Урок 4___________
уроку фізики у 8 класі
Тема уроку: Внутрішня енергія. Способи змінення внутрішньої енергії. Теплопровідність.Конвенція.Випромінювання.
Мета уроку: навчальна – увести поняття внутрішньої енергії тіла як суми кінетичної енергії руху молекул і потенціальної енергії їх взаємодії; познайомити учнів із двома способами зміни внутрішньої енергії.
розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Демонстрації:
1. Модель теплового руху.
2. Падіння пластилінової кульки.
3. Нагрівання тіл при виконанні роботи
4. Нагрівання тіл при виконанні роботи.
5. Нагрівання тіл шляхом теплопередачі.
План уроку
І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Без світла ми не могли б бачити навколишній світ, без звуку — чути, а без теплих променів сонця ні ми самі, ні рослини, ні тварини не могли б виникнути й, звичайно, існувати.
Явища, пов’язані з нагріванням або охолодженням тіл, зі зміною температури, називають тепловими.
Теплові явища людина навчилася використовувати ще з давніх часів для обігрівання свого житла, готування їжі й т. ін. До теплових явищ належать, наприклад, нагрівання й охолодження повітря, танення льоду, плавлення металів й ін.
Молекули або атоми, з яких складаються тіла, перебувають у безперервному хаотичному русі. Хаотичний рух молекул можна продемонструвати за допомогою моделі броунівського руху.
Учні вже знають, що дифузія при вищій температурі відбувається швидше. Це означає, що швидкість руху молекул і температура зв’язані між собою. При підвищенні температури швидкість руху молекул збільшується, при зниженні — зменшується. Отже, швидкість руху молекул залежить від температури тіла.
Звертаємо увагу учнів на те, що тепловий рух відрізняється від механічного тим, що в ньому бере участь дуже багато частинок і кожна рухається безладно.
2. Що таке внутрішня енергія?
Ми вже знаємо, що існують два види механічної енергії: кінетична й потенціальна. Кінетичною енергією тіла володіють внаслідок свого руху, потенціальною — внаслідок своєї взаємодії з іншими тілами. Кінетична й потенціальна енергія можуть перетворюватися одна в одну.
Кинемо на підлогу з деякої висоти пластилінову кульку. При падінні кульки її потенціальна енергія зменшується, а кінетична збільшується (повна ж механічна енергія кульки зберігається). Після того як кулька вдариться об підлогу, вона зупиниться. Кінетична й потенціальна енергія кульки відносно підлоги дорівнюватимуть нулю.
Чи означає це, що механічна енергія, якою володіла куля, безвісти зникла? Очевидно, ні.
Механічна енергія перетворилася в іншу форму енергії. Що ж являє собою ця інша форма енергії?
Таким чином, механічна енергія кульки не «зникла», а перейшла в так звану внутрішню енергію.
Очевидно, ця «внутрішня» енергія пов’язана з рухом і взаємодією частинок, з яких складається тіло.
3. За якими ознаками можна дізнатися, що внутрішня енергія змінилася?
При підвищенні температури тіла швидкість теплового руху молекул, а значить, і їхня кінетична енергія збільшується. Отже, при підвищенні температури тіла його внутрішня енергія збільшується, а при зниженні — зменшується.
Таким чином,
Коли вода перетворюється на пару, потенціальна енергія взаємодії молекул збільшується: адже для того, щоб «розтягти» одна від одної молекули води, що притягаються, необхідно виконати роботу.
Урок 5
4. Перетворення внутрішньої енергії під час стиску й розширення газу й при нагріванні тертям
Якщо помістити на дно товстостінного прозорого циліндра суху ватку й різко вставити поршень у циліндр, ватка загориться . Чому?
Це відбулося внаслідок сильного стиску: повітря в циліндрі нагрілося до дуже високої температури.
А чи зміниться внутрішня енергія газу, якщо при розширенні газ сам виконає роботу?
Необхідно звернути увагу учнів на практичне застосування отриманих висновків.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
5. Два способи зміни внутрішньої енергії
Потремо долоні одна об одну. Вони нагрілися — отже їх внутрішня енергія збільшилася.
Опустимо в гарячий чай холодну ложку. Молекули гарячої води починають передавати частину своєї кінетичної енергії молекулам металу, і ті починають рухатися швидше.
Отже,
Необхідно звернути увагу учнів, що зміна внутрішньої енергії тіла завжди відбувається за рахунок енергії інших тіл: при виконанні роботи — за рахунок механічної енергії; при теплообміні — за рахунок зміни внутрішньої енергії.
7. Види теплообміну
Познайомимося з основними видами теплообміну.
Існують три способи теплообміну: теплопровідність, конвекція, випромінювання.
Урок 6
8. Теплопровідність
Познайомимося з першим способом — теплопровідністю.
Поставимо два проблемних досліди:
а) на дерев’яний циліндр наколюємо ряд кнопок, обертаємо його одним шаром паперу (див. рисунок). При короткочасному розміщенні циліндра в полум’ї пальника відбувається нерівномірне обвуглювання паперу. Ставимо питання: «Чому папір, що прилягає до кнопок, обвуглюється менше?»
Узагальнюючи відповіді учнів, з’ясовуємо, що при нагріванні відбувається збільшення швидкості руху молекул, з яких складається тіло. Цей рух передається сусіднім молекулам, у результаті швидкість цих молекул й, отже, температура даної частини тіла зростає.
Найбільш відмітна властивість теплопровідності: при цьому процесі не відбувається переносу речовини.
Виміри показують, що великою теплопровідністю володіють метали, особливо срібло й мідь. Вода, цегла й скло «проводять тепло» у сотні разів гірше, ніж мідь, і в десятки разів гірше, ніж сталь. Теплопровідність дерева в кілька разів менше, ніж цегли.
Дуже мала теплопровідність газів. Цим обумовлена мала теплопровідність пухнастих тканин, наприклад вовни: між їхніми волокнами багато повітря. З тієї ж причини мала й теплопровідність пористих матеріалів (типу пінопласту), а також снігу, особливо який тільки-но випав. «Теплий» сніжний покрив уберігає взимку від вимерзання ґрунт і рослини (озимі).
Речовини з малою теплопровідністю використовують як утеплювачі й теплоізолятори.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
2. Шайба ковзає по горизонтальній льодовій площадці. Як при цьому змінюється кінетична енергія шайби? Внутрішня енергія?
V. Домашнє завдання:
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником : § 3-7.
Виконати вправи після параграфа:впр.3 та 4.
1