Клас : 1
Тема. Звуки [ р] , [р′] , буква Рр. Читання складів, слів і речень. Робота з анаграмами.
Мета: ознайомити учнів з артикуляцією нових звуків; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова, речення з новою буквою; збагачувати словниковий запас; розвивати артикуляційний апарат, мовлення, мислення; виховувати у дітей охайність, старанність, інтерес до навчання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-подорож
Методико – дидактичне забезпечення уроку: Мультимедійна презентація
«Мандрівка казками», мультимедійний проектор, мультимедійний підручник « Українська мова, 1 клас»(ТМ «Нова школа»), відеоролік «Кошенята», «Уроки тітоньки Сови», підручник для 1 класу Буквар/ М.С. Вашуленко, О.В. Вашуленко – К.: Видавничий дім «Освіта»,2012, зошит з навчання грамоти « Супутник букваря. Від А до Я.» / Н.О. Будна, С.І. Рябова. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2016, предметні малюнки для гри «У зоопарку», індивідуальні картки для групової та парної роботи, таблиця, плакат «Правильно сиди під час письма».
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- готовність до уроку
- створення емоційного настрою уроку
Всі почули ви дзвінок
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався
До уроку готувався.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок вже починаймо.
Красиво читаємо!
Чітко відповідаємо!
Мовлення розвиваємо!
II. Актуалізація опорних знань.
- Діти сьогодні у нас незвичайний урок, сьогодні ми з вами будемо подорожувати. Ой, а хто це плаче? Дівчинка. Хто ти? Де живеш?
- Першачки, вона загубилася, забула з якої казки. Допоможемо їй знайти казку, адже подорожувати будемо казками. Шлях у казках завжди вказує клубочок. Кинемо і ми його.
Букв вже вивчено чимало
Час згадати їх усі.
1. Бліц - опитування . Гра «Назви букви».
- Ось ми і в казці. Це Пеппі - Довга панчоха. Вона вам показує букву, ви називаєте її і промовляєте звук. Визначайте голосний чи приголосний.
- Скоромовки на вивчені звуки. [к] [л] [в ] [ м]
К - Клює курка крупку.
Крупка дрібненька, курка рябенька.
Л - Лиска лащить лисеня,
А лосиха – лосеня.
Лев ласкаво лапою
Левеня поляпує.
В - Водовоз віз воду з водопроводу.
М - Міла митися не вміла
Міла мило з рук не змила.
2. Читання складів за променевою таблицею.
3.Читання речень та виправлення помилок. Вправа «Читай уважно та виправляй»
Висновок: Ми повторили всі вивчені букви і готові подорожувати далі.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
— Нас чекають на урок Мовка і Суржик. Вони знають багато казок, можливо допоможуть. Сьогодні ви ознайомитесь з новим звуком і буквою, яка його позначає на письмі, будете вчитися читати нові склади, слова, вивчите скоромовку. А на уроці ви повинні бути уважними і старанними, щоб виконати всі завдання.
ІV. Вивчення нового матеріалу. Ознайомлення з новим звуком.
Мультимедійний засіб «Українська мова. 1 клас»
1.Вступне слово
2. Артикуляція звуків [р], [р′], віднесення їх до приголосних, позначення фішкою.
Слайд____ Робота з зошитом «Супутник Букваря». Робота в малих групах.
Звуковий аналіз слів рак, ворона, ріпа
3. Казка про неслухняний язичок.
4. Артикуляційні вправи
5. Розучування скоромовки
Скоромовка
Рак у траві ромашки рвав,
рибі їх подарував.
6. Гра «У зоопарку» Парна робота.
Рись, носоріг, крокодил, ведмідь, тигр, зебра, лисиця.
7. Ознайомлення учнів із буквою Рр.
- вішаю на дошку літеру Рр
- звук [ р] позначається буквою Р
- на що схожа буква Р?
- порівняти велику і малу літеру Рр (розмір форма)
- письмо в повітрі, пояснення вчителя.
- друкування Рр в зошитах «Супутник Букваря».
Фізкультхвилинка .
8. Читання складів з вивченими буквами.
а) Хорове читання складів за променевою таблицею, пірамідок складів, слів;
б) Читання обернених складів за таблицею окремими учнями;
в) Робота з Букварем (с.52)
- Приголосні пішли в гості до голосних і утворилися склади
Читання складів «Хатиночки»
г) Читання слів за таблицею
- Які слова утворилися зі складом ра- на початку? А в середині?
9. Словникова робота.
- Розгляньте парні малюнки, до яких подано по одній звуковій схемі. Назвіть слова. (кран, ручка)
- Які два крани намальовано? Що ви можете розказати про зображені ручки?
- В українській мові одне слово може називати не один, а кілька. Складіть речення з цими словами.
V. Закріплення знань, і вмінь.
1.Читаня складів і слів із вивченими буквами (с. 53). Логічно-аналітичні вправи.
- Прочитайте хором склади, надруковані великими буквами. Прочитайте слова з даними складами і порівняйте їх. Читання слів «ланцюжком», вибірково.
2. Робота зі скоромовками.
а) Читання скоромовок .
б) Аналіз змісту за питаннями.
- Про кого в них йдеться? Що робила Варвара?
А Лариса? Що є у Варвари?
в) Читання скоромовок хором, індивідуально.
г) Конкурс скоромовців.
3. Робота з анаграмами.
4. Кросворд «ОРО». Прийом «Мозкова атака»
5. Перегляд мультфільму «Уроки тітоньки Сови»
VІ. Підсумок уроку
— Яку букву вивчили на уроці?
— Які звуки вона може позначати?
— Коли ви були маленькі, у багатьох з вас вимова звуків [р], [р′] викликала труднощі, як і у героя вірша К. Дяченка «Важка літера».
Боря «ер»
Не вимовляє.
Йому мама
Підсобляє:
— Каже: «Риба,
Ріпа, брама,
Марка, хмарка,
Зебра, грак».
Та у Борі
Знов не так:
Риба — «либа»,
Ріпа — «ліпа», «Малка», «хмалка»,
«Зебла», «глак»...
Аж червоний
Весь. Бідак.
Мама встала:
— Ех ти, «Боля»!
Він як скочить
На стілець:
— І не Боля я,
А — Бо-ря!!!
Ну, нарешті...
Молодець!