Урок "Причини виникнення та способи гасіння невеликих пожеж. Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання під час пожежі."

Про матеріал
Мета уроку розглянути умови й причини виникнення пожеж, принципи запобігання та гасіння пожеж, забезпечити засвоєння учнями правил пожежної безпеки. Розвивати поняття про способи гасіння невеликих пожеж, особливості гасіння електроприладів, захист органів дихання під час пожежі. Виховувати розуміння важливості дотримання правил пожежної безпеки, рішучість, дбайливе ставлення до свого життя і здоров’я та готовність допомогти іншим людям в разі пожежі.
Перегляд файлу

Клас: 5                                                                                               Дата:

Тема уроку: Причини виникнення та способи гасіння невеликих пожеж. Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання під час пожежі.

ХІД УРОКУ

Мета уроку: 

Освітня: розглянути умови й причини виникнення пожеж, принципи запобігання та гасіння пожеж, забезпечити засвоєння учнями правил пожежної безпеки.

Розвиваюча: розвивати поняття про способи гасіння невеликих пожеж, особливості гасіння електроприладів, захист органів дихання під час пожежі.

Виховна: виховувати розуміння важливості дотримання правил пожежної безпеки, рішучість, дбайливе ставлення до свого життя і здоров’я та готовність допомогти іншим людям в разі пожежі.

Базові поняття і терміни уроку:  пожежа, горючі, важко горючі, негорючі речовини, кисень, вогонь.

Обладнання: підручник, робочий зошит, картки з тестами.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Структура уроку

№ етапу

                       Етап уроку

Час(хв)

   1

Організаційний момент

      1

   2

Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

      4

   3

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

      2

    4

Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

      15

    5

Узагальнення і систематизація знань

      20

    6

Підведення підсумків уроку

       2

    7

Повідомлення домашнього завдання

       1

 

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

«Асоціативний кущ»

Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «пожежа».

Приклади відповідей: небезпека, сірники, вогнегасник, вода, пожежник, вогонь.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

Проблемне запитання

- За яких умов може виникнути пожежа?

Останнім часом щороку у світі стається близько 5 мільйонів пожеж. Щогодини у вогні гине одна людина, 2—3 особи одержують травми й опіки, кожен третій загиблий — ди­тина. В Україні пожежі приносять багато біди. Щодня виникає до 120 пожеж, у яких гине в середньому 7 чоловік. З року в рік ці цифри збільшуються. У різних областях кількість пожеж на добу сягає від 15 до 20. Такому стану потрібно зарадити, тому кожен учень повинен знати правила пожежної безпеки і виробляти в собі звичку їх виконання.

Тема  нашого уроку «Пожежна безпека». Сьогодні, ми згадаємо  правила  пожежної безпеки, навчимося правильно діяти під час пожежі в різних життєвих ситуаціях.

 

ІV. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

1. Пожежі. Умови виникнення пожеж.

Вправа «Мозковий штурм»

- Що таке пожежа?

Пожежа — це стихійне лихо, під час якого вогонь виходить із-під контролю людей і призводить до великої матеріальної шкоди, часто й до загибелі людей.

Термін «трикутник вогню» запропонував французький хімік Лавуазьє, щоб легше було запам’ятати три умови виникнення горіння. Горіння виникає за наявності горючих матеріалів, джерела запалювання і кисню.

Робота з підручником

Відкрийте сторінку 127 та  замалюйте «трикутника вогню» в робочих зошитах.

2. Причини виникнення пожеж.

Гра «Я знаю такі джерела запалювання»

Діти продовжують: «Я знаю таке джерело — ... (бенгальський во­гонь, сигарета, несправний електроприлад, лупа, товсте скло, блис­кавка, відкритий вогонь, запальничка, сухий спирт, кресало тощо).

Першою умовою виникнення горіння є наявність джерела запалювання. Усе, що породжує вогонь, іскри або високу температуру, може призвести до загоряння.

Другою умовою виникнення горіння є наявність горючих речовин. Усі речовини за ознакою горючості поділяють на горючі, важкогорючі і негорючі.

Горючі — ті, що загоряються від джерела запалювання і продовжують горіти, коли це джерело зникає. Найнебезпечнішими серед них є легкозаймисті рідини і гази. Вони можуть спалахнути чи вибухнути від найменшої іскри, як, наприклад, бензин або природний газ.

Важкогорючі — ті, що загоряються, тліють чи обвуглюються під дією вогню, проте без джерела запалювання їхнє горіння припиняється (як, наприклад, деякі пластмаси, гума). Однак під час пожежі вони небезпечні, тому що виділяють отруйні гази.

Негорючі — ті, що не горять за будь-яких умов. До них належать вода, пісок, каміння, цегла. Їх застосовують для гасіння пожеж.

Третьою умовою горіння є наявність кисню — газу, що міститься в повітрі. Якщо вогонь виникає у замкненому приміщенні, вміст кисню у повітрі зменшується, і горіння може припинитися само собою. А найшвидше вогонь розгоряється там, де необмежена кількість кисню і горючих матеріалів, наприклад у лісі.

Складання схеми

Учні знаходять в підручнику приклади займистих, незаймистих і важкозаймистих речовин. Та записують до схеми.

 

 

 

 

3. Принципи запобігання пожеж.

- Як же ж можна припинити горіння?

У більшості випадків пожежу можна загасити на стадії загоряння, доки вона ще не набрала сили. Для цього буває достатньо затоптати вогонь ногами чи вилити на нього склянку води. Можна накрити вогонь пальтом, килимом, ковдрою, засипати його землею чи піском або скористатися вогнегасником.

Виділяють чотири принципи припинення горіння:

1. Ізоляція вогнища горіння від повітря чи зниження вмісту кисню в повітрі;

2. Охолодження зони горіння чи горючої  речовини;

3. Інтенсивне гальмування швидкості хімічної реакції в полум’ї;

4. Припинення горіння в результаті впливу на нього силь­ного струменя газу та води.

«Пожежна інспекція»

Дві групи пожежних інспекторів визначають принципи запобігання пожеж:

1 група: у школі;

2 група: вдома.

Завдання інспекторам:

1) самостійно прочитати матеріал підручника;

2) обговорити матеріал і визначити головні принципи, навести приклади із життя;

3) скласти інструкцію з декількох пунктів, виконання якої дозволить запобігти пожежі.

4. Засоби гасіння невеликих пожеж.

При пожежі потрібно діяти дуже швидко. Якщо гаяти час, вогонь буде поширюватися. А якщо вчасно і правильно зреагувати, можна ліквідувати пожежу за лічені хвилини. Діяти треба надзвичайно обережно. Слід пам’ятати, що на електроприлади, увімкнені в розетку, лити воду дуже небезпечно. Можна отримати ураження електричним струмом. Тому треба обгорнути руку неодмінно сухою тканиною (одягом, рушником чи серветкою) і висмикнути вилку з розетки  або вимкнути електрику на щитку.

Лише знеструмивши електроприлад, його можна гасити як звичайний осередок вогню. Найкраще накрити електроприлад ковдрою, щоб припинити доступ кисню, і залити водою.

У таких випадках ніколи не слід вагатися, думати про те, що, гасячи, наприклад, телевізор, зіпсуєш його.

4. Захист органів дихання в зоні пожежі

Під час пожежі люди гинуть не так від вогню чи високої температури, як від диму й газів, що виділяються у процесі горіння.

Щоб не отруїтися цими газами, треба насамперед захистити органи дихання. Закрити рот і ніс тканиною, бажано вологою. Можна використати носовичок, шарф, рушник, рукав сорочки, футболки.

Якщо пожежа сталася, коли людина перебувала в ліжку, підводитися не можна, тому що чадний газ піднімається вгору. Треба закрити ніс і рот тканиною і сповзти на підлогу. Вибиратися з кімнати поповзом, не піднімаючи голови.

Якщо під час пожежі загорівся одяг, бігти не можна — це тільки посилить горіння. Слід зупинитися, спробувати якомога швидше зняти одяг. Якщо це не вдалося, упасти на землю або підлогу та покачатися, щоб збити полум’я. При цьому треба захищати очі та обличчя руками.

Якщо одяг загорівся на іншій людині, спробувати допомогти їй зняти одяг, збити полум’я цупкою тканиною або своїм верхнім одягом. Якщо не вдалося, повалити постраждалого на землю або підлогу і в будь-який спосіб збити полум’я: залити водою, закидати піском, землею, взимку — снігом. Накинути цупку тканину (брезент, ковдру, пальто) і щільно притиснути її до одягу постраждалого. Голова має залишатися відкритою, щоб постраждала людина не отруїлася продуктами горіння. 

Отже, у приміщенні, де багато диму, треба рухатись пригнувшись або повзком. Для захисту від чадного газу необхідно дихати через зволожену тканину. Не можно користуватися ліфтом. Для виходу з дому через вогонь треба накритися ковдрою (краще вологою). Якщо виходу не має виходити треба через вікно. Якщо це не перший поверх то треба вийти на балкон, закрити двері і кликати на допомогу.

 

VI. Узагальнення і систематизація знань

Тестове завдання

1. Що слід вважати пожежею?

а) Будь які випадки горіння;

б) неконтрольоване горіння поза спеціальним вогнищем, яке призводить до матеріальної шкоди.

в) Інтенсивна взаємодія кисню з горючими речовинами.

2. Що є найпоширенішою причиною загибелі людей на пожежах?

а) отруєння токсичними продуктами горіння;

б) теплові опіки;

в) недостатність кисню.

3. Чим  треба гасити пожежу? 

а) вогнегасником; 

б) водою; 

в) ковдрою.

4. Якщо немає спеціальних засобів, як зменшити небезпечну дію диму та продуктів горіння?

а) прикрити обличчя руками;

б) прикрити органи дихання зволоженою тканиною;

в) дихати тільки носом.

5. Що потрібно зробити, якщо на Вас зайнявся одяг і Ви не в змозі його позбутися?

а) впасти на підлогу і кататися по ній;

б) бігти до найближчих засобів пожежегасіння чи вододжерел;

в) збити полум’я рушником, тканиною тощо.

6. Як треба рухатися у задимленій зоні?

а) бігом як найшвидше;

б) обережно навпомацки;

в) пригинаючись або повзком під димом.

7. За  яким  номером  потрібно викликати пожежників?  

а) 101;

б) 102;

в) 103.

Гра  «Запитання – відповідь»

-  Чому заборонено сушити одяг над газовою плитою?

-  Чому небезпечно залишати без нагляду увімкнену праску?

-  Чому не можна стелити килим поряд з каміном?

- Чому заборонено користуватися несправними електроприладами?

Гра з оплесками «Займисті, незаймисті, важкозаймисті»

Установка: займисті — оплеск — один раз, важкозаймисті — два рази, незаймисті — тиша.

Спирт, папір, гума, земля, ацетон, пісок, вода, пластмаса, со­лома, газ, лінолеум, фарби, нафта, цегла, скло.

Проблемні ситуації

1. Ви  дивилися телевізор.  Через  деякий  час  друзі  покликали  вас  на  прогулянку.  Телевізор вимкнути ви забули.  Прийшовши  з  прогулянки додому,  ви побачили,  що будинок  весь  в  диму,  а  телевізор спалахнув полум′ям.  Ваші дії.

2. Ви  прасували одяг.  До  вас  зателефонували друзі.  Ви  побігли говорити  по  телефону,  забувши  про  праску.  Повернувшись  у кімнату,  ви помітили,  що праска загорілась.  Ваші дії.

3. Ви  відпочивали  в  лісі  і  підпалили вогнище,  щоб підсмажити м′ясо.  Через  деякий  час  ви помітили,  що вогонь  почав  швидко охоплювати суху  траву  навколо вогнища.  Ваші дії.

4. Прийшовши зі школи додому ви швиденько ввімкнули електричний  чайник,  щоб попити  чаю;  пилосос,  щоб допомогти мамі прибрати  в  оселі  та  магнітофон,  щоб підняти собі настрій. Всі ці прилади були ввімкнені  в  одну  електричну  мережу.  Через  деякий  час  ви відчули  запах  диму.  Ваші дії.

 

V. Підведення підсумків уроку

- Що нового ви дізнались на уроці?

- Що нового ви навчилися на уроці?

 

VІI. Повідомлення домашнього завдання

- Опрацювати  §24, 25

- Намалюйте плакати, що інформують дітей про причини виникнення пожеж.

 

 

 

1


 

docx
Додано
11 березня 2021
Переглядів
3233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку