Мета: актуалізувати прийоми порозрядного додавання й віднімання та обчислень частинами; закріпити вміння обчислювати значення сум зручним способом, обчислювати невідомий компонент дії додавання або віднімання; формувати вміння визначати, на яке запитання можна відповісти за певними числовими даними; удосконалювати вміння порівнювати числа, зокрема вираз і число, навчати вимірювати довжину ламаної лінії; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики; виховувати турботливість. Обладнання: конструктор LEGO, ілюстративний та роздавальний матеріал, комп'ютер чи ноутбук, аудіо/відеоза-писи. Тип уроку: комбінований урок. Форма проведення: урок-казка. Освітні галузі: математична, мовно-літературна.
Мотивація навчальної діяльності— Сьогодні у нас зовсім незвичайний урок. Ми знову вирушимо в чарівний світ казок. Вам відома казка «Гуси-лебеді» і, певно, ви неодноразово подумки були поряд з Оленкою, допомагали їй визволяти братика Іванка з будинку Баби-Яги. Сьогодні, знову в пошуках брата, Оленка потрапила в дивовижну казку. Ця казка не проста, а математична, а тому на своєму шляху Оленка долатиме математичні перешкоди. Чи згодні ви їй допомогти? (Так!) Тоді вирушаймо в дорогу. Під час подорожі з героями цієї казки ми закріпимо навички додавання і віднімання двоцифрових чисел різними способами, будемо розв'язувати приклади та задачі. Жили-були батько й мати. Дітей було в них небагато. Оленка старшою була,Іванко — меншенький синочок. Був день ясний, погожа днина. Батьки зібрались на ринок. Оленку вдома залишили,Щоб братика свого гляділа. Пішли батьки. Оленка вмилась. Й на ґанку тихо примостилась. Сіренький котик чемно ліг,Бо сон Іванка він стеріг. Оленці дома не сиділось,Погратись дуже захотілосьІ давши котику наказ. Побігла з двору до дівчат. Тут гуси-лебеді летіли,З колиски Іванка підхопилиІ вмить до лісу полетіли. Злякався котик, став нявчати. Й побіг Оленці сповіщати. Оленка бачила гусей,Які зникали із очей.
Віршовані задачі.— Щоб не було сумно і страшно йти лісом, розв'яжімо веселі задачки!Їжак по лісу йшов. Сім грибів в траві знайшов. В поле потім він побрівІ знайшов шість буряків. Він додать ніяк не може,Хоч і як крути й верти —Полічити він не може. Всі гриби і буряки. (13.) П'ять маленьких білченят. У кубельці спали. А ще троє білченят. По гіллі стрибали. Всіх тих діток полічіть,Мамі рідній поможіть. (8.)Ведмежатко вранці всталоІ важливе щось згадало,Математику відкрилоІ шість прикладів зробило. Потім встало, потягнулосьІ шість раз перевернулось. Ще задач сім розв'язало. А втомившися, усталоІ замислилось на мить,Скільки всіх завдань устиг зробить? (13.)
Актуалізація прийомів додавання й віднімання двоцифрових чисел порозрядно та частинами (с. 20, № 2)Біжить за гусями-лебедями дівчинка,А їх ніде нема. Перед очима пічечка. Стоїть собі сама.— Де ділись гуси-лебеді?Ріднесенька, скажиІ братика Іванчика. Знайти допоможи!— Я бачу, ти стривоженаІ друзі поряд є,То разом з ними хутко. Приклади розв'яжітьІ відповіді правильніСкоресенько скажіть.— Отже, нам потрібно обчислити та пояснити, як додають і віднімають двоцифрові числа двома способами (порозрядно та по частинах).
Формування вмінь обчислювати невідомий компонент на матеріалі двоцифрових чисел без переходу через розряд. Біжить Оленка полем —Гусей ніде нема. Лиш біля лісу яблунька. Стоїть собі сама.— Ой, яблунько ріднесенька,Мені допоможи. Де ділись гуси-лебеді?Як знаєш — розкажи!— Зірвеш із гілок яблука. Завдання там знайдеш. Розв'яжеш усе правильно —Дорогу віднайдеш.
Формування вмінь порівнювати іменовані числа та порівнювати вираз і число. Робота з конструктором LEGO (с. 20, № 4)Ой, як стомлено Оленка. Біжить по лісочку. Плаче бідна, і сльозинки. Біжать, як струмочки. Ось закінчився лісочок. Й річка розстелилась,І Оленка враз до неїТихо нахилилась.— Ой річко, річко, річечко,Мені допоможи —Де мій маленький братик?Дорогу покажи.— Звільни мене від каменю,Бо він — моя біда. На ньому числа ти швидко порівняй!— Чи зручно порівнювати числа, подані в різних одиницях вимірювання? Переведіть в одну одиницю вимірювання, обчисліть вирази та порівняйте числа. Перевірка. Учитель називає порівняння, а учні за визначеним знаком (більше, менше, дорівнює) показують за шифром відповідний колір. Більше >Менше <Дорівнює =Синій. Зелений. Оранжевий
Формування вміння розв'язувати задачі (с. 20, № 5)Всі побігли, як не важко,Все по кущиках стрибать,Але ось уже й хатина —Баба з хлопчиком сидять. Підійшла сама Оленка. Друзі осторонь стоять. Баба-Яга враз схопилась,Щоб Іванка не віддать.— Добрий вечір вам, бабусю!Не стомилися з дитям?— Ні, хлопчина дуже чемний,Він поспав і щойно встав.Їсти хоче вже маленький. А ви до мене неспроста?— Так, це братик мій Іванко. Хочу я його забрать,Бо батьки вже стурбувались. Й, певно, нас пішли шукать.— Якщо так, то будьте добрі: Ти з Іванком посиди,А твої розумні друзіДопоможуть хай мені. Ось ця задача не під силу. Гусям-лебедям моїм,А твої кмітливі друзіПодолають її вмить.— Що зробили дорослі, щоб свято було радісним? (Купили фрукти і цукерки.) Скільки купили фруктів і цукерок? (15 кг фруктів і 4 кг цукерок.) Що зробили діти? (Їх з'їли.) Скільки? (12 кг фруктів і 3 кг цукерок.) Чи є в задачі запитання? На які запитання відповімо, обчисливши значення виразів.— Так, ви впорались з завданням,Це розчулило мене —Тож біжіть всі до машини,Мій шофер вас відвезе. Ви приходьте ще до мене —Я образить вас не дам. Бо люблю я дітей мудрих,Які вміють працювати.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}15 + 4 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}12 + 3 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}4 - 3 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}15 - 12 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}15 - 4 {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}12 - 3
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА1. Пояснення домашнього завдання (с. 20, № 2)— Оленка з Івасиком повернулися додому. На столі вони знайшли домашнє завдання.2. Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»— Чим ми сьогодні займалися на уроці?— Чи було вам легко?— Яких труднощів зазнали?— Чи варто ще потренуватися?