ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я
Розділ 4. ЗДОРОВИЙ ДУХ
Урок 28. ХАРАКТЕР ЛЮДИНИ. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
ВИЗНАЧЕННЯ ПОЗ ИТИВНИХ І НЕГАТИВНИХ РИС ХАРАКТЕРУ КАЗКОВИХ ГЕРОЇВ
Мета: сформувати в учнів уявлення про якості особистості; навчати школярів розпізнавати позитивні і негативні риси характеру, визначати риси характеру літературних
персонажів; виховувати бажання вдосконалювати позитивні риси характеру і стримувати негативні.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додаток на с. 68)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Ми починаємо вивчати новий розділ «Здоровий дух». У ньому ви дізнаєтесь про характер людини, про самооцінку характеру, про уяву і здоров’я, про те, як навчитись учитися та відпочивати. Тема нашого уроку — «Характер людини».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя
— У кожної людини свій характер, або ще кажуть — своя натура, своя вдача. Це притаманні тільки їй особливості поведінки, ставлення до колективу, інших людей, до праці, до того, що її оточує, та до самої себе.
Як не буває однакових людей, так не буває однакових характерів. Характери можуть мати якісь спільні риси, ознаки. У людському характері є як позитивні, так і негативні риси. Чесність, працьовитість, скромність, сміливість, доброта, щирість тощо — це позитивні риси. Лінь, заздрість, брехливість, жадібність, хвалькуватість, боягузтво тощо — негативні риси характеру.
Зробити висновок про характер людини можна з того, як вона мислить, поводиться за різних обставин, якої думки про інших людей і про себе.
Знати характер людини дуже важливо. Це дає змогу передбачити, як людина поводитиметься за певних умов, чого від неї очікувати, як вона виконуватиме дані їй доручення.
Знання рис свого характеру допоможе краще зрозуміти й оцінити свої вчинки, ставлення інших людей до тебе. Адже ти постійно з кимось спілкуєшся, взаємодієш. Якщо ти поглянеш на себе збоку, то, можливо, спробуєш щось у собі змінити, вдосконалити.
Запитай себе: «Чи я вразливий?», «Чи хвалькуватий?», «Чи завжди дотримуюся слова?» тощо. Спробуй дати чесну відповідь на ці та інші запитання. Це допоможе тобі краще пізнати себе і зрозуміти, які риси характеру в тебе позитивні, а які — негативні.
Пам’ятай, що характер позначається на здоров’ї самої людини та її оточення. Адже люди, які всміхаються, доброзичливо ставляться до інших, не сваряться і не ображаються через дурниці, почуваються добре. Оточуючим також приємно знаходитися поряд із ними. Приязні стосунки між людьми позитивно впливають на здоров’я.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота за підручником (с. 118–120)
1. Зовнішність і характер
— Пограйте в гру «Угадай, хто це». Ведучий виходить з класу, а всі решта домовляються, кого з них він має вгадати. Повернувшись до класу, ведучий може поставити три запитання про зовнішність або риси характеру людини, а після цього назвати її ім’я. Наступним ведучим стає той, чиє ім’я вгадали.
Наприклад:
— Це хлопчик?
— Ні!
— В неї довге волосся?
— Так!
— Вона сміхотлива?
— Так!
— Це Іринка.
— Правильно!
Запам’ятайте! Характер людини виявляється у її поведінці.
2. Читання вірша Лесі Вознюк «Це — людина»
— Як ви розумієте вислів: «Очі — дзеркало душі людини»?
— Що мають на увазі, коли кажуть про когось: «Людина з великої літери»?
— Що, на вашу думку, означають слова «добрий характер», «лагідна вдача»?
Запам’ятайте! Внутрішня краса людини важливіша за зовнішню.
3. Характер і здоров’я
— Прочитайте казку Ігоря Січовика «Ліки від лінощів» (с. 149–150). Дайте відповіді на запитання:
4. Практична робота
— Прочитайте українську народну казку «Дідова дочка і бабина дочка»
(с. 151–152).
— Прочитайте вірші на с. 153. Які риси характеру мають діти?
— Які ще риси характеру ви знаєте?
— Запишіть їх на дошці та проаналізуйте, які риси характеру вам подобаються, а які — ні.
— Які з них завдають шкоди здоров’ю, а які,— навпаки, зміцнюють його?
Запам’ятайте! Характер людини впливає на здоров’я. Людина може змінити риси свого характеру.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
— Що таке характер?
— Які риси характеру притаманні і дівчаткам, і хлопчикам?
— Які риси маминого характеру вам подобаються? А татового?
ДОДАТОК ДО УРОКУ 28
Актуалізація опорних знань
— Придивіться одне до одного. Які ви всі різні! Кожен із вас відрізняється зростом, рисами обличчя, кольором шкіри, очей. Та є між вами ще одна відмінність — це настрій.
З’ясуймо, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок.
У кожного з вас на парті знаходяться картки, на яких зображено контури людського обличчя. Домалюйте, будь ласка, контур рота, який відповідає теперішньому вашому настрою: хороший настрій; нормальний настрій; поганий настрій.
— А тепер покажіть ці обличчя мені.
— Як бачимо, хоча ви і знаходитеся в однакових умовах, але кожен з вас має різний настрій. Чому один з вас байдужий, другий — стривожений, а третій — спокійний?
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
© ТОВ «Видавнича група Основа», 2015
Джерела:
1. Володарська М. О. Основи здоров’я. 3 клас (за підручником І. Д. Беха, Т. В. Воронцової, В. С. Пономаренка, С. В. Страшка) / М. О. Володарська, І. І. Димченко. — Х. : Вид. Група «Основа», 2014. — 80 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»). — ISBN 978-617-00-1959-2.