Урок- КВК на тему Будова слова

Про матеріал
Методичні рекомендації до узагальнюючого уроку по темі "Будова слова". Рекомендовано для використання в роботі вчителям початкових класів.
Перегляд файлу

f

Урок KBK з української мови

Тема. Узагальнюючий урок по темі “Будова слова” .

Мета . Узагальнити знання дітей по темі “Будова слова”. Закріпити знання набуті під час вивчення значущих частин слова. Удосконалювати вміння знаходити спільнокореневі слова, за допомогою префіксів і суфіксів утворювати нові слова розбирати слова за будовою.

Розвивати кмітливість, гнучкість мислення, мовлення, вміння швидко приймати рішення, працювати самостійно. Виховувати почуття взаємодопомоги при проведенні змагань, бажання охайно, каліграфічно виконувати письмові роботи в зошитах і на дощці.

Обладнання : плакат “Чим важче завдання, тим дорожча

перемога”, малюнки пароплава, корабля, ребуси з зашифрованими словами, індивідуальні картки із завданнями, предметні малюнки, екран змагань.

Тип уроку . Урок-КВК

Хід уроку

  1. Організація класу.

Учні класу розподіляються на дві команди. Обираються капітани.

На дошці плакат “Чим важче завдання, тим дорожча перемога”

  1. Оголошення теми уроку. , '

Щоб краще рідну мову знати,

І світ цікавий пізнавати В океан СЛІВ ми відпливаємо Усім, усім найкращого бажаємо!

  •      Сьогодні на уроці, плаваючи океаном слів, ми повторимо і підсумуємо все, що вивчили і засвоїли під час опрацювання теми “Будова слова”.
  1.                                   Музичне вітання команд.
  • На сьогоднішній грі зустрічаються дві команди. Для музичного вітання

слово надається команді..........

ПІЗНАЙKO Ми зібрались в класі дружно,

Щоб тут позмагатися,

І про мову нашу рідну Цікаве дізнатися.

Для музичного вітання надається слово команді ........

ЮНГА Дорогенькі мовознавці,

Незнайки - Пізнайки,

Щиро вас вітаємо

Від усього серця успіхів бажаємо.

Суперники познайомилися. Послухайте об’яву. Всі конкурси оцінюються 5-бальною системою. Команди можуть за доповнення отримувати додаткові бали. За некаліграфічне письмо у зошитах або на дошці бали будуть зніматися. Врахуйте це і не підведіть свою команду.

  •       А на чому ж ми попливемо ? (Відгадайте загадки ).

Без рук, без ніг,, на животі ходить. (Корабель).

Хоч оре глибоко цей плуг,

Ta сліду жодного навкруг. (Пароплав).

На дошку вивішуються малюнки Корабель - “Дивосвіт”, Пароплав - “Диво слово ”

Дивосвіт і Дивослово !

Як цікаво все навколо !

Відпливаємо в море слів До знайомих островів.

Команди готові ? (Готові).

То ж часу не гаймо,

Гру розпочинаймо!

  1. Каліграфічні вправи.

Для успішного плавання покладемо на поверхню океану рівненькі, старанні каліграфічні хвильки.

Письмо ми ли ши.

Конкурс “Питання - відповіді”.

  •      З яких частин складається слово ?
  •      Що таке закінчення?
  •     Як визначити закінчення у слові ?

Визначити закінчення у словах : вода, води, воді, водою.

  •      Як називається незмінна частина слова ?
  •      Назвіть складові частини основи.
  •      Яка із частин основи є головною ?
  •      Як називаються слова в яких спільний корінь ?

( За кожну правильну відповідь - один бал ).

Два учня виконують аналогічне завдання за індивідуальними картками ( за партами )

Промінь Капуста

промінчик капустина

промінець капуст очка

променистий капустяний

(Вчител ь оцінює роботи - бали виставляє у таблицю).

Складання словосполучень з даними словами.

Діти по одному виходять до дошки і утворюють словосполучення , підставляючи відповідні слова до слів записаних в колонки.

  1. Зупинка “Острів Родичів”.

Всі жителі острова дуже дивні. Говорять вони скоромовкою.

1. Читання скоромовок.

У горішнику горішина Горішками обвішана.

Мурлика муркоче - Морозива хоче.

Мурлико руденький, - Замерзнеш дурненький !

Зі скоромовки випишіть споріднені слова.

2. Доберіть перевірні слова.

M...док -....(мед) ш...рокий -...(широко)

Kp... чати -...(крик) д...міти -.....(дим)

С...ло -....(села) в...сло -....(весла).

Поясніть, який спосіб перевірки вибрали?

  1. Танцювальна розминка.
  2. Конкурс капітанів.

А тепер проведемо конкурс капітанів. Капітани доповідатимуть нам як вони виконали домашнє завдання.

(Домашнє завдання для капітанів).

Скласти віршик про рибу , вживаючи спільнокореневі слова.

Риба, рибонька моя Tи, всі звідала моря ? 

Чи велика ти рибина,

1 чи є в тебе хатина ?

Риба, рибка, рибонька - риб’ яча сім’я.

Риба-кит, та ще дельфін Він царя морського син.

  1. Зупинка “Острів Префіксальний”.

1. Утворіть слова і запишіть їх.


 

2. Як утворилися нові слова ?

Записати слова з протилежним значенням.

Приїхати -.....(від’їхати) Зайти -.....(вийти)

Заливати -.....(виливати) принести -.....(винести)

Виділіть префікси.

Як називається та частина основи, що стоїть перед коренем і служить для творення нових слів ?

  1. Зупинка “Острів Суфіксальний”.

На цьому острові живуть великі трудівники - Суфікси.

На дошці записані дві групи суфіксів :

-ищ-, -шган-, -иськ- -очк-, -оньк-, -инк-

1. За допомогою суфіксів утворіть нові слова;

Вітер Хмара

(Вітрище, вітрюган, вітрисько; хмарочка, хмаронька, хмаринка).

Якого значення надали словам суфікси ?

2. Гра "Загубилося малятко”.

На дошці предметні малюнки: качка, гуска, коза, лисиця.

Запишіть. У качки -.....(каченя)

гуски -....(гусеня)

кози -.....(козеня)

лисиці -.....(лисеня).

Виділіть суфікси. Де стоїть суфікс у слові? Яка його роль?

  1. Зупинка “Острів Слово знайко” .

1. Відгадайте загадки.

  •       Які алфавіти мають 6 літер ? (Азбука, абетка).
  •     Що знаходиться в середині слова ШКОЛА *? (Буква О).
  1.   Прочитайте, яке слово заховалося?

 KA (наука)

 

3.Розберіть за будовою слова :                           

Підсніжники 

Проліски

  1.   . “Вилікуйте слово”.

Придивіться уважно до слів - слова “ захворіли.”

  •                                                                                                                                         Вилікуйте їх і запишіть правильно Бажурд (дружба) яннанз (знання)

Венас (весна) каган (книга)

  1. Підсумок уроку.

Закінчіть речення.

  •       Щоб визначити в слові закінчення, треба його........ ...
  •       Щоб визначити в слові корінь, треба до гіього............
  •       Частинка слова, яка стоїть перед коренем - це.........
  •       Частинка слова, яка стоїть між коренем і закінченням - це

Любіть мову!

Вивчайте мову!

Бережіть мову!

Підведення підсумків зустрічі команд, підрахунок балів.

doc
Додано
17 червня 2021
Переглядів
633
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку