Урок 29. САМООЦІНКА ХАРАКТЕРУ. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
ВИЗНАЧЕННЯ РИС ВЛАСНОГО ХАРАКТЕРУ
Мета: навчати учнів визначати риси свого характеру; розвивати вміння порівнювати,
аналізувати, узагальнювати; сприяти пізнанню себе, своїх рис характеру.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Назвіть позитивні та негативні риси характеру людини. Які з них є у вас, а які ви хочете виховати в себе?
— Які риси характеру ви найбільше цінуєте у людях? Чому?
— Психологи налічують близько півтори тисячі рис особистості, за якими можна характеризувати людину.
— Неосяжний і різноманітний світ, у якому ми живемо. Він ставить перед людиною безліч загадок. Найбільшу загадку сформулювали ще давні греки, написавши на одному зі своїх храмів: «Пізнай самого себе». І людина пізнає.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви зможете більше дізнатися про себе як особистість.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 121–123)
1) Читання оповідання Іллі Бутмана «Боягуз».
— Хто з хлопчиків уважав себе хоробрим?
— А кого з них ви вважаєте хоробрим?
— Чи правильно оцінювали себе Ромчик і Дмитрик? Доведіть свою думку.
2) Самооцінка.
— Що таке самооцінка?
— Що таке занижена самооцінка?
— Що таке завищена самооцінка?
— Що таке реалістична самооцінка?
Запам’ятайте! Реалістична самооцінка допомагає почуватися впевнено і вказує напрям для розвитку.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Продовження роботи за підручником (с. 123)
1) Практична робота.
— За допомогою таблиці на с. 12 потренуйся оцінювати свій характер. Наприклад, постав собі 0 балів, якщо вважаєш себе дуже неохайною людиною;
5 балів, якщо інколи буваєш охайним, а інколи — неохайним; 9 балів, якщо вважаєш себе найохайнішою дитиною у світі.
2) Робота в групах.
— Уявіть магазин, де ви можете обміняти одну рису свого характеру на іншу. По черзі скажіть, що ви хотіли б віддати, а що замість цього придбати в такому магазині.
2. Рольова гра «Чарівний стілець»
Учні називають риси характеру дитини, що сидить на «чарівному стільці». «Чарівний стілець» не має висвітлювати негативні якості.
3. Вправа «Мій портрет у променях сонця»
— На аркушах паперу намалюйте сонце. У центрі сонячного кола напишіть своє ім’я. Потім уздовж променів напишіть власні позитивні риси характеру (наприклад, скромність, турботливість, наполегливість, доброзичливість, відповідальність тощо). Визначте риси, які б ви хотіли удосконалювати в собі самому. Поміркуйте, яким шляхом це можна зробити.
— Протягом 5 хв напишіть якнайбільше рис характеру, що, на вашу думку, необхідні успішній людині (писати краще у стовпчик). Після закінчення часу кожен учасник по черзі (по колу) називає одну з рис. Після того, як була названа риса, учасники відзначають, чи записана вона в кого-небудь.
Якщо так, позначають цю рису у своїх записах певним значком, аби не повторювати інших. Після перерахування всіх рис у ході спільного обговорення визначають найбільш важливі риси характеру успішної людини.
— Визначте риси, які б ви хотіли вдосконалювати у собі самому. Поміркуйте, яким шляхом це можна зробити.
5. Вправа «Самооцінка»
— Самооцінка відіграє важливу роль у самовихованні, у становленні характеру. Людина вчиться свідомо керувати своєю поведінкою, виховувати в собі позитивні і стримувати негативні риси характеру.
Я пропоную вам вправу, яка, можливо, допоможе стати вам кращими. Аркуш розділіть на 2 стовпчики. Лівий: яких рис характеру я хотів би позбутися? Правий: яких хотів би набути? За 1 хв напишіть якомога більше рис (не менше 3). До якостей з лівого стовпчика доберіть антонім, впишіть його в правий стовпчик, а з лівого — викресліть. Оберіть найважливіші із них та уявіть себе таким.
6. Вправа «Кошик для сміття»
— Напишіть на аркуші паперу рису характеру, якої б ви хотіли позбутися.
Підійдіть до торбинки для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в торбинку. Можете назвати вголос рису, яка вам заважає.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
— Як ви розумієте прислів’я «Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь»?
— Чи можна вдосконалити характер?