Урок 26 "Розв'язування задач"

Про матеріал
Учні набудуть практичних знань, умінь та навичок, самостійне опрацювання матеріалу та розв’язку задач, систематизують та закріплення знань з теми "Сила Лоренца", а також розвинуть інтерес до вивчення фізики та застосування електромагнетизму за допомогою отриманих на уроці знань.
Перегляд файлу

11 клас

Урок 26

Розв’язування задач з теми «Сила Лоренца»

 

Мета уроку:

навчальна:

  • набуття практичних знань умінь та навичок, самостійне опрацювання матеріалу та розв’язку задач, систематизація та закріплення знань з теми.

розвиваюча:

  • розвивати інтерес до вивчення фізики та застосування електромагнетизму за допомогою отриманих на уроці знань, розвиток абстрактно-логічного мислення.

виховна:

  • виховання в учнів практичних навичок, розвиток матеріалістичного світогляду.

 

Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь і навичок

 

Хід уроку

І. Організаційний етап 

Привітання, встановлення робочої атмосфери, пояснення роботи на уроці.

      

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь   

Фронтальне опитування учнів.

  • Означення магнітного поля.

(магнітне поле – це певний вид матерії, завдяки якому здійснюється магнітна взаємодія з намагніченими тілами.)

  • Означення сили Лоренца та її формула (запис на дошці)

(Сила, яка діє на рухому заряджену частинку з боку магнітного поля називається силою Лоренца:

,

(^)

Сила Лоренца буде максимальною, якщо кут між вектором швидкості і вектором індукції магнітного поля = 90˚, тоді

Сила Лоренца буде дорівнювати нулеві, якщо вектори швидкості і індукції магнітного поля паралельні між собою, тобто

  • Як визначається напрямок сили Лоренца?

(Напрям сили Лоренца визначається за правилом лівої руки:

Якщо витягнуті пальці лівої руки розташувати у напрямі руху позитивного заряду так, щоб складова магнітної індукції В, перпендикулярна до напряму швидкості заряду, входила в долоню, то відігнутий на 90˚ великий палець укаже напрям сили Лоренца, яка діє на рухомий заряд.)

  • Чому дорівнює робота сили Лоренца?

(Робота сили Лоренца дорівнює 0.)

      

  1. Підсумки уроку        5 хв.
  2. Домашнє завдання         1 хв.

 

ІІІ. Розв’язування задач

(Якісні задачі, учні за бажанням (або за списком) виходять до дошки для розв’язку задач)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача № 1

Яка сила діє на протон, що рухається зі швидкістю 10 Мм/с в магнітному полі з індукцією 0,2 Тл перпендикулярно лініям магнітної індукції.

Дано:                         Розв’язок:                         

v=10 Мм/с=107 м/с      ,

B=0,2 Тл                      α=90˚, то          

mp=1,67·10-27кг       

qp=1,6·10-19 Кл                        

α=90˚                                   

Fл -?                                      

                                           

Відповідь:

 

Задача № 2

Протон, що проходить прискорюючу різницю потенціалів 400 В, влетів і однорідне магнітне поле з індукцією 0,2Тл і почав рухатись по колу. Визначте радіус кола по якому він рухався.

 

Дано:                    Розв’язок:

В=0,2 Тл                                        ,

mр=1,67·10-27кг Так як протон почав рухатись по колу, то сила

qр=1,6·10-19 Кл         Лоренца являється і доцентровою силою. Тобто:

U= 400 В                                            ,

R-?                                  Так як:      , то, прирівнявши ці два рівняння

                             для сили Лоренца отримаємо

За законом збереження енергії, робота, яку виконує поле, по переміщенню заряду дорівнює кінетичній енергії. Тоді:

А робота сил електричного поля при переміщенні заряду визначається за формулою:

, тоді:

Звідси

=1,44 (см)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача № 3

В напрямку перпендикулярному лініям магнітної індукції, влітає в магнітне поле електрон зі швидкістю 10 Мм/с. знайти індукцію магнітного поля, якщо електрон описав і полі окружність радіусом 1 см.

Дано:                         Розв’язок:                          

v=10 Мм/с=107 м/с   

R=1см = 0,01 м          

mе=9,1·10-31кг             

qе=1,6·10-19 Кл                

α=90˚                                 

В-?                               

 

 

Задача № 4

Протон розганяється зі стану спокою в електричному полі з різницею потенціалів 1,5 кВ і влітає в однорідне магнітне поле перпендикулярно до ліній магнітної індукції. У магнітному полі він рухається по дузі кола радіусом 60 см. Визначити модуль вектора магнітної індукції.

 

Дано:                      Розв’язок:

q=1,6·10-19 Кл     

m=1,67·10-27 кг    

U=1,5·103 В          З другого закону динаміки для руху протона в магнітному 

R=0,6 м                 полі

sin                  

В - ?                     

                   9,3·10-3 (Тл).

 

 

 

 

 

 

Задача № 5

Однозарядні іони двох ізотопів аргону розганяються в електричному полі і потім в однорідному магнітному полі розділяються на два пучки, що рухаються у вакуумі по дугах кіл з радіусами 7,63 см і 8,05 см. Знайти відношення мас іонів двох ізотопів.

Дано:                           Розв’язок:

R1=7,63 см       Запишемо другий закон динаміки відповідно для руху кожного

R2=8,05 см     ізотопу в магнітному полі

- ?              

За умови рівності початкових швидкостей знаходимо

 

 

Задача № 6

В однорідне магнітне поле з індукцією 0,01 Тл перпендикулярно до ліній індукції влітає протон з кінетичною енергією 12·10-16 Дж. Який радіус траєкторії руху протона?

 

Дано:                        Розв’язок:

В= 0,01 Тл            Сила Лоренца зрівноважується доцентровою силою:

W=12•10-16 Дж     

q=1,6•10-19 Кл     З рівняння для кінетичної енергії протона

m=1,67•10-27 кг    

R - ?                       знаходимо:

                             Для радіуса знаходимо:

                                

                  62,5·10-6 (м).

Задача № 7

Заряд з сталою швидкістю https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image083.jpg влітає в однорідне магнітне поле перпендикулярно до ліній індукції. Індукція поля 1Тл. Протягом 10-4с паралельно магнітному полю діє електричне поле напруженістю 100В/м.  Обчислити сталий крок спіральної траєкторії заряду.

                                          Розв’язання:

https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image084.jpg

Прирівнявши, отримаємо радіус кола R, по якому рухається заряд: https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image086.jpg

Період обертання заряду: https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image088.jpg

Якщо електричне поле діє короткочасно, то виникає електрична складова сили Лоренца, напрямлена паралельно полю.

https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image090.jpg - напруженість електричного поля.

За час t складова швидкості зростає від 0 до https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image083.jpg 1, тоді

https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image092.jpg

Наявність складової швидкості https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image083.jpg 1, яка перпендикулярна до https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image083.jpg , означає, що заряд рухається по спіралі.

https://konspekta.net/lektsiiorgimg/baza5/1306481129600.files/image094.jpg

Відповідь: 0,06Тл.

 

 

 

 

Задача № 8

Електрон влітає в однорідне магнітне поле з індукцією 10-4Тл перпендикулярно лініям магнітної індукції. Його швидкість 1,6•106 м/с. Визначте радіус кола, по якому рухається електрон.  

Дано:                              Розв’язок

B = 10-4 Тл                     Сила Лоренца діє під прямим кутом до швидкості руху

v = 1,6 • 106 м/с              електрона. В цих умовах вона сповіщає електрону q = e = 1,6 • 10-19 Кл      тільки доцентрове прискорення, тому

α = 90°                            qvB = mv2 / R.

R — ?                           Звідси

                                        R = mv / qB.

     R = (9,1 • 10-31 кг • 1,6 • 106 м/с) / (1,6 • 10-19 Кл • 10-4 Тл) = 9,1 • 10-2 м.

Відповідь: електрон рухається по колу радіусом 9,1 • 10-2 м.

 

Задача № 9

Визначте силу, яка діє на заряд 0,005 Кл, Що рухається в магнітному полі з індукцією 0,3Тл із швидкістю 200 м/с під кутом 45 градусів до вектора магнітної індукції.

Дано:                 Розв’язок:

q=0,005Кл         Fл = |q|

В= 0,3Тл            Fл = 0,005Кл · 0,3Тл · 200м/с = 0,3   /2=0,21Н

υ= 200м/с

α=450

Fл  ?

 

Задача № 10
          До магнітного поля з індукцією 0,27Тл влітає позитивно заряджена частинка із зарядом, що дорівнює 2е, зі швидкістю 2,7·103 км/с. Обчислити силу Лоренца.

Дано:                       Розв’язок:

В= 0,27Тл             Fл = |q |В υ sinα

q=2е                      Оскільки, за умовою задачі q= 2е, а  sinα =1,  то

υ= 2,7·103км/с      Fл = В2е υ

 е = 1,6 ·10-19 Кл   

Fл  ?                   Fл = 0,27 · 1,6 ·10-19 ·2,7· 106 = 2,33 10-13Н

 

 

Задача № 11

Протон у однорідному магнітному полі з індукцією 0,01Тл описав коло радіусом 10см . Знайдіть швидкість руху протона .

 

Дано:                        Розв’язок

  

                             

 

 Задача № 12

Електрон влітає зі швидкістю 500 км/с в однорідне магнітне поле з індукцією 1,4мТл перпендикулярно до ліній магнітної індукції. Визначте силу, що діє на електрон, і радіус кривизни траєкторії руху електрона.

Дано:                                      Розв’язок

υ =500км/с =5∙105м/с          

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бовкун Вікторія Вільгалімівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Додано
4 листопада 2020
Переглядів
52997
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку