Урок 18 Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття

Про матеріал
Сформувати в учнів знання про хімічні явища, їх ознаки, горіння, гниття, навчити виявляти ознаки хімічних явищ, формувати вміння ілюструвати свої відповіді дослідами і прикладами, ознайомити з особливостями та значенням процесів горіння та гниття у природі, житті людини,з’ясувати умови виникнення та припинення горіння.
Перегляд файлу

5 клас

Урок 18

Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття

 

Мета уроку:

навчальна:

  • продовжити формувати уявлення про різноманітність явищ;
  • сформувати в учнів знання про хімічні явища, їх ознаки, горіння, гниття;
  • навчити виявляти ознаки хімічних явищ;
  • формувати вміння ілюструвати свої відповіді дослідами і прикладами;
  • ознайомити з особливостями та значенням процесів горіння та гниття у природі, житті людини; 
  • з’ясувати умови виникнення та припинення горіння.

розвивальна:

  • розвивати уявлення про різницю між явищами, суттю хімічних явищ та їхніми ознаками;
  • розвивати спостережливість, допитливість, логічне мислення, пам’ять;
  • розвивати вміння аналізувати та робити висновки.

виховна:

  • виховувати прагнення досліджувати хімічні явища і намагатися їх пояснити;
  • виховувати бережне ставлення до довкілля, повагу до знань, що роблять життя безпечнішим, комфортнішим.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання і матеріали: лабораторний посуд, мідний дріт, сірники, питна сода, оцет, сухий спирт, схеми, малюнки, комп’ютер.

Очікувані результати:

  • учні матимуть уявлення про суть хімічних явищ;
  • учні розрізняють хімічні явища, називають їхні ознаки;
  • зрозуміють значення горіння, гниття;
  • умови, за яких відбувається горіння;
  • наводять приклади хімічних явищ;
  • характеризують горіння як хімічне явище;
  • пояснюють значення горіння та гниття;
  • навчаться розрізняти хімічні і фі­зичні явища.

 

 

Епіграф до уроку

Блага природа так про все подбала,

   що всюди ти знаходиш чому вчитися.

/Леонардо Да Вінчі/

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.

Добрий день дорогі дітки. Дуже рада вас бачити на сьогоднішньому уроці. Я надіюсь, що на уроці ви будете працювати гарно, продуктивно. Для успіху на уроці нам потрібен ваш хороший настрій. Тому подивіться на сусіда по парті, усміхніться один одному та побажайте всього доброго.

Сіли зручно, підтягнулись,

Один одному всміхнулись.

На урок старання не забудьте взяти,

Тож починаємо працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями.

  • На які три групи поділяються усі явища. (біологічні, фізичні, хімічні).
  • На які групи поділяються фізичні явища? (звукові, теплові, магнітні, електричні, механічні, світлові).

Вправа «Світлофор»

Які явища описані у реченнях? (діти слухають та аналізують речення)

  • Легкий подих вітру розносив над лісовою галявиною парашутики кульбаби. (механічне)
  • Над головною площею Києва тисячі людей спостерігали за дивовижним феєрверком. (механічне, світлове, звукове)
  • Я йшла вулицею, а маленькі грудочки снігу падали мені на долоню. (механічне, теплове)
  • Марійка дістала маленький магнітик ,у вигляді сердечка і почепила  його на холодильник. (магнітне).
  • Теплого літнього дня світить ясне сонечко у блакитному небі. (теплове, світлове)
  • Сергійко слухав веселу музику на комп’ютері. (звукове, електричне)

III. Мотивація навчальної діяльності

Ви вже переконалися, що в природі відбувається велика кількість різноманітних явищ, які мають велике значення у природі й житті людини. Діти, ви мабуть всі знаєте, що відбудеться, якщо невеличку часточку яблука залишити на столі на кілька днів?

  • Як ви гадаєте, чи воно таке ж смачне як щойно розрізане?
  • Чому?

Дійсно, з яблуком відбулися зміни.

  • Чи пов’язані ці зміни лише із зовнішнім виглядом яблука?

Звісно ні, відбулися зміни з речовинами, одні речовини перетворилися на інші.

Сьогодні ми познайомимося з надзвичайно цікавими явищами , що відбуваються під дією сил природи, так і діяльності людини.

Оточуючий нас світ постійно змінюється. В живій і неживій природі, у людському суспільстві повсякчасно відбуваються перетворення, події, певні зміни. Ми з вами дуже часто зустрічаємося з процесами горіння та гниття (приклади хімічних явищ). Розпалюємо багаття в лісі, запалюємо природний газ або дрова, вугілля в печі.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Часто у природі та під впливом різних видів діяльності людини настають зміни, внаслідок яких одні речовини перетворюються на інші. Такі зміни називають хімічними явищами, або хімічними реакціями.

Зміни, внаслідок яких руйнуються одні й утворюються інші речовини називають хімічними явищами або хімічними реакціями.

  • Хто скаже, як називається наука, що досліджує усі хімічні реакції?  (хімія).

Виконаємо дослід 1.

 1. У скляний стакан вмістимо трохи питної соди і доллємо до неї оцту. Одразу ж спостерігаємо своєрідне «закипання» суміші цих речовин. Таке враження створюється завдяки бурхливому виділенню бульбашок вуглекислого газу.

Запалений сірник, внесений у стакан під час виділення газу, гасне, не догорівши. Під час досліду питна сода та оцет зруйнувалися, а утворилися нові речовини, у тому числі й вуглекислий газ. Тобто відбулася хімічна реакція. Про здатність вуглекислого газу припиняти горіння давно відомо, тому його використовують у вогнегасниках. Першою хімічною реакцією, яку люди почали свідомо здійснювати, була реакція горіння. Вона супроводжується

виділенням світла та тепла.

Виконаємо дослід 2.

 Піднесемо виготовлену мідну дротинку у полум’я свічки й прожаримо її.

  • Що спостерігаєте? Яке це явище?

(що дротинка вже немає блиску, покрилась нальотом чорного кольору. Це вже нова речовина з новими властивостями.)

Ці видимі зміни, які можна спостерігати, називаються ознаками хімічних

реакцій.

До ознак хімічних реакцій відносять:

1) зміна кольору;

2) утворення або зникнення осаду;

3) виділення газу;

4) поява або зникнення запаху;

5) виділення або поглинання теплоти (іноді світіння).

 

Однією із перших хімічних реакцій, які використовувала людина, було горіння. Вогонь зігрівав людину, давав можливість приготувати їжу, захистити своє житло від ворогів. У той же час вогонь приносив небезпеку: від пожеж руйнувалися будинки, помирали люди.

Минуло багато часу, перш ніж людина навчилася не лише підгримувати вогонь, а й освоїла його штучне добування. Тобто навчилася не залежати від природи, а самостійно здійснювати хімічне явище горіння.

Нині це явище приносить людині велику користь. Завдяки горінню виробляють електроенергію, готують страви, освітлюють приміщення, обігрівають оселі, приводять у рух автомобілі, видобувають метали, виготовляють скло.

Горіння — це хімічне явище, ознакою якого є виділення світла і тепла.

  • Чому горіння вважають хімічним явищем?

Під час горіння одні речовини перетворилися на інші, і при цьому утворилися речовини з новими властивостями: наприклад ми палимо дрова, а коли вони згоряють виділяється дим(чадний гас) і залишається вже інша речовина – це попіл.

  • Які умови необхідні для горіння?

Виконаємо дослід 3.

Візьмемо два шматочки сухого спирту, підпалимо їх, тепер один – ми накриємо скляним стаканом.

  • Що ви спостерігаєте?
  • Так, він потух?
  • А чому він перестав горіти?

Це все сталось тому, що ми перекрили доступ кисню, який  і є необхідною умовою для горіння.  А той шматочок, який ми не накривали продовжує горіти далі.

Отже, однією з головних умов горіння є наявність кисню.

  • Чи відбуватиметься горіння, якщо не буде в наявності речовини, що здатна горіти? (Ні.)

Отже, ще одна умова — це наявність речовини, яка здатна горіти.

  • Чи відбуватиметься реакція горіння, якщо не буде джерела запалювання? (Ні.)

Отже, для процесу горіння потрібні такі три умови:

  • горюча речовина;
  • окисник (кисень);
  • джерела запалювання.

 

  • Як припинити горіння?

Безумовно слід зважати на зазначені умови тільки діяти навпаки. Треба припинити доступ повітря і створити температуру» нижчу за температуру займання.

 

Є така професія — пожежник. Це професія фізично дужих, рішучих та кмітливих чоловіків. Коли в охопленому полум'ям будинку перебувають люди, треба миттєво приймати правильне рішення, щоб їх урятувати. Тому цю професію обирають мужні, сильні духом люди.

Будьте захисниками природи

Легко багаття запалити, та важко загасити. І це справді так. Скільки лісів знищив безжальний вогонь, скільки тварин загинуло в ньому! Гинуть у вогні і люди.

Пожежі виникають переважно через недбалість людей. Не забувайте про це ніколи, будьте пильними й обачними з таким хімічним явищем, як горіння. Пам’ятайте і виконуйте відомі вам правила поведінки з вогнем.

 

  • Як ви гадаєте, чому в лісі, земля не вкривається надовго товстим шаром опалого листя? (Опале листя гниє і перетворюється на поживні для рослин лісу речовини.)

Тобто відбулися перетворення, а отже гниття — це хімічне явище.

Гниття — хімічний процес, який відбувається при недостатньому доступі повітря й малій вологості.

 Гниття може протікати і в безкисневому середовищі, при цьому утворюються речовини, які є отруйними та неприємно пахнуть.

Гниття відіграє як негативну роль, так і позитивну.

Негативна роль гниття полягає у тому, що в процесі гниття псуються овочі, фрукти, м’ясні та рибні продукти, яйця, молоко. Способами, що перешкоджають гниттю органічних речовин їжі, е консервування, варіння, соління, заморожування.

Позитивна роль полягає у тому, що в процесі гниття за допомогою гнилісних бактерій активно розкладаються тваринні та рослинні тканини, мінералізуються білкові речовини. Все це є важливим у кругообігу речовин у природі (вуглецю та азоту).

У результаті перетворень у таких умовах рослини перетворюються на перегній. З давніх-давен люди навчилися видобувати метали, виготовляти фарби, порцеляну і скло, уповільнювати за допомогою солі та оцту реакції, що призводять до псування м’яса, риби тощо. Нині на хімічних підприємствах, на заводах з виробництва ліків та, зрештою, просто у побуті люди здійснюють величезну кількість хімічних реакцій. Завдяки хімічним реакціям одержують усе нові й нові речовини.

Насамперед слід назвати виробництво металів, каучуку і гуми, пластмас, покриттів для дахів і підлоги, цементу, добрив для рослин, харчових добавок для тварин. Кожне з цих виробництв людина освоювала в різні часи. Вивчаючи історію, ви дізнаєтеся про бронзове і залізне століття. Назви підтверджують важливість освоєних людиною хімічних явищ, завдяки яким їй вдалося замінити кам’яний спис, дерев’яну борону металевими знаряддями.

Учені вивчають хімічні явища у спеціально обладнаних приміщеннях - хімічних лабораторіях, їм важливо знати, як відбуватиметься хімічне явище, як прискорити бажані та сповільнити небажані хімічні реакції, що потрібно для одержання нових речовин з наперед заданими властивостями.

V. Закріплення і узагальнення нових знань та вмінь

Бесіда за питаннями

1.Що називають хімічним явищем? Яка інша назва хімічних явищ

   тобі відома?

2. У чому полягає головна відмінність між фізичними та хімічними явищами? 

    Наведи приклади.

3. Навіщо потрібні хімічні лабораторії?

4. Назвіть умови необхідні для горіння?

 

 5. До фізичних чи хімічних явищ належить:

а) виготовлення цвяхів із заліза;

б) поява іржі на залізному виробі; в) скисання молока; г) приготування з молока масла?

Відповідь обґрунтуй.

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна гра «Незакінчене речення».

  • Сьогодні я навчився …
  • На уроці найцікавішим було …
  • Сьогодні я дізнався про ...
  • З яким настроєм працював?
  • Чи задоволений собою?

 

VІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати § 14.

2.Описати хімічні явища, які зустрічаються у вашому повсякденному житті.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горовий Іван
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
8991
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку