Урок -узагальнення " Періодичний закон Д.І Менделєєва

Про матеріал
Даний матеріал в ігровій формі дасть можливість підбити підсумок у вивченні теми : Періодичний закон та система елементів Д.І Менделєєва
Перегляд файлу

 

                                                                         Узагальнюючий урок  в  8 класі

Тема:  Хімічний експрес до країни хімічних елементів.

Мета уроку: Систематизувати і узагальнити знання  учнів про періодичний закон та історію його відкриття,розвивати  зацікавлення до предмета, логічного мислення, виховувати культуру поведінки, вміння володіти собою.

Обладнання: Хімічні реагенти для дослідів,опорні схеми,прилади.

Хід уроку:

Вступне слово вчителя:  Уже майже пів року ми подорожуємо  країнами Хімії.  І ось нарешті ми  в районі країни «Елементарія». Нам належить сьогодні зробити кілька зупинок аби доповнити свої знання  та узагальнити вже відомі. Усі ми пасажири нашого потягу , а я Ваш провідник. Але в нашому потягу є незвичайний пасажир Незнайко, і він не знає нічого про цю країну,але мріє її пізнати. Допоможемо йому?

І  Зупинка   «Менделєєвка»

У сузір’ї вчених ,які заглибились в таємниці світобудови,одне із сильних місць належить  Д.І.Менделєєву. Широкий діапазон інтересів цього титана  дивував сучасників. Народився  8 лютого 1834 року, був 13-дитиною в сім’ї ,директора Тобольської гімназії ,його старша сестра була на 24 роки старша за нього. Після закінчення хлопцем гімназії ,батько помер, а мати ,побачивши ,що син має не аби які здібності  переїхала до Петербургу,де Дмитро вступив  до головного Педагогічного інституту на природничо-математичний факультет і навчався на повному державному утриманні

А хто з  Вас знає ще щось про  Д.І. Менделєєва?

-         Особисто проводив експертизи,виступав експертом в де яких карних  і цивільних справах,цікавився проблемами створення спеціального паперу  і надійних засобів ,здатних захистити  документи від підробок,зокрема виготовив спеціальний папір для чеків.

-         Відкриття періодичного закону результат 14- річної праці ,просидів над шуканою таблицею цілу ніч до ранку ,кинув роботу не роздягаючись,тут у робочому кабінеті повалився на диван і заснув,ясно побачивши у вісні таблицю . Швидко схопив папір і записав її . А  загалом над періодичною системою працював  близько 30 років.

-         У 1887 році один на аеростаті ,він піднявся вище хмар ,спостерігаючи явище під час якого відбулось сонячне затемнення. Приземлився далеко в полі  і люди ,що туди збіглися ,вирішили ,що на Землю спустився сам Бог.

-         Д.І.Менделєєв цікавився питаннями підвищення врожайності с/г культур. У нього було дослідне поле з пробами різних добрив. І на цьому полі щедро родила пшениця.

-         Він товаришував з багатьма художниками ,захоплювався живописом,цікавився хімією фарб,багато читав,любив живопис,відвідував музеї, виставки, захоплювався музикою Глинки і Бетховена.

-         Під суворою на вигляд зовнішністю  Менделєєва приховувалась велика доброта . До нього приходили люди з різними проханнями а він побурчить але ніколи не відмовляв, допомагав і матеріально.

-         В похилому віці у вченого почав падати зір,у вільний час читати багато не міг,тому клеїв валізи, рамки для портретів знаменитих людей ,починаючи із зображення Ісуса Христа,після операції на очах  почав знову багато працювати.

-         Аудиторія слухачів Менделєєва була завжди переповнена. Він був блискучим оратором ,говорив то скоромовкою,то повільно. Екзамен приймав швидко. Задавав кілька питань з різних розділів курсуі рішуче виставляв оцінки. Якщо студент заробляв 2,то залишався на другий рік.

-         Першою науковою працею Д.І.Менделєєва була «Опис гризунів Сан -Петербургської губернії ».В 1869 році він пише для студентів книжку «Основи хімії» , яка витримала 8 перевидань російською мовою.

-         Незважаючи на вік покохав подругу вчительки музики своєї доньки Ганну Іванівну Попову. В віці 47 років розвівся з дружиною і втому ж році у нього народилась донька у другому шлюбі Люба,яка згодом стала дружиною російського поета О.Блока.

-         Д.І.Менделєєву належать більше 1500 наукових робіт.

Так у результаті кропіткої праці та завдяки світлому природному розуму Д.І. Менделєєв з’явилось одне із найвидатніших відкрить ХІХ століття – періодичний закон та періодична система елементів. Попередники не зуміли відкрити і збагнути найрозумнішого – найсуттєвішого генетичного взаємозв’язку між усіма генетичними елементами. Повне і довершене розв’язання проблеми дав геніальний російський вчений .

1.Ким і коли був відкритий періодичний закон?

2.Які властивості елементів взяв за основу їх класифікації  Д.І.Менделєєв?

3.Який фізичний зміст має періодичний закон?

ІІ.  Зупинка «Фокусна»

По середам Менделєєв збирав  у себе композиторів,художників,учених. Часто вони сперечалися про науку,літературу,мистецтво . Іноді,щоб розрядити серйозну атмосферу Д.І.Менделєєв показував  цікаві досліди. Видатний художник І.Рєпін дуже багато курив і одного разу Менделєєв заявив ,що збере його дим у банку. Не встиг Репін випустити першу струмку диму, як банка була вже повна.

Дослід 1.

2 пустих циліндри закривають склом ,змішують їх отворами. Дно одного стакана оброблено міцним розчином амоніаку ,другого хлоридною кислотою конц. В результаті взаємодії утворюється  леткий NH4OH .

На цих середах була скромна закуска –червоне вино.Відвідувачі жартували,що мало вина і Менделєєв якось із води зробив червоне вино,а потім знову перетворив його на воду.

Дослід 2.  Вино.

На дно однієї ємкості наливають0,5 л. дист. води та 10 мл.   FeCL3     та 3-5 гр.    NaCL  заливають родонітом калію

KSCN та  AgNO3 ,утворюється гектаціаноферрат калію,або червона кров’яна сіль.

Дослід 3. Акваріум із штучних водоростей.

 1:5 силікатного клею,в який кидають кристалогідрати:

Явище надзвичайне.

ІІІ. Зупинка Кмітливих.

1.Назви яких хімічних елементів пов’язанні  з характерними лініями у спектрах їх атомів?

2.назви яких елементів пов’язані з кольором та запахом простих речовин та хімічних сполук?

3.З міфологією та астрономією?

4.Назву якому елементу дав  12-річний хлопчик?

5.назва якої країни походить з назви одного з благородних металів?

6.Скільки заліза в крові дорослої людини?

7.Які цінні метали вилучають з кам’яного та бурого вугілля?

8.Чому у де - кого не зсідається кров?

9.Чим знешкодити розлиту ртуть?

10.Для чого  питну воду озонують,хлорують,  фторують?

11.Який елемент називають елементом життя і мислення?

ІV.Зупинка. Загадкова.

1.Скласти назви елементів із слогів

 Ра   лен  лит  сір  ка  ти  тан  ий  дий  кад  мій 

Відповіді:титан,селен,літій,радій,сірка,кадмій.

2.Скласти назви елементів із букв:

 Б ,Л,М,О,Р,Х,Т,З,В,Д,А,Е,Н,Ь

Відповіді: водень,золото,бор,хлор, бром.

3.Хрестики-нулики

виграшний ряд складають :

елементи одного періоду

елементи однієї головної п/гр.

елементи побічної п/гр.

4.Скласти електронні конфігурації запропонованих атомів елементів

№ 3, 8,10,12,4,6,7.

5.Установіть,атоми яких елементів зображені електронними  формулами

1s22s22p1

1s22s22p3

1s22s22p5

1s22s22p6

V.Зупинка.   Кінцева.

Наша подорож підійшла до кінця. На протязі уроку ми переконалися ,що знання можна отримувати граючись. Використовуючи закон і періодичну систему елементів можна вивчати відомі речовини,створювати нові,робити відкриття ще невідомих. Сьогодні ми ще роз побачили , що хімія наука цікава й захоплююча .Ця наука ще буде дивувати нас своїми відкриттями, може хтось з Вас закохається  в неї, і тоді Ваше ім’я запишуть в книгу великих українців.

Домашнє  завдання: підготувати повідомлення про відкриття любих хімічних елементів.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку