ТРАНСПОРТ СВІТУ. КРАЇНИ, ЩО ВИРІЗНЯЮТЬСЯ
ВИСОКИМ РІВНЕМ РОЗВИТКУ МЕРЕЖІ ЗАЛІЗНИЦЬ
Й АВТОМОБІЛЬНИХ ШЛЯХІВ. НАЙБІЛЬШІ
МОРСЬКІ ПОРТИ, ЇХНІЙ ВПЛИВ НА РОЗМІЩЕННЯ
ПРОМИСЛОВОСТІ. НАЙБІЛЬШІ СУДНОПЛАВНІ РІЧКИ
СВІТУ. НАЙБІЛЬШІ АЕРОПОРТИ СВІТУ. МІЖНАРОДНІ
ТРАНСПОРТНІ КОРИДОРИ
Навчальна мета: сформувати уявлення про типи транспортних систем світу, стан та тенденції розвитку, про країни з найрозвинутішими транспортними системами та країни з густою мережею транспортних шляхів; проаналізувати розвиток портових господарств як сучасного чинника розміщення виробництв; удосконалити знання про річки з точки зору їхнього господарського використання; визначити найбільші аеропорти світу та чинники географії їхнього розташування; ознайомити з розвитком МТК у різних регіонах світу; удосконалювати навички роботи з тематичними картами та статистичною інформацією;
розвивальна мета: розвивати просторове, аналітичне та технологічне мислення, допитливість, уміння орієнтуватися у сучасній інфраструктурі;
виховна мета: виховувати цікавість до світу, бажання подорожувати.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, атлас, карта транспорту світу, політична карта світу.
Опорні та базові поняття: транспортна система, транспортна мережа, вид транспорту, порт, МТК, транзит, хаб.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Міжнародний аеропорт у місті Атланта за рік приймає та відправляє у п’ятдесят разів менше пасажирів, ніж увесь український транспорт. Нагадую, це лише один аеропорт. Розвиток транспортної мережі та обсяги її роботи у країні свідчать не тільки про рівень розвитку господарства. Вони свідчать про можливості громадян, наочно демонструють їхні права та свободи.
ІІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
Складіть по кілька речень до зазначених підзаголовків щодо висвітлення теми «Географія транспорту України».
Зазначте, який вид транспорту з якою метою краще використовувати. Відповідь обґрунтуйте.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Транспорт світу
Сформулюйте поняття «світова транспортна мережа».
Порівняйте протяжність транспортних шляхів з довжиною екватора.
Кістяком транспортної мережі є шляхи, що здавна поєднують промислові центри та сировинні райони. Зміна їх спричиняє зміну транспортної мережі. Сучасна тенденція до освоєння нових сировинних районів стимулює будівництво нових транспортних гілок.
З розвитком транспортної мережі в міжнародному перевезенні вантажів збільшується частка сировини, відносно недорогих товарів масового вжитку.
Одним з головних показників розвитку транспортної мережі є її щільність.
За картами атласу визначте:
1) регіони (країни)-лідери та регіони (країни)-аутсайдери в щільності транспортної мережі за кожним видом транспорту;
2) країни-лідери в перевезеннях;
3) співвідношення перевезень вантажів та пасажирів за кожним видом транспорту; поясніть причини. Які позиції України?
4) чим обумовлені особливі показники обсягів транспортної мережі двох країн світу — Єгипту та Панами?
На початку індустріального розвитку складова транспорту у вартості товару становила 30–40 %, тепер — 5–10 %. Тому на перший план серед вимог до сучасного транспорту виходять швидкість та якість. Прикладом є значне збільшення темпів контейнерних перевезень.
Географія вантажопотоків змінюється в бік максимальної розгалуженості внаслідок збільшення кількості малих та середніх виробництв, їхньої дисперсії.
Стан на сьогодні, можливості та тенденції обумовили існування типів транспортних мереж:
2. Країни, що вирізняються високим рівнем розвитку мережі залізниць й автомобільних шляхів
Повідомлення про сучасні швидкісні та надшвидкісні залізниці та їхнє поширення у світі.
3. Найбільші морські порти, їхній вплив на розміщення промисловості
Наприклад, порт Сінґапуру займає площу понад 600 га, тут працюють близько 200 кранів, більше півсотні контейнерних причалів, від нього розходяться понад 200 торгівельних маршрутів.
Існують спеціалізовані порти — нафтові, контейнерні, орієнтовані на певні види сировини. Найпростіше оцінити рівень портів за обсягами оброблення контейнерних вантажів. Лідерами 2015 року є китайський Шанхай (36,5 млн), Сінґапур (30,9), китайські Шеньчжень (24,2) та Нінбо-Жушан (20,6), Сянґан (20,1), південно-корейський Пусан (19,5). З європейських портів лідерами є Роттердам (Нідерланди), Антверпен (Бельгія), Гамбург (Німеччина), у США — Лос-Анджелес та Лонг-Біч. До лідерів належать порти Малайзії.
До портів тяжіють промислові підприємства, особливо орієнтовані на експортну продукцію. Яскравим прикладом цього є Шанхай (виробництво електроніки, автомобілів, різного обладнання).
4. Найбільші судноплавні річки світу
Використовуючи карти та підказки, охарактеризуйте стан річкового транспорту світу.
5. Найбільші аеропорти світу
Проаналізуйте інформацію про найбільші аеропорти світу 2016 року за даними журналу Airline Business. Які чинники визначили таке лідерство?
Місто |
Аеропорт |
Країна |
Пасс. за рік (тис. ) |
Hartsfield Int`l |
США |
101 491 |
|
Бейджін |
Capital |
Китай |
89 939 |
Дубаї |
International |
ОАЕ |
78 010 |
Чикаго |
O’Hare International |
США |
76 950 |
Токіо |
Haneda International |
Японія |
75 317 |
Лондон |
Heathrow |
Велика Британія |
74 990 |
ЛосАнджелес |
International |
США |
74 937 |
Сянган (Гонконг) |
International |
Гонконг (Сянган) |
68 283 |
Париж |
Charles de Gaulle |
Франція |
65 767 |
Даллас |
International |
США |
64 072 |
Стамбул |
Ataturk International |
Туреччина |
61 837 |
Франкфурт |
International |
Німеччина |
61 032 |
Шанхай |
Pudong Int’l |
Китай |
60 053 |
Амстердам |
Schiphol |
Нідерланди |
58 285 |
НьюЙорк |
JFK |
США |
56 827 |
6. Міжнародні транспортні коридори
Найбільше втілення ідея МТК дістала в Європі. У Північній Америці аналогічні коридори з’єднують три найбільші країни материка. Розвивається така ідея в Азії, особливого значення набувають проекти сухопутного сполучення Азії з європейськими транспортними системами (TRACECA).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Учні пишуть коротку тезу, що стосується будь-якої складової, особливостей розвитку, розташування тощо світового транспорту. Складають записки до капелюха, перемішують, кілька учнів витягують по одній записці та обґрунтовують своє ставлення до тези.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Зробіть висновок про вплив транспорту на розвиток економіки, та навпаки.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ