УРОК 39 ТРАНСПОРТ СВІТУ. КРАЇНИ, ЩО ВИРІЗНЯЮТЬСЯ ВИСОКИМ РІВНЕМ РОЗВИТКУ МЕРЕЖІ ЗАЛІЗНИЦЬ Й АВТОМОБІЛЬНИХ ШЛЯХІВ. НАЙБІЛЬШІ МОРСЬКІ ПОРТИ, ЇХНІЙ ВПЛИВ НА РОЗМІЩЕННЯ ПРОМИСЛОВОСТІ.

Про матеріал
УРОК 39 ТРАНСПОРТ СВІТУ. КРАЇНИ, ЩО ВИРІЗНЯЮТЬСЯ ВИСОКИМ РІВНЕМ РОЗВИТКУ МЕРЕЖІ ЗАЛІЗНИЦЬ Й АВТОМОБІЛЬНИХ ШЛЯХІВ. НАЙБІЛЬШІ МОРСЬКІ ПОРТИ, ЇХНІЙ ВПЛИВ НА РОЗМІЩЕННЯ ПРОМИСЛОВОСТІ. НАЙБІЛЬШІ СУДНОПЛАВНІ РІЧКИ СВІТУ. НАЙБІЛЬШІ АЕРОПОРТИ СВІТУ. МІЖНАРОДНІ ТРАНСПОРТНІ КОРИДОРИ
Перегляд файлу

 

 

УРОК 39

ТРАНСПОРТ СВІТУ. КРАЇНИ, ЩО ВИРІЗНЯЮТЬСЯ

ВИСОКИМ РІВНЕМ РОЗВИТКУ МЕРЕЖІ ЗАЛІЗНИЦЬ

Й АВТОМОБІЛЬНИХ ШЛЯХІВ. НАЙБІЛЬШІ

МОРСЬКІ ПОРТИ, ЇХНІЙ ВПЛИВ НА РОЗМІЩЕННЯ

ПРОМИСЛОВОСТІ. НАЙБІЛЬШІ СУДНОПЛАВНІ РІЧКИ

СВІТУ. НАЙБІЛЬШІ АЕРОПОРТИ СВІТУ. МІЖНАРОДНІ

ТРАНСПОРТНІ КОРИДОРИ

 

Навчальна мета: сформувати уявлення про типи транспортних систем світу, стан та тенденції розвитку, про країни з найрозвинутішими транспортними системами та країни з густою мережею транспортних шляхів; проаналізувати розвиток портових господарств як сучасного чинника розміщення виробництв; удосконалити знання про річки з точки зору їхнього господарського використання; визначити найбільші аеропорти світу та чинники географії їхнього розташування; ознайомити з розвитком МТК у різних регіонах світу; удосконалювати навички роботи з тематичними картами та статистичною інформацією;

розвивальна мета: розвивати просторове, аналітичне та технологічне мислення, допитливість, уміння орієнтуватися у сучасній інфраструктурі;

виховна мета: виховувати цікавість до світу, бажання подорожувати.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, атлас, карта транспорту світу, політична карта світу.

Опорні та базові поняття: транспортна система, транспортна мережа, вид транспорту, порт, МТК, транзит, хаб.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Міжнародний аеропорт у місті Атланта за рік приймає та відправляє у п’ятдесят разів менше пасажирів, ніж увесь український транспорт. Нагадую, це лише один аеропорт. Розвиток транспортної мережі та обсяги її роботи у країні свідчать не тільки про рівень розвитку господарства. Вони свідчать про можливості громадян, наочно демонструють їхні права та свободи.

ІІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

  •       Прийом «Павутинка»

Складіть по кілька речень до зазначених підзаголовків щодо висвітлення теми «Географія транспорту України».

  • Залізничний транспорт України — дзеркало її господарства. (Напрямки, найщільніша мережа, частка у вантажообігу тощо).
  • Річковий транспорт та природні чинники. (Поширення, переважні вантажі, функціонування тощо)
  • Автомобільний транспорт — переваги та можливості. (Функціонування, сектор обслуговування, проблеми тощо)
  • Повітряний транспорт — летимо за кордон? (Переважні напрямки, регулярні та нерегулярні рейси, сучасні аеропорти, внутрішні перевезення тощо)
  • Морський транспорт. Прірва між можливостями та дійсністю? (Передумови, стан, завдання)
  •       Прийом «Роблю висновок»

Зазначте, який вид транспорту з якою метою краще використовувати. Відповідь обґрунтуйте.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Транспорт світу

Сформулюйте поняття «світова транспортна мережа».

  •       Пояснення вчителя з елементами бесіди

Загальна протяжність шляхів сполучення — понад 35 млн км (без урахування морських). У галузі працюють понад 140 млн осіб. Щороку перевозять понад трильйон пасажирів та 100 млрд т вантажів.

  • Які сучасні тенденції розвитку світової економіки підтверджують такі значні показники перевезень?
  •       Прийом «Математична хвилинка»

Порівняйте протяжність транспортних шляхів з довжиною екватора.

  •       Пояснення вчителя з елементами бесіди

Кістяком транспортної мережі є шляхи, що здавна поєднують промислові центри та сировинні райони. Зміна їх спричиняє зміну транспортної мережі. Сучасна тенденція до освоєння нових сировинних районів стимулює будівництво нових транспортних гілок.

  • Чи характерно це для традиційних районів економіки, великих центрів?
  • Як можна збільшити пропускну спроможність усталених мереж?
  • За рахунок яких видів транспорту, заходів задовольняють зростаючі потреби в пересуванні людей у густозаселених регіонах?

З розвитком транспортної мережі в міжнародному перевезенні вантажів збільшується частка сировини, відносно недорогих товарів масового вжитку.

  • Пригадайте, як у зв’язку з цим змінюється переважання чинників розміщення виробництв. Наведіть приклади.
  • Протяжність шляхів сполучення яких видів транспорту, на вашу думку, збільшується? Чому?

За останні півстоліття довжина автомагістралей зросла майже вдвічі, трубопроводів — у 4, авіаліній — у 7 разів.

  • Чому не збільшується частка залізничних та річкових шляхів?

У розвинутих країнах лідерство належить автомобільному транспорту (понад 40 % вантажоперевезень), у країнах, що розвиваються, — залізничному (близько 60–65 %).

  • Для країн якої спеціалізації головним є морський та трубопровідний транспорт?

У структурі світового вантажообігу лідер — морський транспорт (понад 60 %), пасажирообігу — автомобільний (понад 70 %).

Одним з головних показників розвитку транспортної мережі є її щільність.

  •       Прийом «Картографічна лабораторія»

За картами атласу визначте:

1) регіони (країни)-лідери та регіони (країни)-аутсайдери в щільності транспортної мережі за кожним видом транспорту;

2) країни-лідери в перевезеннях;

3) співвідношення перевезень вантажів та пасажирів за кожним видом транспорту; поясніть причини. Які позиції України?

4) чим обумовлені особливі показники обсягів транспортної мережі двох країн світу — Єгипту та Панами?

  •       Пояснення вчителя з елементами бесіди

На початку індустріального розвитку складова транспорту у вартості товару становила 30–40 %, тепер — 5–10 %. Тому на перший план серед вимог до сучасного транспорту виходять швидкість та якість. Прикладом є значне збільшення темпів контейнерних перевезень.

Географія вантажопотоків змінюється в бік максимальної розгалуженості внаслідок збільшення кількості малих та середніх виробництв, їхньої дисперсії.

Стан на сьогодні, можливості та тенденції обумовили існування типів транспортних мереж:

  • Північної Америки (США, Канада) — усі види та промисловість для їх виготовлення та обслуговування, висока якість, технологічність, розвинена інфраструктура;
  • ЄС, інших країн Західної Європи, Японії — відрізняється від першої відсутністю в окремих країнах окремих видів транспорту та промисловості виготовлення й обслуговування;
  • країн, чия економіка зростає швидкими темпами («азійські тигри», перські країни, Китай, Індія, окремі країни Латинської Америки) — недостатньо розвинений, але швидко розвивається;
  • переважної більшості країн, що розвиваються, — мають наслідки колоніальної структури (від сировинних районів до портів, вузлових центрів), нерозвинутість державних та міждержавних магістралей, з низькими показниками за усіма характеристиками;
  • колишні країни СРСР (окрім Балтії)— переважання залізничного, з густою мережею в старопромислових районах і нерозвиненістю в районах низького освоєння.

2. Країни, що вирізняються високим рівнем розвитку мережі залізниць й автомобільних шляхів

  •       Пояснення вчителя з елементами бесіди

Понад половина загальної довжини залізничних шляхів припадає на найбільші країни світу (за площею), але за густотою лідерство за Європою — щільність тут понад 100 км на 1000 км2.

  • Яку щільність залізниць ви обчислили для України?

За винятком Європи та Японії абсолютну переважну основу ділової активності залізниць становлять вантажні перевезення (США, Австралія — близько 95 %, Росія — 80 %). В ЄС, Швейцарії, Норвеґії пасажирські перевезення становлять близько 55 %.

  • Чим би ви пояснили такі особливості?
  •       Прийом «Випереджувальне завдання учнів»

Повідомлення про сучасні швидкісні та надшвидкісні залізниці та їхнє поширення у світі.

3. Найбільші морські порти, їхній вплив на розміщення промисловості

  •       Пояснення вчителя з елементами бесіди
  • За якими показниками можна робити висновок про рівень розвитку морського транспорту? Де їх обліковують?
  • Яке основне призначення портів?
  • Як ви їх уявляєте?

Наприклад, порт Сінґапуру займає площу понад 600 га, тут працюють близько 200 кранів, більше півсотні контейнерних причалів, від нього розходяться понад 200 торгівельних маршрутів.

Існують спеціалізовані порти — нафтові, контейнерні, орієнтовані на певні види сировини. Найпростіше оцінити рівень портів за обсягами оброблення контейнерних вантажів. Лідерами 2015 року є китайський Шанхай (36,5 млн), Сінґапур (30,9), китайські Шеньчжень (24,2) та Нінбо-Жушан (20,6), Сянґан (20,1), південно-корейський Пусан (19,5). З європейських портів лідерами є Роттердам (Нідерланди), Антверпен (Бельгія), Гамбург (Німеччина), у США — Лос-Анджелес та Лонг-Біч. До лідерів належать порти Малайзії.

  • Які з цих портів мають транзитну функцію?
  • Які підприємства промисловості за величиною — великі чи малі та середні — розвиваються активніше?

До портів тяжіють промислові підприємства, особливо орієнтовані на експортну продукцію. Яскравим прикладом цього є Шанхай (виробництво електроніки, автомобілів, різного обладнання).

4. Найбільші судноплавні річки світу

  •       Прийом «Підказка»

Використовуючи карти та підказки, охарактеризуйте стан річкового транспорту світу.

  • Природно-географічні чинники (характер течії, довжина навігації, близькість до корисних копалин).
  • Річкові транспортні шляхи у світі скорочуються, його функції починає виконувати автомобільний транспорт.

5. Найбільші аеропорти світу

  •       Прийом «Роблю висновок»

Проаналізуйте інформацію про найбільші аеропорти світу 2016 року за даними журналу Airline Business. Які чинники визначили таке лідерство?

Місто

Аеропорт

Країна

Пасс. за рік (тис. ) 

Атланта

Hartsfield Int`l

США

101 491

Бейджін

Capital

Китай

89 939

Дубаї

International

ОАЕ

78 010

Чикаго

O’Hare International

США

76 950

Токіо

Haneda International

Японія

75 317

Лондон

Heathrow

Велика Британія

74 990

Лос­Анджелес

International

США

74 937

Сянган (Гонконг)

International

Гонконг (Сянган)

68 283

Париж

Charles de Gaulle

Франція

65 767

Даллас

International

США

64 072

Стамбул

Ataturk International

Туреччина

61 837

Франкфурт

International

Німеччина

61 032

Шанхай

Pudong Int’l

Китай

60 053

Амстердам

Schiphol

Нідерланди

58 285

Нью­Йорк

JFK

США

56 827

6. Міжнародні транспортні коридори

  •       Пояснення вчителя з елементами бесіди

Найбільше втілення ідея МТК дістала в Європі. У Північній Америці аналогічні коридори з’єднують три найбільші країни материка. Розвивається така ідея в Азії, особливого значення набувають проекти сухопутного сполучення Азії з європейськими транспортними системами (TRACECA).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  •       Прийом «Капелюх»

Учні пишуть коротку тезу, що стосується будь-якої складової, особливостей розвитку, розташування тощо світового транспорту. Складають записки до капелюха, перемішують, кілька учнів витягують по одній записці та обґрунтовують своє ставлення до тези.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

  •       Прийом «Роблю висновок»

Зробіть висновок про вплив транспорту на розвиток економіки, та навпаки.

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

docx
Додано
16 жовтня
Переглядів
24
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку