Мета: обговорити з учнями, які небезпечні місця є у мікрорайоні школи; формувати у школярів уміння обирати безпечні місця для відпочинку та гри, де ніщо не загрожує життю і здоров’ю; допомогти засвоїти загальні правила безпечної поведінки дітей надворі; вчити відмовлятися позичати свої речі (велосипед, мобільний телефон) малознайомим і незнайомим людям; виховувати обережність, обачливість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Де можна переходити залізничну колію?
— Розкажіть правила переходу через залізничні переїзди.
— Чому гратися на залізниці небезпечно?
— Пригадайте казку К. Чуковського «Бармалей». Чому із дітьми трапилося нещастя?
— Дітям важливо вміти обирати безпечні місця для відпочинку та гри, де ніщо не загрожує їх життю і здоров’ю.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Саме про безпеку надворі ми сьогодні й поговоримо.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Найзручніше місце для гри в місті — це дитячий ігровий або спортивний майданчик у дворі біля вашого дому. Найчастіше ви перебуваєте там не одні.
Поряд із вами — діти з вашого будинку або будинків поблизу, а також дорослі — батьки чи бабусі, дідусі.
На дитячому ігровому майданчику є гойдалки, каруселі, гірки тощо. Біля них будьте особливо обережними, щоб не вдаритися, коли інші гойдаються.
Катайтеся по черзі, не сваріться.
На спортивному майданчику можна пограти в рухливі ігри, футбол, бадмінтон. Майданчики розташовують на відстані від вулиць і доріг, серед зелених насаджень, часто їх огороджують невеличкими парканами.
У селі грайтеся на своєму подвір’ї і там, де дозволяють батьки.
Обирайте безпечні місця для ігор та прогулянок.
Під час прогулянки ви можете зустріти незнайомих людей, іноді — небезпечних. Як поводитися з ними, ви вже знаєте. Однак пам’ятайте: небезпечними можуть бути не тільки чоловіки, але й жінки, дідусі, бабусі, хлопці та дівчата. Щоб здобути вашу довіру, дорослі можуть використовувати ваших однолітків. Незнайомці можуть пропонувати будь-що, щоб дізнатися, де у вас удома лежать гроші, коштовності. Не розпочинайте розмови із ними. У жодному разі нікому не називайте свою адресу, номер телефону, нічого не розказуйте про сім’ю. Обов’язково повідомте батьків або вчителя, якщо до вас з певним проханням зверталися незнайомці.
Допоможуть уникнути небезпеки ще й такі поради:
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 104–107)
1) Робота за малюнками.
— Розгляньте малюнки на с. 104.
— По черзі скажіть, у які ігри ви полюбляєте грати надворі.
— Які речі берете з собою на прогулянку?
2) Читання оповідання В. Драгунського «На Садовій великий рух» (с. 144–148).
— Поміркуйте, чому хлопчики втратили велосипед.
3) Робота в групах.
— Об’єднайтесь у чотири групи: «Велосипед», «Самокат», «Мобільний телефон», «Скейт».
Розіграйте сценки про те, як можна відмовити малознайомим дітям у проханні позичити ваші речі.
4) Робота за малюнками.
— Розгляньте малюнки на с. 105 та розкажіть, що роблять діти. Що з ними може трапитися?
— Поміркуйте, де біля вашого будинку безпечно гуляти, а де — небезпечно.
Запам’ятайте! Обирайте безпечні місця для ігор та розваг.
— Розгляньте малюнки на с. 106. Пригадайте, що означають дорожні знаки для велосипедистів.
— Прочитайте правила для юних велосипедистів. Обговоріть, що означає кожне з цих правил, для чого воно існує.
5) Екіпіровка велосипедиста.
— Разом із дорослими навчіться добирати одяг для велосипедної прогулянки і правильно вдягати велосипедний шолом.
Запам’ятайте! Захисний шолом — найкращий головний убір для велосипедиста.
2. Тест «Так чи ні?» (див. додаток на с. 67)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
— Які місця для ігор і розваг ви не обираєте на вулиці? Чому?
— Розкажіть, чи є біля школи небезпечні місця для ігор.
— Обговоріть з членами родини небезпечні місця для розваг біля вашого
будинку.
— Якщо ви потрапили у біду, до кого будете звертатися по допомогу?
— Розкажіть про ці правила вдома.
— Яку машину називають велосипедом?
— Які дорожні знаки для велосипедистів ви знаєте?
— Які деталі велосипеда обов’язково потрібно перевірити перед поїздкою?
— Назвіть предмети екіпіровки велосипедиста.
— У якому віці водій велосипеда має право рухатися по дорозі?
— Які ще правила для велосипедистів ви знаєте?
ДОДАТОК ДО УРОКУ 24
Тест «Так чи ні?»
1. Ігри у піжмурки можна проводити:
○ між будинками;
○ у покинутих будинках та новобудовах;
○ на деревах;
○ біля трансформаторних будок і щитових.
2. Профілактикою пограбувань є такі дії:
○ носити із собою коштовні речі;
○ не носити ключ так, щоб було видно;
○ не ховати ключ під килимком перед дверима;
○ не називати свою адресу незнайомим;
○ не приводити додому незнайомих.
3. Слід дотримувати таких правил для юних велосипедистів:
○ виїжджати на дорогу дозволено тим, кому виповнилося 10 років;
○ кататися можна лише там, де немає транспорту і пішоходів;
○ можна переїжджати на інший бік дороги на велорсипеді;
○ перед поїздкою слід перевірити гальма і звуковий сигнал;
○ не можна кататися вночі, у сутінках, в туман і під час дощу.