєння рани)

 

«Велике коло кровообігу» ( праве передсердя, аорта, нижня порожниста вена, клітини тіла, верхня порожниста вена, лівий шлунок, капіляри, артерії)

« Мале коло кровообігу» ( правий шлунок, ліве передсердя, легеневі капіляри, легеневі артерії, легені, легеневі вени)

Конкурс 5 Знайди помилку  ( за 1-2 хвилини виявити не вірне твердження)

1. Еритроцити

Еритроцити  це червоні кров’яні клітини,вони дуже малі. В 1 мм їх 10 млн.Зрілі еритроцити мають дрібні ядра. Ці клітини кулястої форми, не здатні до самостійного руху. Усередині клітин міститься гемоглобін – сполука білка й купруму. Еритроцити зароджуються в селезінці, а руйнуються в червоному мозку. Основна функція еритроцит в - транспорт поживних речовин. Захворювання пов’язане зі зменшенням кількості еритроцитів, називається тромбофлебіт

2.Плазма крові

Плазма - це рідка частина крові,саме вона виконує її транспортні функції. Плазма- прозора рідина, солодка на смак. У ній містяться всі необхідні для життя клітини, зокрема різні поживні речовини,такі як білки,жири,  сечовина,крохмаль,глюкоза,алкоголь,мінеральні солі,гормони,інсулін, адреналін,тироксин, вітаміни. Найбільше у плазмі солей,їхня концентрація постійна, та дорівнює 90 %. Такий розчин називають фізіологічним, тому що допомагає виконувати всі функції  клітин нашого тіла.

3.Аналіз крові

Аналіз крові дає інформацію про кількість клітин виявлених в 1см3. На підставі результатів лікарі зв ясовують, які процеси відбуваються в голові пацієнта.

Якщо висока кількість лейкоцитів , це свідчить про тривалий запальний процес, відсутність інфекції, та розвиток лейкемії, якщо низький рівень це про захворювання печінки, легень та погане функціонування кісткового мозку.

4. Резус фактор

85% людей мають резус- позитивну кров  Rh +, що означає, що  в їхніх еритроцитах є резус – антигени. Решта 15%  мають резус негативну кров Rh- , їхні еритроцити мають  ще більше  резус – антигенів. Аглютиноген , який визначає резус фактор розміщується на мембрані еритроцитів та зумовлюється 10 домінантними генами. Між матір’ю і плодом за різних показників резус фактора виникає конфлікт, що призводить до гемолітичної хвороби новонародженого.

Конкурс 6  Прийом у травматологічному пунті , учні повинні надати  ПМД постраждалому:

Діагноз1

У постраждалого сильна кровотеча з рани на правому передпліччі, кров червона,б є поштовхами.

Діагноз 2

У постраждалого зупинка серця внаслідок електричного  шоку

Діагноз 3

У постраждалого травма черепа : чоло розсіченне, кровотеча рясна, кістка ціла

Діагноз 4

У постраждалого садно на коліні, кровотеча слабка, рана забруднена

Конкурс 7 Складання синквейна ( нерифмований вірш)

Алгоритм складання:

1.Перший рядок - одне слово іменник, що виражає головну тему

2.Другтй рядок два прикметники, що виражають основну думку

3.Третій рядок – три дієслова, що описують дії в межах теми

4.Четвертий рядок – фраза, що несе певний зміст

5. П ятий  рядок – висновок,звичай у формі іменинника ( асоціація з першим словом)

                                   Тромбоцити

                         Без ядерні, безформні

               Утворюються,руйнуються, склеюються,

           Забеспечують зсідання крові.

                            Форменні елементи крові

 

 

 

ІІІ. Підбиття підсумків уроку

Так чому кров треба виставляти на показ та цінувати як дорогоцінне каміння

1. Виставлення оцінок

IV. Домашнє завдання: Пройти інтерактивний тест 

Серце. Кровообіг. Кровоносна система

Дати відповіді на питання тесту 8а

Код доступу:1024690

Відкрити посилання : join.naurok.ua

 

V.Загальні підсумки і висновки

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Жолос О.В., Толстанова Г.М., Ягенська Г.В., Додь В.В., Довгаль І.В., Ходосовцев О.Є., Костіков І.Ю., Волгін С.О., Сиволоб А.В., Скрипник Н.В.)
Додано
14 листопада 2023
Переглядів
447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку