Урок. 10 клас. Національна кухня України та Великобританії.

Про матеріал
Цікавий урок у 10класі з теми “Food”. Мета: повторити правила поведінки за столом, навчити учнів орієнтуватися в меню та робити замовлення, розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, навички читання, аудіювання, мовну здогадку та мовленнєву реакцію, виховувати культуру спілкування у місцях громадського харчування, прищеплювати гарні манери. Граматичний матеріал: умовні речення ІІ типу.
Перегляд файлу

              Національна кухня України та Великобританії.

10 клас

 

Тема:  Національна кухня.

Підтема: Національна кухня України та Великобританії.

Мета:  активізувати лексичний матеріал теми “Food”, повторити правила поведінки за столом, навчити учнів орієнтуватися в меню та робити замовлення, розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, навички читання, аудіювання, мовну здогадку та мовленнєву реакцію, виховувати культуру спілкування у місцях громадського харчування, прищеплювати гарні манери.

Граматичний матеріал: умовні речення ІІ типу.

Тип уроку: Урок вдосконалення мовленнєвих навичок і вмінь

Обладнання: малюнки по темі “Food”, відеофільм, картки із завданнями, презентація в Power Point.

ХІД УРОКУ.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.

1. Привітання.  Повідомлення теми і мети уроку.

T.: Today we'll talk about traditional Ukrainian and British meals. We’ll repeat the words on the topic “Food”, go out to have a meal and do many interesting tasks.

Tell me, please:

Which is your favourite traditional Ukrainian dish?

Name of as many national British dishes as you can.

Have you ever eaten British dishes?

Did you like or dislike them? Did it taste good or bad?

2. Уведення в іншомовну атмосферу.

 T.: Now look at the blackboard. There is a tasty crossword on it. If you do it right, you will  know the place where you can eat different meal.

  1. g r a p e s 

  2. l e m o n   

  3. s a l a d 

                                            4. c h o c o l a t e                            

  5. a p p l e 

  6. f r u i t   

   7. o r a n g e 

  8. b a n a n a 

  9. s a n d w i c h

   10. t e a 

1.  It’s a blue or green fruit with many small berries.

2.  It’s a yellow fruit. It’s very sour.

3.  It’s a dish made of cucumbers, tomatoes, onions and other vegetables.

4.  It’s a lovely tasty thing. It’s very sweet. It can be black or milk or white. Candies are made of it.

5.  It’s a crunchy autumn fruit. It can be red, yellow, green.

6.  Apples, bananas, plums are …

7.  It’s a round fruit of a bright colour. The name of the fruit is the same as the name of the colour.

8.  Monkeys like this yellow fruit.

9.  We can eat this in the morning with tea or at lunch.

10.  It’s a drink. In Ukraine people drink it hot, but in some other countries people drink it cold.

T.:  Well done, children.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА.

1 Повторення лексичного матеріалу. Vocabulary Practice.

T: Веfore we start, I’ll give you new words and word-expressions concerning our topic. Repeat them after me in chorus. So these are:

Cuisune - кухня,  lamb – ягня,  pork - свинина, beef – яловичина,   cereal - вiвсянi пластiвцi, porridge - вiвсяна каша,   ginger – iмбир,  gravy – м’ясна пiдлива,  pea – горох,  musrard – гiрчиця, a speciality – спецiальний асортимент; to be thirsty – хотiти пити, to be hungry-  бути голодним, to lay the table – накривати на стiл,  to fry – смажити,  to stew – тушкувати,  to serve – подавати,  to bake – пекти,  to cut – рiзати.

2. Аудіювання. Listening. Перегляд відео та виконання завдань.

After watching a video about British meals answer the questions:

 

1.                     How many meals a day do English people have?

2.                     What did they use to eat for breakfast?

3.                     What do they usually eat nowadays?

4.                     Is lunch a large meal?

5.                     Where do English people eat lunch?

6.                     What dishes are served for dinner?

7.                     What is the most important meal of the week?

8.                     Is British afternoon tea is still popular?

British Meals

Traditionally English people have three meals a day: breakfast, lunch and dinner.

Breakfast is served in the morning. It used to be a large meal with cereal, eggs and bacon, sausages, tomatoes. But such a large breakfast takes a long time to prepare is not very healthy. Nowadays, Britain’s most popular breakfast consists of cereal, toast with marmalade, juice and yogurt with a cup of tea or coffee.

Lunch is a light meal. Most people have no time to go back home for lunch so they eat at school, cafes, pubs or restaurants.

The main meal is dinner, which is usually between 6 and 7 p.m. A typical evening meal is a meat dish with vegetables and dessert.

The most important meal of the week is the Sunday dinner, which is usually eaten at 1 p.m. The traditional Sunday dish used to be roast beef, but nowadays pork, chicken or lamb are more common.

On Sunday evenings people have supper or high tea. The famous British afternoon tea is becoming rare, except at weekends.

Виконання тестових завдань

1) Сarring out the test and checking it up. Етап виконання та перевiрки тестового завдання.

Teacher: Pupils, try to guess the right answer for each question. Write it down into your exercise-books.

1) Lemons taste ____ .

a) salty    b) sour    c) bitter     d) crunchy

2) Potato chips are not ____.

a) crisp    b) crunchy    c) juicy     d) junk food

3) In a restaurant, we normally eat an appetizer ____.

a) just before dessert    b) first    c) last   d) only if we are not very hungry

4) Finger food ____.

a) makes your fingernails grow longer    b) is only in eaten in countries where they don’t have silverware

c) is slang for a bad gesture             d) is food you can politely eat with your hands

5) Light food is the opposite of ____.

a) heavy food     b) rich food         c) bland food        d) junk food

6) If something is tasty, you ____.

a) don’t really enjoy eating it    b) think it tastes good       c) hate eating it       d) only eat it for breakfast

7) Spicy food includes ____.

a) milk     b) lemons        c) chili peppers     d) bananas

8) If milk is sour it is ____.

a) from a coconut       b) too old           c) too fresh         d)  from a goat

9) A beverage is ____.

a) Beverley’s birthday      b) normally crunchy      c) an alcoholic drink       d) any drink

10) All of these are bitter except ____.

a) black coffee   b) strong tea without sugar or milk  c) unsweetened baking chocolate       d) pizza

11) Sweet foods don’t include ____.

a) cake    b) pickles       c) ice cream      d) candy

12) Rich food is always ____.

a) expensive       b) crunchy      c) dessert      d) fattening

Key: 1 b; 2 c; 3 b, 4 d; 5 a; 6 b; 7 c; 8 b; 9 d; 10 d; 11 b; 12 d.

3. Читання. Reading.

Пред'явлення тексту для читання.

T: If you invite your new friends from England or from any other country, you will treat them to our traditional meals. Do you know how they are called in English? Let's read about Ukrainian traditional dishes.

Ukrainian Dishes

The most popular Ukrainian dish is borsch. This thick and delicious soup is prepared with a variety of ingredients, including meat, mushrooms, beans. Mushroom soups, bean and pea soups, soups with dumplings are also popular.

"Holubtsi", or staffed cabbage, is another favourite dish, as are "varenyky" filled with potatoes, meat, curds, sauerkraut, or berries such as strawberries or cherries. Ukrainians like dairy products. Some samples: curds pancakes and "riazhanka" (fermented baked milk). There are no holidays without pies, "pampushky" (type of fritters) and honey cakes. Of course, every region of Ukraine has its own recipes and traditions.

4. Створення ситуації спілкування.

Simulation: Playing Host. Receiving Visitors.

T: Pretend you're receiving visitors from England and, naturally, you'll treat them to your favourite traditional dishes. Act it out, dramatize the situation.

5. Перевірка домашнього завдання. Check-on Hometask.

Учні презентують свої доповіді.

6. Презентація нового граматичного матеріалу: Умовні речення ІІ типу.

1) Подання теоретичного матеріалу.

                                  УМОВНІ РЕЧЕННЯ ІІ ТИПУ:

PAST TENSE в conditional clause, would + infinitive ( без частки to ) в main clause.

Умовні речення II типу стосуються нереальної дії. Вживаються вони для розповіді про майбутню чи теперішню дію, яка не здійсниться ні за яких обставин або суперечить дійсності:

If I had a million pounds, I’d buy a yacht. - Якби у мене був мільйон фунтів, я купив би яхту.

If I were you, I’d pay for parking. - Якби я був на вашому місці, я заплатив би за парковку.

If I had money enough, I would buy a car. - Якщо б у мене було достатньо грошей (щє можу мати), я б купив автомобіль. (щє є можливість)

If the weather were fine, I would go for a walk. - Якщо б погода була гарна, я б пішов  на прогулянку. (щє є можливість)

Тут в умові йдеться про малоймовірний або нереальний на даний момент факт (Present Non-fact).

"Якщо б та якби ...", але ні б, ні якби не виконані, тому головне речення виражає благий намір або побажання.

to be - для всіх осіб вживається форма were.

2) Виконання практичних завдань.

1. I (keep) a horse if I could afford it.

2. I should come and see you off if I (not live) so far away.

3. I should be disappointed if they (not come)

4. If you (paint) the walls white, the room would be much brighter.

5. If he (be) here, he would answer you.

6. If we had no luggage, we (walk) home.

7. I would drive to the country if the weather (be) fine.

8. It would be cheaper if you (go) by train.

9. I should be delighted if she (teach) me English.

10. If he were in, he (answer) the phone.

11. If you (not belong) to a union, you couldn’t get a job.

12. If I hadn’t a typewriter, I (type) it myself.

III. ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА.

1 Підведення підсумків уроку. Summarizing.

                What did you do during the lesson?

               What words have you learnt?

                 What activity did you like best?

2 Домашнє завдання. Hometask.

3 Оцінювання. Pupils’ marks.

Remember the proverbs:

Live not to eat, but eat to live.

Eat at pleasure, drink with measure.

After dinner sit a while, after supper walk a mile.

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (9-й рік навчання, рівень стандарту) 10 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
1879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку