Узагальнюючий урок в 8 класі
Тема: Хімічний експрес до країни хімічних елементів.
Мета уроку: Систематизувати і узагальнити знання учнів про періодичний закон та історію його відкриття,розвивати зацікавлення до предмета, логічного мислення, виховувати культуру поведінки, вміння володіти собою.
Обладнання: Хімічні реагенти для дослідів,опорні схеми,прилади.
Хід уроку:
Вступне слово вчителя: Уже майже пів року ми подорожуємо країнами Хімії. І ось нарешті ми в районі країни «Елементарія». Нам належить сьогодні зробити кілька зупинок аби доповнити свої знання та узагальнити вже відомі. Усі ми пасажири нашого потягу , а я Ваш провідник. Але в нашому потягу є незвичайний пасажир Незнайко, і він не знає нічого про цю країну,але мріє її пізнати. Допоможемо йому?
І Зупинка «Менделєєвка»
У сузір’ї вчених ,які заглибились в таємниці світобудови,одне із сильних місць належить Д.І.Менделєєву. Широкий діапазон інтересів цього титана дивував сучасників. Народився 8 лютого 1834 року, був 13-дитиною в сім’ї ,директора Тобольської гімназії ,його старша сестра була на 24 роки старша за нього. Після закінчення хлопцем гімназії ,батько помер, а мати ,побачивши ,що син має не аби які здібності переїхала до Петербургу,де Дмитро вступив до головного Педагогічного інституту на природничо-математичний факультет і навчався на повному державному утриманні
А хто з Вас знає ще щось про Д.І. Менделєєва?
- Особисто проводив експертизи,виступав експертом в де яких карних і цивільних справах,цікавився проблемами створення спеціального паперу і надійних засобів ,здатних захистити документи від підробок,зокрема виготовив спеціальний папір для чеків.
- Відкриття періодичного закону результат 14- річної праці ,просидів над шуканою таблицею цілу ніч до ранку ,кинув роботу не роздягаючись,тут у робочому кабінеті повалився на диван і заснув,ясно побачивши у вісні таблицю . Швидко схопив папір і записав її . А загалом над періодичною системою працював близько 30 років.
- У 1887 році один на аеростаті ,він піднявся вище хмар ,спостерігаючи явище під час якого відбулось сонячне затемнення. Приземлився далеко в полі і люди ,що туди збіглися ,вирішили ,що на Землю спустився сам Бог.
- Д.І.Менделєєв цікавився питаннями підвищення врожайності с/г культур. У нього було дослідне поле з пробами різних добрив. І на цьому полі щедро родила пшениця.
- Він товаришував з багатьма художниками ,захоплювався живописом,цікавився хімією фарб,багато читав,любив живопис,відвідував музеї, виставки, захоплювався музикою Глинки і Бетховена.
- Під суворою на вигляд зовнішністю Менделєєва приховувалась велика доброта . До нього приходили люди з різними проханнями а він побурчить але ніколи не відмовляв, допомагав і матеріально.
- В похилому віці у вченого почав падати зір,у вільний час читати багато не міг,тому клеїв валізи, рамки для портретів знаменитих людей ,починаючи із зображення Ісуса Христа,після операції на очах почав знову багато працювати.
- Аудиторія слухачів Менделєєва була завжди переповнена. Він був блискучим оратором ,говорив то скоромовкою,то повільно. Екзамен приймав швидко. Задавав кілька питань з різних розділів курсуі рішуче виставляв оцінки. Якщо студент заробляв 2,то залишався на другий рік.
- Першою науковою працею Д.І.Менделєєва була «Опис гризунів Сан -Петербургської губернії ».В 1869 році він пише для студентів книжку «Основи хімії» , яка витримала 8 перевидань російською мовою.
- Незважаючи на вік покохав подругу вчительки музики своєї доньки Ганну Іванівну Попову. В віці 47 років розвівся з дружиною і втому ж році у нього народилась донька у другому шлюбі Люба,яка згодом стала дружиною російського поета О.Блока.
- Д.І.Менделєєву належать більше 1500 наукових робіт.
Так у результаті кропіткої праці та завдяки світлому природному розуму Д.І. Менделєєв з’явилось одне із найвидатніших відкрить ХІХ століття – періодичний закон та періодична система елементів. Попередники не зуміли відкрити і збагнути найрозумнішого – найсуттєвішого генетичного взаємозв’язку між усіма генетичними елементами. Повне і довершене розв’язання проблеми дав геніальний російський вчений .
1.Ким і коли був відкритий періодичний закон?
2.Які властивості елементів взяв за основу їх класифікації Д.І.Менделєєв?
3.Який фізичний зміст має періодичний закон?
ІІ. Зупинка «Фокусна»
По середам Менделєєв збирав у себе композиторів,художників,учених. Часто вони сперечалися про науку,літературу,мистецтво . Іноді,щоб розрядити серйозну атмосферу Д.І.Менделєєв показував цікаві досліди. Видатний художник І.Рєпін дуже багато курив і одного разу Менделєєв заявив ,що збере його дим у банку. Не встиг Репін випустити першу струмку диму, як банка була вже повна.
Дослід 1.
2 пустих циліндри закривають склом ,змішують їх отворами. Дно одного стакана оброблено міцним розчином амоніаку ,другого хлоридною кислотою конц. В результаті взаємодії утворюється леткий NH4OH .
На цих середах була скромна закуска –червоне вино.Відвідувачі жартували,що мало вина і Менделєєв якось із води зробив червоне вино,а потім знову перетворив його на воду.
Дослід 2. Вино.
На дно однієї ємкості наливають0,5 л. дист. води та 10 мл. FeCL3 та 3-5 гр. NaCL заливають родонітом калію
KSCN та AgNO3 ,утворюється гектаціаноферрат калію,або червона кров’яна сіль.
Дослід 3. Акваріум із штучних водоростей.
1:5 силікатного клею,в який кидають кристалогідрати:
Явище надзвичайне.
ІІІ. Зупинка Кмітливих.
1.Назви яких хімічних елементів пов’язанні з характерними лініями у спектрах їх атомів?
2.назви яких елементів пов’язані з кольором та запахом простих речовин та хімічних сполук?
3.З міфологією та астрономією?
4.Назву якому елементу дав 12-річний хлопчик?
5.назва якої країни походить з назви одного з благородних металів?
6.Скільки заліза в крові дорослої людини?
7.Які цінні метали вилучають з кам’яного та бурого вугілля?
8.Чому у де - кого не зсідається кров?
9.Чим знешкодити розлиту ртуть?
10.Для чого питну воду озонують,хлорують, фторують?
11.Який елемент називають елементом життя і мислення?
ІV.Зупинка. Загадкова.
1.Скласти назви елементів із слогів
Ра лен лит сір ка ти тан ий дий кад мій
Відповіді:титан,селен,літій,радій,сірка,кадмій.
2.Скласти назви елементів із букв:
Б ,Л,М,О,Р,Х,Т,З,В,Д,А,Е,Н,Ь
Відповіді: водень,золото,бор,хлор, бром.
3.Хрестики-нулики
виграшний ряд складають :
елементи одного періоду
елементи однієї головної п/гр.
елементи побічної п/гр.
4.Скласти електронні конфігурації запропонованих атомів елементів
№ 3, 8,10,12,4,6,7.
5.Установіть,атоми яких елементів зображені електронними формулами
1s22s22p1
1s22s22p3
1s22s22p5
1s22s22p6
V.Зупинка. Кінцева.
Наша подорож підійшла до кінця. На протязі уроку ми переконалися ,що знання можна отримувати граючись. Використовуючи закон і періодичну систему елементів можна вивчати відомі речовини,створювати нові,робити відкриття ще невідомих. Сьогодні ми ще роз побачили , що хімія наука цікава й захоплююча .Ця наука ще буде дивувати нас своїми відкриттями, може хтось з Вас закохається в неї, і тоді Ваше ім’я запишуть в книгу великих українців.
Домашнє завдання: підготувати повідомлення про відкриття любих хімічних елементів.