Тема: Кислоти. Хімічні властивості. Одержання кислот.
Мета: Формування предметних компетентностей: закріпити знання про номенклатуру кислот, повторити формули кислот; розширити уявлення учнів про кислоти, , формувати знання про класифікацію ї фізичні властивості кислот, ознайомити з поширенням кислот у природі та їх застосуванням; розвивати хімічну мову;
виховувати інтерес до вивчення хімії.
Знанневий компонент: називає найпоширеніші у природі металічні й неметалічні елементи; представників класу кислот за систематичною номенклатурою; пояснює антропогенні і природні причини появи в атмосфері оксидів неметалічних елементів; наводить приклади взаємозв’язків між речовинами.
Діяльнісний компонент: складає реакцій, які характеризують особливості водних розчинів гідроген хлориду (з основами), гідроген сульфіду (з лугами).
Наскрізні змістові лінії: Громадянська відповідальність -Кислотні дощі. Здоров’я і безпека- Застосування водних розчинів гідроген хлориду, гідроген сульфіду, Екологічна безпека і сталий розвиток - Застосування водних розчинів гідроген хлориду, гідроген сульфіду. Кислотні дощі. Підприємливість і фінансова грамотність- Обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один із реагентів взято в надлишку.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітні картки, електрохімічний ряд напруги металів, таблиця розчинності, мультимедійна установка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація:
-
Яка основна складова шлункового соку людини?
-
Чому в промислових містах рекомендують під час дощу захищати себе парасолькою?
-
Слово вчителя: Сьогодні ми з вами повторимо та поглибимо знання про мінеральні кислоти.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-
З наданого рядка оберіть органічні кислоти( магнітні картки розміщені на дошці). Назвіть ознаку за якою ви їх обрали.
-
Розташуйте формули кислот, що залишилися на дві групи: оксигеновмісні.. та безоксигенові- магнітні картки на дошці розміщують по групам.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
-
Дайте визначення які речовини ми називаємо кислотами.
-
Ланцюжок: учні по черзі обирають кислоти 1 ряд- одноосновні, 2- двохосновні, 3- трьохосновні. ( за якою ознакою ви їх обирали?) – магнітні картки на дошці розміщують по групам.
-
Закріплюємо знання, виконуючи вправи в зошитах. (один з учнів працює біля дошки)
Завд. №1( зошит О.Березан)
Наведіть приклади:
-
Одноосновних безоксигенових кислот
-
Двохосновних оксигеновмісних кислот
-
Трьохосновних кислот
-
Двохосновних безоксигенових кислот
-
Використовуючи текст підручника (зошита О. Березан) дати відповідь на питання : з якими речовинами реагують кислоти? ( учні по черзі біля дошки записують рівняння реакції взаємодії кислот з:
-
Металами ( Вказати умови за яких можливі ці реакції- електрохімічний ряд напруги металів) Виконати завд. №2а – учень біля дошки ( взаємодія алюмінію з бромідною кислотою)
-
Основними оксидами- завд №2 б ( натрію оксиду з ортофосфатною кислотою)
-
Основами- реакція нейтралізації
-
Амфотерними оксидами та гідроксидами- див. в зошиті приклади.
-
З солями( вказавши за яких умов можливі реакції).- завд. №2 в,г ( калій силікату із сульфатною кислотою)
-
Слово вчителя. Поняття середня та кисла сіль. Умови утворення цих солей.
-
Представлення учнями проекту Способи отримання кислот».
-
Повідомлення учня «Кислотні дощі».
У. Відпрацювання навичок.
-
Представники від кожного ряду виконують завдання №3 : написати рівняння реакції за схемою перетворень (а)(SO3 →H2SO4 →Na2SO4 → BaSO4 )
-
Самостійна робота( перші три учні, що правильно виконають завдання отримують додатковий бал). №3 (б) (N2O5 →HNO3 → Cu(NO3)2 →Cu(OH)2 → CuBr2 )
-
Розв’язання задачі №5 біля дошки.( до розчину, що містить 6г натрій гідроксиду, додали розчин сульфатної кислоти, що містить 0,6 моль H2SO4. Обчисліть масу одержаної солі та назвіть її)
УІ. Узагальнення знань. На слайді завдання «Третій – лишній»
-
Перший ряд містить 2 формули оксигеновмісних та одну безоксигенову кислоту
-
Другий ряд містить 2 формули одноосновних та одну трьохосновну кислоту
-
Третій ряд містить формули гідроксиду, основного оксиду та кислотного оксиду.
УІІ. Підведення підсумків.
УІІІ. Домашнє завдання: Опрацювати параграф підручника: Розв’язання задачі №6. Для учнів, що бажають 11-12 балів №7- додатково. Або завдання з підручників.