Урок №4 Тема уроку : Групи грибів: паразитичні гриби

Про матеріал

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація,.
в) практичний:.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов'язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем, малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: харчова промисловість, медицина.

Перегляд файлу

 

Урок №4  Тема уроку : Групи грибів: паразитичні гриби

Мета.
Освітня. Продовжити знайомити учнів з царством Гриби; ознайомити учнів із паразитичними грибами та особливостями їхньої життєдіяльності;

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності представників царства грибів між собою та з іншими організмами; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки. ознайомити з профілактичними заходами щодо захворювань рослин, тварин і людини, спричинених грибами; розвивати вміння працювати в групах, навички самоаналізу;
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища; сприяти екологічному вихованню, виховувати розуміння того, що людина є частиною природи.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація,.
в) практичний:.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем, малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: харчова промисловість, медицина.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: цвілеві гриби, пеніцил, аспергіл, мукор, сапротрофи.Мета: ознайомити учнів із паразитичними грибами та особливостями їхньої життєдіяльності; розширити знання про пристосування грибів до паразитизму; ознайомити з профілактичними заходами щодо захворювань рослин, тварин і людини, спричинених грибами; розвивати вміння працювати в групах, навички самоаналізу; виховувати розуміння того, що людина є частиною природи.

Обладнання та матеріали: зошит, підручник, комп’ютер, малюнки

Розробки уроків до теми “Гриби. Лишайники” для 7 кл.Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Етап орієнтації

 Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.

Самоналаштування"

 - Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте :

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

Орієнтація учнів про місце даного заняття в цілісному курсі, розділі, темі (словесна настанова вчителя)

Опора на особистий досвід учнів з проблеми заняття.

 2. Перевірка сенканів на теми «Мукор», «Пеніцил».

Наприклад:

Мукор

білий, одноклітинний

псує, розкладає, спороносить

у природі виконує санітарну функцію

цвіль

3. «Мозковий штурм».

— Чим відрізняється грибниця мукора від грибниці пеніцилу?

(У міцелію мукора немає клітинних перегородок, і він виглядає як одна багатоядерна розгалужена клітина. Міцелій пеніцилу має клітинні перегородки і є багатоклітинним.)

4. Розгадування кросворда.

1

 

 

 

 

 

г

 

 

 

 

2

 

 

 

р

 

 

 

3

 

и

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

б

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

1. Частина гриба, у якій утворюються спори.

2. Цвілевий гриб.

3. Вегетативне тіло гриба.

4. Сполука, яка вбиває або гальмує ріст і розмноження хвороботворних мікроорганізмів.

5. Цвілевий гриб, з якого отримують лікарські препарати.

Відповіді: 1. Спорангій. 2. Мукор. 3. Грибниця. 4. Антибіотик. 5. Пеніцил

 У 1845 р. весь урожай картоплі в Ірландії пропав через захворювання на фітофтороз. Уся картопля погнила. Цей факт і деякі політичні фактори призвели до того, що в країні почався голод і багато людей померли.

Фітофтора — нижчий гриб, який спричиняє фітофтороз, походить з американського континенту і був випадково завезений у Європу. Оскільки це вид не місцевий, він не має природних ворогів і легко, без перешкод, дуже швидко розмножується і поширюється. У результаті щороку величезна кількість урожаю картоплі та помідорів потерпає від фітофторозу.

— Пригадайте, як називаються організми, які оселяються на інших та існують за рахунок організму хазяїна.

Послухайте ще одну казку про гриби.

Жили в лісі два друга: Білий гриб і Коричневий. Були вони дав­німи друзями, їх гіфи у ґрунті так сильно переплелися, іцо і не впізнаєш, де чиї. Кожного року їх грибниця утворювала «діток» - плодові тіла. Грибники знаходили ці плодові тіла і дякували грибам за їх щедрість, бо плодових тіл було багато і вони були дуже смач­ними. Усе було добре. Але якось Коричневий гриб сказав Білому, що йому набридло живитися мертвим листям на землі і він хоче пере­братися угору на дерево, ближче до Сонця і жити там.
Чим ти будеш там живитися? - спитав Білий гриб.
А що, на дереві немає поживних речовин? Листки дерева так стараються утворювати поживні органічні речовини, я впевнений, що вони поділяться і зі мною.
Як ти дістанеш ці речовини в дерева, ти зумієш?
Зумію, знайду в корі щілинку, протисну крізь неї свої гіфи і буду живитися поживними речовинами не мертвого листя, а живими со­ками дерева або його деревиною. Пішли зі мною.
Ні, - відповів Білий гриб, - я залишуся на землі, тут моє місце. Вранці, коли сонечко освітило ліс, Коричневого гриба поруч ужене було. Білий гриб подивився на дерево і побачив високо над зем­лею його коричневу шапинку на корі. Ну і нехай собі живе там. Це, звісно, казка. У природі існує дуже багато грибів, які оселяються на рослинах, живляться ними і завдають великої шкоди диким і культурним рослинам, лісовим і парковим господарствам. Вони є ворогами не тільки рослин, а й тварин і людини, а ворогів треба знати, щоб боротися з ними і пере­магати.

 

ІІ  етап – цілепокладання

Повідомлення теми уроку з використаням методу спостереження й елементами зіставлення

Діти,  людина  на Землі народжується для любові, відповідального відношення до всього, що її оточує, навіть до таких істот, які представлені у царстві «Гриби» паразитичними

. Отже, сьогодні на уроці ми працюватимемо з ……Залучення учнів до визначення особистісно значущих цілей уроку

учень.jpegУчитель. Постарайтеся визначити, що ви повинні знати і вміти на уроці за допомогою технологічної картки № 1, можете вписати власні цілі до уже визначених.

 

Технологічна картка № 1

Цілі уроку

Я повинен знати:

Я повинен уміти:

.

 

 

ІІІ  етап – моделювання.

Залучення учнів до планування наступної діяльності, узгодження плану роботи

. Тему уроку з’ясовано, цілі визначено. А крокувати вперед до  мети ми зможемо, мандруючи за стрілкою-дороговказом. На своєму шляху ми здійснимо кілька зупинок. Кожна зупинка таїть у собі якісь творчі завдання, і, тільки виконавши їх, ми зможемо досягти успіху

http://agroua.net/img/plant/chemicaldefence/sickness/104.jpg

 

 

 

 

 

 

ІV.  Етап організації виконання запланованої діяльності

 

Зупинка 1

Грибна розминка:» Особливості паразитичного способу живлення організмів»

 

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «паразит». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображений на дошці.

 

Можливі варіанти відповідей учнів: дармоїд, нахлібник, гетеротроф, дрібні організми, не може існувати без хазяїна тощо.

Запитання для обговорення:

— Які особливості життєдіяльності паразитів?

Очікувані відповіді учнів:

Паразит використовує як джерело живлення і середовище існування як рослини, так і тварин; можуть паразитувати на поверхні тіла організму (хазяїна), а можуть — у тілі самого хазяїна; мають спеціальні органи прикріплення до субстрату, поглинання їжі (наприклад, гаусторії).

Явищу паразитизму притаманні такі загальні риси:

1) той або інший ступінь небезпеки для хазяїна;

2) більш-менш постійний зв’язок між хазяїном і паразитом;

3) повна залежність паразита від їжі, одержуваної від хазяїна у вигляді або перетравлених продуктів, або тканин його організму.

Формулювання висновку:

Паразитизм — форма співжиття організмів різних видів, за якої один з них (паразит) використовує іншого (хазяїна) як джерело живлення та середовище існування. Наука, що займається вивченням паразитів та спричинених ними хвороб організмів, називається паразитологією.

 

http://agro-sad.com.ua/uploads/images/page/169/head/parsha_2.jpg

 

 

 

 

 

 


2.   Різноманітність грибів-паразитів

Розповідь учителя

На рослинах паразитує понад 10 тис. видів грибів, на тваринах і людині — близько 1 тис. видів. Псування багатьох видів сільськогосподарських продуктів і втрати врожаю від грибів-паразитів настільки великі, що боротьбу з ними ведуть спеціальні державні установи та міжнародні організації. Із грибів, що паразитують на рослинах, найпоширеніші сажкові, іржасті гриби, ріжки та ін. Вони вражають сходи городніх, злакових культур, лісових порід та інших рослин.

Проектування зображення на екран

Сажкові гриби

Іржасті гриби

Ріжки

http://agroua.net/img/plant/chemicaldefence/sickness/87.jpg

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRTTy0-z24T-RwHL8iLeaBGnxDaANWbkboPh7QN5XibOTyLAGvn

http://ru.osvita.ua/doc/images/news/228/22892/1_5.gif

 

Для висмоктування речовин із клітини хазяїна на гіфах паразитичних грибів часто утворюються гаусторії, які являють собою бічні відгалуження — гіфи, що проникають усередину клітини хазяїна.

Паразити проникають у тіло хазяїна через дрібні ушкодження в його покривах, паразити рослин для цього використовують природні отвори в епідермі — продихи. У ході росту гриб виділяє ферменти, що руйнують серединні пластинки між рослинними клітинами (пектинази), у результаті чого тканини розм’якшуються.

Деякі паразити обмежуються тим, що поступово висмоктують речовини з хазяїна, але не призводять його до загибелі. Інші ж виділяють ферменти, які розщеплюють целюлозу клітинної стінки, що призводить до загибелі клітини-хазяїна, після чого паразит харчується органічними залишками хазяїна.

Зупинка 2

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ВЛАСНОЇ ДУМКИ

Робота в парах

Завдання:

— За допомогою підручника ознайомтеся з будовою, способом зараження, пристосуванням до паразитичного способу життя грибів-паразитів:

1-й учень — трутовиків;

2-й учень — збудників мікозів людини.

Після самостійної роботи учні обмінюються отриманою інформацією про особливості будови, шкоду, якої завдають гриби-паразити, та засоби профілактики зараження ними.

Проектування зображення на екран


Трутовики

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJXnurDUNdVDVL60fepp5x2saR2ZEUv0cy2bHMBZtb3B4efDpQ5A

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR7FxjgyC30dyaouaXNUGICMDlaP0g_iyhBFdw3FZ2G-HVfa7vDsQ

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSwwmMzViIqnCGlezHiKgMVmDjgQSwh3ShJlyUuYVYBIjuo24CB

 

Мікози

12123

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRAjhJSpWJzYu3OZdnnCRS1V8IasM0kaOYW6M9jUbDs4MliRhyO

1212

 

Заповнення таблиці

Назва гриба

Особливості будови

Шкода,
якої гриб завдає

Профілактика зараження

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал

Сажкові гриби

Представники сажкових грибів паразитують в основному на культурних і дикорослих злаках, спричинюючи захворювання злаків — сажку. Таку назву захворювання дістали внаслідок того, що хворі рослини мають вигляд обвуглених або обсипаних сажею. Міцелій сажкових грибів міститься в міжклітинниках хазяїна, у його клітини проникають гаусторії.

Зимуюча стадія гриба — сажкові спори, які зимують або в ґрунті, або в зерносховищах. Різні види сажки по-різному заражають рослини. Виділяють три основні способи зараження:

1) зараження відбувається в ґрунті під час проростання зернівок (колбоподібна сажка проса, тверда сажка пшениці);

2) зараження в період цвітіння злаків, коли сажкова спора потрапляє на приймочку маточки і проростає до зав’язі; такий спосіб зараження властивий порошистій сажці пшениці та ячменю;

3) уражаються молоді надземні частини рослин, зараження спричиняють спори, при цьому міцелій не розростається по всій рослині, а локалізується в місці зараження, де й спричиняє утворення пухлин, наростів (пухирчаста сажка кукурудзи).

 

 

 

Іржасті гриби

Іржасті гриби, яких налічують близько 7000 видів, паразитують не лише на покритонасінних, а й на вищих спорових рослинах, зумовлюючи хворобу іржу. На уражених грибом листках і стеблах з’являються бурі плями, звідки й назва хвороби. Найпоширенішою є лінійна іржа, що паразитує на різних злакових. Уражаючи асиміляційну поверхню хлібних злаків, іржа призводить до значних втрат урожаю.

Ріжки

Ріжки — це паразитичний гриб, що розвивається на житі, часом на пшениці та інших злаках. Під час цвітіння жита спори гриба заносяться вітром на зав’язь квітки, де вони проростають у міцелій. На міцелію утворюється значна кількість конідієносців. Конідії, що утворюються при цьому, містяться в солодкій, трохи липкій речовині — медяній росі. Спиваючи медяну росу, комахи переносять конідії на квітки здорових рослин. Пізніше на цих рослинах замість насіння з ураженої зав’язі розростається склероцій (ріжок), що складається з міцно сплетених гіфів гриба. Склероцій перезимовує в ґрунті або з урожаєм зерна. Навесні склероції проростають і на кожному утворюється 15–20 виростів з булавоподібними сумками, у яких дозрівають спори. Спори дозрівають одночасно із цвітінням злакових. Переносяться спори рухом повітря. У склероціях ріжка є отруйні речовини (алкалоїди). Потрапляючи в організм людини або тварин, ріжки спричиняють тяжке захворювання — ерготизм. Це захворювання може проявлятися в конвульсивній формі (у народі його називають «злі корчі», оскільки воно супроводжується судомами окремих груп скелетних м’язів) і гангренозній («антонів вогонь», омертвіння виступаючих частин тіла). Хвороба може закінчуватися смертю. Проте з ріжків виготовляють ліки, які використовують у гінекологічній та акушерській практиці. Щоб дістати ріжки, спеціально висівають жито й заражають його цим грибом.

Фітофтора

Значної шкоди завдає представник роду фітофторових картопляний гриб, що вражає бульби та бадилля картоплі. На листках утворюються бурі плями, зменшується фотосинтез, а отже, і врожай. Пошкоджені бульби втрачають свої товарні якості, погано зберігаються. Представники роду Фітофтора живуть майже в усіх кліматичних зонах земної кулі, але найбільше видів паразитує в тропіках і субтропіках. Із 70 видів цього роду в Україні трапляється близько 20. Гриби вражають картоплю, томати, пальми, какао, цитрусові та інші рослини. Періодично картопляна хвороба спалахує в різних країнах світу, у тому числі і в Україні.

Трутовики

Великої шкоди садам, паркам і лісовому господарству завдають гриби трутовики. Міцелій трутовиків розвивається всередині дерев, руйнуючи деревину. Зараження здорових дерев відбувається через проникнення спор цих грибів через рани на корі або через кореневі волоски. Потрапивши в рану дерева, спори проростають, утворюючи грибницю. Поширюючись по деревині, грибниця робить її трухлявою. Через кілька років після ураження грибницею трутовика на корі дерев утворюються шкірясті, дерев’янисті або м’ясисті плодові тіла цих грибів. Частіше вони бувають дуже твердими, мають копитоподібну форму і розміщуються на стовбурах одне за одним. З нижнього боку плодових тіл утворюються трубочки, у яких дозріває велика кількість спор. Плодові тіла в більшості трутовиків багаторічні і щороку збільшуються. Усі хвороби рослин, що спричиняються паразитичними грибами, дуже швидко поширюються в природі у зв’язку з інтенсивним розмноженням грибів.

Збудники хвороб людини і тварин

Деякі паразитичні гриби є збудниками небезпечних хвороб людини і тварин. Гриб ахорюн, оселяючись на волосистій частині голови, спричиняє хворобу паршу. Гриб трихофітон, який уражує волосся, нігті й шкіру, є збудником стригучого лишаю. Дріжджовий гриб сидіум спричиняє захворювання слизової оболонки порожнини рота — пліснявку, яка спостерігається переважно в немовлят. Гриби з групи так званих променистих грибів, або актиноміцетів, є причиною низки захворювань, відомих під назвою «актиномікози», що виявляються у вигляді поверхневих нагноєнь або уражень внутрішніх органів.

 

Засоби профілактики зараження

Сучасна комплексна система заходів захисту полів, садів, лісів і парків від паразитичних грибів охоплює агротехнічні, біологічні, хімічні методи боротьби, а також карантинні заходи, що не допускають завезення збудників хвороб та шкідників з інших країн, виведення рослин, стійких проти хвороб і збудників (селекція) тощо. З метою біологічного захисту рослин від збудників хвороб і шкідників використовують їхніх природних ворогів: антагоністів, паразитів, хижаків тощо. Останнім часом широко використовують також антибіотики, гормональні препарати й ферменти (хімічні речовини, що виробляються спеціальними клітинами або ендокринними залозами тварин). У зв’язку із цим нині під біологічним методом боротьби розуміють використання не лише живих організмів, а й продуктів їхньої життєдіяльності.

Зупинка 3

«КРОК ДО УСПІХУ»

. Для того, щоб досягти успіху, треба завжди творити. «Бо творчість – це серце світу, душа, що творить дива!» − писав український поет М. Сом. Зробіть крок до творчості! Виконайте вправи, подані на технологічній карті. На ній ви знайдете завдання різних рівнів. Виберіть те, яке посильне вам.

V. Контрольно- оцінювальний етап

 

1. «Експрес-тести».

1. До паразитичних грибів належить:

А трутовик Б пеніцил

2. Чи спричиняють паразитичні гриби захворювання людини.

А так Б ні

3. Захворювання людини, що спричинені патологічними для неї грибами, називаються:

А мікозами Б бактеріозами

4. До паразитів деревних рослин належить:

А трутовик Б мукор

5. До одноклітинних грибів належить:

А дріжджі Б пеніцил

6. Чи спричиняють дріжджові гриби захворювання людини?

А так Б ні

Відповіді: 1 — А, 2 — А, 3 — А, 4 — А, 5 — А, 6 — А.

2. Фронтальна бесіда.

1. Чим відрізняється живлення грибів-паразитів від живлення цвілевих грибів?

2. Де оселяються гриби-паразити? Назвіть відомі вам види цих грибів.

3. Яку шкоду спричинюють гриби-трутовики і як з ними боротися?

4. Чи викликають гриби-паразити захворювання людини і тварин?

Гра «Таємна скринька»

1.Цей гриб схожий на чорний пил (сажки).

2.Гриб довгі роки знищував тисячі людей (ріжки).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Гриб живе на деревах (трутовик).

4.Вражає картоплю (фітофтора).

 Інтерактивна вправа «Хто швидше і більше»

Назвіть основні заходи профілактики паразитичних грибів

 Залучення учнів до оцінювання роботи на уроці

Зупинка 4.  «УСПІХ»

 

Система питань для контролю «Займи позицію»

Які почуття викликає у вас ознайомлення з грибами паразитами

Чому, на вашу думку, слід знати, вивчати їх?

 Де в майбутньому ви можете застосувати знання, отримані на уроці?

У чому полягає цінність здобутої на уроці інформації?

 Мікрофон»

Чи досягли ви успіху на сьогоднішньому уроці?

Які завдання, виконані на уроці, були найважчими? Найцікавішими?

 

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

Сьогоднішній урок був надзвичайно цікавим і неординарним завдяки вашій енергійності, наполегливості, творчості Я бажаю вам здолати всі зупинки біологічної науки .

Домашнє завдання (на вибір).

Опрацювати відповідний параграф підручника

 Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підготувати цікаву інформацію про шапинкові гриби.

2. Скласти «шпаргалку» (короткий конспект) з помилками за темою «Гриби-паразити».

 

docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку