Урок №36. Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища

Про матеріал
Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник. Урок №36. Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища Мета: ознайомити учнів із поняттям «ґрунтове повітря», небезпечними природними явищами; значенням та охороною повітря; учити спостерігати за погодою свого краю; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи; виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду, її зміни та небезпечні природні явища.
Перегляд файлу

Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів  Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник.

 

Урок №36. Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища

Мета: ознайомити учнів із поняттям «ґрунтове повітря», небезпечними природними явищами; значенням та охороною повітря;  учити спостерігати за погодою свого краю; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи; виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду, її зміни та небезпечні природні явища.

Очікувані результати: учень знає, що таке ґрунтове повітря,  досліджує погоду своєї місцевості; пояснює зміни погоди в різні пори року в Україні; робить висновки зі спостережень і досліджень разом з учителем або самостійно; систематизує та узагальнює інформацію.

Обладнання: мультимедійний комплект

Хід уроку

1. ОК (організація класу)

Привітання вчителя і учнів. Створення позитивного психологічного клімату класу. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

2. АОЗ (актуалізація опорних знань)

- Які чинники характеризують погоду?

- Кому і для чого потрібні прогнози погоди?

- Для чого потрібні метеорологічні прилади? Розкажіть, як ними користуватися.

- Що таке погода?

3. МНД (мотивація навчальної діяльності)

Повітря – це важливий компонент природи, який відіграє велику роль у життєдіяльності організмів, що населяють нашу планету. Для життя тварин потрібне повітря, яке містить достатню кількість кисню. Не менш важливим для тварин, які живуть у ґрунті, є склад ґрунтового повітря. Спробуємо з’ясувати, що входить до складу ґрунтового повітря.

4. ВНМ (вивчення нового матеріалу)

Що таке ґрунтове повітря?

У ґрунті між грудочками і дрібними частинками містяться маленькі пори, які заповнені повітрям. Це і є ґрунтове повітря

Ґрунтове повітря – це суміш газів, частина яких потрапляє у ґрунт з повітряної оболонки, а частина утворюється у ґрунті.

Кількість повітря у ґрунті залежить від розміру пор та вологості ґрунту. Зі збільшенням вологості вода починає витісняти ґрунтове повітря, що призводить до зменшення його в ґрунті. Кількість і склад ґрунтового повітря впливають на розвиток і життєдіяльність рослин і мікроорганізмів.

Що входить до складу ґрунтового повітря.

Ґрунтове повітря за своїм газовим складом значно відрізняється від складу атмосферного повітря.

Ґрунтове повітря складається з азоту, кисню, вуглекислого газу та інших газів.

Азот, який  міститься у ґрунтовому повітрі, потрібний рослинам для нормального росту і розвитку. Але в газоподібному стані азот майже не засвоюється рослинами. У ґрунті є бактерії, які можуть засвоювати азот прямо з ґрунтового повітря і перетворювати на речовини, доступні  рослинам. Таку роботу в ґрунті виконують бактерії, які живуть на коренях деяких рослин, наприклад гороху, квасолі, бобів. Саме ці рослини висаджують з метою збагачення ґрунту азотом.

Кисень у ґрунтовому повітрі потрібен для підтримання життєдіяльності організмів, які мешкають у ґрунті, для розвитку рослин, сприяє утворенню гумусу.

Вуглекислого газу в ґрунтовому покриві найбільше навесні і влітку. Адже після зимового спокою в усіх мешканців ґрунту посилюється дихання.

Чому повітря  потребує охорони.

Між повітряною оболонкою і ґрунтовим покривом постійно відбувається газообмін. Грунт може поглинати з повітря шкідливі гази, які викидають промислові підприємства, сприяючи очищенню повітря.

Розглянь малюнок 138. З’ясуй, які ще існують джерела забруднення повітря.

Поясни, чому країни не можуть самостійно вирішити проблему забруднення повітря.

Забруднення повітря:

Природні чинники – пилові бурі, вулкани, лісові пожежі…

Діяльність людини – промислові підприємства, транспорт, опалювання житла …

Основні забруднювачі повітря у житлових приміщеннях – це продукти горіння газу, на якому ми готуємо їжу, а також багато будівельних і оздоблювальних матеріалів.

Небезпечною є також техніка: телевізори, комп’ютери, принтери. Поліпшити якість повітря допомагають кімнатні рослини.

Наведіть приклади забруднення повітря господарською діяльністю людини. Які ви знаєте джерела забруднення повітря у вашому населеному пункті? Подумайте, як ви і ваша родина можете вплинути на збереження повітря чистим.

Що таке небезпечні природні явища

Небезпечні природні явища – це явища природи, які порушують нормальну життєдіяльність населення, створюють загрозу длдля здоров’я, а також руйнують матеріальні цінності (будівлі, транспортні засоби, споруди…)

Щорічно в Україні буває до 150 випадків стихійних явищ: снігопади, сильні дощі, ожеледі, тумани, крижані обмерзання, урагани …

Найпоширенішими серед стихійних явищ в Україні є  сильні дощі – зливи. Найчастіше вони трапляються у Карпатах і Кримських горах.

Смерч – одне з найнебезпечніших явищ. Він супроводжується грозою, дощем, градом і , якщо досягає поверхні землі, майже завжди призводить до значних руйнувань.

Урагани – це вітер великої швидкості. Буває на більшості території України майже щорічно, частіше на Донбасі та у Карпатах.

Які ти знаєш правила поведінки під час небезпечних природних явищ?

 

5. Закріплення вивченого

Повітря – дуже важлива складова частина ґрунту, яка відіграє важливу роль у житті його мешканців і рослин.

У повітряній оболонці часто виникають небезпечні природні явища0 які завдають шкоду людині, її здоров’ю та матеріальним цінностям.

6. Підсумок.

1. Що входить до складу ґрунту? Який дослід є підтвердженням того, що у ґрунті є повітря?

2. Порівняй, у якому повітрі вміст вуглекислого газу більший, у ґрунтовому чи атмосферному.

3. Яке значення ґрунтового повітря?

4. Для чого потрібно знати про небезпечні явища природи? Що означає «дотримуватися правил безпеки в природі»?

 5. Підготуй повідомлення про небезпечне явище природи, яке характерне для місцевості, де ти проживаєш.

 6. Вибери одне речення для сусіда/-ки по парті: Ти молодець, Ти сьогодні був/була активний/-на на уроці, Ти міг/могла працювати краще. Дай оцінку своїй роботі. Що тобі потрібно вдома зробити, щоб на наступний урок отримати кращий результат

 

7. Рефлексія

Чи сподобався вам урок?

Які досліди були для вас найцікавіші?

Що вдалося легко?

Що викликало труднощі?

 

Домашнє завдання:  Опрацюйте матеріал підручника ст. 132-137.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сікідіна Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 січня 2023
Переглядів
5171
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку