Конспект відкритого уроку з природознавства 3 клас на тему "Сонце-найпотужніше джерело енергії". Матеріал містить в собі методи Нової української школи. Сподіваюсь стане в пригоді багатьом учителям!
Природознавство 3 клас
Тема: Сонце - найпотужніше джерело енергії
Мета: навчати учнів характеризувати Сонце як невичерпне джерело енергії;
формувати уявлення про перетворення енергії Сонця в інші види енергії;
розвивати творчу активність, уважність; формувати пізнавальний інтерес, ціннісне ставлення до природи, вміння вчитися.
Обладнання: підручники, ілюстративний та роздатковий матеріал, мультимедійна
презентація
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент слайд 2
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам починати
Кличе в подорож дзвінок.
Фенологічне спостереження. Вправа «Синоптик»
Вправа «Сонячний настрій» слайд 3
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
- Для того щоб перевірити, як ви вдома читали, я пропоную вам виконати тести
Тести слайд 4
1. Енергія – це:
А)Здатність живих організмів виконувати роботу
Б) Здатність будь-якого тіла виконувати роботу
2. Джерела енергії можна поділити на :
А) 1 групу Б) 2 групи
3. Енергія вітру, рухомої води, сонця відноситься до:
А) відновлювальної групи; Б) не відновлювальної групи
4. У світі є багато запасів корисних паливних копалин, але найменше з них:
А) газу Б) вугілля
- Поміняйтеся з сусідом по парті і давайте перевіримо відповіді один одного
Підніміть руки у кого всі відповіді правильні? Ви справилися на високий рівень, молодці.
- А зараз пригадаємо про що говорили на попередньому уроці.
— Що таке енергія?
— Які бувають джерела енергії? (Поновлювальні і непоновлювальні)
— За допомогою якого джерела енергії працюють праска, телевізор? (Електрика)
— Чи є у вас удома лічильник електроенергії? Яке його призначення?
— За допомогою якого джерела енергії працюють праска, телевізор? (Електрика)
— Звідки ви берете енергію? ( з продуктів харчування)
— А звідки енергія береться в продуктах? (від Сонця)
III. Мотивація навчальної діяльності
Робота з презентацією. слайд 5
- Для того щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку- давайте ми розв’яжемо приклади
- Скажіть, а яку мету ви ставите перед собою на цьому уроці?
Повідомлення теми і мети уроку слайд 6
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про Сонце як невичерпне джерело світла та енергії.
IV. Вивчення нового матеріалу
Робота за підручником (с. 63–65)
- Зараз ви самостійно прочитайте інформацію з підручника. Та дайте відповіді на запитання подані на слайді. слайд 7
Перегляд відеоматеріалів. слайд 8
- Давайте з вами переглянемо відеоролик та скажемо де можна використовувати сонячну енергію.
— Де можна використовувати сонячну енергію?
Вправа «Навчаючи-вчусь» слайд 9
- Зараз ви отримаєте короткі фрази-факти про сонце і зачитуєте всьому класу. Всі інші уважно слухають і піднімають картку зі знаками:
«+» - якщо це знайома інформація для вас;
«!» - якщо це нова інформація для вас;
«- » - якщо це інформація, яка не відповідає вашим попереднім уявленням (раніше ви думали інакше);
«?» - якщо це інформація, яка вас зацікавила чи здивувала.
- Молодчики. Бачу багато з вас збагатили свої знання почувши для себе нову інформацію.
слайд 10 А хіба могли б обійтися без Сонця люди і тварини? Звичайно, ні. Рослини поглинають сонячну енергію і виробляють з неї поживні речовини. Тварини і люди живляться рослинами й отримують енергію від рослин.
Ми їмо фрукти, топимо піч дровами, насолоджуємося ароматом квітів. Але все це росте на Землі завдяки Сонцю. Частинка сонячної енергії зберігається і в самих рослинах. Це ж можна сказати і про вугілля та нафту, котрі називаються паливними корисними копалинами. Вони також виникли завдяки Сонцю в результаті перетворення рослин.
слайд 10+ Отже, і рослини, і тварини, і ми з вами отримуємо енергію від Сонця.
Сонце - основне джерело енергії на Землі. Без Сонця не було б життя на Землі.
слайд 10+ Науковці підрахували, що година сонячного світла ясної днини містить більше енергії, ніж весь світ споживає за рік. Якщо зловити соту її частину – про енергетичну проблему людство забуде.
Робота в групах
— Зараз ми попрацюємо в група. Вам потрібно буде разом написати в 2 колонки переваги та недоліки сонячної енергії, потім вибрати хто буде презентувати вашу відповідь.
— Нагадайте, до якого джерела відносять сонячну енергію?
— Це її основна перевага.
— Розгляньте малюнки 48 і 49 на с. 64 та розкажіть, що на них зображено.
— Зараз самостійно попрацюйте з рубрикою «Для допитливих» і розкажіть, що нового дізналися?
слайд 11 — Люди з давніх-давен звикли шанувати Сонце і ставитися до нього з повагою і любов’ю. І недарма, бо без його енергії завмерло б життя на Землі.
слайд 12— Що ж таке Сонце? Це найближча до нас зоря — величезне розпечене космічне тіло кулястої форми. Із Землі воно нам видається невеликим. Але насправді Сонце таке гігантське, що наша планета порівняно з ним виглядає крихітною. Відстань між Землею й Сонцем також дуже велика, завдяки чому ми не помічаємо його справжнього розміру. Температура на Сонці дуже висока, тому воно світиться, як усі розпечені тіла.
Робота в парах слайд 13
-Попрацюємо з вами в парах.
Ваше завдання вибрати серед всіх зображень, що є у вас на картках, організми, що потребують сонячного світла та тепла.
Асоціативний кущ
Давайте з вами зробимо висновки з нашого уроку та заповнимо всі промінчики нашого сонечка своїми знаннями про нього.
- Без енергії Сонця життя на Землі не існувало б.
- Сонце — найближча до нас зоря.
- Сонце — постійне й невичерпне джерело енергії.
Фізкультхвилинка слайд 14
- А зараз час настав для відпочинку проведем фізкультхвилинку.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Гра «Хрестики-нулики». слайд 15
- А зараз я пропоную вам пограти в улюблену гру багатьох дітлахів « Хрестики-нулики» та перевірити наші знання. Ваше завдання якщо ви почули правильне твердження – піднімаєте хрестик, не правильне – нулик.
Х Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало тепла.
О Сонце завжди гріє однаково.
Х Хмари затримують тепло сонячних променів.
О Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.
Х У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.
О Сонце – це планета.
О Сонце менше, ніж Земля.
О Вночі якщо добре придивитися можна побачити сонце.
Х Сонце потрібно всьому живому.
- Молодчики. Тепер я бачу , що наші уроки з природознавства не проходять дарма.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
- Діти, ви мали вдома приготувати короткі повідомлення про те, що буде якщо Сонця не стане
Програвання уявних ситуацій «Якби сонце зникло»
Слайди 16 Пройшов один день після зникнення Сонця. На Землі наступила звичайна ніч, тільки Місяця не видно через те, що він більше не відображає від себе сонячні промені. Лише зірки сумно світять в мороці.
+ Минуло дев'ять днів. Температура навколишнього середовища на Землі прагне бути всюди однаковою, що в Африці, що на Північному полюсі.
+ Минуло двадцять днів. Абсолютно всі озера, річки, моря сковуються крижаною кіркою.
+ Минуло двадцять сім днів. На екваторі -18 градусів за Цельсієм, так само і в інших точках земної кулі.
+ Минуло шістдесят п'ять днів. На Землі -50 градусів за Цельсієм, температура постійно знижується. 75% живих організмів загинуло.
Ось і підходить до кінця наш уроку. Скажіть, чи в кожного справдилася та мета, яку він ставив перед собою?
Давайте зараз перевіримо, хто був уважнішим на уроці і понесе з собою багато знань.
— Що таке сонце?
— Чому Сонце називають найпотужнішим джерелом енергії?
— Що ви можете розповісти про Сонце?
- Давайте знову покажемо за допомогою сонечок яка була ваша робота на уроці?
Рефлексія у вигляд арттерапії.
На ватмані вчитель прикріплює жовте коло велике, а діти прикріплюють раніше вирізані долоньки жовтого кольору і ставлять такі собі промінчики і кажуть про сонце щось хороше.
VІІ . Домашнє завдання слайд 17
С. 63–65 читати та підготувати розповідь про сонячні електростанції.
1