Урок 10 клас, Економіка Німеччини

Про матеріал
Урок на тему Економіка Німеччини, включає в себе методики такі як фронтальне опитування, "Мозковий штурм", "Продовж речення", робота в групах та робота з картою, необхідна мультимедія.
Перегляд файлу

Тема Німеччина. Домінуючі складники третинного сектору. Промислові виробництва, що визначають міжнародну спеціалізацію країни. Особливості аграрного сектору. Характерні риси просторої організації господарства. Економічні зв’язки. Міжнародні зв’язки України з Німеччиною.

 

Мета:

-         освітня: сформу­вати систему знань про основні особливості географічного поло­ження, населення і господарства Німеччини

-         розвивальна: розвивати практичні уміння працювати з комплексними картами атласа

-         виховна: виховувати ці­кавість до теми, уважність та аналітичні здібності

Тип уроку: комбінований.

Засоби навчання: Підручник «Географія. Рівень стандарту. 10 клас. Бойко В. М.», мультимедія, мапа «Політична карта світу».

Методи і прийоми навчання: розповідь вчителя, фронтальне та індивідуальне опитування, «мозковий штурм», робота в групах, прийом «Продовж речення», робота з картою.

Структурні елементи уроку

Тривалість, хв

Навчальна і організаційна діяльність вчителя

Навчально – пізнавальна діяльність учнів

Примітки

1

Організаційний момент

1 хв.

Привітання вчителя з учнями. Перевірка відсутніх учнів. Приготування зошиту та підручнику до уроку

Учні вітаються у відповідь, староста повідомляє відсутніх.

Учні готують підручники та зошити

 

2

Актуалізація опорних знань

3 хв.

Бесіда

Пригадаймо, що ви вивчали на попередніх уроках, а саме Третинний сектор економіки, ви вже знайомі з первинним та вторинним секторами також та ми розпочали вивчати Німеччину

Прийом «Продовж речення»

 

  1. Транспорт входить до…
  2. Виробництво хімічної продукції і нафтопродуктів входить до …
  3. Рибальство входить до …
  4. Лісове господарство - ….
  5. Виробництво паперу - …
  6. Рекреація та туризм - …

Фронтальне опитування

Робота з картою

До дошки викликається учень (або за бажанням) вказує на мапі розташування Німеччини, називає регіон, окреслює її кордони, вказує країни сусіди, моря якими омивається, найбільші річки

Паралельно опитується клас

  1. Третинного сектору
  2. Вторинного сектору
  3. Первинного сектору
  4. Первинного сектору
  5. Вторинного сектору
  6. Третинного сектору

 

3

Повідомлення теми та мети уроку

1 хв.

Розповідь вчителя

Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати Німеччину, а саме складові її економіки та зв’язки з Україною

План:

  1. ЕГП
  2. Природні умови та ресурси
  3. Господарство
  4. Зовнішньоекономічна діяльність
  5. Міжнародні зв’язки України та Німеччини
  6. Третинний сектор

Мета уроку: ознайомити Вас з основними етапами складання комп­лексної економіко-географічної характеристики країни, сформу­вати систему знань про основні особливості ЕГП і господарства Німеччини, розвинути практичні уміння працювати з комплексними картами атласа, навчити формувати власну думку щодо економічного устрою країни та її потенціалу.

 

Тему та план учні записують у зошит

 

4

Мотивація навчальної діяльності

2 хв.

Розповідь вчителя

Найпотужніша в економічному відношенні європейська держа­ва — Німеччина. Вона відіграє значну роль не лише в європейській, а й світовій економіці та політиці.

У ХХ ст. Німеччина була основною призвідницею двох світових війн, в обох зазнала поразки, причому після другої світової була по­ділена на дві частини: східну — НДР і західну — ФРН, господарство яких було однаково зруйноване. Об’єднання Німеччини у 1990 р. ста­ло найяскравішою подією, оскільки воно, крім зміни економічної си­туації в об’єднаній країні, вплинуло на поділ сил у всьому світі.

 

На сьогоднішньому уроці ми спробуємо виявити причини еко­номічного розвитку Німеччини і ті чинники, які визначили успіх цього розвитку.

 

 

 

5

Перевірка домашнього завдання

5 хв.

3 учнів на вибір зачитують їхні короткі доповіді про Німеччину ( учні попередньо самостійно розподілили та обрали теми). Доповіді інших учнів здаються вчителю на перевірку.

 

Передбачені теми:

  1. Фольцваген груп/Форд/Мерседес
  2. Октоберфест
  3. Туризм у Німеччині
  4. Великі винаходи німецьких вчених
  5. Ангела Меркель – перший канцлер жінка

 

6

Вивчення нового матеріалу

30  хв.

  1. ЕГП (Економіко-географічне положення)

Німеччина розташована в центрі Європи, що є однією з найваж­ливіших особливостей її ЕГП. На території країни перетинаються численні різноманітні шляхи сполучення. Країна має вихід до Північного та Балтійського морів, має повноводні ріки

2. Природні умови та ресурси

Німеччина лідирує в Європі за запасами кам’яного і бурого ву­гілля. Основні родовища кам’яного вугілля знаходяться в Рурсько­му, Саарському і Ахенському басейнах, велика частина запасів бу­рого вугілля — у Східній Німеччині. Родовища нафти і природного газу пов’язані з Північногерманською низовиною. Німеччина має запаси залізної руди, але вона низької якості. Є запаси солей калію і магнію, великі запаси сировини для виробництва будівельних ма­теріалів і скляної промисловості. Мінеральні ресурси країни зага­лом досить виснажені, ФРН споживає їх більше, ніж видобуває.

Рельєф країни різноманітний: рівнинний на півночі, на півдні він дещо підвищується. На півдні розташовані Баварські Альпи.

Кліматичні умови Німеччини сприятливі для мешкання насе­лення і господарювання: клімат помірний, перехідний від морсько­го до континентального.

Фронтальне опитування

За допомогою карти знайдіть і назвіть найбільші річки Німеччини. Зробіть припущення, яку роль вони відіграють у господарстві країни.

 

Населення забезпечується питною водою практично повністю (на 90 %) з підземних джерел. У Німеччині багато джерел цілющих мінеральних вод.

У ґрунтовому покриві переважають підзолисті і бурі лісові ґрунти, родючість яких підвищується за допомогою продуманої меліорації (Меліора́ція — цілеспрямоване покращення властивостей природно-територіальних комплексів з метою оптимального використання потенціалу ґрунтів, вод, клімату, рельєфу та рослинності. Меліорація відрізняється від звичайних агротехнічних прийомів тривалим і інтенсивнішим впливом на об'єкти меліорації)

Первинні ліси в Німеччині практично не збереглися, сучасні лі­си займають 30 % загальної площі країни. Негативний вплив на ліси мають кислотні дощі, що є наслідком погіршення екологічної ситуації у повітряному басейні над усією Європою.

3. Господарство

За обсягом ВВП і промислового виробництва Німеччина посту­пається лише США і Японії.

На галузеву і територіальну структуру господарства Німеччини дуже вплинув сорокарічний роздільний розвиток НДР (СРСР) і ФРН (США) — дер­жав з різним соціально-економічним і політичним устроєм. Колиш­ня НДР стала своєрідною «чорною дірою» в економіці об’єднаної Ні­меччини.

Енергетика. Понад половини своїх потреб в енергії Німеччина забезпечує за рахунок імпорту. Нафта надходить у танкерах і на­фтопроводами з Північного моря, Росії, Африки (Ніґерія, Лівія), країн Перської затоки. Найбільші нафтопереробні заводи ФРН зна­ходяться в Гамбурзі, Кельні, Карлсруе, Інґольштадті, Шведті. Га­зова промисловість працює на сировині з Нідерландів, норвезького сектору Північного моря, Росії і власних родовищ.

Дедалі більше попялиризуються альтернативні джерела енергії (вітрова та сонячна енергія, біопаливо)

Основну частку енергії в ФРН виробляють ТЕС, які працюють на ву­гіллі, природному газі і мазуті. АЕС виробляють 14 % електроенер­гії (проте країна має намір відмовитись поступово від АЕС), ГЕС діють в основному на півдні країни — на гірських річках.

Індивідуальне опитування

Саме на Вашу думку, чому ГЕС більш зосередженні на півдні країни?

 

Кам’яновугільна промисловість — колишня основа енергети­ки — останніми роками втратила конкурентоспроможність і знахо­диться у кризовому стані. ФРН з великого експортера вугілля пере­творилася на його імпортера, оскільки на світовому ринку вугілля коштує в 3–4 рази дешевше від німецького. Великі обсяги вугілля ввозяться з Польщі, США, Південної Африки і навіть Австралії.

Чорна металургія. За виплавленням чавуну, сталі і виробництвом прокату ФРН посідає 1-е місце в Європі і 5-е у світі. Найбільші заводи зосереджені в Рурі і на Нижньому Рейні, також заводи повно­го циклу є в Саарському районі і східних землях. Центри переробної металургії і заводи з виробництва прокату знаходяться у всіх зем­лях Німеччини.

Кольорова металургія. Кольорова металургія Німеччини пра­цює в основному на імпортній і вторинній сировині. Підприємства цієї галузі розташовуються там, де забезпеченість енергоресурсами поєднується із зручністю доставки сировини. Найбільшу роль віді­грає алюмінієва металургія (Рур). Країна також виплавляє значну кількість міді, свинцю, цинку.

Машинобудування і металообробка. На машинобудування припадає близько половини всієї промислової продукції і експорту країни. Особливістю машинобудування Німеччини є переважання виробництва продукції середньої складності. Традиційно велике значення має транспортне машинобудування. Найбільші центри машинобудування Німеччини — це Мюнхен, Нюрнберґ, Ерланґен, Берлін, Лейпциґ, Гамбурґ.

За виробництвом автомобілів Німеччи­на поступається лише США і Японії. Найбільші центри автомобіле­будування ФРН — міста Вольфсбурґ, Штутґарт, Кельн, Рюссель­сґайм, Мюнхен.

Землі Баден-Вюртемберґ і Тюрінґія характеризуються високою концентрацією підприємств оптико-механічної промисловості. Ае­рокосмічна промисловість ФРН є високорозвиненою і виробляє ци­вільні літаки, військову авіаційну і ракетну техніку.

Важливішою галуззю спеціалізації промисловості Німеччини є хімічна промисловість. Вона виробляє різноманітну продукцію як неорганічної хімії, так і хімії органічного синтезу: добрива, по­лімери, штучні волокна, побутову хімію. Німеччина посідає 1-е місце у світі за експортом продукції органічної хімії. За експортом продукції хімічної промисловості ФРН посідає 1-е місце у світі, хо­ча поступається США за обсягом виробництва.

Сільське господарство. Після об’єднання Німеччина стала най­більшим сільськогосподарським виробником в Європі, при цьому галузь не задовольняє внутрішніх потреб населення країни. Тому Німеччина поділяє з Японією 1-е місце у світі за імпортом сільсько­господарської продукції: зерна, олії, овочів і фруктів.

Понад 2/3 продукції галузі припадає на тваринництво, яке спеці­алізується на розведенні великої рогатої худоби і свинарстві. Основна продовольча культура ФРН — пшениця, також вирощують жито, овес, ячмінь (деякі сорти «пивні»). Необхідний для виробництва пи­ва хміль займає величезні площі сільськогосподарських угідь.

Транспорт. Велика інтенсивність економічних відносин з парт­нерами по ЄС і центральне положення Німеччини в Європі обумови­ли високу частку (43 %) транзитних перевезень у загальному ванта­жообігу всіх видів транспорту. Основою транспортної мережі ФРН є залізниці.

 У сумарному вантажообігу близько 2/3 припадає на авто­мобільний транспорт, 1/5 — на залізничний, 1/6 — на внутрішній водний і трубопровідний транспорт. Німеччина має єдину воднотран­спортну систему, оскільки її річки поєднані судноплавними канала­ми. Морський (найбільший порт — Гамбурґ) і повітряний транспорт забезпечують велику частину зовнішньоекономічних перевезень.

4. Зовнішньоекономічна діяльність

Групова робота

Клас, об’єднайтесь в групи (4-5), обговоріть зі своєю групою те, що ми з Вами вивчили стосовно економіки Німеччини та складіть у зошиті схему «Імпорт →Німеччина→ Експорт» де Ви опишете, що саме країна імпортує та експортує.

Після обговорення та написання схем оберіть Вашого спікера який озвучить Вашу схему.

5. Міжнародні зв'язки України й Німеччини.

Німеччина є надзвичайно важливим партнером України. Суттєво збільшилися поставки в Німеччину насіння олійних культур, м’ясних виробів, кондитерських та молочних виробів, меду. Імпортує Україна переважно продукцію машинобудування, зокрема обладнання та транспортні засоби, і хімічної промисловості.

За обсягами інвестицій в Україну Німеччина посідає третє місце, поступаючись тільки Кіпру та Нідерландам. Найбільше коштів отримали підприємства чорної металургії — 4,3 млрд дол. США. На території України зареєстровано близько 4 тис. підприємств зі статутним капіталом, залученим із Німеччини.

Прийом «Мозковий штурм»

Як на Вашу думку, в подальшому можуть розвиватись стосунки між Німеччиною та Україною? Що країни можуть запропонувати одна одній Хочу почути Вашу думку у вигляді тези

 

6. Третинний сектор

У світовому господарстві Німеччина спеціалізується на фінансових і транспортних послугах, туризмі. Банки відіграють значну роль в економіці країни. Ці фінансові установи задовольняють більшу частину потреб у довгострокових кредитах.

Німеччина входить до першої п’ятірки країн Європи за кількістю туристичних відвідувань і вважається одним із найбезпечніших туристичних напрямків у світі.

Велике значення має розвиток IT-індустрії. Загальна кількість працівників у місцевих IT- та телекомунікаційних компаніях наближається до 1 млн осіб, а це означає, що ІКТ-ринок стає другим за кількістю персоналу в Німеччині після машинобудування. Користувачами цієї продукції є як компанії, так і місцеві органи влади.

 

Очікуванні відповіді учнів:

Річки забезпечують питною водою.

По річкових сполученнях ходить водний транспорт

Це є рекреаційними та туристичними осередками

Вони допомагають в сільському господарстві, а саме в зрошуванні земель

 

Відповідь учня/учениці:

На півдні Німеччини знаходяться Баварські Альпи з яких беруть початок безліч річок, швидкість гірських річок підвищує ефективність ГЕС

 

Очікувана відповідь груп:

  1. Імпорт: енергоносії і си­ровина (нафта та газ, кам’яне та буре вугілля), продукти с/г, чорнi та кольорові метали, хімікати, текстиль
  2. Експорт:  продукція високорозвиненої оброб­ної промисловості: електротехнічні вироби, автомобілі, оптика, об­ладнання, прилади тощо.

 

Очікуванні відповіді:

Після перемоги очікуються значні інвестиції зі сторони Німеччини в Україну;

Україна може запропонувати власну унікальну готову продукцію на експорт;

Україна може надати землі в оренду німецьким фермерам;

Створення програм по обміну фахівців ІТ – сфері, машинобудуванні, медицині та ін.

Використання Дунаю як водного сполучення з Німеччиною;

Надання Німеччиною переваги українській с/г та сировинній продукцій.

 

 

 

7

Підсумки уроку

1

хв.

Ми сьогодні добре попрацювали. Найактивніші учні заслуговують на оцінки (Вчитель виставляє оцінки, аргументуючи їх).

 

 

8

Домашнє завдання

2 хв.

  1. Підручник, повторити § 3-9
  2. Випереджальне завдання: створіть візитівку Франції, законспектуйте у зошит.
  3. Підготувати коротку доповідь «Цікавий факт про Францію».

 

Учні записують домашнє

завдання.

 


 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
24 листопада 2023
Переглядів
692
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку