Урок 1
Тема.Кислоти: склад і назви, класифікація,фізичні властивості. Поширеність у природі. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
Мета: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі
кислот, формувати поняття «кислота», ознайомити учнів зі складом,
формулами, назвами, класифікацією та поширеністю кислот у природі;вміти
наводити приклади оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, двохтрьохосновних кислот;
розвивати логічне мислення, пам’ять, вміння визначати та класифікувати
кислоти, давати назви кислотам; вміння записувати формули кислот;
виховувати науковий світогляд
З представниками кислот ви знайомі з дитинства. Їсте зелене яблуко та відчуваєте який смак? (Кислий). Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Їсте лимон, і він який? Кислого смаку надає йому лимонна кислота. П’єте кефір і він теж на кислий смак, тому що в ньому міститься молочна кислота.
Отже, як ви вважаєте, чому цей клас неорганічних сполук називають кислотами?
Так, вони всі кислі на смак. З представниками кислот ми ознайомились при вивченні оксидів.
Що спільного мають всі формули кислот?
План дій.
1.Кислоти навколо нас,їхній склад,назви.
2.Класифікація кислот.
3.Фізичні властивості кислот.
5.Правила техніки безпеки при роботі з кислотами
6.Закріплення.
1. Із запропонованого переліку речовин вибрати формули кислот.
NaOH, HCl, CaBr2, H2SО4, Ca(OH)2, CuO, H3РО4, HNО3, ZnO, Fe(OH)2, Fe(OH)3, K2SO4, CaCO3, CO2, Mg(OH)2, AlPO4, SO3, H2S, Ba(NO3)2, Na2O,P2O5.
2.Встановити відповідність між сполуками та їх класами http://LearningApps.org/3282006
3.Встановити відповідність між формулами кислот та їх назвами http://LearningApps.org/3281902
4.Класифікація кислот http://LearningApps.org/1463965
Домашнє завдання
• Вивчити § 27
• Виконати завдання 5,6 с.143
Урок 2
Тема.Хімічні властивості кислот.
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів з хімічними властивостями кислот, розширити знання учнів про типи хімічних реакцій, сформувати вміння застосовувати ряд активності металів для прогнозування можливості перебігу хімічних реакцій;
Розвиваюча: розвивати навички складання хімічних рівнянь реакцій, робити висновки;
Виховна: виховувати акуратність.
З кислотами людині приходиться стикатися все життя. Багато кислот містить наша їжа. Фрукти, овочі, молочні продукти, ліки містять цілий букет кислот: яблучну, щавлеву, лимонну, молочну, оцтову та інші. Але не тільки вдома ми стикаємось з кислотами. Якщо близько підійти до мурашника, то надовго запам’ятаєш жагучі укуси мурашок, бо вони вприскують в ранку мурашину кислоту, її ж містить і кропива. Кислоти в природі – руйнують гірські породи. Важливу роль відіграють кислоти і в організмі людини. Ортофосфатна у вигляді солей є основою кісток, зубів. Амінокислоти утворюють білок – основу життя. Хлоридна кислота входить до складу шлункового соку і сприяє травленню їжі. А більше ми дізнаємось сьогодні попрацювавши на уроці та підготувавши на наступний урок презентації.
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з властивостями кислот.
План дій.
Для вивчення теми опрацюйте відеоматеріал і виконайте завдання які там поставлені
https://urok-ua.com/wp-content/uploads/2017/04/do-uroku.pptx
1.Дія кислот на індикатори
2.Взаємодія кислот з металами
Дослід №1. Взаємодія кислот з металами.
А) у першу пробірку помістити декілька гранул цинку – Zn.
Б)у другу пробірку помістити декілька гранул алюмінію – Mg.
В) у третю пробірку помістити декілька гранул міді – Cu.
До кожної пробірки долити 2 -3 мл хлоридної кислоти – НСІ Напишіть рівняння реакцій, які відбуваються. Назвіть одержані речовини.
1) Mg + 2HCl → 2) Zn + 2HCl → 3) Cu + HCl →
Робота з рядом активності металів .М. М. Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших. Цей ряд так і називається — ряд активності металів. Він розділяє метали на активні, які витісняють водень із розчинів кислот, і ті, що не взаємодіють із розчинами кислот і водень не витісняють.
3.Взаємодія кислот з оксидами
4.Взаємодія кислот з основами
5.Взаємодія кислот із солями
Завдання 1: Знайдіть невідому речовину та запишіть рівняння:
а) CuO + … = CuCI2 + H2O б) … + K2SO4 = BaSO4 + KCI
в) Mg + … = MgSO4 + H2 г) … + H2O = NaOH
Завдання 2: Складіть рівняння реакцій за поданими схемами:
1)Na2O +HCI = 2)SO3 + H2O = 3) MgO +HCI = 4)CO3 + H2O = 5)Zn +H2S= 6)К+H2SO4=
V. Домашнє завдання.
Опрацювати 28 та 29параграфи підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи стор.148 завдання 1,3.
Відповісти на запитання вікторини « Що ми знаємо про кислоти?»
http:/ /LearningApps.org/3283442
Для тих, хто хоче проявити себе творчо: • Скласти казку про кислот
Урок 3
Тема: Реакції заміщення і обміну. Використання кислот.
Мета: закріпити знання про основні типи хімічних реакцій, їх особливості; дати поняття про умови протікання реакцій обміну до кінця та використання кислот; формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій, що характеризують хімічні властивості кислот та оксидів.
Кислоти переважно вступають в реакції заміщення та обміну.
Проблема: Які особливості протікання даних реакцій?
План дій.
Вивчення нового матеріалу
1. Основні типи хімічних реакцій :
1) Сполучення: А + В → С
2) Розкладу: А → В + С
3) Заміщення: А + ВС → АС + В
4) Обміну: АВ + СD → AD + CB
2. Особливості реакцій заміщення: елемент, яким утворена проста речовина має бути активнішим, ніж той, що входить до складу складної речовини.
Наприклад: взаємодія металів з кислотою.
3. Три умови протікання реакцій обміну до кінця:
1) випадання осаду (↓) – нерозчинні речовини (Дається поняття про користування таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді»)
2) виділення газу (↑): H2S↑, H2CO3 (CO2↑ + H2O), H2SO3 (SO2↑ + H2O), NH4OH (NH3↑ + H2O)
3) утворення води
4) Робота з підручником. Використання кислот.
5). Домашнє завдання
Допишіть рівняння можливих реакцій
1. Zn + H2SO4 →
2. Ag + H2SO4 →
3. Al + H3PO4 →
4. Hg + HCl→
5. Mg(OН)2 + H2SO4→
6. CaCl2 + H2SO4 →
7. Cu(NO3)2 + H2S →
8. KOH + H3PO4 →