Розширити знання учнів про життя та творчість Т. Шевченка, виховувати почуття національної свідомості, розвивати творчі здібності
Тема уроку: Пророче Шевченкове Слово – дар від Бога
(урок-візуалізація , присвячений 200-річчю з дня
народження митця )
(Андріана Монаршук, учитель української мови та літератури КЗ ЛОР «Підгірцівська спецшкола-інтернат І-ІІІ ст.»)
Мета уроку: удосконалювати навички виразного читання; на прикладі життя поглибити знання учнів про творчість Тараса Шевченка; довести, що слова генія пророчі та актуальні у наш час; розвивати й поета ,його творів виховувати в учнів почуття патріотизму, любові до рідного краю; корегувати культуру зв’язного мовлення
Тип уроку: урок-візуалізація
Обладнання: портрет митця, Біблія, «Кобзар», афоризми з поезій, компакт-диск «Тарас Шевченко. «Кобзар»», мультимедійна дошка, відеокліп «Стоїть в селі Суботові», декорації до інсценізації твору «Розрита могила»
Міжпредметні зв’язки: історія України, музика
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учні разом з учителями виконують «Заповіт»
ІІ. Ігровий момент «Кольорова скринька»
У цій кольоровій скринці вміщено те, що старається мати кожна українська родина. Що ж міститься у цій кольоровій скринці?
(«Кобзар»)
Учитель зачитує слова: Ліндон Б. Джонсон (президент США) «Шевченко цілком заслуговує на почесті, якими оточується. Він був державним мужем і громадянином світу. Він був більше, як поетом,- він був хоробрим войовником за права і волю людей. Він писав вірші, щоб вести рішучий бій за волю. Його поезія – з народу й для народу. Вона подавала надію тим, що впадали у розпач, і спонукали до дії тих, хто без неї погодився б на рабство.
Коло Шевченкових слухачів було таке широке, а вплив був такий великий, що його слова знаходили читача і любов далеко поза кордонами рідної країни. Видання його поезій були такі вартісні, що кожна родина старалася мати дві книги – Біблію і «Кобзар» Шевченка.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Інтелектуальна гра «Відомий і невідомий Шевченко»
(про мачуху)
2.За висловом Карла Брюллова, це була «найбільша свиня в торжковських туфлях», але завдяки Шевченку ця особа ввійшла в історію, а сам Брюллов заплатив їй чималу суму. Назвіть прізвище цієї особи. (Енгельгардт)
3. Чому Шевченко, бувши улюбленим учнем Карла Брюллова і найкращим учнем академії, здобув порівняно скромні відзнаки (срібні медалі ІІ ступеня) й не отримав жаданого для для всіх тодішніх живописців відрядження до Італії? (на екзамені він не представив обов’язкові тоді композиції на біблійні та античні сюжети, а намалював «Хлопчика-жебрака, який віддає свій хліб собаці» та «Циганку, яка ворожить сільській дівчині»)
4. До претендентки на яку роль поет, художник, драматург Шевченко ставив такі вимоги: «Тільки українка, не панського роду, сирота і наймичка?» (до дружини)
5. Він першим перекладав Біблію українською мовою, створив перший в Україні правопис, написав перший україномовний історичний роман і, можливо, був єдиним, у кого Шевченко бояринував на весіллі. Хто він? (Пантелеймон Куліш)
6. Членом якого братства був Шевченко? (Кирило- Мефодієвського)
7. Скількома мовами перекладений «Заповіт»?(Стома)
8. Продовжте рядки: «Доборолась Україна до самого краю…(Гірше ляха свої діти її розпинають)».
9.Річка, біля якої похований поет.
(Дніпро)
10. Російський художник, у якого вчився Шевченко. (Карл Брюллов)
11. В якому році Шевченко «пас ягнята за селом»?
(1814+13=1827р.)
12. Прізвище Яреми з поеми «Гайдамаки». (Галайда)
13. Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»?
(Вісім)
14. Скільки років перебував Шевченко на засланні? (десять)
15. Майстер живописних справ, у якого навчався Шевченко? (В. Ширяєв)
16.Рік першого видання «Кобзаря»? (1840)
17. Яке звання надала Шевченкові у серпні 1860р. Рада Петербурзької Академії мистецтв? (звання академіка гравюри)
18. Твір, яким відкривається перше видання «Кобзаря». («Думи мої, думи мої…»)
19. Назвіть твір, у якому висловлений Шевченком цей пристрасний заклик:
Борітеся – поборете.
Вам Бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля святая.
(«Кавказ»)
4. Оголошення теми та мети уроку, епіграфів уроку
«У Бога Правди і Свободи
Молив для всього, що живе» (Т. Шевченко)
«І ми читая оживаєм
І чуєм Бога в небесах» (Т. Шевченко)
Слово вчителя : Діти, сьогодні ми звернемося до поезій, в яких Шевченко звертається до найважливіших тем у житті кожної людини.
Учень: Отже, Шевченко пише: «Молітесь Богові одному, молітесь Правді на землі». Достеменний християнин, Шевченко, незважаючи на каторжну долю, дуже й дуже рідко просить за самого себе. Але, вже починаючи з «Причинної», у всьому «Кобзарі» самозреченно молиться за своїх героїв, за всіх у світі доброзиждущих і гнаних :
Господи, помилуй,
Спаси Ти нас, святая сило…
Не дай знущатися лукавим
І над Твоєю вічно-славой,
Й над нами, простими людьми!
(«Єретик»)
Тарас Григорович часто звертається до Бога, молитва-медитація допомагає йому у неволі. Людина, у якої «нема зерна неправди за собою» заслуговує на ласку Творця.
Учень: Слово ранить, слово лікує. Але «Спочатку було Слово», яке створив Бог. Слово Шевченка – Пророче, актуальне, безсмертне!!!
Учениця читає: «Ну що б , здавалося, слова…»
Учениця: Все упованіє моє
На тебе, мати, возлагаю,
Пренепорочная, благая…
Т. Шевченко
З першої миті життя схиляється над нами обличчя матері. У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері в своїх дітей, сподіваючись і прагнучи щастя для них.
Однією з центральних тем у творчості Т. Шевченка є доля матері, жінки у тогочасному кріпосницькому суспільстві.
Учениця читає: «У нашім раї на землі»
Учениця читає: «Лілея»
Учениця читає: «Така її доля»
Учень: Україна- це Шевченко. Шевченко- це Україна. Пантелеймон Куліш пише: «Високо над нами підняв Шевченко поетичне світло своє – і стало видно по всій Україні, куди з нас кожен мусить простувати». Знаний у свій час професіонал-художник, академік, поет, драматург Тарас Шевченко не залишив Україну, земляків погибати у наймах. У 1843 поет приїздить в Україну. Мрія здійснилася. Понад 14 років тому покидав її кріпаком, а повернувся вільною людиною, художником, поетом. Відвідав Керелівку, обїздив Чернігівщину, Полтавщину, Київщину. Насамперед відвідав історичні місця – острів Хортиця, де колись вирувала Запорозька Січ, у Чигирині – столиці козацької держави Хмельницького, у Переяславі. Що ж він побачив? «Скрізь був і все плакав. Сплюндрували нашу Україну віри німота з москалями, щоб вони переказилися».
Слово вчителя: Є. Сверстюк : «Річ у тому, що Шевченко зовсім не писав про тих росіян, що фігурують у Пушкіна і Некрасова, ні про тих поляків, що в Міцкевича, ні про тих жидів, що постають зі сторінок Шолом Алейхема. Шевченко писав про український народ і про тих зайд, що влаштувалися господарями в нашій хаті, що зневажали наші святині. Його ставлення до них було таке, як і в народу. Своїх яничарів і лакеїв він судив ще суворіше, бо тут була ще й національна зрада…».
Учні читають: «Гомоніла Україна» (уривок з «Гайдамаків»), «Іван Підкова», «Чигрине, Чигрине…».
Інсценізація твору: «Розрита могила»
Звучить пісня «Стоїть в селі Суботові» у виконанні гурту «Кому вниз».
Слово вчителя: Сьогодні Шевченко звертається до усіх українців: «Свою Україну любіть, любіть її …Во время люте…За неї Господа моліть» Отже,твори Шевченка – це історія-засторога, яка проситься у сни нащадків. «І ми читая оживаєм, і чуєм Бога в небесах».
Двісті п’ять разів потрапляємо на слово «Україна » в «Кобзарі», який буквально прошиває і зшиває її гостротою Тарасової свідомості, робить Україну відчутною на дотик серця.
Руханка
Учні разом встають, мовлять: «Ми чуємо тебе, Тарасе, крізь віки» (3 рази), «Пророче Шевченкове слово – дар від Бога» (3 рази)
Учень: Тарас часто роздумує про сенс людського існування.
Учні читають: «Думка», «І виріс я на чужині».
5. Підсумок знань
«Рядки, що пройшли крізь серце».
(Учні зачитують підготовлені афоризми)
6. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему «Пророче Шевченкове слово-дар від Бога» (За прочитаними творами)
7. Саморефлексія
Учні співають «Садок вишневий коло хати».
8. Оголошення результатів навчальної діяльності