Тема. Пишу з великої букви назви гір, річок, озер і морів.
Мета: ознайомити учнів з правилом вживання великої букви у назвах гір, річок, озер, морів; удосконалювати вміння знаходити відповіді на запитання; розвивати мовлення, спостережливість, пильність; формувати ключові компетентності НУШ : компетентність спілкування державною мовою, соціальну і громадянську компетентності; предметні компетентності : мовленнєву (говоріння, читання, письмо), комунікативну; сприяти вихованню любові до рідного краю, інтересу до знань.
Тип : урок- подорож
Обладнання: мультимедійний комплект, ЛЕГО, картки із завданням, фото, картки, підручник К. Пономарьова «Українська мова та читання», щоденник вражень
Хід уроку
І. Організація класу
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок,
Домовляймось – не шуміти,
Чемно руку піднімати
І знання мерщій хапати!
Поверніться до гостей,
Привітайтесь тихо,
Посмішку свою пошліть
Кожному на втіху!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
В синім небі пролітаю,
Швидкість я велику маю,
Два крила, хоча не птах,
Називаюсь я…(Літак)
Тепер дізнаємося куди ж ми вирушимо у мандрівку, відгадайте загадку:
Сл.3-4
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься … (Україна).
Запишіть у зошити дату, коли ми вирушаємо у подорож, та місце, куди ми вирушимо. Пишіть старанно, каліграфічно.(Сл.5)
14 грудня
Класна робота
Уу
Україна
Звичайно ні. Перш ніж полетіти потрібно придбати квиток. Запишіть на квитках, які лежать у вас на партах, своє прізвище, ім’я, по батькові. З якої букви будете писати своє прізвище,ім’я, по батькові?
(Робота з квитками)
ІІІ. Актуалізація знань.
То ж давайте пригадаємо, що ви знаєте про іменник, щоб нічого не забути ! Бо знання нам ці знадобляться під час подорожі.
Іменник
назва предметів
Хто? Що?
люди, тварини інші предмети
імена, по батькові, прізвища
клички тварин
назви міст, сіл
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Інформ-дайджест
-У Родзинки є помічники-краєзнавці, послухайте розповідь про це мальовниче озеро. (Сл.. 13)
Озеро Синевир
Озеро знаходиться на висоті 989 метрів над рівнем моря. Приблизний вік озера – 10 тисяч років. Озеро Синевир еще називають "Морське Око", тому що посередині є острівець, схожий на зіницю ока. Озеро з усіх боків оточене смереками, тому повітря тут має цілющі властивості. Вода в озері дуже холодна , навіть, влітку.
-А тепер рушаймо на Волинь( Сл. 16) , там нас вже зачекався Ґаджик
( Cл.17)
- Послухайте розповідь нашого гіда про Шацькі озера.( Сл.18)
- Як називається найглибше озеро?
- Де воно знаходиться?
- Яка в ньому вода?
- З якої букви будемо писати його назву?
3. Вибіркове списування.
Спишіть у свої зошити перше речення із розповіді Ґаджика( Сл. 19)
-Давайте насолодимося красою рідної землі( Сл. 20, 21)
А ось яку легенду про озеро Світязь почули наші краєзнавці.
Озеро Світязь
Одна легенда оповідає про красуню-доньку князя Тугана. Одного дня рушив він із дружинниками захищати рідну землю.
А в безмісячну ніч вороги підступили до міста, та князівна вблагала богів і ті сховали горожан. На місці міста виникло озеро, а воно провалилось під землю. А вся дівоча врода сплинула на поверхню квітами-лататтям. Кожен ворожий воїн, хто намагався їх зірвати, помирав у водах озера Світязь.
4. Фізкультпауза( Сл. 22)
Наша подорож продовжується, летимо на південь( Сл.23), туди, де нашу землю омивають моря.
VІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.
Тепер вирушаємо в серце нашої Батьківщини – Київ. Тут на берегах Дніпра нас чекає Щебетунчик.( Сл. 30,31)
На мальовничих берегах Дніпра розкинулася наша столиця –
місто Київ, побудовані міста Запоріжжя, Дніпро та багато інших містечок та селищ. (Сл.32,33)
Найбільші Ріки україни – дніпро і дністер. Дніпро несе свої води через всю україну. дністер бере початок у Горах карпатах.
Легенда про Інгулець
Поверталися наші чумаки з Криму додому. Ледве ступали стомлені воли, тягнучи важкі вози із сіллю. Та ось вони неначе оживали і починали рухатися веселіше. Поглянувши на волів, чумаки і собі починали прислухатись. Десь здалеку долинав неясний гул. І тоді промовляв якийсь із чумаків до своїх товаришів: «Ген гулець чути, скоро вдома будемо.» То гула річка, минаючи на своєму шляху пороги. Люди, які інколи їздили з чумаками, не розуміли, про що йде мова, та і почали називати річку, повз яку проїздили, — Генгулець. А згодом назва змінилася на Інгулець та так назавжди і залишилася.
Давайте разом з Ґаджиком складемо правило.
VІІ .Рефлексія
Гори, Карпати, річка, Інгулець, Саксагань, Говерла, озеро, Синевир, Світязь, Дніпро, море, Чорне, Азовське.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити правило на с 68, виконати вправу 11.