Урок «Що? Де? Коли?» Читання ( 4 кл.)
ТЕМА . Підсумковий урок з розділу «Поетична світлиця»
МЕТА. Закріпити знання учнів з даного розділу ; розвивати зв’язне
мовлення , пам’ять , мислення уміння працювати в груах ; вчити виділяти з тексту головне; розвивати інтерес до читання.
ОБЛАДНАННЯ : картки для гри «Де шифрувальник» , картки з окремими
складами .
Тип уроку : урок «Що? Де? Коли ?»
Хід уроку
І. Організаційний момент .
Ми зібрались на урок ,
Бо продзвенів уже дзвінок .
Міцні знання покажемо
І у вікторині переможемо .
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку .
- Сьогодні у нас підсумковий урок з розділу «Поетична світлиця». Пройде він у формі гри «Що? Де? Коли?» . Готуючись до цього уроку ви ще раз переглянули опрацьований розділ , і я впевнена , що сьогодні в цій вікторині переможе дружба .
ІІІ. Вікторина «Що? Де? Коли?»
1. Підготовча частина .
(Клас поділено на 4 команди, в кожній команді визначено капітана. Парти зсунуті по дві , за якими сидять учасники гри. На кожній парті таблички з написом назви команди . Учні промовляють девізи команд .)
Девізи команд :
Команда «Читайки»
Ми – читайки , багато читаємо,
У вікторині поразки не зазнаємо.
Команда «Розумники»
Ми - розумники , ми все можемо,
У вікторині обов’язково переможемо.
Команда «Всезнайки»
Ми - всезнайки , один одного не хвалимо,
Але перемогу у вікторині одержимо.
Команда «Ерудит»
Ми - ерудити , дуже ерудовані ,
Отримаємо перемогу у знанні.
Учитель. – Я рада , що ви прагнете отримати перемогу у вікторині. Що ж я всім бажаю успіху. Гра буде чесною , і переможе найрозумніший . Удачі вам!
2. Повторення правил гри .
- Повторюю правила гри : кожній команді буде задано у послідовності певну кількість запитань. За правильну відповідь команда отримує бали. Якщо є команда не змогла відповісти на питання , відповідає інша команда і отримує додаткові бали. Коли я дам команді питання, ви обговорюєте його всі разом , а потім капітан команди піднімає руку 1 говорить : «Відповідь готова . Відповідати буде ( називає ім’я учасника команди )”
На протязі всієї вікторини у вас будуть різні види діяльності . Підсумок балів буде вести журі у складі двох учнів .
Отже , увага ! Розпочинаємо вікторину !
І ТУР
1. Де народився відомий поет , Великий Кобзар Тарас Григорович Шевченко?
( В селі Миринцях на Черкащині. )
2. Де похований Т.Г. Шевченко ? ( На Чернечій горі біля Канева )
3. Яке справжнє ім’я Лесі Українки ? ( Лариса Петрівна Косач )
4. Хто автор вірш «Давня весна» ? ( Леся Українка )
5. Хто автор цих рядків «Пливе човен , води повен , ніхто не спиняє»?
(Т.Г. Шевченко )
6. З якого твору ці слова «Сім’я вечеря коло хати , вечірня зіронька встає” ?
(«Садок вишневий коло хати» )
7. Де посідали дідугани – кобзарі у вірші «Кобзарі» ? ( На Тарасовій горі)
8. З якого твору слова « Похилились квітки , посумніли , замклись , шуря – буря пройшла - вони знов піднялись»? ( Вірш «Дивувалась зима» )
9. Де стояла кузня немала у вірші « У долині село лежить»? ( На горбі край села. )
10. Що кувала зозуля в кузні у вірші «У долині село лежить»? (Ясну зброю)
11. Хто автор вірша « У долині село лежить» ? ( Іван Франка )
12. З якого твору ці рядки «Ні , не забула! У вікно до мене заглянули яблуні гілки» ? ( Вірш « Давня весна» )
13. Як називається повчальний висновок байки ? ( Мораль )
14. Хто був першим байкарем , ім’я якого відоме всьому світу ? ( Езоп )
15. З якого твору ці рядки «Другий ішов трохи позаду й розглядався по боках» ? ( Байка « Двоє приятелів і ведмідь»)
16. Хто автор байки « Двоє приятелів і ведмідь» ? ( Езоп )
3. Підсумок І туру .
- Поки журі підводитиме підсумки І туру ( кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали ) , ви попрацюєте дешифрувальниками .
ІІ ТУР
4. Гра «Дешифрувальники»
(Кожна команда отримує карточку, на якій написаний деформований текст. Команда , яка прочитає текст першою , отримує 6 балів , а потім за кожну наступну відповідь бал зменшується на 1.)
Карточка 1.
увБ чнийнясо нокра. аН нихлезе кахлу , ощ сялиначипо зураод ж аз ломсе , линуквітроз тівжо кибабкуль нідзвели либджо й лід жме .
Бук сонячний ранок . На зелених луках , що починалися одразу ж за селом, розквітнули жовті кульбабки , дзвеніло бджоли й джмелі .
Карточка 2.
єїЦі хоїти воїкоран нилихви з тиха шлавий каленьма качиндів. У їен либу нікитбла чіо , лебі вом ласпі цянипше ссялово .
Цієї тихої ранкової хвилини з хати вийшла маленька дівчинка. У неї були блакитні очі , мов спіла пшениця , волосся.
Карточка 3.
наВо лавакучимчипо минилезе микалу. лачибаПо гостовибар калитеме й ласьнусміх, йЇ ласто кат снодіра , що сялотіхоза , биа лийці тісв чивба її шкуусмі .
Вона почимчикувала зеленими луками . Побачила барвистого метелика й усміхнулась . Їй стало так радісно , що захотілося , аби цілий світ бачив її усмішку .
Карточка 4.
лиКо ец качиндів лачибапо даді . ніВ воші йї стрічзуна . глядПо гойо вуб рийхмупо , вибро ніплесуна , в хачо - стьзлі .
Коли це дівчинка побачила діда . Він ішов їй назустріч . Погляд його був похмурий , брови насуплені , в очах – злість .
4. Підсумок за 2 тури .
За перший тур кожна команда могла отримати 8 балів , а отримали : команда «Читайки» - ___ балів , команда «Розумники» - ___-балів , команда «Всезнайки» - ___ балів , команда «Ерудит» - ___ балів .
За другий тур кожна команда отримала відповідно ___ балів .
Оже , за два тури команда «Читайки» набрала ___ балів , команда «Розумники» - ____ балів, команда «Всезнайки» - ___ балів , команда «Ерудит» - ___ балів .
Фізкультхвилинка . Гра « Заборонений рух».
Учитель показує учням якийсь рух руками ( наприклад , руки в сторони ) і називає його забороненим . Учні виконують за вчителем всі рухи , крім забороненого.
Наша вікторина продовжується .
ІІІ ТУР
Поетична сторінка .
Конкурс на кращого декламатора вірші . Найвища оцінка - 8 балів .
( Один учень від кожної команди декламує вірш, який він сам підготував до цього конкурсу. )
5. Підсумок за 3 тури .
За 3 тур команда «Читайки» отримала ___ балів , загальна кількість ___ балів; команда «Розумники» - ___ балів , кагальна кількість ___ балів ; команда «Всезнайки» - ___ балів , загальна кількість ____ балів ; команда «Ерудит» отримала за 3 тур ____ балів , загальна кількість ____ балів .
За кількістю балів за 3 тури переможцем є команда __________-.
ІУ ТУР
Гра « Склади розсипанку»
Зі слів , які написані на окремих карточках , скласти прислів’я і пояснитии його значення . Завдання оцінюється в 6 балів .
На сонці тепло , а біля матері добре .
Птах радіє весні , а дитя - матері .
Розум без книги , як птах без крил .
Нових друзів наживай , а старих – не забувай.
6. Підсумок за 4 тури .
За 4 тур команда « Читайки» отримала ___ балів , загальна кількість ___ балів ; команда «Розумники» - ___ балів , загальна кількість ___ балів ; команда «Всезнайки» - ____ балів , загальна кількість ____ балів ; команда «Ерудит» отримала ___ балів , загальна кількість ___ балів .
У ТУР
Конкурс для капітанів команд .
1. Де сховався від ведмедя один із приятелів байки «Двоє приятелів і ведмідь» ? ( на дереві )
2. Що зробив другий приятель, коли до нього наблизився ведмідь у байці «Двоє приятелів і ведмідь» ? ( Упав додолу і прикинувся мертвим )
3. Яка мораль байки Езопа «Двоє приятелів і ведмідь» ? (Друзі пізнаються в біді. )
4.З якого твору ці рядки « А тільки замовчиш , або куди летиш , заниє серденько моє» ? ( Байка «Зозуля й Півень». )
5. За що Зозуля так хвалила Півня в байці «Зозуля й Півень» ? ( За те , що він хвалив Зозулю . )
6. Хто автор байки « Котова наука» ? ( Олена Пчілка )
7. Скільки дійових осіб у байці Котова наука» ? ( Дві дійові особи .)
8. Як звали хлопчика у байці «Котова наука» ? ( Петрусь )
ІУ. Підсумок вікторини .
- Ось і закінчилась наша вікторина . За п’ятий тур команда “Читайки» отримала ___ балів , загальна кількість ____ балів ; команда «Розумники» - ____ балів , загальна кількість ____ балів ; команда «Всезнайки» отримала за 5 тур ___ балів, загальна кількість ____ балів ; команда « Ерудит» - ___ балів , загальна кількість ___ балів .
За підсумками журі переможцем у вікторині є команда __________ , яка набрала найбільшу кількість балів .
Я вітаю членів команди з перемогою ! Гарно попрацювали , молодці !
( Вчитель вручає диплом команді – переможцю . )
Дякую всім учням за участь у вікторині і журі , члени якого вели підрахунок турів і всієї вікторини . Ще раз дякую всім ! Ви – молодці !