Тема. Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі.
Мета:
Обладнання: підручник для 5 класу, папір для роботи в групах,
кольорові олівці, роздатковий дидактичний матеріал, ножниці.
Хід уроку
I.Організаційний момент . Привітання.
Треба всім нам привітатись:
Один одному сказати : Добрий день! Добрий день!
Туди, сюди повернутись : Добрий день! Добрий день!
Один одному всміхнутись: Добрий день! Добрий день!
І в долоні поплескати: Добрий день! Добрий день!
Дружно всі сідаймо і занняття починаймо!!!
Вчитель: Хай хороший настрій збережеться протягом усьго уроку !
II. Повторення правил роботи.
Вчитель. Для успішної роботи на сьогоднішньому занятті нам необхідно повторити правила – правила яких ми з вами будемо дотримуватися.
? Приймаємо такі правила . Гаразд ! Починаємо .
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Таємничо-чарівна хвилинка».
– У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Можливо, хтось здогадається, що це може бути? /Варіанти відповідей дітей/.
(Діти по черзі заглядають у скриньку.
Послухайте таку історію:
Двоє хлопчиків сидять на лаві. Осторонь чоловік читає газету. Один із хлопців каже:
– Вчора моя бабуся казала, щоб я вчився бути ввічливим.
Другий:
– Для того, щоб бути ввічливим, необхідно частіше говорити слова “будь ласка”, “прошу”, “вибачте”.
– А ще при зустрічі потрібно знімати шапку. Це ж сказано у Правилах для учнів.
– Зовсім не важко бути ввічливим. Було б тільки бажання. Я завжди буду ввічливим. А ти?
– Я теж.
У цей час підходить дівчинка з книжкою, хоче сісти біля них, але хлопці розсілися так, що місця на лавці немає. Побачивши, що дівчинка не відходить від лавки, один із хлопців каже:
– Будь ласка, відійди трохи вбік, а то через тебе не видно нічого.
– Пробачте, – сказала дівчинка і відійшла вбік.
– Спасибі, – сказав хлопець і повернувся до друга, щоб продовжити розмову про ввічливість.
Чоловік з газетою піднявся і сказав:
– Сідай, будь ласка, дівчинко. А у вас, хлопці, слова розминаються з ділом.
Хлопчики здивовано подивилися один на одного.
Вчитель.
– Чому так сказав чоловік хлопцям?
– Що повинні були зробити хлопці?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. Сьогодні ми поговоримо про спілкування хлопчиків і дівчаток, ви дізнаєтесь, як себе поводити при знайомстві, як підтримувати товариські стосунки з однолітками ,а також, коли вас ображають.
V. Вивчення нового матеріалу.
Вправа «Мозковий штурм».
Вчитель. Де школяр здебільшого проводить свій час?
Удома, в школі, у дворі, , спортом або ще чим-небудь.
Багато часу ви проводите в школі , спілкуєтесь, ось чому так важливо мати гарні стосунки з однокласниками – адже вони перебувають поруч із вами більшу частину вашого шкільного життя.
Вчитель.
– Давайте згадаємо, що таке спілкування
Спілкування – це обмін думками, враженнями.
Іноді буває, що хтось недочув чи неправильно зрозумів іншого. Через це можуть виникати непорозуміння, які призводять до неприємностей. На жаль, частою є й інша ситуація – більш “ сильні ” учні висміюють слабших, дають їм прізвиська, ображають, віднімають гроші.
Слово вчителя: «Вміння обирати добрих, надійних друзів дуже важливе.
А чи знаєте ви, яким має бути справжній друг?
Давайте про це поговоримо.
Дружба – це стосунки між людьми, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, поглядів, життєвих цілей. Ось таке визначення дружбі дають тлумачні словники. Без друзів у наш час важко жити на світі. А чи знаєте ви, що означало «мати справжнього друга» в давні часи?
Споконвіку дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона скріплювалася кров’ю. В епоху Середньовіччя дружба була втіленням вірності, шляхетності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище за родину. Дружба ушляхетнювала життя. Вона надзвичайно високо шанувалася в українській культурі. Оспівувалася дружба у багатьох творах української літератури, про неї писали Леся Українка, Г. Тютюнник, І. Франко.
Дружба – одне з найдивовижніших і прекрасних почуттів, притаманних людському серцю.
Вчитель: У вас є друзі ?
. Вправа «Дерево дружби»
Роздати дітям малюнки з зображенням дерева без коріння.
Завдання:
- Розмалювати своє дерево і намалювати стільки корінців, скільки друзів ви маєте.
Вчитель. Як же почуває себе дерево, у якого мало або зовсім немає корінців? Так само почуває себе людина у якої мало або немає друзів. Свої дерева ми повісимо на дошку малюнків.
Вправа «Утвори речення»
Про важливість дружби говорили з давніх-давен. Утворіть і запишіть речення – прислів’я, з’єднавши правильно ліву та праву частину.
Дружба та братство… |
…і один за всіх. |
В нашій дружбі… |
…дорожче багатства. |
Дружний табун… |
…той сам собі заклятий ворог. |
Всі за одного.., |
…мало меду наносить. |
Одна бджола… |
…не буде сутужно. |
Хто не шукає дружби з ближнім.., |
…наша сила. |
Берись дружно… |
…і вовків не боїться. |
Гра –розминка « Це мій кращий друг і я»
Якщо відповідь про вас, промовляєм хором враз.
Це все я , це все я , це мій кращий друг і я!
Якщо ні, то мовчимо і тихенько сидимо.
– Завжди смішить своїх друзів, намагається поліпшити їм настрій.
– Має гарні іграшки, але нікому їх не дає.
– Дружить тільки для власної вигоди.
– Завжди готовий захистити свого друга, якщо хтось його ображає.
– Співчуває другові, коли в того неприємності, втішає його.
– Зловтішається, коли друг отримує низьку оцінку.
– Відвідує друга в лікарні. Завжди готовий вислухати друга і допомогти.
– Підбиває друзів на погані вчинки (прогуляти урок, збрехати батькам).
– Відмовляється робити щось погане і відмовляє від цього друзів.
– В усьому підтримує свого друга, навіть якщо це може комусь зашкодити.
– Міняє друзів, як рукавички.
– Розпускає плітки про свого друга.
– Намовляє друзів проти інших дітей.
– Не розкриває таємниць, які йому довірив друг.
– Багато обіцяє, але нічого не виконує.
– Запрошує на свій день народження тільки тих, хто приносить дорогі подарунки.
– Вітає друзів зі святами.
– Насміхається над другом, критикує його одяг і зачіску.
– Допомагає другові з домашніми завданнями, пояснює те, що той не зрозумів
– Любить говорити тільки про себе.
– Цікавиться справами свого друга.
– Не обманює своїх друзів.
– Навчає друга робити те, що вміє сам.
– Забороняє своєму другові спілкуватися з іншими дітьми.
Вправа « Хто з ким дружить»
Знайти пару мультгероїв.
Гра « Квітка дружби».
Об’єднуємось у 2 групи.
Учні вирізують з кольорового паперу пелюстки і пишуть на них якості справжнього друга.
Створюють квітку дружби.
ВІДЕОРУХАНКА
Вчитель. У вашому віці хлопчики здебільшого прагнуть спілкуватись з хлопчиками, а дівчатка — з дівчатками. Вважають, що з дітьми протилежної статі їм буде нецікаво. І через це іноді багато втрачають. Однак хлопчикам і дівчаткам можна знайти спільні інтереси, щоб разом цікаво проводити дозвілля».
Вчитель: А зараз ми об’єднаємось у 2 групи — хлопчики і дівчатка.
Ваше завдання, написати ігри в які любите грати разом.
А зараз порівняємо ігри хлопчиків і дівчаток, і побачимо чи є спільні.
«Не існує суто хлоп’ячих чи суто дівчачих розваг. Хлопчики і дівчатка можуть гратися разом”.
Слово вчителя: «На жаль, діти не завжди вміють мирно розв’язувати свої проблеми. Тому в школі трапляються сварки, бійки, знущання над слабшими. Все це — прояви агресії і насилля, які ще називаються булінгом. Найпоширенішими проявами агресії у вашому середовищі є бійки, штовхання, а також прізвиська, обзивання, кривляння. Як і те, коли не беруть у гру чи виганяють із неї, псують чиїсь речі. Усе це — булінг. А вимагання грошей, чужої власності є найнебезпечнішими випадками, за які винуватці та їхні батьки відповідають за законом.
Давайте переглянемо відео, у якому є поради, як поводитися в ситуаціях булінгу».
Перегляд відео
«Як боротися із булінгом»
Запитання для обговорення:
Які ви кроки запам’ятали для подолання булінгу?
Який перший крок подолання булінгу? Не бійся просити про допомогу.
-Який другий крок? Не тримай у секреті.
-Який третій крок? Не звинувачуй себе.
– Який четвертий крок? Не оправдовуй кривдників.
-Який п’ятий крок? Звертайся до адміністрації школи.
VI.Узагальнення та систематизація знань
Вправа « Вчимося жити разом»
З колорового паперу вирізати долоньки, написати своє ім’я
Прикріпити на плакат.
Вчитель:
Ти маєш право жити в безпеці. Воно захищене законами суспільства і держави.!
VII.Підбиття підсумків уроку.
Вправа « Питання в кубі».
Кожен із вас сьгодні щось зрозумів, чомусь навчився, чимось зацікавився.
Спробуймо висловити свою думку про занняття ..
VIII.домашнє завдання.
1. Опрацювати & підручника.
2. Виготовити пам’ятку «Закони дружби і добра».
Прощання. Рефлексія.
Вчитель: Якщо дружить увесь клас,
Успіх буде повсякчас
Все нам легко удається
Весело усім живеться
Пісня нас усіх єднає..
Аудіозапис пісні «Пісня про дружбу» (пісня «Справжній друг» муз. П. Савельєва
Сл. М. Пляцковського).